جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تجدید میثاق بانوان طلبه با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم امام خمینی(ره)

حوزه / مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: نگاه مترقی امام (ره) به حوزه‌های علمیه خواهران در جهان نمونه و نظیر ندارد. ایشان بر اساس اعتقادی که به ظرفیت‌های بانوان در عرصه‌های اجتماعی و خانواده داشتند، مجموعه نظام تعلیم و تربیت خواهران را از برادران کاملاً جدا کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور به همراه جمعی از معاونان و مدیران مدارس علمیه خواهران و تعدادی از بانوان طلبه فعال در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، در هفتمین روز از دهه مبارک فجر و در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور در مرقد بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های امام (ره) و شهدا تجدید میثاق کردند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در این مراسم، در جمع طلاب خواهر در مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، ضمن عرض تبریک دهه فجر و چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی به محضر حضرت ولی عصر (عج)، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران اظهار داشت: روز ۱۸ بهمن را روز "انقلاب اسلامی و تکریم مقام زن و تحکیم مبانی خانواده"نام گرفته شده است. با توجه به اینکه موضوع تکریم مقام زن و تحکیم مقام خانواده، جزو اصول قطعی مورد نظر حضرت امام خمینی (ره) بود، لذا مناسب بود تا با گروهی از خواهران در حوزه‌های علمیه، به حرم حضرت امام مشرف شویم و به پاس قدرشناسی و سپاس از راهی که برای خواهران در کشور گشودند که به همت ایشان و هدایت‌هایشان این راه تحصیل به روی خواهران باز شد و نیز با عنایت حضرت امام (ره) بود که فرصت‌های اجتماعی برای بانوان در سطح کشور فراهم شد، ادای احترام داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، ضمن مقایسه سطح سواد بانوان در قبل و بعد از انقلاب گفت: میزان سواد در بین بانوان در قبل از انقلاب بسیار بسیار محدود بود و در رشته‌ها و دوره‌های عالی نیز کمتر از ۵ درصد از بانوان تحصیلات عالیه داشتند، الان به برکت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، بیش از ۸۰ درصد بانوان تحصیلات دارند و نزدیک به ۴۰ درصد بانوان در ایران عزیز، تحصیلات عالیه دارند. هم اکنون در دانشگاه‌های ما قریب ۶۰ درصد دانشجویان از بین بانوان هستند.

وی تصریح کرد: مسئله حوزه علمیه و نگاه مترقی حضرت امام (ره) به حوزه‌های علمیه به گونه‌ای است که این اقدام در جهان نمونه و نظیر ندارد. ایشان بر اساس اعتقادی که به ظرفیت‌های خانم‌ها چه در عرصه‌های اجتماعی و چه در خانواده داشتند، در نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه، مجموعه نظام تعلیم و تربیت خواهران را از برادران کاملاً جدا کردند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور یادآور شد: بر این باور هستیم که حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که باید با نگاه ویژه‌ای در منابع اسلامی از نظر برنامه تحصیلی، اساتید و موقعیت‌های لازم برای اداره امور حوزه‌های علمیه، تألیف کتاب‌ها و کارویژه ها، خانم‌ها مورد توجه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون در نظام آموزش و پرورش و در نظام تحصیلات عالی در جهان و حتی ایران، برنامه آموزشی و نظام‌های تعلیم و تربیت برای انسان، صرف نظر از اینکه زن باشند یا مرد، طراحی شده است؛ اما امام خمینی (ره) بر اساس اعتقادی که به ویژگی‌های زنان داشتند و اینکه باید فرصت‌های شکوفایی مختص زنان فراهم شود، نظام تعلیم و تربیت جداگانه‌ای را در حوزه‌های علمیه طراحی کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، با بیان اینکه امیدواریم به قله بلندی که حضرت امام (ره) به ما نشان دادند، و مطلوب و آرمان و آرزوی ایشان را برای زنان این مرز و بوم به نحو شایسته‌ای محقق کنیم، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران، که محصول اراده امام خمینی (ره) است، در کنار مجموعه با عظمت جامعه الزهرا (س)، فعالیت دارد و در بیش از ۵۰۰ مدرسه و مجتمع آموزشی در سطح کشور و در حدود ۸۸۰ محل رشته در تحصیلات عمومی، نیمه تخصصی و تخصصی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: بالغ بر صدهزار طلبه در سطوح مختلف از حوزه‌های علمیه خواهران فارغ التحصیل شده‌اند و بیش از چهار هزار طلبه در این مجموعه از بین بانوان به حد رشدی رسیده‌اند که در حوزه‌ها به عنوان استاد به تدریس اشتغال دارند. بیش از این تعداد نیز خواهران طلبه‌ای هستند که توان مدیریت خود را در مجموعه تعلیم و تربیت بالا برده‌اند.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: ما در مسیری حرکت می‌کنیم که خواهران حوزوی بتوانند همچنانکه در کنار برادران طلبه مأموریت‌های دینی را تعقیب می‌کنند، قادر باشند کارویژه های مربوط به بانوان و مأموریت‌های دینی خواهران را به نحو شایسته عملی کنند. تلاش می‌کنیم راهی را که امام خمینی (ره) برای اعتلای جایگاه زن و تحکیم خانواده در ایران اسلامی، بلکه در جهان انسانی ترسیم فرمودند، ان شاءالله بتوانیم محقق کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha