یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین باطنی - جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب که ماحصل راه رفته چهل‌ساله اول را تبیین کرده و به‌خوبی نقاط ضعف و قدرت را ترسیم کرده است، منشور نظام اسلامی است که باید در دستور همه اندیشمندان و صاحب‌نظران متفکران قرار گیرد.

حجت‌الاسلام. والمسلمین علیرضا باطنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، به مناسبت چهل و سومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: به نظر من افرادی که پیش از انقلاب اسلامی را درک کرده‌اند و امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران نفس می‌کشند، آگاه هستند که مهم‌ترین ویژگی نظام شاهنشاهی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در درجه نخست استبداد شدید و ظالمانه که از داخل کشور و ویژگی دوم استعمار و سلطه بیگانگان از خارج کشور بر این کشور حاکم بود.
وی تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، درون کشور فقط تک‌صدایی را می‌پسندید و صدایی جز خود را برنمی‌تافت و این حکومت سلطنتی اساساً برای مردم و نخبگان جامعه جایگاهی قائل نبود و تمام مقدرات کشور را به دست شاه می‌سپرد، مجلس و دیگر نهادها هم فرمایشی بوده و در اختیار شاه قرار داشتند.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: در رژیم شاهنشاهی، سانسور شدید حاکم بود؛ در آن زمان با تمام توان صاحب‌نظران سرکوب می‌شدند و اجازه ابراز عقیده و نظر نداشتند.
وی بابیان اینکه این نوع حکومت، پیامدهایی را برای کشور ایران به همراه داشت، گفت: از جمله پیامدهای حکومت استبدادی، نادیده گرفتن مردم بود، چراکه مردم در هیچ بخشی از تصمیمات و مقدرات کشور جایگاهی نداشتند و روحیه خودباوری مورد هجمه قرارگرفته بود.
باطنی با تأکید بر اینکه عدم استقلال کشور و وابستگی در همه امور از جمله پیامدهای دیگر حکومت استبدادی شاهنشاهی بود، اذعان کرد: در همه امور و موضوعات وابسته بودیم به حدی که حتی پزشک از خارج وارد می‌کردند و در فعالیت‌های تولیدی و صنعتی به‌کلی وابستگی مشهود بود.
وی با اشاره به اینکه این ایام‌الله یادآور دوران بهمن‌ماه ۵۷ و سرنگونی رژِیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های انقلاب اسلامی که به ثمر نشست، همین شعار استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی است، استقلال بدین معنا که دیگر کشورهای بیگانه برای ما تصمیم نمی‌گیرند و در امور جاری مملکت مردم تأثیرگذار نیستند و در باب آزادی، قانون اساسی مدون و قوی تنظیم شد و پیرامون جمهوری اسلامی اینکه، نظام حاکم بر کشور هم با رأی مردم، جمهوری اسلامی تعیین شد.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: در پرتو این شعار سه‌گانه انقلاب اسلامی (استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران) مردم‌سالاری دینی تحقق پیدا کر، روحیه خودباوری به جامعه برگشت و پیشرفت‌های مختلف در عرصه‌های متعدد، خاصه بحث علمی رقم خورد.
باطنی با اشاره به برخی از نقصان‌ها و کوتاهی‌ها در مسیر چهار دهه گذشته انقلاب اسلامی، گفت: البته در ابتدای راه انقلاب اسلامی هستیم و ضرورت ایجاب می‌کند با سرعت و دقت بیشتری پیش برویم تا اهداف انقلاب اسلامی محقق شود که ازجمله می‌توان به تحقق اقتصاد مقاومتی تأکید کرد.
وی ابراز کرد: امروزه بحث معیشت و اقتصاد، مسئله نخست در کشور است و اغلب مردم خاصه قشر آسیب‌پذیر را آزار می‌دهد که نسخه شفابخش این بیماری هم بحث اقتصاد مقاومتی است.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: مقاوم‌سازی اقتصادی و تکیه اقتصاد بر پایه داخل کشور و دور از تصمیمات خارجی، از ضروریات است، مدیریت جهادی دیگر مسئله‌ای است که ما همواره در طول مسیر انقلاب اسلامی به آن نیازمندیم.
بیانیه گام دوم منشور نظام اسلامی است
وی تصریح کرد: اعتقاد راسخ به اصل «ما می‌توانیم» ضرورتی است که باید در کشور نهادینه شود؛ عدالت اجتماعی شعار انقلاب اسلامی بوده و باید در گستره بیشتر محقق شود، البته گاهی تضاد منافع، مانع آن است که باید رفع شود.
باطنی در ادامه به «جهاد تبیین» موردنظر رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: صاحب‌نظران و افسران خط مقدم انقلاب باید در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، فعال شوند.
وی گفت: بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب که ماحصل راه رفته چهل‌ساله اول را تبیین کرده و به‌خوبی نقاط ضعف و قدرت را ترسیم کرده است، منشور نظام اسلامی است که باید در دستور همه اندیشمندان و صاحب‌نظران متفکران قرار گیرد.
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: برای چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی، باید محورهای هفت‌گانه بیانیه گام دوم انقلاب اولویت قرار گیرد که می‌توان به معنویت، علم و پژوهش، عزم ملی، روابط خارجی، سبک زندگی، اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد و مرزبندی با دشمن اشاره داشت.
وی عنوان کرد: اگر بخواهیم در یک جمله نقشه‌ی راه چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی را خلاصه بیان کنیم ، باید این محورهای هفت‌گانه بیانیه جدی گرفته شود، حوزه‌های علمیه وظیفه تبیین دارند و طلاب جوان باید در عرصه «جهاد تبیین» میدان‌داری کنند و آسیب‌شناسی صحیحی از چهار دهه گذشته انقلاب انجام دهند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha