جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
داود شهاب عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین

حوزه/ «داود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: جمهوری اسلامی به فضل الهی بر آزمون‌ها و سختی‌های بزرگ فائق آمده و این به دلیل پایبندی به رویکرد انقلاب است .

همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «داود شهاب» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: سیر بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را از نظر شعارها، مسائل و دستاوردهای آن چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی هنوز زنده است و این در رویکرد جمهوری اسلامی که به عنوان نوک پیکان در مقابل پروژه ها و نقشه های سلطه طلبی و وابستگی تحمیل شده توسط استکبار جهانی به کشورها و ملت های منطقه ایستاده است، نمود پیدا می کند. جمهوری اسلامی در برابر فشارها و محاصره ها تسلیم نشد و انقلاب را ۴۰ سال سرپا نگه داشت و انقلاب توانست نظام حکومتی مبتنی بر اصول عدالت، مشورت، برابری و حمایت از ضعیفان را بسازد. جمهوری اسلامی موفق شد بین الزامات ساخت و توسعه دولت و نظام های مدرن آن و اصولی که انقلاب بر آن استوار بود و شعارهای خود و مسائلی را که حمایت از آن را بر عهده داشت، به توازن برسد.

جمهوری اسلامی به فضل الهی بر آزمون‌ها و سختی‌های بزرگ فائق آمده است و این به دلیل پایبندی به رویکرد انقلاب است که به عملی تبدیل شده که همه موانعی را که دشمنان برای جلوگیری از کسب دستاوردهای داخلی و خارجی قرار داده‌اند، به چالش می‌کشند. رویکرد انقلابی روح مردم ایران را که حامل اصول انقلاب بودند دقیق کرد و در آنها حالت چالشی ایجاد کرد که آنها را قادر ساخت تا بر همه موانع فائق آمده و ناممکن ها را فتح کنند.

حوزه: نظر شما درباره آثار انقلاب ایران بر منطقه و جهان اسلام و الهام گرفتن مردم از آن و تشکیل جبهه مقاومت در شرایط کنونی چیست؟

تأثیرات عظیم انقلاب در سطح داخلی ایران، آن را منبع الهام بسیاری از مردمی کرد که مشتاق آزادی و رهایی از قید و بندهای استبداد سیاسی هستند. انقلاب همچنین شوک بزرگی به نیروهای استکبار و دولت ها و رژیم های طاغوتی منطقه وارد کرد و مردم از انقلاب و موفقیت های بزرگی که به دست آورده بود خوشحال شدند و رژیم های طاغوتی نگران و ترسان و لرزان بودند. همچنین انقلاب را تهدیدی وجودی برای خود می‌دیدند و همین امر عاملی برای دشمنی رژیم‌های طاغوتی با انقلاب و نظام آن بود. انقلاب اسلامی علیرغم خصومت دولت های طاغوتی، الهام بخش مردمی بود که برای تکرار تجربه انقلابی به حرکت درآمدند و یکی از بزرگترین موفقیت ها تأسیس جبهه مقاومت و محور آن به لطف حمایت های جمهوری اسلامی بود که نفوذ آن را گسترش داد.

حوزه: نقش رهبری را در حرکت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های اخیر جهان چگونه می بینید؟

امام خمینی رحمة الله علیه در همه چیز الگوی رهبری متفاوت بود و در آگاهی و توانایی در جهت دهی توده ها و تحکیم پیوند آنان با نهضت انقلاب، اهداف، شعارها، برنامه ها و برنامه های انقلاب، یک مکتب رهبری کیفی و منحصر به فرد بود؛ همین امر نیز باعث شد آنها با انقلاب زندگی کنند، انقلابی که بخشی از موجودیت و دستور کار آنها شده است. امام خمینی مانند مکتب اجتهاد و تجدید و احیا بود و توانست حالت بیداری اسلامی را به وجود آورد. او توانست اهداف روشنی برای انقلاب اسلامی ایران تعریف کند و همچنین مبانی آن و رابطه آن با رژیم ظالم شاه و بقایای آن و روابط آن با قدرت های غربی و استعماری را مشخص کند و نقشه ای از آن را به همراه آینده انقلاب، شکل دولت بعد از انقلاب و نظام حکومتی که جمهوری را رهبری خواهد کرد، ترسیم کند. امام رحمه الله کارها را به خودی خود نگذاشتند و در این امر نخبگان وفادار به انقلاب به ایشان کمک کردند.

حوزه: چگونه می توان نقشه های دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست ها را در برابر محور مقاومت خنثی کرد؟ آینده مقاومت و جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

امروز با وجود همه چالش‌هایی که این محور با آن مواجه است، محور مقاومت گسترده‌تر و قوی‌تر شده است. این محور همچنین موظف است از استقبال ها و رویکردهای مردمی محافظت کند، جبهه‌های داخلی خود را تقویت کند و در مقابل تمام تلاش‌های خصمانه‌ای که می‌خواهند به هر نحوی بر پایگاه‌های عمومی آن تأثیر بگذارند، یک شبکه حفاظتی قوی ایجاد کند. ما معتقدیم تا زمانی که جبهه های داخلی حول یک محور مستحکم است، با کارایی و قدرت بیشتری به ایفای نقش خود ادامه خواهد داد. دشمنان دست از تلاش های بدخواهانه و جاه طلبی های شیطانی خود نمی کشند، اما گمان ما این است که تلاش های آنها در برابر استحکام مواضع و اصولی که به آن مسلح هستیم و در برابر عدالت مردم، بارها با شکست مواجه می شود. زیرا ما اعتقاد داریم شکست هایی که دشمن صهیونیستی در جبهه های نبرد در فلسطین و جنوب لبنان متحمل شد، دشمن را به عقب نشینی سوق داد و مقاومت غزه با وجود محاصره امروز تهدیدی بزرگ برای دشمن است و هر لحظه قادر به مقابله است. همچنین حزب الله در یک جبهه بسیار مهم ایستاده و دارای نیرویی است که بتواند پیروز شود. سید نصرالله در مورد ویژگی های استراتژی حمله گسترده سخن گفت که در آن رزمندگان حزب الله در مواضع پیشرفته در جبهه دشمن قرار می گیرند؛ این سخن به خواست خدا، اشاره های بزرگی برای آینده دارد.

حوزه: نظر شما درباره شهید مجاهد حاج قاسم سلیمانی که جان خود را وقف فلسطین و آرمان های عادلانه ملت ها کرد، چیست؟

سخت است در چند جمله از مجاهد بزرگ قاسم سلیمانی صحبت کرد؛ آنچه را که این مرد به طور خاص در طول سالیان به فلسطین ارائه داد، برشمردن یا خلاصه کردن آن در پاسخ به یک سوال دشوار است! اما باید گفت که شهید قاسم سلیمانی شریک واقعی و مؤثری در نبردهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بود و در کار خود به نفع فلسطین مخلص و به عهد خود وفادار بود. پس از تجاوز صهیونیست ها علیه غزه که در پایان سال ۲۰۰۸ رخ داد، شخصاً بر ارسال پشتیبانی و تسلیحات تحت شرایط سخت نظارت می کردند. او تمام لحظات عمر خود را در رؤیای آزادی فلسطین و پیروزی بر دشمن صهیونیستی سپری کرد و اعتقادش بر این بود که نابودی رژیم صهیونیستی مهمترین اولویت برای ثبات جهان اسلام است و بدون نابودی آن تهدید به وجود خواهد آمد. در تمام کشورهای اسلامی باقی بماند. شهید سلیمانی به مبانی انقلاب اسلامی وفادار بود و در تحقق ارزش‌ها و رسیدن به اهداف خود وفادار بود.

* برای مشاهده این مصاحبه در سایت عربی حوزه نیوز اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha