شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین تکریم و معارفه مدیر شهرک مهدیه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: نظام، امروزه ده‌ها مسئله دارد که حوزه باید به صورت علمی پاسخگوی این سوالات باشد و زمینه و بستر آن از مسیر درختواره‌های دانشی آماده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در جلسه معاونان آموزشی مراکز تخصصی که صبح امروز در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با اشاره جایگاه و عملکرد حوزه و علما در طول تاریخ، گفت: حوزه علمیه مهد پرورش علمای ربانی بوده و است. افرادی که هم در علم و هم در تقوا و دیانت سرآمد هستند و از این دست نمونه در تاریخ حوزه زیاد دارد.

وی در ادامه با اشاره به تغییرات حوزه قبل بعد از انقلاب افزود: پس از انقلاب اسلامی ظرفیت‌ها و نیازهای بسیاری شکل گرفته است؛ حوزه‌ها باید به همه مشکلات پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد اظهار داشت: ۵۰ کمیته، بیش از ۵۰۰ استاد و کارشناس، ۶۵ جلسه شورای گسترش و چند جلسه شورای عالی به تدوین درختواره دانشی حوزه‌های علمیه اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این درختواره، حوزه‌های دانشی باید به مرحله اجرا و عملیاتی شدن برسد، برخی از این رشته‌ها از پیش‌تر وجود داشته، ولی شاخه‌بندی‌های گسترده آن طراحی نشده بود.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: در این درختواره ۴۰۰ رشته و گرایش تعریف شده است و طلبه باید وارد این فرایند دانشی شده و تا مرز تولید نظریه علمی پیش رود و پاسخگو باشد. نظام، امروزه ده‌ها مسئله دارد که حوزه باید به صورت علمی پاسخگوی این سوالات باشد که زمینه و بستر آن از مسیر درختواره‌های دانشی آماده شده است.

وی با اشاره به قابل توسعه بودن این رشته‌ها ابراز کرد: به معاونت آموزش اختیار داده شده تا این رشته‌ها توسعه پیدا کند و ما بر اساس این‌که نیاز داریم طلاب به صورت علمی در کجا مشغول انجام وظیفه باشند این رشته‌ها را توسعه بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با بیان این‌که ۶۸ رشته اجرایی شده است، یادآور شد: بعد از طراحی رشته‌ها به دنبال نقشه اجرا رفتیم، که چه میزان باید طلبه داشته باشیم، ورودی و خروجی حوزه‌های علمیه چه تعداد باید باشد، به طور مثال در رشته ادبیات یا کلام چند طلبه باید داشته باشیم.

وی در پایان گفت: نیازها، مناطق جغرافیایی و منابع انسانی بر اساس حدود ۱۲ شاخص، معیار و نگاه میدانی دیده شده است و به تبع یک کار حجیم و بسیار مهمی پیش‌رو است که همه حوزه‌ها را در این ریل‌های متعدد می‌خواهد حساب شده وارد کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha