جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعتراضات در اروپا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اجاره بها بر سکوی سوم تورم ایستاد

نرخ اجاره بها در دی ماه امسال با افزایش ۴.۶ درصد نسبت به ماه گذشته رتبه سوم بیشترین افزایش ماهانه قیمت را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داد و آمار کماکان از بی تأثیری تعیین سقف مجاز برای رشد اجاره بها حکایت دارد؛ از طرف دیگر وزارت راه و شهرسازی تحلیل کرده که افزایش قیمت مسکن با تأخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره می‌شود.مطابق اعلام مرکز آمار ایران در دی‌ماه ۱۴۰۰ دخانیات با ۵.۱ درصد، نان و غلات ۴.۸ درصد، اجاره مسکن ۴.۶ درصد، مسکن ۴.۵ درصد و هتل و رستوران با ۴.۱ درصد به ترتیب بالاترین نرخ تورم ماهیانه را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داده‌اند و کمترین میزان رشد به ترتیب به آب، برق و سوخت با منفی ۵.۲ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان منفی ۰.۲ درصد، سبزیجات منفی ۰.۱ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها ۰.۲ درصد، میوه و خشکبار با ۰.۲ درصد اختصاص یافته است. درصد تغییر شاخص اجاره مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه اجاره) نیز ۲۸.۶ درصد اعلام شده است. همچنین درصد تغییر شاخص اجاره مسکن در ۱۲ ماهه منتهی به ماه دی ماه ۱۴۰۰ (تورم سالیانه اجاره بها) ۲۶.۹ درصد اعلام شده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه و تورم سالیانه مسکن (قیمت مسکن) به ترتیب ۲۸.۶ و ۲۷.۱ درصد اعلام شد. با توجه به این آمار، اجاره بهای مسکن در یک ماه گذشته رتبه سوم تورم را در بین کالاها و خدمات به خود اختصاص داده و کارشناسان معتقدند به علت جا ماندن تورم اجاره نسبت به قیمت مسکن، روند افزایش اجاره بها ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

گوترش خیال همه را راحت کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد امروز شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با اشاره به تحولات اوکراین، گفت: هرگونه تهاجم یک کشور به کشوری دیگر خلاف قوانین بین‌المللی است. دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص گفت: من معتقدم که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد و امیدوارم که حق با من باشد. نباید مداخله نظامی صورت گیرد، مشکل باید از طریق دیپلماسی ح و فصل شود. این در حالیست که کشورهای غربی بارها به روسیه اتهام زده اند که مسکو در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین است؛ اما مسکو این اتهامات را رد کرده و معتقد است که رزمایش نیروهایش در خاک خود، حق حاکمیتی این کشور است. این در حالی است که «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیروز پس از اتمام نشست امنیتی با بلینکن در ژنو گفته بود: مسکو قصد حمله به اوکراین را ندارد؛ اروپا و آمریکا فکر می‌کنند جایگاه ویژه ای دارند و هرکاری بخواهند می‌توانند انجام دهند. روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد. ناتو علیه روسیه فعالیت می‌کند، به همین دلیل نیز مسکو با گسترش این سازمان به سوی شرق مخالف است. پیشتر مسکو پیشنهاداتی برای تضمین‌های امنیتی به واشنگتن و ناتو داد و جلساتی نیز با حضور مقامات طرفین برگزار شد، اما نتایجی ملموس که کمک به حل بحران موجود به ویژه مسئله اوکراین نماید، در بر نداشت.

منبع: مهر

اعتراضات سراسری اروپا را فراگرفت

تظاهرات ضد محدودیت‌های کرونا و الزامات دشواری که روز به روز توسط دولت‌ها اعمال می‌شود در آتن، هلسینکی، لندن، پاریس و استکهلم برگزار شد. بر اساس این گزارش، صدها نفر در پاریس دست به اعتراض زدند زیرا قرار است از روز دوشنبه ارائه کارت تزریق واکسن کرونا در فرانسه اجرایی شود و افرادی که تا کنون واکسن دریافت نکرده‌اند با محدودیت‌هایی از جمله ممنوعیت سفر با پروازهای داخلی و حضور در رویدادهای ورزشی، بارها، سینماها و سایر مکان‌های تفریحی مواجه خواهند شد. در سوئد نیز که برای شرکت در رویدادهای داخلی با بیش از ۵۰ نفر، گواهی واکسن مورد نیاز است، حدود سه هزار تظاهرکننده در مرکز استکهلم دست به اعتراض زدند و در میدان اصلی شهر که برای جنبش‌های آزادی سازماندهی شده بود، تجمع کردند. حدود یک هزار تن نیز در گوتبورگ دومین شهر بزرگ سوئد تظاهرات مشابه برگزار کردند. به گزارش پلیس محلی، حدود چهار هزار نفر روز شنبه در خیابان‌های مرکز هلسینکی پایتخت فنلاند در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی دست به اعتراض زدند. گروهی به نام تظاهرات جهانی این راهپیمایی را سازماندهی کرد و هیچ ناآرامی یا خشونتی به پلیس گزارش نشده است. گذرنامه واکسن نوع جدیدی از گذرنامه است که با استفاده از آن کشورها وضعیت گردشگران و مسافران خارجی را بررسی و اجازه ورود صادر می‌کنند.

منبع: ایرنا

پرواز پهپاد در امارات ممنوع شد

امارات پس از حمله پهپادی جنبش انصارالله یمن به ابوظبی، به خاطر آنچه علل امنیتی اعلام شده، دستور توقف پرواز پهپاد در این کشور را به مدت یک ماه صادر کرد. وزارت کشور امارات چند روز پس از حمله پهپادی جنبش انصارالله یمن به ابوظبی، امروز شنبه به خاطر آنچه علل امنیتی اعلام شده، دستور توقف پرواز پهپاد در این کشور را به مدت یک ماه صادر کرد. به گزارش میدل ایست نیوز، این ممنوعیت که در هماهنگی با سازمان هوانوردی غیرنظامی گرفته شده شامل هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای سبک ورزشی در انواع و اشکال مختلف آن می‌شود. وزارت کشور امارات این دستور را به دلیل آنچه نقض قوانین مرتبط با ورزش‌های هوایی و استفاده از پهپاد در مناطق غیرمجاز اعلام شده، اتخاذ کرده است؛ از سویی اعلام این دستور پس از حمله پهپادی روز دوشنبه جنبش انصارالله به زیرساخت‌های شهر ابوظبی، احتمال ارتباط مستقیم میان ممنوعیت پرواز پهپاد بر آسمان امارات و حمله انصارالله را تقویت کرده است. سخنگوی نظامی جنبش انصارالله نیز پس از حمله هفته پیش اعلام کرده بود که این جنبش فرودگاه‌های دبی، ابوظبی، پالایشگاه نفتی ابوظبی و شماری از تأسیسات مهم و حساس این کشور را با ۵ موشک بالستیک و هدایت شونده و شمار زیادی پهپاد هدف قرار داده است.

منبع: ایسنا

نیروهای آمریکایی در حمله انصارالله در پناهگاه مخفی شدند

سخنگوی نیروهای سنتکام اعلام کرد که نیروهای ارتش آمریکا در امارات، روز حمله جنبش انصارالله یمن به ابوظبی در دوشنبه گذشته به دلیل تهدیدهای احتمالی ناشی از این حمله، مجبور به کمین کردن در مخفیگاه شدند.«ویلیام اوربان» سخنگوی سنتکام در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نیروهای آمریکایی حاضر در پایگاه هوایی “الظفره” ابوظبی در امارات به مدت نیم ساعت از ۹:۰۱ به وقت محلی در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و بنا بر تهدیدهای احتمالی در پناهگاه مخفی شدند. امارات دوشنبه گذشته شاهد حمله موشکی و پهپادی جنبش انصارالله یمن به تأسیسات نفتی و فرودگاهی در ابوظبی پایتخت این کشور بود. سخنگوی نظامی جنبش انصارالله نیز پس از این حمله اعلام کرد که این جنبش فرودگاه‌های دبی، ابوظبی، پالایشگاه نفتی ابوظبی و شماری از تأسیسات مهم و حساس این کشور را با ۵ موشک بالستیک و هدایت شونده و شمار زیادی پهپاد هدف قرار داده است.

منبع: ایسنا

قطر جای روسیه را گرفت

مقامات ایالات متحده آمریکا در حال مذاکره با قطر برای تأمین گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا هستند به طوری که به نظر می‌رسد در شرایط اضطراری درگیری بین روسیه و اوکراین تأمین گاز مورد نیاز اروپا با مشکل روبرو شود. یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: «در حال بررسی گزینه‌های موجود برای آمادگی هر چه بهتر برای یک رویداد قریب الوقوع هستیم به طوری که انتظار می‌رود هر چه به اوسط زمستان نزدیک تر شویم شاهد ذخایر کم انرژی خصوصاً گاز در بازار باشیم. وی افزود: در مورد آنچه که قرار است در بازار تغییر کند و آن چیزی که به روند تثبیت آن کمک می‌کنند مفصلاً صحبت کرده‌ایم. مذاکرات با قطر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حالی برگزار می‌شود که این اتحادیه با بحران شدید انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، به طوری که قیمت گاز طبیعی را به بالاترین حد خود رسانده است. در صورتی که کاخ سفید تدابیر تنبیهی و تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اتخاذ کند، بلاشک مسکو حمله نظامی به اوکراین را آغاز کند که این امر کافی است تا بحران انرژی در اروپا تشدید شود. گمانه زنی‌ها در مورد تهاجم چند ماه پیش توسط مقامات اوکراینی و ایالات متحده آغاز شد که این گمانه زنی‌ها به طور مداوم توسط مقامات دولتی و رسانه‌های غربی تقویت شده است با این وجود مقامات روسیه به صراحت اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارند. علاوه بر این، کشورهای غربی؛ روسیه را به کاهش عرضه گاز در بحبوحه بحران انرژی متهم کرده‌اند. با این حال این اتهامات بارها توسط دولت روسیه رد شده است، این اتهام به صورت مکرر توسط آمریکایی‌ها در نشست‌های طولانی مدت با برلین بر سر ضرورت راه اندازی خط لوله گاز نورد استریم ۲، که ساخت آن توسط غول انرژی دولتی روسیه، گازپروم انجام شد، مورد استفاده قرار گرفته است. در خصوص افزایش فروش گاز طبیعی مایع (LNG) روسیه به بازارهای اروپا، ایالات متحده به طور مرتب کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به وابستگی شدید به گاز روسیه متهم می‌کند. تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه روسیه شامل تحریم بانک‌های بزرگ این کشور، بخش انرژی روسیه باشد، همچنین تحریم روسیه برای فروش ارواق قرضه، قطع ارتباط این کشور از سیستم مالی بین المللی سوئیفت و ضربه زدن به صادرات این کشور از مهمترین تحریم‌های آمریکایی‌ها علیه روس هاست. به گفته یکی از مدیران صنعت انرژی، اروپا تقریباً انرژی مورد نیاز خود را بسیار گران تأمین خواهد کرد اگر در تأمین آن اختلال بوجود آید.

منبع: مهر

صهیونیست‌ها در مرز لبنان تلفات دادند

رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند چهار نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در مزارع شبعا در مرز با لبنان زخمی شدند. البته این رسانه‌ها مدعی شدند که به دنبال یک تصادف این نظامیان زخمی شده‌اند. رسانه‌های صهیونیست علت این حادثه را یخبندان و تجمع برف اعلام کرده‌اند. اخیراً روزنامه عبری اسرائیل هیوم اعلام کرد که در سال ٢٠٢١ میلادی ٣١ نظامی اسرائیلی کشته شده‌اند که از این تعداد ١١ نفر خودکشی کرده‌اند. سرتیپ «یورام کنافو» فرمانده ستاد نیروی انسانی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ما تعهد داریم که همه را سالم به خانه‌هایشان بازگردانیم. وی اعلام کرد: در سال ٢٠٢١ تلفات ارتش اسرائیل ٣١ نفر بوده که ١١ نفر از آنها مشکوک به خودکشی هستند و بقیه نیز در حوادثی مانند تصادف و بیماری مرده‌اند. وی همچنین افزود که بیشترین تلفات ارتش اسرائیل در سال ٢٠٢١ به دلیل مریضی بوده و ١١ نظامی بر اثر ابتلاء به کرونا مرده‌اند.

منبع: مهر

تروریست‌های بوکوحرام ۱۷ زن را در نیجریه ربودند

گروه تروریستی بوکوحرام در جریان حمله به روستایی در ایالت بورنو در شمال نیجریه حداقل ١٧ زن را ربود. وب سایت «دیلی تراست نیجریه» اعلام کرد که منابع محلی گفتند که پنج شنبه شب گذشته، در حمله تروریست‌های بوکوحرام به روستای «بیمی» در منطقه چیبوک در ایالت بورنو حداقل ١٧ زن ربوده شدند. منابع غیر نظامی اعلام کردند که افراد مسلح، شبانه به این روستا حمله کردند و قبل از ربودن این زنان، بیش از ٢٠ خانه از جمله یک کلیسا را آتش زدند. بسیاری از ساکنان روستاهای همجوار از ترس حملات بوکوحرام به روستاهای دیگر فرار کردند. هفته گذشته نیز ده‌ها غیر نظامی در حمله مردان مسلح به ایالت کیبی در غرب نیجریه کشته شدند و طی آن خانه‌ها و اجساد کشته شدگان نیز سوزانده شدند.

منبع: مهر

اوکراین سفیر آلمان در کی یف را احضار کرد

وزارت خارجه اوکراین «آنکو ویلدیوسن» سفیر آلمان در کی یف را احضار کرد تا ناامیدی و نارضایتی عمیق خود را از موضع آلمان در خصوص عدم تأمین تسلیحات دفاعی برای کی یف ابراز کند. وزارت خارجه اوکراین تاکید کرد که ما از موضع دولت آلمان در خصوص عدم ارائه تسلیحات دفاعی برای اوکراین به شدت ناراضی هستیم. کریستین لامبرخت وزیر دفاع آلمان ضمن اعلام آمادگی کشورش برای کمک در خصوص یک بیمارستان صحرایی در اوکراین از ادامه سیاست عدم ارسال سلاح به کی یف خبر داد. وزیر دفاع آلمان در مصاحبه‌ای که شنبه منتشر شد، اعلام کرد که برلین فعلاً قصدی برای ارسال سلاح به اوکراین ندارد. کشورهای غربی مدعی هستند که روسیه به دنبال حمله به اوکراین است اما مسکو بارها این مسئله را رد کرده است. وزیر دفاع آلمان با اشاره به اینکه برلین سال هاست که نظامیان اوکراینی با جراحات شدید را در بیمارستان‌های نظامی خود مداوا می‌کند، گفت: اوکراین یک بیمارستان صحرایی کامل همراه با آموزش‌های لازم را در ماه فوریه دریافت خواهد کرد که توسط آلمان به مبلغ ۵.۳ میلیون یورو تأمین شده است.

منبع: مهر

پایگاه نظامی فرانسه در مالی مورد حمله موشکی قرار گرفت

خبرگزاری اسپوتنیک در خبری فوری اعلام کرد که پایگاه نظامی فرانسه در شمال کشور مالی هدف حمله موشکی قرار گرفته است. هنوز از جزئیات این حمله خبری منتشر نشده است. روابط مالی و فرانسه طی چند ماه گذشته پرتنش بوده است و اخیراً دولت مالی اعلام کرده بود که نقض آشکار حریم هوایی این کشور توسط هواپیمای نظامی فرانسه را محکوم می‌کند. پیش از این چوگوئل مایگا، نخست وزیر دولت انتقالی مالی اعلام کرده بود که شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد فرانسه که با شعار مبارزه با گروه‌های تروریستی وارد مالی شده در حال آموزش تروریست‌ها است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز پیش از این مدعی شده بود که قصد دارد تا پایان سال ٢٠٢٢ تمام پایگاه‌های نظامی فرانسه در مالی را تعطیل کند.

منبع: مهر

عناوین ایام‌الله دهه فجر اعلام شد

جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور سید نظام‌الدین موسوی رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد. رئیس ستاد مرکزی دهه فجر در ابتدای جلسه با اشاره به رویکردهای مختلفی که در نامگذاری روزها و انتخاب شعار محوری دهه فجر انقلاب اسلامی در سال جاری وجود داشت، گفت: این موضوع در جلسات مختلف کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه مراسم دهه فجر انقلاب اسلامی در سال گذشته تحت‌الشعاع شیوع بیماری کرونا قرار داشت، مقرر شد، دهه فجر امسال با شعار محوری «جشن ملی ۱۴۰۰» با شور و نشاط و تنوع بیشتر و حضور منسجم همه اقشار و آحاد مختلف مردم برگزار گردد. عناوین روزهای دهه مبارک فجر نیز با تاکید بر موضوعات و اقشار مختلف، نامگذاری شده است، تا همه قشرها و موضوعات کشور در این ایام به نوعی مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه دهه فجر، متعلق به طیف و نهاد خاصی نیست، خاطرنشان کرد: این جلسات به منظور هماهنگی و هم افزایی برای بسترسازی حضور و مشارکت مردم در مراسم دهه فجر به ویژه ۱۲ و ۲۲ بهمن که نقطه اوج و قله مراسم ایام دهه فجر است، برگزار شده و کمیته‌های ۲۶ گانه و همه نهادها و مراکز، به ویژه رسانه‌ملی در این راستا تلاش می‌کنند رئیس ستاد مرکزی دهه فجر در خصوص مراسم دوازدهم و بیست و دوم بهمن ماه گفت: مراسم ۱۲ بهمن به عنوان شروع ایام الله دهه فجر و روز ۲۲ بهمن به عنوان سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و جشن ملی کشور، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید در تراز انقلاب اسلامی برگزار شودموسوی با بیان اینکه هر یک از ما باید یک همت بسیجی و فراگیر برای برگزاری باشکوه برنامه‌های دهه فجر داشته باشیم یادآور شد: فعالیت‌های خوبی برای برگزاری برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی به ویژه به همت جوانان بسیجی در فضای مجازی صورت گرفته است. همچنین لازم است با تعامل میان کمیته‌های تخصصی دهه فجر، محتوای مناسب برای تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی به وجود آمده و بستر مناسب برای اشتراک گذاری تولیدات فراهم شود. وی تاکید کرد: هر یک از کمیته‌های دهه فجر انقلاب اسلامی، یک برنامه شاخص به عنوان قله برنامه‌های خود، با اهتمام به موضوعات ابتکاری و خلاقانه و برگزاری همایش‌های علمی با حضور نخبگان و استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های زیرمجموعه خود طراحی کنند، تا هم به صورت حضوری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و هم با هدف تولید محتوا و اشتراک گذاری در فضای مجازی از این برنامه‌های شاخص در کنار سایر فعالیت، بهره‌مند گردیم. وی در پایان عناوین ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی سال جاری را با شعار محوری «جشن ملی ۱۴۰۰» که در نشست اندیشه‌ورزی ستاد مرکزی دهه فجر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اکثریت آرا تأیید و تصویب شده بود را به شرح زیر اعلام کرد.

منبع: مهر

آزمون آلمانی شد

مهاجم ملی پوش فوتبال کشورمان با باشگاه بایر لورکوزن قرارداد ۵ ساله امضا کرد..سردار آزمون، مهاجم ایرانی تیم فوتبال زنیت سن پترزبورگ پس از توافق با مسئولان باشگاه بایر لورکوزن با این تیم آلمانی قرارداد ۵ ساله امضا کرد. آزمون در بایر لورکوزن پیراهن شماره ۹ را برتن خواهد کرد و از ابتدای فصل آینده برای این تیم به میدان می‌رود. پیش از این از باشگاه‌های یوونتوس و لئون به عنوان تیم‌های خواهان سردار آزمون نام برده شده بود.

منبع: خبرنگاران جوان

سن بازنشستگی تغییری نکرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از مخالفت این کمیسیون با افزایش سن بازنشستگی خبر داد. رحیم زارع با اعلام این خبر گفت که خرید خدمت سربازی مشمولان خارج از کشور هم پیشنهاد یکی از نمایندگان بوده که نهایی نیست و باید نظر ستاد کل نیروهای مسلح هم دریافت شود. کمیسیون تلفیق اعلام کرده دولت برنامه‌ای درباره خرید سربازی ارائه نداده بود و از آنجا که نظر نیروهای مسلح در این مورد گرفته نشده، تأکید شده این مصوبه با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی باشد. مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه باید در صحن علنی و شورای نگهبان بررسی شود. همچنین پیشنهاد خرید سربازی مشمولان داخلی به علت هزینه بالا، رأی نیاورد. کمیسیون تلفیق مصوب کرد کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایانی که حداکثر ۵ نفر کارگر دارند و ۵ سال و کمتر از آن از فعالیتشان می‌گذرد، مشمول معافیت بیمه ۲۰ درصدی باشند. این مصوبه برای کارگاه‌هایی که بیش از ۵ سال و ۵ یا بیشتر کارگر دارند، این معافیت ۳ درصد کمتر است. وزارت نیرو مکلف شد متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای متوسط نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی محاسبه و دریافت کند. منابع درآمدی ۳۱ واحد تابعه استانی صندوق پیشرفت و عدالت ایرانیان از محل ردیف‌ها و جداول بودجه سنواتی از جمله فروش اموال منقول و غیرمنقول مازاد سهم استان‌ها، حقوق دولتی معادن، ۲۰ درصد از اعتبارات قانون متوازن و قانون هدفمندی یارانه‌ها در راستای حمایت از تولید به عنوان کمک بلاعوض بخش غیر دولتی تأمین می‌شود.به رؤسای دستگاه‌های ملی و استانداران اجازه داده شد اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول و مازاد دولتی خود را که در اختیار دستگاه‌های دولتی و مؤسسات تابعه است، پس از تأیید کارگروه‌های استانی و مصوبه هیئت وزیران، از طریق مزایده عمومی در بورس کالا به صورت الکترونیک در سامانه بفروشند تا در صندوق عدالت و پیشرفت واریز شود.به دولت اجازه داده شد تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان از سهام و سهم‌الشرکه خودش را در شرکت‌های دولتی و همچنین اموال منقول و غیرمنقول به فروش برسانند تا سرمایه بانک‌ها و صندوق پیشرفت و عدالت افزایش یابد. سه برابر سرمایه از این محل باید از طریق بانک‌ها در راستای حمایت از تولید و اشتغال تسهیلات ارائه دهند. به دولت اجازه داده شد با درخواست دستگاه‌های اجرایی از جمله صندوق‌های بازنشستگی، از طریق شرکت ملی نفت نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به اشخاص معرفی شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و پس از تأیید اشخاص از سوی وزارت نفت، بر اساس قیمت روز صادراتی اقدام کنند.

خبر فوت پادشاه عربستان تکذیب شد

انتشار خبر فوت ملک سلمان بن عبدالعزیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی صحت ندارد.رسانه‌های خبری داخلی در حالی خبر فوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی را منتشر کرده اند که هیچیک از شبکه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی عربستان و حتی اکانت‌های مربوط به منابع معارض سعودی این خبر را منتشر نکرده اند. تقطیع و انتشار ویدئویی قدیمی مربوط به زمان انتشار خبر درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سابق عربستان، در تلویزیون عربستان علت این اشتباه بوده است. این ویدئو مربوط به ۶ سال قبل و اعلام خبر درگذشت ملک عبدالله در تلویزیون سعودی است که تقطیع شده و نام ملک سلمان به جای آن گذاشته شده است.

منبع: ایرنا

فرمانده نیروی دریایی آلمان برکتار شد

المان در پی اظهارات فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و بحران اوکراین، با یک رویداد دیپلماتیک مواجه شد و شونباخ اواخر روز شنبه از سمت خود کنار رفت. شونباخ در بیانیه‌ای اعلام کرد که من از "کریستین لامبرشت" وزیر دفاع آلمان خواسته ام تا با اجرای فوری من را از وظایف خود برکنار کند و وزیر درخواست من را پذیرفت. برکناری فرمانده نیروی دریایی آلمان در حالی صورت می‌گیرد که وی در کنفرانسی به میزبانی مؤسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی Manohar Parrikar هند گفت که کریمه دیگر هرگز بخشی از اوکراین نخواهد بود و پوتین احتمالاً شایسته احترام بود. فرمانده نیروی دریایی آلمان در ادامه افزود: پوتین خواهان احترام از طرف شرکای غربی خود است و نشان دادن این احترام به او چندان سخت نیست زیرا او احتمالاً سزاوار آن است. شونباخ خاطر نشان کرد که اقدامات روسیه در اوکراین باید مورد توجه قرار گیرد و شبه جزیره کریمه از بین رفته است و هرگز باز نخواهد گشت - این یک واقعیت است. روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد. منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تأسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند. روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعا غرب را رد می‌کند. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است. مجله اشپیگل به نقل از منابع خود نوشت: "کریستین لامبرشت" وزیر دفاع آلمان یک تماس ویدئویی فوری با "بوندسوره ابرهارد زورن" بازرس کل و مشاور روابط عمومی برای گفت و گو درباره سخنان فرمانده نیروی دریایی در اوایل روز شنبه برقرار کرد. قرار است روز دوشنبه شونباخ در مورد اظهاراتش به بازرس کل آلمان توضیح دهد. اشپیگل گزارش داد که شونباخ تصمیم گرفت با کناره گیری از سمت خود از این موقعیت ناخوشایند رهایی یابد.

منبع: ایرنا

بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات بدون ضامن شدند

وزیر امور اقتصادی و دارایی در توئیتی از آغاز پرداخت بدون ضامن تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان توسط بانک‌های زیرمجموعه این وزارتخانه به افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب خبر داد. به نقل از ایرنا، خاندوزی در این توئیت نوشت: الوعده وفا؛ با بخشنامه وزارت اقتصاد و پیرو جلسه هفته قبل آقای رئیس‌جمهور، بانک‌های زیرمجموعه این وزارت مکلف شدند تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان افراد حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر دارای رتبه اعتباری مناسب (از بانک محل دریافت حقوق خود) را "بدون ضامن" انجام دهند. سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور هفته گذشته در نشست با تیم اقتصادی دولت و مدیران ارشد بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک‌ها دستور داد که نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به‌گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. رئیس جمهور در این نشست که بیش از دو ساعت به طول انجامید، بر لزوم سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای، تسهیل پرداخت وام به مردم و اعتبارسنجی در ارائه تسهیلات خُرد به آن‌ها به‌جای وثیقه و ضامن و همچنین استرداد سود مازاد دریافتی از مردم، واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملیک شده توسط بانک‌ها و راه‌اندازی یا واگذاری سریع واحدهای تملک شده تولیدی تأکید کرد و به مدیران بانک‌ها تذکر داد به بدهکاران بدحساب میدان ندهند و اسامی آن‌ها را منتشر و دست‌شان را از منافع عمومی قطع کنند. بازنگری در نظامات و مقررات بانکی به نفع مردم و اجرای عدالت از دیگر دستورات رئیس‌جمهور به مدیران ارشد بانکی بود که از آن‌ها خواست حداکثر تا پایان سال کارگروهی به‌منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی توسط بانک مرکزی تشکیل شود و اعلام نتیجه کنند.

منبع: ایرنا

ارزها بالا کشیدند

در فهرست امروز بانک مرکزی، قیمت یورو و ۲۰ ارز دیگر افزایش یافته است. بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز (شنبه، دوم بهمن) اعلام، که بر اساس آن، بهای ۲۱ واحد پولی افزایش و قیمت ۱۷ ارز کاهش یافت، نرخ ۸ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۶ هزار و ۹۵۳ ریال و یورو ۴۷ هزار و ۶۵۶ ریال ارزش‌گذاری شد. هر فرانک سوئیس امروز ۴۶ هزار و ۵۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۵۷۰ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۲۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۰۳ ریال، روپیه هند ۵۶۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۹۶۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۴۲ ریال، ۱۰۰ ین ژاپن ۳۶ هزار و ۹۳۴ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۹۴ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال قیمت گذاری شد. همچنین هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۴۸۹ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۲۵۴ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۸۶ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۱۲۰ ریال، روبل روسیه ۵۴۵ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۸ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد. قیمت دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۲۳۶ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۵۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۸۸ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۳ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۳۰۴ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت‌هزار و ۷۳۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۸۷ ریال تعیین شد. امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۲۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۷ هزار و ۴۱۰ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۲۴۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۳۱ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۴۴ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۳۰ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۱ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۳۳۱ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۹۵۱ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۷ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۸ ریال قیمت خورد.

منبع: ایرنا

تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرد

۲ منبع آگاه در گفتگو با ان‌بی‌سی‌نیوز اعلام کردند که تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین تغییر کرده است و ریچارد نفیو این تیم مذاکراتی را ترک کرده است تا یک نقش متفاوت را در وزارت خارجه آمریکا به‌عهده بگیرد. منابع آگاه افزودند: ریچارد نفیو و رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران بر سر مسیر مذاکرات وین اختلاف نظر داشته‌اند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: ریچارد نفیو نقش مهمی در تیم مذاکراتی آمریکا داشته و حدود یک سال در این تیم خدمت کرده است. وی همچنان در وزارت خارجه آمریکا باقی خواهد ماند.نفیو در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در وزارت خارجه آمریکا حضور داشت و بخشی از تیمی بود که به تصویب ۴ قطعنامه (۱۷۹۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۹۲۹) در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد. او سال ۲۰۱۳ به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل تحریمی در این تیم را به عهده گرفت. از نفیو به‌جهت نقشی که در همین دوران در طراحی شبکه تحریم‌ها علیه ایران داشته است به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین معماران شبکه تحریم‌ها ضد ایران یاد می‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha