یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علوم انسانی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) تصریح کرد: پس از گذشت ۴۳ سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان نیازمند تداوم حرکت تحولی در عرصه علوم انسانی هستیم.

دکتر مونا جامی پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به ضرورت اهتمام نخبگان حوزه و دانشگاه در مسیر تحقق اهداف تحولی در ساحت علوم انسانی، اظهار داشت: با وجود گذشت ۴۳ سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی و کارهای خوب انجام شده در راستای تحول در علوم انسانی، همچنان ما به تداوم حرکت تحولی در این باره متناسب با نیازها و اقتضائات جامعه و نظام اسلامی به شدت نیازمند هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)، با بیان این که علوم انسانی ارتباط تنگاتنگی با هویت یک جامعه دارد، افزود: با وجود اقدامات خوبی که در راستای تحول در علوم انسانی و بومی سازی و اسلامی سازی آن در سال‌های اخیر صورت گرفته اما نقد جدی که به علوم انسانی کشورمان وارد است این که در بحث تولید علم و کارهای پژوهشی عموماً از منابعی استفاده می‌شود که در بستر فرهنگ و ارزش‌ها و باورهای جوامع دیگر شکل گرفته و لذا تطابقی با فرهنگ و باورها و نظام ارزشی ما ندارد.

وی با اشاره به این که بومی سازی باید در بحث علوم انسانی تحقق یافته و در این خصوص مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مربوط به فرهنگ و تفکر خودمان مدنظر قرار گیرد، گفت: پیش از هر چیز دیگری، باید این مساله به درستی تبیین و تحلیل شود که اساساً ما چرا به دنبال تحول در علوم انسانی هستیم و چه ضرورت‌ها و اقتضائاتی می‌طلبد که در این عرصه فعالیت کنیم!؟

این محقق و پژوهشگر علوم انسانی خاطرنشان کرد: مساله مهم بعدی ناظر به چگونگی تحول است که می‌بایست پس از تبیین صحیح چیستی و چرایی تحول به سراغ آن برویم. در واقع یکی از مهم‌ترین مباحث آن است که ببینیم پس از گذشت چندین سال بحث و نظر درباره علوم انسانی و نیز برگزاری همایش‌ها و سمینارها، در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار داریم و چه خروجی و بازخوردی در این رابطه گرفته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha