جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمد کاویانی- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حوزه/ عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از جمله بایسته های کلیدی در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی، هوشمندی و دغدغه مندی رسانه ها و فعالان این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد کاویانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: رسانه‌ها نقش مهمی در نهادینه کردن ارزش‌ها و هنجارها در یک جامعه دارند؛ هنجارها و ارزش‌هایی که طبعاً در شکل گیری سبک زندگی نیز بسیار مؤثر هستند.

وی افزود: امروزه رسانه‌ها در شکل‌ها و قالب‌های مختلف به ویژه رسانه‌های جمعی همچون تلویزیون، تأثیر غیرقابل انکاری در ذهنیت‌ها و باورهای افراد جامعه دارند که به هیچ وجه نباید از اهمیت این موضوع غافل شد.

وی همچنین با اشاره به این که تأکید ویژه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر اهمیت مقوله تبیین و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی موجب شده که در سال‌های اخیر توجه بیشتری به این موضوع صورت بگیرد، گفت: هر چند در این زمینه مطالعات و تحقیقات بسیاری طی این مدت انجام شده، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از اینها آن طور که باید و شاید کارآمد نبوده، چه آن که منظور مقام معظم رهبری بیشتر رویکرد آسیب شناسی اجتماعی است که طبعاً باید در این باره به دنبال پیدا کردن و معرفی راهکارهایی اثربخش برای حل مشکلات و مسائل باشیم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه با بیان این که سبک زندگی ارتباط تنگاتنگی با علوم انسانی دارد، بیان داشت: اهمیت این بحث، لزوم ورود بهتر و مطلوب‌تر اندیشمندان و صاحب نظران علوم انسانی به این سری مباحث را که اتفاقاً مورد نیاز جامعه امروز ماست، روشن می‌کند که البته این مهم باید با در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای انجام شود.

وی با تأکید بر ضرورت شناخت صحیح مؤلفه‌های سبک زندگی غربی و اسلامی گفت: خانواده غربی معمولاً دارای شاخصه‌ها و مؤلفه‌هایی چون آزادی انسان محور، تفکیک وظایف به صورت تفکیک جنسیتی و مصرف‌گرایی است که در آن بر اساس اومانیسم، هدف فرد و خانواده بیشتر بر پایه اصالت لذت در دنیا عنوان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین کاویانی همچنین اضافه کرد: از آن سو در سبک زندگی اسلامی، همه چیز حول محوریت بندگی خدا تعریف می‌شود و لذا محوریت خانواده بر این اساس مبتنی بر شرع و قانون است، ضمن آن که اسلام قائل به خانواده گسترده است که در آن هم بر دنیا و هم بر آخرت تاکید شده، منتهای مراتب در مباحث دنیوی بر لزوم توجه به اصل قناعت و ساده زیستی به طور ویژه تاکید شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه جانباز حوزه علمیه قم IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    معنای نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی رو میشه تفسیر کنین؟
  • طلبه جانباز حوزه علمیه قم IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    ببخشین پیام من به این مطلب اشتباهی ارسال شد