جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
«صلاح الدين المصري» رئيس الرابطة التونسية للتسامح

حوزه/ «صلاح الدین المصری» رئیس "رابطة التسامح" تونس گفت: انقلاب اسلامی نیز به حمایت همه نیروهای مقاومت در امت اسلامی و جهان کمک کرد و هویت اصلی و مقدس ترین وظیفه قانونی خود را حفظ کرد تا مردم عدالت را برپادارند.

همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «صلاح الدین المصری» رئیس "رابطة التسامح" (انجمن مدارا) به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: سیر بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را از نظر شعارها، مسائل و دستاوردهای آن چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی ایران از حیث مفاهیم اعلامی که با عنوان انقلابی اسلامی با هدف مقاومت در برابر استبداد، امپریالیسم و ‌صهیونیسم شناخته می شود و ‌از نظر مشخصه آن، رویدادی بی نظیر در تاریخ معاصر ملت و بشریت اسلامی به شمار می رود. این انقلاب با مشارکت گسترده مردمی و انجام بیشترین فداکاری ها در ایستگاه های مختلف آن، از سال ۱۹۶۳ در قیام خرداد تا این سال ها، انقلاب شصت سال شهیدان است و با رهبری آن ممتاز شد و مردمی است.این حرکت، انقلاب سیاسی به رهبری یکی از فقهای امت اسلامی و تنها انقلاب جهان به رهبری یک روحانی است و پدیده منحصربه‌فرد در رهبری اسلامی این است که شصت سال ماندگار شد؛ چه با امام خمینی (ره) و چه سید علی خامنه‌ای. رهبری انقلاب با هوشیاری و استواری و شجاعت در برابر تهدیدات بزرگ از درون و بیرون در هر آزمونی شایستگی و توانایی گسترده و اخلاص فراوان را به انقلاب و ملت اسلامی و مستضعفان جهان نشان داد. پیروزی های انقلاب اسلامی در تمامی سطوح، از سطح محلی در ایران گرفته تا منطقه‌ای در غرب آسیا تا بین‌المللی غیرقابل انکار است و یادآوری این نکته کافی است که ۳۶ دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی قدرتمندترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹ قرار گرفتند؛ طبقه‌بندی که رتبه‌بندی بهترین‌ها را دارد. از جمله موسسات دانشگاهی دولتی و خصوصی در جهان از نظر کارایی عملکرد، برنامه های درسی و پیشرفت علمی، فناوری، تحقیقات علمی، کارایی سیستم های آموزشی و توانایی نوآوری و توسعه. انقلاب اسلامی نیز به حمایت همه نیروهای مقاومت در امت اسلامی و جهان کمک کرد و هویت اصلی و مقدس ترین وظیفه قانونی خود را حفظ کرد تا مردم به عدالت بپردازند.

حوزه: نظر شما درباره آثار انقلاب ایران بر منطقه و جهان اسلام و الهام گرفتن مردم از آن و تشکیل جبهه مقاومت در شرایط کنونی چیست؟

امام خمینی (ره) سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مواضع صریح، محکم و اصولی علیه رژیم صهیونیستی داشتند و وظیفه امت اسلامی را تلاش و کوشش برای نابودی این موجود غاصب دانستند. امام این رژیم را به غده سرطانی توصیف کردند که به مرزهای فلسطین محدود نمی شود و به کل منطقه عربی و ملت اسلامی تسری پیدا می‌کند و ماهیت آن شهرک‌سازی است که با بنیان و بقای نظام بی‌عدالتی جهانی (امپریالیسم) مرتبط است و با رعایت این اصول انقلابی و ایدئولوژیک، سفیر رژیم صهیونیستی یک هفته پس از پیروزی انقلاب از تهران اخراج شد و لانه جاسوسی صهیونیست ها را بست و سپس فلسطینیان همان مقر را دریافت کردند تا اولین سفارت کشور فلسطین در جهان و اولین وجب از سرزمین فلسطین آزادسازی شود.

پیروزی انقلاب اسلامی در برابر رژیم شاه به منبع الهام همه مستضعفان ملت و جهان تبدیل شده است و باید دوران شکست مردم پایان یابد و مرحله جدیدی آغاز می شود که مستضعفان پیوسته و صبورانه به سوی پیروزی نهایی گام برمی دارند. یکی از معجزات بزرگ انقلاب اسلامی این است که با آزادگان امت اسلامی و مستضعفین جهان در مقابل استکبار آمریکا و صهیونیسم ایستادگی کردند.

حوزه: نقش رهبری را در حرکت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های اخیر جهان چگونه می بینید؟

یکی از پدیده های متمایز انقلاب اسلامی ایران، رهبری آن است که در تاریخ معاصر بشریت منحصر به فرد است، چنان که برای مردم ایران، ملت اسلامی و همه جهان روشن شد که انقلاب اسلامی در بیست سال رویارویی با شاه و در طول چهل سال دولت سازی و رویارویی خونین با امپریالیسم و ‌صهیونیسم و ‌تروریسم پشت سر رهبری فقهای مجاهدی بود که بصیرت و درایت و شجاعت دارند. این رهبری (امام خمینی و آیت الله خامنه ای) توانسته است به همه بشریت درس های عملی در توانایی پیروز شدن بر همه عوامل مادی بدهد و به همه جهانیان ثابت کنیم که صداقت و اخلاص در برابر خدا و ملت و ضعیفان از ارزش های آینده است و سیاست در دین ما عبادت است همانطور که عبادت سیاست است. کشورهای ظلم و بی عدالتی و اشغال سقوط خواهند کرد. رهبری انقلاب اسلامی به نقش رهبری سنتی بسنده نکردند بلکه به الگوی اخلاقی، انسانی و تربیتی تبدیل شدند که حیات اخلاقی را احیا می کند و پایه گذاری می کند.

حوزه: آینده مقاومت و جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی و محور مقاومت با دهه‌ها جنگ نظامی، جنگ نرم و صنعت فتنه، تجربه‌های طولانی و متنوعی در مقابله با استکبار آمریکایی، صهیونیستی و انگلیسی کسب کرده است. این تجربه به سرمایه عظیمی تبدیل شد که انقلاب و مقاومت در خنثی کردن نقشه های دشمن از آن بهره بردند و توانستند کمک زیادی به حل و فصل نبرد کنند و تهاجم جهانی به سوریه مصیبت بزرگی برای محور مقاومت بود. متاسفانه برخی از امت اسلامی با نیروهای بین المللی و منطقه ای متحد شدند و درهای اخراج را از کشورهای مختلف ملت اسلامی به سوی سوریه گشودند و دشمن گمان می کرد که از بین بردن سوریه و نیروهای مقاومت دیری نخواهد کشید اما ایستادگی محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی توانست برنامه اهریمنی را سرنگون کند و داعش بزرگ سقوط کرد و انقلاب اسلامی و محور مقاومت به یک پیروزی بزرگ تاریخی و الهی در سطوح مادی، اخلاقی و سیاسی دست یافتند.

حوزه: شهید مجاهد حاج قاسم سلیمانی را چگونه دیدید؟

سردار شهید سلیمانی، الگوی رهبر، مومن، مبلغ و مجاهدی بود که تمام جان خود را در راه پاسداری از انقلاب اسلامی و دفاع از مقاومت اسلامی در لبنان، فلسطین، یمن و مقاومت در سوریه، عراق و مقاومت اسلامی فدا کرد. در سرتاسر جهان که با تمام تلاش و توان خود در به زمین زدن همه پروژه های استکبار جهانی و صهیونیسم شرکت کرد. رهبری وی در سپاه قدس از سال ۱۹۹۸ با بزرگترین پیروزی‌ها در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ در لبنان همراه بود و در تسلیح تمامی جناح‌های مقاومت فلسطین سهیم بود.

* برای مشاهده این مصاحبه در سایت عربی حوزه نیوز اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha