جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
الصحفي اليمني”عبدالله المفضل الوزير”

حوزه/ «عبدالله المفضل الوزیر» روزنامه نگار یمنی گفت: من فکر می کنم انقلاب اسلامی ایران توانست انقلاب مستضعفان را که امام خمینی بنیان گذاشته بود به چند کشور صادر کند و اگر ضعفی وجود دارد ضعف فرهنگی است.

همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «عبدالله المفضل الوزیر» روزنامه نگار یمنی به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: جمهوری اسلامی ایران طی ۴ دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب در زمینه تأثیرگذاری منطقه‌ای چگونه عمل کرده است؟

من فکر می کنم انقلاب اسلامی ایران توانست انقلاب مستضعفان را که امام خمینی بنیان گذاشته بود به چند کشور صادر کند و اگر ضعفی در بین مردم وجود دارد ضعف فرهنگی است. آنها باید ابتدا طرح امام خمینی (ره) را که یک طرح قرآنی است، مورد استقبال قرار دهند تا پیروز شوند. با توجه به ملت های منطقه، تنها مردم یمن توانستند به این پیروزی دست یابند. چون طرح قرآن را پذیرفتند و از همان منبعی که امام خمینی از آن می نوشید، نوشیدند. هدف صدور انقلاب یکی از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی به شمار می رود، اما چالش های پیش روی انقلاب اسلامی در ایران بسیار بزرگ است و شاید برجسته ترین آن تحریم هایی باشد که بر توانمندی های مردم ایران منعکس شده است و این امر در تلاش های فرهنگی برای صدور انقلاب تاثیرگذار است.

حوزه: آیا انقلاب اسلامی در ایران اهداف خود در ۴۳ سال قبل را محقق کرده است؟

انقلاب اسلامی به اهداف خود که ریشه کن کردن رژیم شاه و استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی تقریباً منحصر به فرد در کشورهای اسلامی یا کشورهای جهان است، رسید و این مهمترین هدف انقلاب است. مردم امروز بر ایران حکومت می کنند و حاکم را مردم انتخاب می کنند و این مهم است. در رهبری انقلاب نیز عدالت وجود دارد و این برجسته ترین چیزی است که انقلاب حفظ کرده است. همچنین حفظ حاکمیت ایران به گونه ای است که در سطح کشورهای جهان تقریباً بی نظیر است که ایران از این نظر مانند قدرت های بزرگ است. در مورد هدف حکومت جهانی اسلام، ایران به دلیل چالش های اقتصادی که با آن مواجه است، در این زمینه با کاستی هایی مواجه است. در رابطه با همبستگی امت اسلامی، به برکت امام خمینی (ره) و انقلاب پربرکت ایشان است که مردم آزاده جهان اسلام به ویژه محور مقاومت امروز بیش از هر زمان دیگری قدرتمند شده و از چالش های مذهبی و فرقه ای عبور کرده اند.

هر کس بخواهد اهداف انقلاب را در بعد اقتصادی و رشدی که در این بعد به دست آورده است محدود کند، در اشتباه است؛ این در حالی است که بقیه اهداف انقلاب اسلامی را که در اصل به این هدف پیوند خورده و مانع آن است، نادیده گرفته است. و اگر کاستی وجود داشته باشد، رفع آن ممکن است، چنانکه امام شکست در این جنبه را گناهی بزرگ می شمرد و شکست در آن، دشمنان را قادر می سازد تا به اهداف شیطانی خود دست یابند.

حوزه: موضع شما در قبال تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ایران و تاثیر آن بر روند انقلاب اسلامی چیست؟

اگر انقلاب اسلامی توافقنامه جدیدی با ایالات متحده آمریکا امضا کند و تحریم ها علیه ایران برداشته شود، بدون شک در رسیدن به بقیه اهداف از هرگونه کوتاهی جلوگیری می کند و ایران حضور گسترده بین المللی به ویژه در آفریقا و جهان عرب خواهد داشت و این حضور ایران را قادر می سازد تا از طرح های اسلامی خود در درازمدت محافظت کند؛ این بدان معناست که هر چه ایران بتواند تحریم ها را دور بزند، می تواند از نظر فکری در بین جهان اسلام گسترش بیشتری یابد و آمریکا در آینده نمی تواند بر این گسترش غلبه کند. در آینده، ایران ممکن است به مرحله خنثی کردن هرگونه تلاش برای اعمال تحریم دست یابد تا زمانی که آمریکا به مرحله ناتوانی کامل برسد.

حوزه: مهم‌ترین چالش‌های انقلاب ایران طی سال‌های گذشته و پیش رو چیست؟

برجسته ترین چالش ها چالش های اقتصادی است و از نظر شخص من چالش هایی وجود دارد مانند چالش های مذهبی و فرقه ای که هر چند انقلاب اسلامی توانسته بر آن ها فائق آید، اما توان آنها بیشتر شدده است. برای غلبه بر بسیاری از توطئه ها انقلاب باید به مبانی امام راحل (ره) که مبانی قرآنی است پایبند باشد. کسانی که این سخنان را مطرح می‌کنند باید کاملاً حذف شوند که به اعتبار انقلاب و رهبری فرزانه آن لطمه می‌زند و نباید این گونه افراد در مناصب تصمیم گیری قرار گیرند؛ زیرا مواضع مسئولان در نظام ایران حساس است و باید در گفتار و عملکرد خود به ویژه در مورد مسائل ملت های اسلامی دقیق باشند.

حوزه: روند مقبولیت انقلاب اسلامی طی دهه های اخیر چگونه بوده است؟

ما نمی‌توانیم انکار کنیم که انقلاب و با توجه به توطئه‌هایی که در اثر تبلیغات نادرست و در نتیجه تحریم‌ها با آن روبه‌رو شد، از محبوبیتش نزد مردم ایران کاسته شد اما از سوی دیگر اتفاقات بزرگی رخ داده که از جمله آن شهادت قاسم سلیمانی بود و مردم فریب خورده را به خود آورد؛ البته هنوز به زمان و تلاش زیادی از سوی مسئولان برای رسیدگی به وضعیت اقتصادی و تمرکز بر فرهنگ قرآنی و عدم غفلت و آموزش بیشتر مردم از طریق برنامه های گفتگو و سینما و نمایش و احیای ایثار و صبر و جهاد شهدا و ارائه تصویری که ایران قبل از انقلاب داشت نیاز است تا فریب خوردگان این شرایط را درک کنند. تسلیم شدن در برابر شیطان بزرگ به سعادت نمی انجامد.

* برای مشاهده این مصاحبه در سایت عربی حوزه نیوز اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha