شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
مکارم شیرازی

حوزه / مبارز دوران پیش از انقلاب گفت: آیت‌الله العظمی مکارم که در دوران قبل از انقلاب، نقش مهمی در تربیت انقلابی جوانان بندرعباسی داشتند.

حجت‌الاسلام عباس متین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه از بندرعباس، با اشاره به رشادت‌های انجام شده برای پیروزی انقلاب اسلامی در استان هرمزگان، اظهار کرد: متولد سال ۱۳۲۸ شمسی هستم و فعالیت مبارزاتی خودم را علیه رژیم طاغوت در سال ۱۳۴۹ آغاز کردم.

وی، عنوان کرد: برای من دیدن تصاویر شهیدان انقلاب بسیار با اهمیت است و همواره سعی می‌کنم جلوی چشمانم باشند. یکی از شهیدانی که همواره او را به یاد دارم، شهید یوسف دقت، است که خیلی ناجوان‌مردانه به شهادت رسید. گروهک‌ها او را سر میدان شاه‌حسینی، در حالی‌که پشت فرمان ماشینش بود، ترور کردند.

مبارز دوران پیش از انقلاب بیان کرد: مسجد کوفه در سال ۱۳۴۶ یکی از مساجد فعال شهر بندرعباس بود. این مسجد در مرکز شهر و در کنار بازار قرار داشت و آیت‌الله انواری امام جماعت این مسجد بود. می‌توان گفت مسجد کوفه به عنوان مرکزی برای فعالیت انقلابیون بود.

حجت‌الاسلام متین، آیت‌الله انواری را روحانی شاخص و فراگیر آن زمان استان هرمزگان دانست و تصریح کرد: می‌توان گفت از نظر فعالیت دینی و معنویت بزرگ‌تر از ایشان در استان هرمزگان وجود نداشت. که همین امر نشان دهنده اهمیت مسجد کوفه در میان متدین آن دوران بندرعباس است.

آیت‌الله العظمی مکارم نقش مهمی در تربیت انقلابی جوانان بندرعباسی داشتند

وی خاطرنشان کرد: لاری‌های بندرعباس که اغلب بازاری بودند این مسجد را اداره می‌کردند و همواره برای ماه مبارک رمضان یک شخصیت ملی را دعوت می‌کردند و معمم سخنرانی نمی‌کرد.

مبارز دوران پیش از انقلاب اذعان کرد: در آن سال‌ها آیت‌الله العظمی مکارم که هنوز از مراجع تقلید نبودند و از مدرسین حوزه علمیه قم محسوب می‌شدند. شهرهای مختلف از ایشان برای سخنرانی دعوت می‌کردند و در بندرعباس نیز در ماه مبارک رمضان دعوت شدند. ما در آن دوران به شنیدن حرف‌های یک دانشمندی که از قم آمده بسیار علاقه‌مند بودیم و هر طور که شده بود خودمان را به مسجد کوفه رساندیم. فردای آن روز نیز فرمایشات ایشان را در مدرسه مطرح می‌کردیم و افراد بیشتری را جذب می‌کردیم.

وی عنوان کرد: مطالب آیت‌الله العظمی مکارم به روز بود و پاسخ واضحی برای سوالات و شبهات داشتند که برای فضای بندرعباس جدید بود و نقش مؤثری در جذب غالب مردم به بدنه انقلاب داشتند.

مبارز دوران پیش از انقلاب بیان کرد: برای دستگاه‌های ساواک، شهربانی و نیروهای اطلاعاتی سخنرانی‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی سنگین بود و پس از مدتی ایشان را ممنوع‌المنبر کردند. ۳ شب طول کشید تا ۲ سخنرانی ایشان دوباره برگزار شود.

حجت‌الاسلام متین تصریح کرد: این تعطیل شدن سخنرانی توسط نیروهای امنیتی نکته عطفی در آگاهی پیدا کردن قشر جوان بود. اینکه در برابر سخنان یک روحانی چنین برخوردی شده بود باعث کنجکاوی بیشتر جوانان آن زمان شده بود و همین امر شرایط را برای نیروهای رژیم سخت کرده بود.

انتهای پیام / ‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha