جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسینی

حوزه/ کارشناس مذهبی رسانه برنامه «سمت خدا»، زمان شناسی و امام شناسی را از ویژگی های بارز یاران عاشورایی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی، شامگاه جمعه در مهدیه خمینی شهر  پیرامون زمان شناسی در عاشورا،  اظهار کرد:  افرادی که امام زمان خود حضرت حسین بن علی (ع)  را یاری و یا از نصرت او ممانعت کردند به پنج دسته تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه اولین دسته، مردم مدینه هستند، که ابتدا بخشی از آنها به همراهی امام آمدند و از مدینه خارج شدند و بخش دیگری که خروج شبانه امام را دیدند و موقعیت شناسی نکردند و دو سال بعد قیام کردند و پایان خوبی نداشتند، افزود: اگر مردم آن زمان،  زمان شناس بودند و همراهی می کردند دو سال بعد زیر تیغ یزید قرار نمی گرفتند.

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: دسته دوم کسانی که در مکه حاضر بودند و همراه امام شدند، ولی از مشایعت ایشان سرباز زدند؛ از جمله کسانی که با امام همراه نشد عبدالله بن عمر بود و چون نفوذ زیادی در بین مردم داشت، حسین بن علی(ع) از او دعوت به یاری کرد و به او فرمود «اتق الله» در جواب به امام گفت، من که نمی توانم همراه شما بیایم ولی حیف نیست این چهره نورانی از بین برود .

وی در ادامه بیان کرد: دو منطق وجود دارد اول منطق حسین بن علی(ع) و دوم منطق عبدالله بن عمر، او  به امام گفت چون پیامبر گلوی شما را بوسید، من هم ببوسم، ولی عبدالله بن عمر دو سال بعد در قیام مدینه مجبور شد به یزید نامه ای بنویسد که چرا امام را کشتی؟

حجت الاسلام حسینی قمی اضافه کرد: یزید در پاسخ (که از نظر تحلیل سیاسی بسیار مهم است) به او گفت، یا احمق  برای چه به من نامه می نویسی، «ان یکن الحق لنا» اگر حکومت حق ماست که از آن دفاع کردیم چه کسی این سفره را برای ما پهن کرده است، و اگر حق ما نیست پدر تو اولین غاصب حکومت است

وی با بیان این که اگر انسان زمان شناس نباشد و حق و باطل را تشخیص ندهد، گرفتار یزید زمان خواهد شد، افزود: دسته سوم کسانی هستند  که در مسیر مکه به  کربلا همراه شدند و از نصرت امام دست کشیدند.

کارشناس مذهبی رسانه برنامه «سمت خدا» خاطرنشان کرد: دسته چهارم افرادی بودند که در کربلا همراهی کردند جدا شدند. مسلم بن عوسجه همراه شد ولی عصر تاسوعا دو نفر از امام جدا شدند به نام مالک بن نظر و ضحاک بن عبدالله  که به امام گفتند مولا جمعیت کوفه در برابر شما  کم شده است، بترسید و هر دو گفتند نه آقا ما برمی گردیم زن و بچه داریم، امام فرمود بروید چون اگر صدای مرا بشنوید و یاری نکنید خداوند با صورت شما را به صحرای محشر می کشد و ضحاک ظهر عاشورا از صحنه جنگ خارج شد و با سرعت از میدان فرار کرد و به سلامت  به کوفه رسید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز کرد: در اینجا تفاوت است بین کسی که به امام بگوید کشتن من چه به درد شما می خورد و کسی مثل بُریر بگوید خدا بر سر ما منت گذاشته که در راه تو بحنگیم و تکه تکه شویم.

وی اظهار کرد: دسته پنجم بعد از واقعه کربلا به یاری امام آمدند، حال شما جزو کسانی هستید که آمده اید؛ این تاریخ فراموش نمی شود همه عالم فریاد یا حسین(ع) سر می دهد.

کارشناس مذهبی رسانه برنامه «سمت خدا» در پایان زمان شناسی و امام شناسی را از ویژگی های بارز یاران عاشورایی عنوان کرد.

انتهای پیام

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha