دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله اعرافی در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان قم

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه گفت: در لابه لای برنامه های ارزشی و ارزشمند، نباید از مسائل علمی و دانشی دانش آموزان غافل شد. وقتی رشد علمی و دانشی در بین قشر دانش آموز نهادینه شود، تولید علم و رسیدن به قله های دانشی در طول مسیر سهل تر خواهد شد و تاکنون تنها کسی که از این جریان حمایت واقعی داشته است، شخص مقام معظم رهبری بوده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، شامگاه دوشنبه در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر خطاب به مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اظهارکرد: خرسند هستیم که فردی برخاسته از متن آموزش و پرورش، آشنا به اسناد بالادستی، سندتحول بنیادین و دغدغه مند مسئولین سنگین آموزش و پرورش استان قم را بر عهده گرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انتظار داریم آموزش و پرورش استان قم با همان شاخص‌های سندتحول بنیادین و اسناد بالادستی رشد کرده و الگو و نمونه از سند تحول در کشور ارائه دهد.

مدیرحوزه‌های علمیه، ادامه داد: در تربیت نیروهای توانمند برای آینده نظام اسلامی شما به عنوان آموزش و پرورش و ما به عنوان حوزه‌های علمیه مسئول هستیم و این تعامل و همکاری که یکی از محورهای ۳۷ گانه مشترک میان این دو نهاد انقلابی و دینی باید به صورت دقیق، وسیع و برنامه ریزی شده در استان قم در تمام شاخص‌ها پیاده سازی شده و به عنوان یک نمونه و الگو در کشور ارائه شود.

وی، بیان کرد: با توجه به جایگاه بین‌المللی و ویژه ای که شهرقم دارد، می‌بایست تمام دستگاه‌ها و نهادهای علمی و فرهنگی نگاهی ملی و فراملی داشته باشند و نسبت به زیرساخت‌های علمی، فرهنگی و سخت افزاری خود نگاهی بین‌المللی داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی موضوع «معلم و مدیر» را مورد تأکید قرار داد و گفت: برای اینکه دانش آموز تراز انقلاب داشته باشیم، ابتدا باید سطح آگاهی و دانشی معلمان و بویژه مدیران مدارس مان را نسبت به مسائل متعدد ارتقا دهیم، چراکه مدیری که دغدغه مند و توانمند باشد و برای آن سرمایه گذاری شود، نتایج ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، اظهارکرد: امروز هیچ نهاد و سازمانی طلبکار آموزش و پرورش نیست و برعکس ۳۰-۴۰ نهاد و سازمان را در راستای حمایت از آموزش و پرورش، بدهکار این نهاد انقلابی و مهم کرده ایم و حتی در شورای عالی آموزش و پرورش هم به تصویب رسیده است که بعد از دو سه سال از سازمان‌ها و نهادها سوال می‌کنیم، برای آموزش و پرورش چه خدمتی کرده اید چه کمکی داشته اید؟

وی تصریح کرد: در بین نهادها و سازمان‌های کشور، نهادی به بلندی و اهمیت نهاد آموزش و پرورش نیست و اگر این نهاد تقویت شود، بسیاری از دغدعه‌های امروز و فردای جامعه مرتفع خواهد شد.

آیت الله اعرافی یادآور شد: یکی دیگر از طرح‌های موفق میان حوزه و آموزش و پرورش، مدارس طرح امین و حضور طلاب مبلغ در مدارس است. برای اینکه این طرح هم توسعه و تعمیق داده شود، باید ابتکار به خرج داد. خیلی از سازمان‌ها و نهادهای حوزوی دارای نیروهای خلاق و خوش فکر هستند می‌توان با برنامه ریزی بخشی از ساعت فعالیت آنان را در مدارس اختصاص داد و یا ساماندهی ۷۰۰ گروه جهادی که در ایام و مناسبت‌های مختلف شکل گرفتند، در بین این گروه‌ها کسانیکه هستند مطابق با برنامه‌ها اهداف مدارس طرح امین می‌توانند خدمات خوبی را در مدارس اجرا کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به موضوع «هنر و ادبیات فارسی» اشاره کرد و افزود: اگر هنر و ادبیات دینی و اصیل خودمان در بین دانش آموزان و مدارس تقویت و احیا شود بسیاری از ناهنجاری‌ها برطرف خواهد شد و توجه به «معماری ایرانی اسلامی» در ساخت و سازهای مدارس می‌تواند اثر مثبتی در ذهن دانش آموزان بگذارد، کما اینکه در گذشته وقتی وارد مدرسه فیضیه یا سایر مدارس قدیمی حوزه شدیم، ابهت و ساختار آن ما را بیشتر جذب کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به بُعد علمی را مورد توجه قرار داد و گفت: در لابه لای برنامه‌های ارزشی و ارزشمند، نباید نسبت از مسائل علمی و دانشی دانش آموزان غافل شد. وقتی رشد علمی و دانشی در بین قشر دانش آموز نهادینه شود، تولید علم و رسیدن به قله‌های دانشی در طول مسیر سهل تر خواهد شد و تاکنون تنها کسی که از این جریان حمایت واقعی داشته است، شخص مقام معظم رهبری بوده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه، توجه به دانش آموزان غیرایرانی، آشنایی دانش آموزان با حوزه‌های علمیه، تاریخ قم و پیشینه شهر را مورد تاکید قرار داد و افزود: سعی کنید دانش آموزان را حتی برای یکبار هم شده با محصولات و دستاوردهای حوزه علمیه آشنا کنید و نسبت به عدالت تحصیلی در سراسر استان و مناطق کمتر برخوردار به نحو احسن عملیاتی سازید.

آیت الله اعرافی در پایان ضمن آرزوی موفقیت و برنامه‌های مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان قم، آمادگی کامل حوزه علمیه را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مشترک اعلام کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha