پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دفاعیه

حوزه/ جلسه دفاعیه خانم معصومه فرجی رشته تفسیر و علوم قرآن با موضوع "بررسی آموزه های اخلاقی سوره قصص" برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، جلسه دفاعیه پایان نامه خانم فرجی، طلبه رشته تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة النبی سلام الله علیها اراک با موضوع "بررسی آموزه‌های اخلاقی سوره قصص"با داوری حجت الاسلام محمد مهدی کریمی نیا و راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین مجید حیدری فر برگزار شد.

وی در این جلسه دفاعیه گفت: اخلاق جمع خلق یعنی خوی و عادات پسندیده و اتصاف به فضائل و دوری جستن از رذائل و مهمترین غایت آن، هدایت انسان سوی کمال و قرب الهی و کسب سعادت دنیا و آخرت است.

فرجی ادامه داد: سوره مبارک قصص به دلیل اشتمال بر آموزه‌های اخلاقی، جایگاه خاصی دارد؛ لیکن میان پژوهشگران به گونه مستقل بدان پرداخته نشده است.

وی اظهار کرد: موضوع این پژوهش «تحلیل آموزه‌های اخلاقی سوره مبارک قصص» و هدفش پاسخگویی تحلیلی به این پرسش اساسی است: «آموزه‌های اخلاقی سوره مبارک قصص چیست و چگونه تحلیل می‌شود؟» در ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع همین بس که تأثیر شناخت فضائل و رذائل اخلاقی و اتصاف به فعل و ترک آنها، در پیشرفت و شکوفایی زندگی مادی و معنوی انسان قابل انکار نیست و سلامت و سعادت و سیادت انسان را در دو جهان به ارمغان می‌آورد. روش پژوهش از گونه نقلی وحیانی (در برابر نقلی تاریخی) و گردآوری داده‌ها با استناد به اسناد نوشتاری و داده پردازی با شیوه تبیین و تحلیل گزاره‌های اخلاقی با جستار در مُفاد متن و سیاق آیات، با رعایت عرصه‌های سه گانه اخلاق الاهی و فردی و اجتماعی است.

فرجی در پایان گفت: شکر و توکل و استغفار و دعا و توبه از بایدهای اخلاقی این سوره به شمار می‌روند. همچنین عفت و صبر از بایدها و پیروی از هوای نفس و دنیاگرایی از نبایدهای اخلاق فردی آن است. انفاق و خیرخواهی و امانتداری از بایدها و ظلم و تفاخر و بخل و استکبار از نبایدهای اخلاق اجتماعی در این سوره است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha