سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
امر به معروف

حوزه/ خسروپور، عدم آشنایی با جایگاه امر به معروف در اسلام، توجیه عدم تاثیر در دیگران و خجالت کشیدن را از عوامل ترک این فریضه الهی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، معصومه خسروپور، امروز در نشستی که با موضوع امر به معروف و نهی از منکر که به صورت مجازی در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس برگزار شد، اظهار داشت: امر به معروف از چنان جایگاهی در اسلام برخوردار است که ملاک برتری جامعه اسلامی بر دیگر جوامع شمرده شده است و از آن جایی که خداوند ملاک برتری را تقوا می‌داند این فریضه باید با تقوای اجتماعی همراه باشد و هنگامی که در جامعه این فریضه اجرا و مردم به آن اقدام کنند تقوای جامعه حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود جامعه دچار بی تقوایی و فساد می‌شود؛ پیامبر اکرم (ص) در حدیث شریفی می‌فرمایند که " کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ" یعنی تمامی افراد جامعه نسبت به هم مسئولیت و وظیفه دارند و امر به معروف و نهی از منکر موجب رشد و ترقی جامعه می‌شود، و در نتیجه، منفعت و سود این پیشرفت و ترقی به افراد جامعه خواهد رسید.

کارشناس فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه عده‌ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت موقع امر به معروف و نهی از منکر می‌گویند؛ عیسی به دین خود موسی به دین خود، و این تفکر اشتباه است و وظیفه ما برای مقابله با فساد امر به معروف و نهی از منکر است و متأسفانه امروزه شاهد فراموشی این فریضه الهی در بین مردم هستیم.

وی با بیان این که علما و بزرگان در راه امر به معروف و نهی از منکر متحمل زحمات و بی احترامی‌های زیاد شدند، گفت: باید به اهمیت مسئله امر به معروف و نهی از منکر پی ببریم که در این صورت بدان اقدام خواهیم کرد و نباید با توجیه این که افعال و گفتار ما در دیگران چه تأثیری می‌تواند داشته باشد از آن شانه خالی کنیم.

خسروپور با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرماید: " إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ لَا یُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لَا یَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ "یعنی امر به معروف و نهی از منکر نه مرگی را نزدیک می‌کند و نه روزی کسی را کاهش می‌دهد.

وی در پایان خجالت کشیدن را سومین عامل شانه خالی کردن از امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: سومین علت عدم امر به معروف و نهی از منکر در برخی افراد که موجب می‌شود از آن شانه خالی کنند، توجیه خجالت کشیدن است و حال آن که اگر انسان به روش‌های درست و صحیح به این مسئله اقدام کند مشکل چندانی در جامعه کنونی پیش نمی‌آید.

انتهای خبر./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha