جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پناهیان

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حوزه‌های علمیه خواهران باید به سمت فراگیری دانشی حرکت کنند که بتواند پاسخگوی مسائل جامعه باشد و با برخی قوانین ضد خانواده که ظاهراً حقوق زن و مرد را مورد توجه قرار می‌دهند ولی در باطن، کیان خانواده‌ها را با تزلزل رو به رو کرده اند، مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در اولین یادواره ملی فرشتگان ماندگار؛ ۱۳ طلبه شهیده کشور که پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: جامعه‌ای مطلوب و آرمانی است که نه ظلم در آن جاری باشد و فراتر از عدل و داد، ایثار و فداکاری و ازخودگذشتگی هم در آن حاکم باشد.

وی با بیان اینکه صرف شعار عدالت دادن، نمی‌تواند ما را به جامعه مطلوب برساند، افزود: ارزش هر جامعه به ایثار و از خودگذشتگی است و خانواده‌ها با ایثار و گذشت است که به زیبایی می رسند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران، شهادت و شهادت طلبی را نوعی از خودگذشتگی عنوان کرد و ادامه داد: اینکه امروز نام این شهیدان ماندگار شده است چون از جان خود برای حفظ دین و انقلاب گذشتند و این یعنی در جامعه اسلامی ایثار و از خودگذشتگی حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه ایثار در زندگی سبب می‌شود تا خانواده‌ای الگو برای دیگران شود، خاطرنشان کرد: ظلم نکردن در زندگی مسئله برجسته ای نیست، بلکه مهم این است که در کنار ظلم نکردن، ایثار و گذشت هم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: از خودگذشتگی و ایثار مظهر تمدن اسلامی است و عدل و انصاف را ایثار برقرار می‌کند؛ لذا برای رسیدن به حکومتی سرشار از عدل، بسیاری از افراد جامعه باید از خودگذشتگی و ایثار داشته باشند.

وی با بیان اینکه حقوق زن و مرد در قانون مشخص است ولی صرف رعایت حقوق نمی‌تواند هیچ خانواده‌ای را خوشبخت کند، بیان داشت: خوشبختی و زیبایی هر زندگی با ایثار و از خودگذشتگی مشخص می‌شود و حوزه‌های علمیه خواهران باید به دنبال فرهنگ سازی این مسئله در بین خانواده‌ها باشند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اینکه ما امروز شاهد افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج و فرزندآوری در کشور هستیم برای این است که خانواده‌ها به جای ایثار و فداکاری فقط به دنبال رعایت حقوق مرد و زن هستند و این در حالی است که فقط با رعایت کردن حقوق طرفین نمی‌شود به خوشبختی و جامعه آرمانی دست یافت.

وی با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه خواهران باید به سمت فراگیری دانشی حرکت کنند که بتواند پاسخگوی مسائل جامعه باشد و با برخی قوانین ضد خانواده که ظاهراً حقوق زن و مرد را مورد توجه قرار می‌دهند ولی در باطن، کیان خانواده‌ها را با تزلزل رو به رو کرده‌اند، مقابله کند، افزود: این وظیفه حوزه‌های علمیه خواهران است که نگذارند مجلس قوانینی تصویب کند که برگرفته از سبک زندگی غربی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تأسف از این موضوع که امروز جهاد تبیین در کشور تعطیل است و فعالیت‌های تبلیغی به نحو شایسته انجام نمی‌شود، ادامه داد: کار به جایی رسیده که امروز رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را واجب عینی و فوری دانسته‌اند و قریب به ۵ ماه است که در سخنرانی‌های خود به عناوین مختلف این موضوع را مطرح می‌کنند ولی آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به این سخن رهبری که تبلیغ دین از لحاظ کمّی و کیفی ضعیف است، اظهار داشت: باید تحول در دروس حوزه‌های علمیه ایجاد شود تا این مسئله ارتقا پیدا کند و طلاب با موعظه بلیغ، قول سدید و سخن حکیمانه به تبیین دین بپردازند.

این سخنران با بیان اینکه اگر مردان اصلاح شوند فقط نیمی از جامعه اصلاح خواهد شد، گفت: ولی اگر بانوان در جامعه اصلاح شوند کل جامعه اصلاح می‌شوند چون بر نیم دیگر جامعه نیز تأثیرگذار هستند و بخش عمده‌ای از اصلاح بانوان به دست خود آنها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه خواهران با راه اندازی شبکه ملی چهره به چهره و تبلیغ صحیح می‌تواند بانوان جامعه را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کرده و این مشکل را بهبود بخشد و اولین گام این است که بانوان طلبه ما خود در میدان تشکیل خانواده و فرزندآوری پیشگام باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان با بیان اینکه جهاد تبیین امروز بیش از پیش باید مورد توجه فرهیختگان جامعه به ویژه حوزه‌های علمیه قرار گیرد، افزود: بیشتر مشکل امروز ما در جامعه به دلیل ضعف تبلیغات دینی است که حوزه باید برای این موضوع چاره اندیشی جدی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha