سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دومین نشست آیت الله سعیدی با مدیران رسانه های خبری

حوزه/ معاون اجرایی حرم مطهر با بیان اینکه ورزشگاه حیدریان، سینما تربیت، بوستان حضرت نجمه(س) و بسیاری از موقوفات آستان برای خدمت‌رسانی به مردم در حوزه‌های مختلف به دستگاه‌ها سپرده شده است، گفت: در مورد تغییر کاربری این اماکن هیچ دستوری داده نشده و همچنان آستان در حوزه موقوفات به دنبال تامین نیازهای مردم قم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هادی محمودنژاد با اشاره به نشست اصحاب رسانه با تولیت حرم حضرت معصومه (س) اظهار کرد: برخی از نکات اصحاب رسانه در مورد حوزه املاک، موقوفات و طرح‌های توسعه‌ای حرم مطهر و روند کند توسعه اطراف حرم و کیفیت این طرح‌های توسعه‌ای بوده است.

وی با بیان اینکه توسعه حرم مطهر به دو شکل است، افزود: یک بخش توسعه حرم به شیوه‌ای است که املاکی خارج از حرم مطهر تملک و به مجموعه حرم مطهر الحاق می‌شود و بخش دیگر توسعه عملیات عمرانی و مرمت داخلی مجموعه حرم است.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: توسعه بخش داخلی حرم مطهر از وظایف آستان مقدس است و تأمین منابع، احداث و مدیریت آن هم بر عهده خود آستان مقدس است اما توسعه بیرونی حرم مطهر از طرح‌ها، تأسیسات و ابنیه عمومی کشور است و وظایف آن با دولت، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و غیره است که دولت تملک، احداث و مدیریت آن را انجام می‌دهد و آستان مقدس به عنوان بهره بردار، متولی آن قسمت می‌شود.

وی با اشاره به توسعه بخش شرقی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، افزود: توسعه شرقی حرم مطهر از کتابخانه شروع شده و شبستان پیامبر اعظم (ص) و شبستان حضرت فاطمه سلام الله علیها در حال احداث است و در این سال‌ها آستان پیگیری‌های خود را داشته و تولیت هم در سفر اخیر رئیس جمهور پیگیر تکمیل این توسعه بودند ولی موضوعی که از سمت مجری طرح مطرح می‌شود بیشتر مسأله کمبود منابع مالی است.

محمودنژاد با بیان اینکه متولی بخش شرقی حرم سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر است و آنها به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستند، گفت: یکی از کارهایی که در سفر رئیس جمهور از طرف آستان مقدس مطرح شد بحث توسعه شرقی حرم مطهر بود که تکمیل آن از مصوبات این سفر بود و منابع خوبی برای تکمیل طرح و تملک بخشی از واحدهای تجاری مصوب شد.

وی با اشاره به برخی اماکن وقفی حرم مطهر بانوی کرامت در سطح شهر مانند سینما تربیت، ورزشگاه حیدریان و …، گفت: در سال ۱۳۹۰ به دنبال دستور تولیت ورزشگاه حیدریان در اختیار مردم قرار گرفت و بنا شد متولی آن اداره کل ورزش و جوانان باشد و دو سال و نیم پیش هم پیرو دستور تولیت توافق نامه‌ای در این زمینه با وزارتخانه ورزش و جوانان تنظیم شده و استفاده مردم از این ورزشگاه از خدمات آستان به مردم محسوب می‌شود.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: هیچ زمانی در این سال‌ها در دستور کار آستان نبوده که ورزشگاه حیدریان از این کاربری خارج شود و این موضوع در خصوص سینما تربیت و کانون موقوفه در کنار آن هم همینطور است و با همان کیفیت قبل در اختیار مردم خواهد ماند.

وی با بیان اینکه بوستان حضرت نجمه (س) هم وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارد و کاربری‌های خدماتی دیگری هم در آن در حال ایجاد است، افزود: نمونه‌های دیگری از املاک و موقوفات حرم مطهر هم وجود دارد که در اختیار نهادهای مربوطه برای ارائه خدمت به زائران و مجاوران است و هیچ دستور تغییری در خصوص آن‌ها وجود ندارد.

محمودنژاد در خصوص استفاده از برخی مقابر حرم مطهر گفت: هیچ مقبره‌ای در حرم مطهر نیست که بسته باشد و مقابر قاجاریه و مقابر دیگر هم باز است؛ یکی از شرایط نگهداری ابنیه تاریخی این است که باید کاربری به آن‌ها داده شود، در آستان هم به این امر عمل شده و اکنون مقابر در اختیار مردم است و هیچ محدودیتی برای بازدید وجود ندارد.

وی ادامه داد: مقبره مستوفی الممالک هم در اختیار زائران غیر ایرانی است و می‌توانند از آن بازدید داشته باشند و در مقبره پروین اعتصامی هم نشست‌های مرتبط با شعر و ادبیات برگزار می‌شود و برای عموم مردم قابل بازدید است.

معاون اجرایی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در رابطه با املاک موقوفه و شیوه واگذاری آن برای اجاره و …، اظهار کرد: تمام واگذاری‌ها با استفاده از مزایده به صورت عمومی انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای ورود به این حوزه یا موقوفات آستان مقدس وجود ندارد و به صورت آزاد و مزایده عمومی در سایت‌ها و روزنامه‌ها قابل دسترسی برای همه مردم است.

وی افزود: در خصوص راه اندازی اتاق‌های اندیشه ورز در آستان مقدس در حوزه مسائل فنی، شهری و عمرانی چند هیأت اندیشه ورز ایجاد شده است و نخبگان مهندسی قم عضو کارگروه‌های مختلف از جمله مهندسی، معماری و تأسیساتی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها هستند.

محمودنژاد، تهیه طرح جامع حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در ۵ جلد که نسبت به طرح‌های دیگر حرم‌های مطهر امتیازات ویژه ای دارد را خروجی کارگروه معماری حرم مطهر دانست و گفت: در طول سال این کار گروه‌ها فعال هستند و جلساتی را به صورت مداوم برگزار می‌کنند و از ظرفیت نخبگانی شهر قم در حرم مطهر به خوبی استفاده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha