شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویری از مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی در کنار رهبر معظم  انقلاب

حوزه/ برای امتحان نام‌نویسی کردم، شنیده بودم یکی از ممتحنین طلبه فاضلی است به نام «شیخ لطف‌الله صافی». تا وارد شدم بخشی از کتاب مکاسب و کفایه را مشخص کردند، تا مطالعه کنم و امتحان بدهم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در صفحه ۸۷ کتاب شرح اسم (زندگی‌نامه مقام معظم رهبری) خاطره‌ای از امتحان شفاهی ایشان آمده و در آن گفته اند:

تازه به قم آمده بودم، هم به دلیل رسمی‌تر شدن فعالیت علمی و هم به جهت گرفتن شهریه آیت‌الله بروجردی، باید در اتاقی که در مجاورت کتابخانه فیضیه بود، امتحان شفاهی می‌دادم.

برای امتحان نام‌نویسی کردم، شنیده بودم یکی از ممتحنین طلبه فاضلی است به نام «شیخ لطف‌الله صافی».

تا وارد شدم بخشی از کتاب مکاسب و کفایه را مشخص کردند، تا مطالعه کنم و امتحان بدهم. «به من برخورد. گفتم من خارج می‌خوانم. شما چطور از من راجع به سطح، سوال می‌کنید؟ گفتند: رویه مان این است… برای شما که ضرری ندارد.»

ظاهراً آقای صافی زودتر متوجه شد که طلبه درس‌خوانی هستم اما ممتحن دیگر «گفت که نه آقا، بخوان، ترجمه کن… معنا کردم و خوب هم معنا کردم. بعد گفتند یکی از درس‌های آقای بروجردی را… بنویس.» رفتم در اتاق کنار، شروع کردم درس جدید آیت‌الله بروجردی را تقریر کردن، عربی هم تقریر کردم. وقتی ممتحنین دست‌نوشته را دیدند، از من خواستند تا هر آنچه از دروس آیت‌الله بروجردی را تقریر کردم، برای ایشان بیاورم، تا دست آن مرجع عالیقدر برسانند.

«جزوه‌ای بود خوش خط، بدون خط خوردگی، تمیز و چشم‌نواز.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    2 0
    https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=10396 خاطره فوق به نقل از مقام معظم رهبری، در سایت رسمی مقام معظم رهبری هم درج شده است البته اگرچه نام مرحوم آیت الله صافی ره توسط مقام معظم رهبری هنگام بیان این خاطره ذکر شده بوده است ولی در متن مندرج در سایت مقام معظم رهبری اسم آیت الله صافی ره درج نشده است نکته دیگر اینکه ممتحن دوم نیز گویا نامشان در خاطره مقام معظم رهبری ذکر شده بوده است. متن مندرج در سایت مقام معظم رهبری را عیناً اینجا کپی می کنم: ««سپس رهبر انقلاب یک خاطره نیز بیان کردند: «در آن سال‌ها که تازه از مشهد به قم آمده بودم و می‌خواستم در درس خارج شرکت کنم، در درس مکاسب، دو نفر از ما امتحان گرفتند که این‌ها ممتحِن درس آقای بروجردی بودند. [البته آقا اسم هم آوردند. اتفاقاً یکی از آن دو نفر از بزرگوارانی بود که به دیدار رهبر انقلاب نیز آمد.] گفتند مکاسب را بخوان و ما هم شروع کردیم به خواندن. البته به ما برخورد که این‌ها چرا عبارات از ما می‌خواهند، مگر امتحان ادبیات است؟ بعد که ما خواندیم، گفتند خب این طلبه‌ی مشهد است و مشهدی‌ها ادبیات‌شان خوب است. بعد از من از سؤالاتی کردند و پس از پاسخ، من را قبول کردند. من همان روز رفتم درس آقای بروجردی.»»» https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=10396
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    این خاطره در سایت مقام معظم رهبری نیز درج شده است https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=10396 ««سپس رهبر انقلاب یک خاطره نیز بیان کردند: «در آن سال‌ها که تازه از مشهد به قم آمده بودم و می‌خواستم در درس خارج شرکت کنم، در درس مکاسب، دو نفر از ما امتحان گرفتند که این‌ها ممتحِن درس آقای بروجردی بودند. [البته آقا اسم هم آوردند. اتفاقاً یکی از آن دو نفر از بزرگوارانی بود که به دیدار رهبر انقلاب نیز آمد.] گفتند مکاسب را بخوان و ما هم شروع کردیم به خواندن. البته به ما برخورد که این‌ها چرا عبارات از ما می‌خواهند، مگر امتحان ادبیات است؟ بعد که ما خواندیم، گفتند خب این طلبه‌ی مشهد است و مشهدی‌ها ادبیات‌شان خوب است. بعد از من از سؤالاتی کردند و پس از پاسخ، من را قبول کردند. من همان روز رفتم درس آقای بروجردی.»»» https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=10396