یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام محمد جواد نظافت

حوزه/ عضو هیئت امنا بنیاد هدایت به تبیین سیره تربیتی حضرت فاطمه (س) پرداخت و گفت: حضرت با گوش جان سپردن به کلام فرزندان خود، علاوه بر اینکه به آنان شخصیت می‌بخشیدند، کسب آگاهی نیز می‌فرمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت یزدی، عضو هیئت امنای بنیاد هدایت، در روز نخست دوره دوم نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها» در جمع بانوان شریکة الامام، بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از جهالت دانست و گفت: زندگی در پناه آگاهی شیرین‌تر و بهتر می‌شود، بسیاری از مشکلات جامعه به‌دلیل جهالت‌ها می‌باشد و همین جهالت‌هاست که خسارت به بار می‌آورد.

وی افزود: بانوان فرهیخته باید برای کسب آگاهی زمانی را اختصاص دهند و در این راستا وقت گذاشتن برای علم آموزی را باید از حضرت زهرا (س) آموخت، که بخشی از زندگی خود را صرف ارتباطات علمی با همسر، فرزندان و مردم جامعه می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت با بیان اینکه حضرت زهرا (س) با گوش جان سپردن به کلام فرزندان خود، علاوه بر اینکه به آنان شخصیت می‌بخشیدند، کسب آگاهی نیز می‌نمودند، اضافه کرد: نقل شده حضرت علی (ع) که از مسجد به منزل می‌آمدند، متوجه می‌شدند که حضرت زهرا (س) از اتفاقات و سخنرانی‌هایی که داخل مسجد انجام شده با خبر هستند، پرسیدند از کجا مطلع می‌شوید و ایشان در پاسخ فرمودند حسن که زودتر به منزل می‌آید برای من نقل می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: وقتی مادر فرهیخته برای کودک ارزش قائل شود، علاوه بر تکریم فرزند خود، داد و ستد علمی نیز میان آن‌ها شکل می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت اذعان داشت: در روز قیامت هر گروهی مورد خطاب قرار می‌گیرند و به آن‌ها پاداش‌هایی عطا می‌شود و حضرت زهرا (س) فرمودند یکی از گروه‌هایی که مورد خطاب قرار می‌گیرند و به آن‌ها پاداش ویژه عطا می‌شود، کسانی هستند که سرپرست ایتام آل پیامبر (ص) بوده‌اند و ایشان یتیم را در این عبارت همان افرادی دانستند که دستشان از امامشان کوتاه است.

وی اضافه کرد: امام پدر امت محسوب می‌شود و وقتی در دوره غیبت قرار می‌گیریم، همه شیعیان و بشریت یتیم محسوب می‌شوند که طبق فرمایش حضرت صدیقه کبری (س) به افرادی که به امور مسلمانان رسیدگی و برای آن‌ها دلسوزی داشته باشند، به میزان ارشاد و کفالتشان پاداش ویژه عطا خواهد شد که ائمه جماعت نیز کارشان همین است و همسران آن‌ها نیز می‌توانند در این مسئله یاری‌گر آن‌ها باشند.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت علاوه بر این گفت: در کنار تربیت فرزند وقتی را برای آموزش دیگران اختصاص دهید که کار بسیار شایسته‌ای است و پاداش عظیمی را در بردارد.

او در ادامه به تفاوت دو موضوع علم و ثروت اشاره و عنوان کرد: اگر ثروت را به کسی دهید از میزان آن کاسته می‌شود، اما اگر علم را به کسی انفاق کنید بر علم خودتان نیز افزوده می‌شود.

عضو هیئت امنا بنیاد هدایت ادامه داد: یک مادر در عمل خود نه باید افراط داشته باشد و نه تفریط؛ بلکه باید اعتدال در زندگی او جاری باشد و زمانی را برای کسب علم و زمانی را برای ارتباط با خدا اختصاص دهد؛ چراکه یاد خدا به انسان‌ها آرامش می‌بخشد.

وی با بیان اینکه یک بانو در کنار رسیدگی به امور زندگی باید به فعالیت اجتماعی نیز بپردازد، عنوان کرد: اگر یک بانو به فکر انجام فعالیت فرهنگی و اجتماعی است، باید در انجام آن اعتدال داشته باشد و هر دو طرف ماجرا را در نظر بگیرد اول خود، خانواده و فرزندانش را از آتش دوزخ حفظ کند و سپس برای ایجاد محیطی امن و برای جلوگیری از فاسد شدن فرزندان خود، به اقوام و همسایه‌های خود رسیدگی داشته باشد؛ چراکه سرنوشت انسان‌ها به یکدیگر گره خورده است و مردم بر روی یکدیگر اثر می‌گذارند و نباید نسبت به اعمال افراد بی تفاوت بود.

حجت الاسلام والمسلمین نظافت همچنین خطاب به مادران بیان داشت: مسئولیت تربیت فرزند را عهده دار شدن افتخار بزرگی است و مادر در تمامی پاداش‌های فرزند خود سهیم است همانگونه که مادر حاج قاسم سلیمانی، رهبر معظم انقلاب و حضرت امام در تمامی ثواب‌های زندگی آن‌ها شریک هستند.

او در پایان سخنان خود با اشاره به این حدیث امام رضا (ع) که می‌فرمایند «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده می‌کند»، گفت: در این روایت در حق کسانی دعا شده که علوم اهل بیت (ع) را بیاموزند و آن را به دیگران منتقل کنند و برای این کار اجری عظیم وعده داده شده است.

انتهای پیام./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha