دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

نه جنگ­طلبیم و نه جنگجو؛ ما به دنبال صلح هستیم و با همه کشورها بر اساس رفتار صحیح اسلامی برخورد می­کنیم؛ اما اگر کسی بخواهد به کشور ما تجاوز کند، جوانان ما با نشان­دادن روح جهاد و شهادت، در مقابل آنها ایستادگی کرده و از کشور خود دفاع می­کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت­الله سبحانی، ظهر امروز در دهمین جلسه از سلسله مباحث تفسیر سوره صف در مجتمع آموزش عالی فقه (حجتیه) قم، با اشاره به آیات 10، 11 و 12 سوره صف، اظهار داشتند: سخن در این آیات در رابطه با جهاد فی سبیل­الله است و سوالی که در این رابطه به ذهن انسان خطور می­کند، این است که خداوند متعال در ابتدای سوره صف در رابطه با جهاد سخنانی را آورده است؛ پس چرا دوباره در این سه آیه به بحث جهاد می­پردازد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت؛ خداوند متعال در صدر سوره، اجمالا به بحثی از جهاد اشاره داشته؛ اما این کافی و محرک برای جهاد نیست و خداوند متعال در این آیات طرحی نو را برای جهاد به مسلمانان عرضه می­دارد.

ایشان در ادامه به تشریح طرح خداوند متعال برای جهاد پرداخته و با مقایسه خرید و فروش به جهاد در راه خدا ابراز داشتند: برای بیع (خرید و فروش) چهار عنصر شامل فروشنده، خریدار، مبیع و ثمن وجود دارد و خداوند متعال نیز در ابتدای آیه دهم از سوره صف می­فرماید: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا..." در این آیه خطاب به مومنان می‌فرماید که خریدار شما من هستم و در ادامه این موضوع در آیه یازدهم می‌فرماید: «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ...» یعنی فروشنده جان و نفس، مسلمانان و مجاهدین می­باشند و مبیع این بیع «ِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ» است که به جانبازی با جان و مال معرفی و بیان می‌شود و در پایان در رابطه با قیمت انجام این طرح در آیه دوازدهم می­فرماید: "يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ" «(اگر چنین کنید) گناهانتان را مى‏بخشد و شما را در باغهایى از بهشت داخل مى‏کند که نهرها از زیر درختانش جارى است و در مسکنهاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مى‏دهد؛ و این پیروزى عظیم است!».

*دلیل بشارت مسکن طیّب به مجاهدین

این مرجع تقلید در پاسخ به این سوال که چرا خداوند متعال در آیه دوازدهم از سوره صف بشارت مسکن طیّب و پاک را داده است؟ بیان داشتند: چون مجاهد در راه خدای متعال برای جهاد خانه خود را ترک می­کند و این خانه را از دست می­دهد، در مقابل خداوند متعال نیز در عوض این خانه دنیایی، خانه آخرت و مسکنی پاک را به او ارزانی می­کند.

*برای حفظ کشور باید روح جهاد را در جوانان احیا کنیم

معظم­له با تأکید بر این­که اگر بخواهیم کشور خود را حفظ کنیم؛ باید روح جهاد و شهادت را در جوانان احیا کنیم، خاطرنشان ساختند: ما نه جنگ­طلبیم و نه جنگجو؛ ما به دنبال صلح هستیم و با همه کشورها بر اساس صحیح اسلامی برخورد می­کنیم؛ اما اگر کسی بخواهد به کشور ما تجاوز کند، جوانان ما با نشان­دادن روح جهاد و شهامت، در مقابل آنها ایستادگی کرده و از کشور خود دفاع می­کنند.

*تفسیر آیه 13 از سوره صف

حضرت آیت­الله سبحانی در ادامه به آیه 13 از سوره صف پرداخته و تصریح کردند: خداوند متعال در این آیه می­فرماید: "وَأُخْرَى تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ" «و (نعمت) دیگرى که آن را دوست دارید به شما مى‏بخشد، و آن یارى خداوند است و پیروزى نزدیک است؛ و مؤمنان را بشارت ده (به این پیروزى بزرگ)!».

ایشان افزودند: خداوند متعال در آیه سیزدهم از سوره صف علاوه بر بشارت بر پاداش اخروی بر اجر دنیوی نیز تأکید می­کند و در این آیه از پیروزی مسلمانان خبر می­دهد.

*درکنار جنبه­های معنوی، مسائل مادی را نیز مهیا کنیم

این مرجع تقلید، با تأکید بر این­که باید در کنار تربیت اسلامی فرزندان، جنبه­های مادی را نیز برای آنان در نظر بگیریم، اظهار داشتند: ما باید اصول تربیت اسلامی را فرا بگیریم و فرزندان خود را نیز بر پایه همین اصول تربیت کنیم؛ البته باید جنبه­های مادی را نیز برای آنان در نظر گرفت و نباید از تشویق­های مالی و ..... گذر کرد.

*حواریون از نگاه قرآن کریم

معظم­له در پایان با اشاره به آیه 14 از سوره صف، ابراز داشتند: خداوند متعال در این آیه فرموده است: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا كُونوا أَنصَارَ اللَّهِ كَمَا قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوَارِيِّينَ مَنْ أَنصَارِي إِلَى اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِيُّونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآَمَنَت طَّائِفَةٌ مِّن بَنِي إِسْرَائِيلَ وَكَفَرَت طَّائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذِينَ آَمَنُوا عَلَى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِينَ" «اى کسانى که ایمان آورده‏اید! یاوران خدا باشید همان‏گونه که عیسى بن مریم‌(ع) به حواریون گفت: «چه کسانى در راه خدا یاوران من هستند؟!» حواریون گفتند: «ما یاوران خدائیم‏» در این هنگام گروهى از بنى اسرائیل ایمان آوردند و گروهى کافر شدند؛ ما کسانى را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تایید کردیم و سرانجام بر آنان پیروز شدند!». خداوند متعال از حواریون در قرآن کریم به عنوان «رجال­الغیب» و انسان­های وابسته و نزدیک به عصمت یاد می­کند و در رابطه آنها در این سوره و در پایان سوره مبارکه مائده به بحث می­پردازد؛ اما نکته­ای که باید به آن توجه کرد این است که در اینجا ما به فرق میان قرآن کریم با کتاب انجیل پی می­بریم؛ زیرا در کتاب انجیل حواریون یاغی معرفی شده­اند و صفات ناپسندی به آنها نسبت داده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha