شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معصومه کمشی کمر، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان

حوزه/ مبنای مکتب امام خمینی (ره) شریعت اسلامی است، لذا در مکتب امام معنویت از سیاست جدا نیست و این دو در هم تنیده اند. نگاه مکتب امام(ره) نگاه جهانی است.

خبرگزاری حوزه - سمنان / دههٔ فجر در ادبیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران به روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ گفته می‌شود که طی آن امام خمینی (ره) بعد از تبعید ۱۴ ساله در دوازدهم بهمن سال ۱۳۵۷ به ایران وارد شدند و در نهایت در ۲۲ بهمن سلطنت پهلوی سقوط کرد و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید که امام راحل آن را یوم الله خواندند.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان به سراغ معصومه کمشی کمر، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران استان سمنان، رفته و با او درباره عوامل پیروز انقلاب اسلامی و نقش بانوان به گفتگو پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی داشته است؟

انقلاب اسلامی دستاوردهای زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است، البته برای تبیین و بررسی این دستاوردها باید اطلاعات قبل و بعد از انقلاب وجود داشته باشد.

نمونه‌هایی از این دستاوردها را نام می‌بریم:

۱- استقلال

۲- گسترش عدالت اجتماعی

۳- گسترش برخورداری‌های عمومی

۴- عزت و اقتدار

۵- پیشرفت‌های زیرساختی

۶- پیشرفت صنعتی

۷- پیشرفت در معنویت

۸- کرامت زن

۹- آزادی و مردم سالاری

۱۰- زدن مهر باطل بر طاغوت و طاغوتیان

۱۱- صدور انقلاب اسلامی به کشورهای مستضعف

۱۲- به وجود آمدن روحیه شهادت طلبی_ جهاد _ ایثارگری_ و...

همین طور می‌توان حوزه علمیه خواهران را به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی نام برد.

علل و عوامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران چه بود؟

بدون تردید انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین انقلاب قرن بیستم بوده است که توانسته تأثیرات گسترده‌ای در سطح داخلی و بین‌المللی برجای بگذارد. وجه تمایز آن با سایر انقلاب‌ها، در تأکید آن بر معنویت و ارزش‌های مهم از دین اسلام بود، به نحوی که با تکیه بر قدرت فرهنگی منشعب از اسلام و احیای ارزش‌های اسلامی در یک شرایط بین‌المللی و داخلی خاص توانست با بسیج همگانی به پیروزی برسد.

از جمله عوامل و علل بروز انقلاب را می‌توان به:

۱- ظلم و ستم و بی عدالتی و ضایع کردن حقوق مردم

۲- فساد و دین ستیزی حاکمان

۳- وابستگی به کشورهای غربی و شرقی

۴- عقب ماندگی کشور در زمینه‌های مختلف

۵- اختناق و بی اعتمادی به حقوق مردم

۶- عدم آزادی اندیشه

۷- فاصله طبقاتی

۸- دین گریزی و … نام برد.

مکتب امام (ره) بر چه شاخصه‌هایی استوار است و برای تبیین و انتقال آ ن چه باید کرد؟

مبنای مکتب امام خمینی (ره) شریعت اسلامی است، لذا در مکتب امام معنویت از سیاست جدا نیست و این دو در هم تنیده است. امام (ره) معتقد بودند که: وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا (سوره فتح آیه ۷) در مکتب امام (ره) اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم وجود دارد.

نگاه مکتب امام نگاه جهانی و بین المللی است؛ پاسداری از ارزش‌ها تبیین مساله ولایت فقیه و همچنین عدالت اجتماعی از دیگر شاخصه‌های مکتب امام راحل است؛ باید طبق فرمایش امام خامنه ای با تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پیام شهدا و امام شهدا را به نسل امروزی انتقال دهیم.

رسالت خاص حوزویان و حوزه انقلابی در انتقال آرمان‌های انقلاب به نسل‌های سوم و چهارم؟

انقلاب اسلامی از حوزه علمیه نشأت گرفته و از تفکر دینی مایه گرفته است؛ بنابراین مسئولیت تداوم انقلاب و نظام اسلامی متوجه حوزه و روحانیت است؛ الإبقاءُ عَلی العَمَلِ أشَدُّ مِن العَمَلِ دیروز باید حرکت و پویش ایجاد می‌کردیم و امروز باید حرکت را ادامه داد و مشکلات را از سر راه برداشت؛ از جمله وظایف کلی حوزه می‌توان به: مسئولیت تدوین نظام ارزشی اسلامی، پاسداری از ارزش‌ها، نظارت و کنترل، تقویت روحیه امید در مردم، مراقبت از اعمال و مبارزه با آفت‌های نظام اسلامی، اشاره کرد.

ویژگی‌های حوزه انقلابی تحول گرا در اندیشه‌های مقام معظم رهبری را بفرمایید

۱- پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب.

۲- هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمی‌شود! نمی‌رسیم! شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

۳- پایبندی به استقلال کشور استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم؛ استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم… استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.

۴- حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.

۵- تقوای دینی و سیاسی؛ باید به آرمان‌ها پایبند بود، اسلام اینها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز بکند.

شاخص‌های انقلابی‌گری از نگاه امام خمینی (ره)؟

۱- پاسداری از اسلام ۲- انقلابی عمل کرد ۳- حفظ انسجام و وحدت ۴- از مردم جدا نبودن ۵- مقابله با نفوذ

«وصیت این جانب به حوزه‌های مقدسه علمیه آن است که کراراً عرض نموده‌ام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بسته‌اند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش می‌نمایند، و یکی از راه‌های بااهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزه‌های اسلامی نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است.... لازم است همه با هوشیاری این قسم توطئه را خنثی نمایند.» (وصیت نامه امام راحل (ره))

۶- نفی هرج و مرج طلبی ۷- عادت به ساده زیستی

اهمیت راهپیمایی ۲۲ بهمن و تأثیرات و پیام‌های آن در فضای بین‌الملل چیست؟

۱- نشانه زنده بودن انقلاب اسلامی علیرغم فاصله گرفتن از سال ۵۷ می‌باشد، در حالی که کمتر انقلابی در جهان پس از گذشت سال‌ها اینگونه زنده و بالنده می‌ماند.

۲- نشانه پیوند انقلاب اسلامی با مردم و همراهی آنان پس از گذشت چند دهه از روز پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد و به همین دلیل جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر خلاف جشن‌های ملی مشابهی که در سایر کشورها و به صورت کاملاً رسمی و دولتی برگزار می‌شود با حضور و مشارکت آگاهانه و اختیاری تمام اقشار مردم برگزار می‌شود،

۳- نشانه همبستگی ملی ایرانیان تحت لوای نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد که تضمین کننده امنیت ملی نیز تلقی می‌شود.

۴- این راهپیمایی بهانه‌ای است برای مرور دستاوردها و پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی و آشنایی مردم با این دستاوردها

۵- راهپیمایی ۲۲ بهمن بهانه‌ای است برای مرور ارزش‌ها، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران که همین مساله زمینه را برای مطالبه گریم ردم از مسئولان امر فراهم می‌کند.

۶- این راهپیمایی بیانگر انسجام و ایستادگی مردم قهرمان ایران در مقابل توطئه‌های دشمنان انقلاب و حفاظت از استقلال کشور، امنیت و منافع ملی در مسیر دستیابی به اهداف والای انقلاب اسلامی و تمدن سازی نوین اسلامی است و ... .

واکنش خود را نسبت به کلمات زیر بفرمائید

انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی ایران، قیام مردم ایران به رهبری امام خمینی که موجب سقوط نظام پادشاهی شد.

حجاب: خداوند حجاب را برای زنان واجب نمود تا از چشم بیماردلان در امان بمانند. زنان به مثابه جواهری گرانبها، نیمی از جامعه را تشکیل داده و مسئولیت مهم تربیت نسل‌های آینده را به عهده دارند، لذا دین مبین اسلام از طریق حجاب موجبات مصونیت آنان را فراهم نموده است.

عترت: در لغت به معنای خویشاوندان نزدیک و ذرّیه است. اما از دیدگاه شیعه با توجه به روایات؛ مقصود رسول خدا (ص) از عترت در حدیث ثقلین، خصوص وجود مقدّس أمیر المؤمنین علی (ع)، فاطمه زهرا (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و نُه فرزند یکی پس از دیگری از ذرّیّه امام حسین (ع) است که آخرین آنها حضرت امام مهدی (عج) می‌باشد.

غیرت دینی: یکی از کمالات والای انسانی که اسباب آن را خدای متعال در وجود آدمی تعبیه کرده «غیرت» است؛ غیرت شامل مواردی همچون غیرت انسانی، غیرت دینی و غیرت ناموسی است و کارکردهای گوناگونی دارد که می‌توان به کارکردهای اخلاقی غیرت (عزت نفس، ترویج مروت و جوانمردی) و کارکردهای اجتماعی غیرت (حفظ خانواده، ترویج عفاف و جلوگیری از بی‌بندوباری) و نیز کارکردهای سیاسی غیرت (حفظ ارزشهای انقلاب، ترویج فرهنگ مبارزه با استکبار، ترویج فرهنگ ظلم ستیزی و یاری مظلوم) اشاره نمود.

امام راحل: آن کس که رهایمان نمود از ظلمات

جوان ایرانی: جوان، مؤمن انقلابی، جوانی پرتلاش و دارای انگیزه

اقتدار: رهبری، مکتب امام، مکتب سلیمانی، ایرانی

وحدت ملی: وحدت، مهم‌ترین رکن حیات و بقای اسلام است؛ رخداد عظیم و دوران‌سازی چون انقلاب اسلامی ایران بدون اتحاد ملّی، ممکن نبود و حضرت امام‌خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، همواره وحدت را رمز پیروزی اعلام می‌کرند.

شاه: اهریمن معاصر، انسانی نالایق، دیکتاتور، وطن فروش

فرح: خائن، فاسد، زنی در که در بالاترین جایگاه پادشاهی از کم‌ترین مقام انسانیت یعنی قداست زن بودن دور بود.

انتهای پیام

گفتگو: فاطمه رحیم زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha