جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی- روحانی مسجد ساز

حوزه/ مدرسه ای قبل از انقلاب در روستایی بهایی نشین ساخته شده بود که نام آن روستا به نام یک شاعر بهایی بود و ما با همکاری امام جماعت روستا، نامه ای نوشتیم و پس از پیگیری های فراوان و طی مراحلی نام مدرسه را به نام یک شهید تغییر دادیم.

خبرگزاری حوزه - اصفهان/ حجت الاسلام والمسلمین احمد فقیهی از روحانیون پیشکسوتی است که بیش از نیم قرن عمر خود را به ترویج معارف اهل بیت(ع) و وعظ و خطابه گذرانده و امروز هیئت ها و اهالی مساجد شهر اصفهان او را به عنوان روحانی مسجد ساز می شناسند.

این روحانی پیشکسوت تاکنون بیش از ۷۰ مسجد را در مناطق محروم احداث کرده و با تاسیس موسسه خیریه مسجد سازان الزهرا(س)، با کمک خیّرین نهضت مسجدسازی را ادامه می دهد و آن را افتخاری برای خود می داند.

این روحانی مسجد ساز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نحوه ورود خود به حوزه، گفت: تحصیلات حوزوی و آموختن ادبیات فارسی و یادگیری عمیق قرآن را از سن 10 سالگی  در مکتب خانه ای قدیمی و همزمان نزد پدر خویش آموختم.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به نقش مفید و موثر پدر در پیشرفت خود، بیان کرد: ایشان از نادر افرادی بودند که تمام اعضای خانواده اش از روحانیون و حافظین قرآن و امامان جماعت بودند، لذا من به پشتوانه پدر، در حالی که فقط خواندن و نوشتن بلد بودم، تحصیلات حوزوی را در حوزه علمیه اصفهان شروع کردم و نزد آیت الله امامی، شیخ محمد حسن نجف آبادی، آیت الله حبیب آبادی، شیخ علی مشکات، شیخ احمد فیاض و سید علی برزانی مقدمات و سطح را آموختم. همچنین بخشی از تحصیلات خود را در نجف اشرف گذراندم .

  

وی با اشاره به فعالیت های تبلیغی، افزود: فعالیت های تبلیغی ما و دیگر روحانیون و طلاب قبل از انقلاب با مخالفت های بسیار زیادی از سوی رژیم طاغوت روبرو بود و نامه های تهدید آمیزی از ساواک دریافت می کردیم، ولی ما همچنان پر قدرت کار تبلیغ در مناطق را ادامه می دادیم.

این روحانی مسجد ساز در ادامه با اشاره به ساخت مسجد به عنوان مهم ترین رکن تبلیغ، تصریح کرد: در چند روستای استان از جمله استان اصفهان و دیگر استان های کشور  همچون چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد موفق به ساخت مسجد، اقامه نماز جماعت در این مساجد و برگزاری کلاس های قرآنی در دبستان ها و دبیرستان ها و تبلیغ و اعزام مبلغ به این روستا ها شدم

وی با اشاره به ساخت مسجد در روستاهای بهایی نشین در آن دوران، تصریح کرد: مدرسه ای در زمان شاه در روستایی بهایی نشین ساخته شده بود که نام آن روستا به نام یک شاعر بهایی بود و ما با همکاری امام جماعت روستا، نامه ای نوشتیم و پس از پیگیری های فراوان و طی مراحلی نام مدرسه را به نام یک شهید تغییر دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با تاکید بر کمک و همکاری مردم و خیرین برای ساخت مسجد عنوان کرد: با کمک و همکاری و همدلی مردم و خیرین تاکنون بیش از 70 مسجد در مناطق محروم احداث کرده ام و سعی در تامین امام جماعت مساجد هم داشته ام.

ساخت مسجد

وی در ادامه افزود: موسسه خیریه مسجد سازان الزهرا(س) متشکل از تجار و بازرگانان و دیگر مردم در استان اصفهان دایر کرده ایم و ساخت مسجد برای روستاهای فاقد مسجد را به یاری خداوند و امام زمان پر قدرت ادامه دادیم، البته شرایطی هم برای ساخت مسجد در این موسسه تعیین کردیم، به طوری که اهالی همان منطقه بخشی از هزینه مسجد را بپردازند، چرا که در این صورت مسجد بهتر حفظ و نگهداری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به ساخت مسجد در روستاهای کل کشور بیان کرد: در مساجد ساخته شده در روستاها، در ماه رمضان و محرم و دیگر ایام تبلیغی، کارهای فرهنگی بسیاری داریم و مبلغین بسیار مشتاق و پر قدرت در این برنامه ها شرکت می کنند.

وی با اشاره به 700روستای فاقد مسجد در کل کشور گفت: ساخت مسجد در این روستاها با کمک خیرین انجمن ادامه دارد و مساجد به نحوی ساخته و ارزیابی می شوند که محیط کافی برای برگزاری تمام امور قابل اجرا در دسترس باشد.

موسس موسسه خیریه مسجد سازان الزهرا(س) افزود: برخی امتحانات ویژه مدارس، جلسات عمومی پرسش و پاسخ، نماز و کلاس های تابستانه و فعالیت های فرهنگی مهم ترین برنامه های اجرایی در مساجد است.

این روحانی پیشکسوت تصریح کرد: تبلیغ وظیفه اصلی هر روحانی و طلبه جوان در حال تحصیل است و مهم ترین سنگر برای انجام این امر مهم، مسجد و مهم ترین رکن اصلی برای انجام این وظیفه مسجد سازی است .

وی با تاکید بر نقش غیر قابل چشم پوشی خانواده های مبلغین، بیان کرد: خانواده های روحانیون و مبلغین در محل همکاری بسیار زیادی دارند و همه آنها به صورت خود جوش و مشتاق فعالیت دارند و عده ای هم برای بانوان کلاس های فرهنگی برگزار می کنند.

 

این روحانی پیشکسوت با تاکید بر تبلیغ به عنوان وظیفه ای مهم برای هر مسلمان بیان کرد: به برکت عنایات امام حسین(ع) وامام زمان(عج)،شرایط برای تبلیغ و فعالیت های فرهنگی فراهم است که به شکرانه این برکت بایستی با تمام قوا تبلیغ کنیم، دیگران را به این امر دعوت کرده، نماز بخوانیم و آموزش های جمعی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی در پایان یادآور شد: فعالیت های اجرایی و دغدغه های فرهنگی در دوران تحصیل و بعد از آن، نه تنها باعث دور شدن من از تدریس و تبلیغ نشده، بلکه همواره نقشه راهی برای من بوده است به نحوی  که اکنون کلاس تدریس درسم در خیابان احمد آباد برقرار است.

انتهای پیام ۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha