شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
زمانی

حوزه/  حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به تاریخ نهضت مشروطه، گفت: رهبر معظم انقلاب بر قله تاریخ ایستاده و گذشته تاریخ را نگاه می‌کند و به‌شدت نگران است که روزی روحانیت و حوزه‌های علمیه فقط سر بحث و درس خود برود و فراموش کند که در انقلاب اسلامی نقش رهبری داشته است و دوباره خنجر از پشت بخوریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه، ظهر امروز در جلسه بصیرتی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، پیرامون حوزه انقلابی، ضرورت و شاخص‌های حوزه انقلابی اظهار کرد: ابتدا باید متوجه شد که چرا رهبر معظم انقلاب در چند سخنرانی پی‌درپی به بحث حوزه انقلابی اشاره داشتند.

وی بابیان اینکه در فرمایشات رهبری درباره حوزه انقلابی، چکیده دغدغه‌های رهبری در طول عمر خود درباره یک حوزه علمیه آرمانی بیان کرده‌اند، گفت: شایسته است طلاب و روحانیون مجدداً این سخنرانی‌ها و فرمایشات رهبری را مرور کنند.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با اشاره به مجموعه سخنرانی‌های رهبری پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه چهل، اذعان کرد: رهبری از زمان دستگیری‌های متعدد ایشان توسط رژیم شاهنشاهی تاکنون به‌عنوان یک شاگرد تربیت شده حوزه علمیه، خلأهای حوزه را مشاهده و درک کرده‌اند.

وی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب شاهد شکست‌های تلخ نهضت‌های اسلامی و روحانیون بوده‌اند و بارها دیده‌اند که نهضت‌های اسلامی از پشت خنجر خورده‌اند و قدرت از دست روحانیون درآمده است، لذا مکرراً حتی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز بر انقلابی بودن حوزه‌های علمیه تأکید دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با تأکید بر اینکه آخرین تجربه تلخ این نهضت‌ها، نهضت مشروطه بود، گفت: در نهضت مشروطه روحانیون و علما پرچم انقلاب را بلند کردند و مردم به پشتیبانی آمدند و شهید دادند و در نهایت مشروطه با حمایت علما پیروز شد و شاه مجبور به پذیرش قانون و دین شد و پنج مجتهد را از نمایندگی حوزه علمیه قم و نجف برای ورود به مجلس انتخاب شدند، اما در ادامه کودتای خزنده و آرام علیه مشروطه شکل گرفت و افرادی را تحت عنوان متخصص بر مسندهای دستگاه‌های دولتی ورود دادند و روحانیون را به بهانه غیرمتخصص کنار زدند و حاکمیت در نهایت به دست غیر متدینین متخصص افتاد.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: اگر جریان نهضت مشروطه را بازنگری کنیم، مشاهده می‌کنیم که شهید مدرس تنها در مجلس آن زمان ایستاد و از حاکمیت دین دست بر نداشت و هفت سال در سخت‌ترین شرایط در محله خشک خواف تبعید شد و در نهایت ایشان را به شهادت رساندند.

وی در پاسخ به اینکه چه شد که نهضت مشروطه به چنین سرنوشتی دچار شد؟، گفت: تحلیل من این است که روحانیت پس از پیروزی نهضت مشروطه کنار کشیدند و به مدارس علمیه و حجره‌های درس بازگشتند و دیگر کاری به انقلاب نداشتند و باعث شد صحنه حاکمیت خالی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: اگر روحانیت و حوزه‌های علمیه در میدان می‌ایستادند و انقلابی می‌ماندند، چنین سرنوشتی نصیب مشروطه نمی‌شد و همان‌جا حکومت اسلامی تشکیل می‌شد، ولی افسوس که چنین نشد و حتی بدتر از قبل هم شد.

وی خاطرنشان کرد: عمدتاً به دلیل همراهی نکردن حوزویان، باعث کشته شدن علمای انقلابی چون شهید نواب صفوی، شهید خیابانی، شهید فضل‌الله نوری، شهید اول و شهید ثانی… در طول تاریخ شده است.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بر قله تاریخ ایستاده و گذشته تاریخ را نگاه می‌کند و به‌شدت نگران است که روزی روحانیت و حوزه‌های علمیه فقط سر بحث و درس خود برود و فراموش کند که در انقلاب اسلامی نقش رهبری داشته است و دوباره خنجر از پشت بخوریم.

وی تصریح کرد: ما نباید روحانی در حوزه علمیه داشته باشیم که دغدغه انقلاب را نداشته باشد؛ امروز روحانیت باید بداند بعد از ۱۴۰۰ سال حاکمیت اسلامی در جامعه پیاده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: شهادت ائمه اطهار (ع) از این بابت بود که داد حاکمیت اسلامی بلند می‌کردند و در پی زعامت اسلام بر جامعه بودند، وگرنه برای نماز و روزه که امامی را شهید نمی‌کردند.

وی ابراز کرد: در دهه فجر ۵۷ برای اولین بار یک پیشوای شایسته اسلامی بر حاکمیت جامعه تکیه زد و آن روز، روز مسرت امام حسین (ع) بعد از ۱۴ قرن بود که هدف از قیام خونینش شکل گرفت.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه با بیان این که اکنون رسالت امروز ما چیست؟، گفت: ما باید شاخص‌ها و ارکان یک حوزه انقلابی را کشف کنیم و بنویسیم و مدون کرده و برای تحقق آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه فلسفه ایجاد دفتر سیاسی و اجتماعی در حوزه علمیه با این قصد بود، عنوان کرد: کلیدواژه‌های بیانات رهبری در طول چهل سال گذشته، شاه‌بیت‌های صحیفه امام راحل به‌عنوان معلم رهبری را درباره حوزه‌های علمیه احصا کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: امروز طلاب جوان امانت‌های مردم در دست ما هستند؛ از دل این طلاب، افرادی چون شهید نواب صفوی‌ها و شهید مدرس‌ها تربیت خواهند شد.

وی بیان کرد: برای تقویت دغدغه انقلابی بودن در بین اساتید، کادر حوزه‌های و حتی طلاب و همچنین افزایش دانش سیاسی و بصیرتی حوزویان ۳۰ برنامه تخصصی طراحی کرده‌ایم.

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه یادآور شد: اعزام اساتید متخصص و سطوح عالی جانباز به سراسر کشور، برگزاری دوره‌های کتابخوانی راجع به ولایت‌فقیه و افزایش اطلاعات، احصای شبهات سیاسی درباره انقلاب، تربیت اساتید متخصص در حوزه ولایت‌فقیه، ورود به بحث درمان آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های طراحی شده است.

وی در پایان گفت: ما باید نظام ارتباطی نهادینه‌شده بین حوزه علمیه با حاکمیت را ایجاد کنیم؛ تاکنون با ۸۰ نهاد و دستگاه دولتی تفاهم‌نامه کرده‌ایم؛ روحانیت باید در متن حاکمیت وارد شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    روحانیت بایستی تا آخرین قطره خون ، استوارانه چون کوه در تمامی شداید و سختی ها پیش رو با تمام وجود پشتیبان ولایت فقیه باشد و ذره ای از آرمانهای انقلاب عقب نشینی نکند