پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
«محمد ماهر موقع» نائب في مجلس الشعب السوري

حوزه/ «محمد ماهر موقع» گفت: محور مقاومت از تهران تا بغداد، دمشق و فلسطین تا یمن و بحرین اهرم اصلی آرمان‌های مردم جهان برای رهایی از سلطه غربی، صهیونیستی و آمریکایی در منطقه خواهد بود.

همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «محمد ماهر موقع» نماینده سابق مجلس ملی سوریه به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: سیر بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را از نظر شعارها، مسائل و دستاوردهای آن چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی و پیروزی آن به عنوان انقلابی حقیقی و مبتنی بر مبانی و اصول برای خدمت به جامعه ایران و رهایی آن از سیطره رژیم شاه وابسته به رژیم آمریکا، یکی از مهمترین رویدادهای قرن اخیر محسوب می شود که آرمان فلسطین و قدس شریف وتوجه به آزادی قدس به عنوان یک مسئله محوری اسلامی و همچنین توجه به مسائل ملت های مبارزه کننده با استعمار و استکبار جهانی به رهبری خود آمریکا به عنوان یک کشور قدرتمند و رقابت پذیر از شعارها و اهداف انقلاب اسلامی بوده است؛ ایران در زمینه های توسعه علمی و صنعتی پیشرفت داشته و به عنوان یک نیروی نظامی بازدارنده در منطقه و یکی از قدرتمندترین کشورهای نظامی جهان محسوب می شود.

حوزه: نظر شما درباره آثار انقلاب ایران بر منطقه و جهان اسلام و الهام گرفتن مردم از آن و تشکیل جبهه مقاومت در شرایط کنونی چیست؟

موفقیت انقلاب اسلامی و پیروزی آن در ایران بازتاب‌های مهمی نه در سطح منطقه بلکه در سطح جهانی داشت؛ به‌ویژه که در اصل مبتنی بر چالش و مقابله با استکبار آمریکا بود. از این رو پیروزی انقلاب در ایران زمینه ساز انقلاب های منطقه و جهان علیه استکبار آمریکا و اسرائیل و شروع اقدام واقعی گروه های مردمی مقاومت در برابر پروژه های صهیونیستی آمریکایی در منطقه شد. پیروزی انقلاب در ایران به ویژه پس از اعلام حمایت انقلاب ایران از همه انقلاب های مردم ستمدیده به عنوان دریچه ای که خورشید پیروزی در برابر نیروهای استکبار جهانی از آن طلوع می کرد، شناخته شد. از این رو ملت های مبارز از این انقلاب بزرگ، قوانین اقدام و حرکت برای ضربه زدن به منافع استعماری و صهیونیستی را الهام گرفتند و در نتیجه محور مقاومت را تشکیل دادند که اکنون با نفوذ خود در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم به قدرتی منطقه ای و دارای وزن تبدیل شده است. زیرا تروریسم و ‌ابزار استعمار درصدد تجزیه منطقه و فتنه افکنی در آن و جلوگیری از ثبات برای خدمت به پروژه صهیونیستی- آمریکایی تعریف شده که کل منطقه را هدف قرار داده است.

حوزه: نقش رهبری را در حرکت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های اخیر جهان چگونه می بینید؟

رهبری ایران توانایی برتر خود را برای حرکت در زمان های مناسب به منظور حمایت از نیروهای مقاومت و تضمین راه های تداوم و موفقیت آنها از طریق تقویت حضور و نقش این نیروها در مقابله با چالش ها و پیروزی بر مشکلات ثابت کرده و بدین ترتیب نیروهای مقاومت با توانمندسازی خود حضور فعال و نقش مثبت در جوامع خود دارند.

حوزه: چگونه می توان نقشه های دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست ها را در برابر محور مقاومت خنثی کرد؟ آینده مقاومت و جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقشه های دشمنان برای ناکام گذاشتن مردم از رسیدن به اهدافشان مستمر است و قابل توقف نیست؛ به ویژه اینکه هدف ملت ها از بین بردن استعمار و جلوگیری از غارت کالاهای مردم و کنترل دارایی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنهاست. بنابراین باید تلاش همه نیروهای مقاومت و همه جناح‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را برای مقابله با این قدرت‌های استکباری استعماری در هم آمیخت تا آنها را شکست دهیم. بدون شک محور مقاومت به نیرویی غیرقابل تضعیف تبدیل شده و دشمنان بسیار بر روی آن حساب می کنند. من معتقدم محور مقاومت از تهران تا بغداد، دمشق و فلسطین تا یمن و بحرین اهرم اصلی آرمان‌های مردم جهان برای رهایی از سلطه غربی، صهیونیستی و آمریکایی در منطقه خواهد بود.

حوزه: نظر شما درباره شهید مجاهد حاج قاسم سلیمانی که جان خود را وقف فلسطین و آرمان های عادلانه ملت ها کرد، چیست؟

رهبر مجاهد حاج قاسم سلیمانی الگویی منحصر به فرد برای کسانی بود که خود را وقف اهداف مبارزه با افراط گرایی و تروریسم و ‌مقاومت در برابر حضور آمریکا و اشغالگری صهیونیستی کردند و با ایمان و استقامت خود توانست نسل مجاهدان مؤمن و وفادار در راه وطن و دین خود را ایجاد کند. سردار سلیمانی نقش برجسته‌ای در تقویت نقش رزمندگان مقاومت داشت؛ این رزمندگان در مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی ایفای نقش کردند. این گروه های تروریستی از بسیاری از کشورهای جهان برای فتنه‌افکنی، تباهی و ویرانی در خدمت پروژه شیطانی برنامه‌ریزی شده به سوریه آورده شدند و درصدد بودند منطقه را به خدمت اسرائیل و متحدش آمریکا درآورند. سردار سلیمانی و همرزمانش از دلاوران مقاومت نقش مهمی در تقویت بنیادین نیروهای مقاومت و توسعه عملکرد، توانمندی و استواری آنان در مقابله با نیروهای تروریسم و ‌متجاوز داشتند.

* برای مشاهده این مصاحبه در سایت عربی حوزه نیوز اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha