جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر عادل پیغامی

حوزه / پیغامی گفت: مهم‌ترین اصل در اندیشه توحیدی، جامعه سازی بر مبنای خدمت‌رسانی و استکبارستیزی است، لذا تعریف بعد اجتماعی برای هر ساحتی در اندیشه توحیدی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، عادل پیغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز ۲۹ دی‌ماه در اولین دوره آموزشی تبیین نظریه اسلام ناب، در اردوگاه دانشجویی امام رضا (ع) مشهد گفت: برای ناب شدن اندیشه‌های توحیدی در حوزه نظری و عملی باید اندیشه‌های خود را با پارامترهای توحیدی بسنجید.

وی ادامه داد: لازمه این کار اندیشه توحیدی و قائل بودن به وحدت است و تمام دوگانه‌های موجود در عالم، به‌غیراز دوگانه حق و باطل باید در ذهن ما فروبریزد چراکه غیرازاین دوگان همه دوگان‌های دیگر ساخته سکولاریسم و مدرنیته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه اندیشه اسلام اندیشه فعال است، افزود: استکبار به دنبال تخدیر و انفعال است، اما اندیشه توحیدی مبتنی بر اسلام ناب با پیوست فعال و اثربخشی همراه است. لذا در حوزه‌های علم، انفاق، تقوا و همه عرصه‌ها باید به این پارامتر دقت نمود.

وی افزود: تکالیف خداوند و تقوای فعال مقدمه مأموریت بشری است، تفاوت عبودیت آدم با فرشته‌ها در بصیرت و نوع خلقت است. فرشته وکیل است ولی آدم خلیفه الهی است. ما قرار است خلیفه خدا در زمین باشیم. لذا عبودیت ما همراه با اختیار و آزادی است. زیرا قرار است با این اختیار و آزادی به مراتبی از ربوبیت خداوندی برسیم..

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به مهم‌ترین اصل در اندیشه توحیدی اشاره کرد و افزود: جامعه سازی بر مبنای خدمت‌رسانی و استکبارستیزی است، لذا تعریف بعد اجتماعی برای هر ساحتی در اندیشه توحیدی بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: در اندیشه توحیدی بیان و تکرر عبارت ایاک نعبد و ایاک نستعین با سه ویژگی تکلیف مداری در راستای مأموریت، فعال بودن در این ذکر و جامعه‌سازی در حول این ذکر ارزشمند است.

پیغامی در پایان به تفاوت اعمال عبادی در قبل انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: اما تغییر رویکرد در این اعمال حول ویژگی‌های سه‌گانه کاملاً محسوس است. ازجمله در نماز، انفاق، اعتکاف که در همه اعصار و قرون در طول تاریخ اسلام بوده است با قرار گرفتن در اندیشه توحیدی قابل‌سنجش هستند.

گفتنی است، دوره آموزشی تبیین نظریه اسلام ناب بر اساس کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" اثر مقام معظم رهبری، به مدت سه روز در دو نوبت صبح و عصر با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی و جامعة المصطفی العالمیه همراه با اعطای مدرک، برگزار می‌گردد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha