پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
رضایی اصفهانی

حوزه/ دبیر علمی کنگره بین المللی «گام دوم انقلاب اسلامی از برگزاری این کنگره در قم با حضور کارشناسان و فرهیختگان خبر داد و گفت: این کنگره ۲۸ بهمن ماه در مجتمع عالی امام خمینی(ره) جامعه المصطفی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، امروز در نشست خبری که با موضوع برگزاری کنگره بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» در مجتمع عالی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد با بیان اینکه کنگره بین‌المللی از اسفند ماه ۱۳۹۷ و کمتر از یک ماه بعد از صدور بیانیه گام دوم مقدمات برگزاری آن آغاز شده است، اظهار داشت: شرایط دوران کرونا مهمترین عامل تأخیر برگزاری آن تاکنون بوده، این تأخیر بر عظمت آن افزوده است.

دبیر علمی کنگره به ثمرات و نتایج کنگره بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» اشاره و لبیک و عمل به منویات رهبر فرزانه انقلاب را از مهمترین رسالت‌های این کنگره دانست و ابراز داشت: جریان سازی برای ترسیم نقشه راه و جهت دهی به گفتمان فرهیختگان کشور با ارائه ۱۰۰۰ مقاله در میان حوزویان و دانشجویان شکل گرفته است.

وی مستند سازی بیانیه گام دوم بر اساس قرآن و سنت را از دیگر رسالت‌های کنگره «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» دانست و بیان داشت: بند بند بیانیه گام دوم ناظر به قرآن و حدیث بررسی و مستند سازی بیانیه گام دوم بر اساس آیات و احادیث اهل بیت علیهم السلام شکل گرفت است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی با بیان اینکه تولید آثار و ادبیاتی خاص برای بیانیه گام دوم از دیگر اهداف برگزاری این کنگره بین‌المللی به شمار می‌رود، اذعان داشت: بین‌المللی سازی پیام بیانیه گام دوم که ناظر به تمدن سازی اسلامی است در مسیر رسالت‌های این کنگره ترسیم شده که تا کنون مقالاتی با گستره ۱۶ زبانی در این کنگره ارائه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تشکیل شورای سیاستگذاری کنگره را محورهای نخستین برپایی و جهت دهی به الزامات و رسالت‌های آن دانست و یادآور شد: شورای علمی کنگره بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» نیز با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید حوزوی و دانشگاهی شکل گرفته است.
دبیر علمی کنگره با تاکید بر اینکه تا کنون ۱۶۹۶ چکیده مقاله به کنگره بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» رسیده است، اظهار داشت: با بررسی چکیده مقالات با ارائه دهندگانی که در راستای رسالت کنگره ارائه نموده بودند تماس گرفته شد و از ایشان درخواست گردید تا مقاله خود را تکمیل کند.

وی با بیان اینکه ۷۱ ارزیاب فرایند ارزیابی مقالات این کنگره را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: ۲۰ مرحله برای بررسی ۲۸۲ مقاله از آماده سازی تا ارزیابی مقالات و چاپ طی شده، تا کنون ۸ کرسی علمی ترویجی و ۱۶۳ پیش نشست و ۴۰ کارگاه در حوزه‌های تخصصی مختلف از جمله مقاله نویسی ناظر به اهداف و رسالت‌های این کنگره برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: تشکیل کمیته‌های تخصصی کنگره بین‌المللی «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» را مورد توجه قرار داد و افزود: کمیته‌های تخصصی «سبک زندگی»، «انقلاب اسلامی و غرب و شرق از منظر قرآن»، «دانش های قرآنی و اسلامی»، «آینده پژوهی قرآنی و حدیثی»، «کمیته بین‌الملل با حضور اندیشمندان ۱۰ کشور»، «کمیته تخصصی خواهران» از جمله کمیته‌های تخصصی این کنگره بین‌المللی است.
وی با تأکید بر اینکه ۴۰ مرکز علمی و فرهنگی با دبیرخانه این کنگره بین‌المللی همکاری نموده‌اند، اظهار داشت: علاوه بر چاپ ۲۲ جلو کتاب آثار برتر کنگره، ۴ مجله علی قرآن و علم، مطالعات قرائت قرآن، قرآن پژوهی خاور شناسان و مجله علوم حدیث تطبیقی فاخرترین مقالات ارائه شده به کنگره را چاپ خواهند نمود.

دبیر علمی کنگره در ادامه به ویژگی‌های برجسته کنگره «گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث» اشاره و جوان گرایی را بارزترین ویژگی این کنگره دانست و اظهار داشت: جریان سازی علمی و بسیج بیش از هزار نفر از پژوهشگران در این مسیر، به‌کارگیری ظرفیت دانشی دانشگاه‌های کشور، بهره‌گیری از اندیشه ۱۵۰ استاد حوزوی و دانشگاهی از مهمترین ثمرات این کنگره به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در روز اختتامیه کنگره، کمیسیون‌های تخصصی هشتگانه‌ای برگزار خواهد شد، یادآور شد: در روز کنگره از ظرفیت سخنرانی شخصیت‌های دینی و سیاسی کشور بهره‌مند خواهیم شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha