پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بحرین

حوزه/ دولت لبنان در قبال طرح کویت، متعهد شده است که از هر گونه حمله لفظی یا اقدام عملی علیه کشورهای عربی، جلوگیری کند لذا معارضان بحرینی در این کشور تحت فشار سیاسی قرار گرفته اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، در ماه های گذشته اظهارات جرج قرداحی وزیر پیشین اطلاع رسانی لبنان درباره ائتلاف سعودی و جنگ یمن باعث تنش در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و لبنان شده بود.

قرداحی با انتقاد از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی گفته بود: «انصارالله به جایی تجاوز نکرده و از مردم خود که در جشن و عزا توسط جنگنده های سعودی بمباران می شوند دفاع می کند». این اظهارات موج اعتراضات کشورهای حاشیه خلیج فارس علیه دولت لبنان را بر انگیخت تا آنجا که منجر به استعفای قرداحی شد. در همین راستا لبنان بر اساس تعهدی که به کشورهای عربی داده متعهد شده که اجازه ندهد در این کشور اقدامی علیه امنیت ملی این کشورها انجام شود.

از این رو چند ماهی است معارضان بحرینی در لبنان تحت فشار هستند و بسیاری از برنامه های رسانه ای و تبلیغی آنها علیه رژیم آل خلیفه به دستور وزیر کشور لبنان لغو شده است.

این در حالی است که معارضان بحرینی که مخالف سیاست های استعمار گرایانه رژیم آل خلیفه هستند در بسیاری از کشورها به طور آزادانه به برگزاری برنامه های تبلیغی خود و رساندن صدای مطالبات به حق مردم بحرین به گوش جهانیان می پردازند.

در آستانه سالروز انقلاب ۱۴ فوریه بحرین گروه های معارض بحرینی سعی دارند صدای مردم مظلوم خود را به گوش جهانیان حتی در کشورهایی که مانع فعالیت آنها می شوند برسانند.

باقر درویش، رئیس مجمع حقوق بشر بحرین، بر احترام مخالفان بحرینی به کشور لبنان و قوانین آن تاکید کرد و گفت: دو برنامه به همت جمعیت ملی الوفاق و ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه در روزهای ۱۴ و ۱۵ فوریه در تئاتر رسالت لبنان برگزار می شود.

باقر درویش در اظهارات تلویزیونی گفت که مخالفان بحرین هر ساله در سالروز ۱۴ فوریه در چندین پایتخت برای بزرگداشت این انقلاب فعالیت می کنند و این اولین باری نیست که مخالفان بحرینی این مراسم را در لبنان برگزار می کنند. هدف از این فعالیت‌ها یادآوری ماهیت بحران سیاسی بحرین به افکار عمومی عرب و بین‌المللی است و چنین اقداماتی مثل این برنامه تلویزیونی، تبلیغات سیاسی رایگانی را برای این رویدادها فراهم می‌کند.

وی توضیح داد: آنچه امروز در لبنان اتفاق می افتد در ادامه سیاست امنیتی در بحرین است. دولتی که هر گونه فعالیت او را آزار می دهد حتی اگر در خارج از بحرین باشد و دولت بحرین این فعالیت ها را نه در داخل و نه در خارج از بحرین نمی پذیرد و رژیم آل خلیفه تلاش های ما را برای معرفی خواسته های بحرینی ها برای آزادی را کاهش می دهد.

گفتنی است وزیر کشور لبنان پیش از این با صدور دستورات رسمی دو فعالیت معارضان بحرینی را در هتل الساحه لبنان ممنوع کرده بود و پس از آن مدیریت هتل اعلام کرد که با طرف رزرو کننده تماس گرفته و بابت لغو دو سمینار از آنان عذرخواهی کرده است.

شایان ذکر است که در نهم ماه گذشته، جمعیت الوفاق بحرین گزارشی را با عنوان «اپیدمی نقض حقوق ها و تخلفات» را در بیروت منتشر کرده بود. در این گزارش آمده است که نقض حقوق بشر در بحرین از سال ۲۰۱۹ تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه داشته است.

پس از آن دولت بحرین اعتراض خود را در خصوص میزبانی کنفرانس مطبوعاتی در بیروت به دولت لبنان تسلیم کرد. در پی اعتراض رژیم بحرین، بسام مولوی، وزیر کشور لبنان در نامه ای به اداره کل امنیت عمومی، خواستار اتخاذ همه اقدامات و تدابیر سختگیرانه شد تا آنجا که اعضای غیر لبنانی جمعیت الوفاق بحرین از لبنان اخراج شوند.

منبع العالم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha