یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
گور دسته جمعی در کانادا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دومینوی گورهای بی‌نشان کانادا ادامه یافت

رهبر یک ملّیت بومی در کشور کانادا از کشف ۵۴ گور بدون علامت در محل دو مدرسه مسکونی سابق در "ساسکاچوان" کانادا خبر داد. "BBC" دراین‌باره نوشت: این گورها در نزدیکی مدارس مسکونی "فورت پلی" و "سنت فیلیپ" در ساسکاچوان پیدا شده است. "تد کوئوزنس"، رهبر یکی از اقلیت‌های بومی کانادا گفت که فناوری رادار نفوذی زمینی نشان می‌دهد که ۴۲ گور در محوطه مدرسه مسکونی"فورت پلی" و ۱۲ گور دیگر در "سنت فیلیپ" وجود دارد. در یک کنفرانس خبری که در روز سه‌شنبه برگزار شد، کوئوزنس گفت که این کشف با شهادت بازماندگان مدارس مسکونی مطابقت دارد. تاکنون تحقیقات بومی در سراسر کشور کانادا شواهدی از ۱۱۰۰ گور بدون علامت از بهار گذشته پیدا کرده است. چند هفته پیش نیز "ملت اول" دریاچه "ویلیامز" اعلام کرد که شواهدی از ۹۳ قبر بدون علامت در محوطه "سنت جوزف" پیدا کرده است. این مدارس شبانه‌روزی اجباری با بودجه دولتی, بخشی از سیاستی بود که هدف آن جذب کودکان بومی و نابودی فرهنگ‌ها و زبان‌های بومی در کشور کانادا بود. بازماندگان این مدارس مدت‌ها شهادت داده بودند که کودکانی که در مدارس جان خود را از دست داده بودند در زمین‌های بدون علامت دفن شده‌اند و اکنون در سراسر کشور دوباره کشف می‌شوند.

منبع: تسنیم

کودتا علیه بن سلمان قوت گرفت

همزمان با تشدید تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای رسیدن به تخت پادشاهی، اختلافات در خاندان سعودی نیز در حال تشدید شدن است. منابع سعودی اعلام کردند که اخیراً اختلافات بین شاهزادگان سعودی تشدید شده است و این شاهزادگان در تلاش برای خلاص شدن از شر محمد بن سلمان هستند چرا که وی به دنبال انحصاری کردن قدرت در خانواده سلمان است و دیگر شاهزاده‌های سعودی به ویژه پسرعموهایش را نادیده می‌گیرد. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با زندانی کردن محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز، دو رقیب اصلی خود را از قدرت کنار زده است. این مسئله منجر به تشدید اختلافات در بین شاهزادگان سعودی شده است. کارشناسان معتقدند چه بسا این اقدامات بن سلمان مانع از رسیدن وی به تخت پادشاهی سعودی شود. منابع سعودی معتقدند که شکست بن سلمان در جنگ یمن می‌تواند به عنوان یک تهدید برای آینده خاندان سعودی مطرح شود. روزنامه صهیونیستی «مکور ریشون» در گزارشی روز سه شنبه اعلام کرد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مورد سوءقصد قرار گرفته اما جان سالم به در برد. طبق گزارش‌های مختلف، به دنبال این ترور نافرجام، محمد بن سلمان اقدام به دستگیری بندر بن سلمان برادرش به دلیل دست داشتن در این ترور نافرجام کرد.

منبع: مهر

ایران به واکسن اُمیکرون دست یافت

در اطلاعیه روابط عمومی شفافارمد آمده است: شیوع سویه اومیکرون و انتشار گزارشات علمی مبنی بر فرار این سویه از آنتی بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌های فعلی و کاهش تأثیرگذاری آن‌ها، نگرانی‌های عمده‌ای ایجاد کرد و سازمان بهداشت جهانی در دی ماه، ضمن انتشار اطلاعیه‌ای سیاست تکرار دوزهای بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولید کنندگان واکسن را به بروزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب توصیه نمود. این اطلاعیه می‌افزاید: شفافارمد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با رصد یافته‌های علمی و ضمن مشورت با متخصصین این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اومیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رساند و مطالعه واکسن به روز شده را روی مدل حیوانی اجرا نمود. در ادامه با اشاره به انتشار مستندات این واکسن نیز عنوان شده: نتایج اولیه مطالعات این واکسن به روز شده، نشان‌دهنده خنثی سازی ۱۰۰٪ سویه اومیکرون توسط واکسن جدید و بی‌خطری آن در مطالعات حیوانی است که گزارش این مرحله از مطالعات بصورت پیش مقاله در سایت بیوارکایو منتشر گردید. شفافارمد درخصوص مراحل تولید و توزیع این واکسن نیز خاطرنشان کرده: کارخانه شفافارمد با توجه به سرعت بی‌سابقه انتشار این سویه در سطح جامعه و نیز نتایج امیدوارکننده مطالعات حیوانی، تولید انبوه واکسن مختص این سویه را شروع کرده و درکنار آن شیوه نامه پیشنهادی اجرای مطالعه بالینی واکسن جهت تصمیم‌گیری را به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کمیته اخلاق جهت اخذ مجوزهای لازم ارائه کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

تلفات نشت گاز در رباط کریم به ۱۵ نفر رسید

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: شمار فوتی‌ها به ۶ نفر و مصدومین نشت گاز در رباط کریم به ۹ نفر رسیده است. شاهین فتحی اظهار داشت: هم اکنون که ساعت ۲ و ۳۹ دقیقه بامداد است همچنان عملیات آواربرداری از محل حادثه نشت و انفجار گاز در رباط کریم ادامه دارد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: در حال حاضر تعداد فوتی‌ها به ۶ تن رسیده است. وی عنوان داشت: ۹ نفر از مصدومان از زیر آوار نجات یافته اند و به مراکز درمانی منتقل شده اند. فتحی بیان داشت: عملیات آواربرداری تا اتمام جستجو برای آسیب دیدگان احتمالی ادامه خواهد داشت.

منبع: مهر

وزیران کشور و دفاع کویت استعفا کردند

وزرای کشور و دفاع کویت امروز (چهارشنبه) استعفای خود را به «شیخ صباح الخالد» نخست وزیر این کشور اعلام کردند. بر اساس این گزارش، حمد جابر العلی، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و شیخ احمد المنصور، معاون نخست وزیر و وزیر کشور استعفای خود را تقدیم صباح الخالد الصباح کردند. استعفای این دو وزیر در اعتراض به سوء استفاده نمایندگان مجلس امت در استفاده از ابزار استیضاح اخیر بوده است. حمد جابر العلی، وزیر مستعفی دفاع نیز در این خصوص گفت: با ابراز تأسف عمیق از سوء استفاده از ابزار قانون اساسی در کشور این کار ما را بر آن داشت تا استعفای خود را به جناب نخست وزیر تقدیم کنیم. ما قسم خورده ایم که بیت المال را حفظ کنیم و اقدامات اصلاحی و قانونی را انجام داده ایم، اما در این فضا نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

منبع: مهر

«ریز» لرزید

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر عصر چهارشنبه اطراف شهر «ریز» شهرستان جم واقع در جنوب استان بوشهر را لرزاند. زمین لرزه‌ای به بزرگی ۳.۵ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین ساعت ۱۸ و ۳۸ دقیقه عصر روز چهارشنبه اطراف شهر «ریز» شهرستان جم واقع در جنوب استان بوشهر را لرزاند. موقعیت این زمین لرزه در عرض جغرافیایی ۲۸.۲۰ شمالی و طول جغرافیایی ۵۲.۰۸ شرقی ثبت شده است. مرکز این زمین‌لرزه تا ریز ۱۶ کیلومتر، تا آبدان ۳۳ کیلومتر و تا بنک در شهرستان کنگان ۳۶ کیلومتر فاصله داشته است. صبح امروز نیز زمین‌لرزه ۳.۶ ریشتری همین منطقه را لرزانده بود. تاکنون خسارتی از این زمین‌لرزه گزارش نشده است.

منبع: مهر

دمشق تجاوز موشکی رژیم صهیونیستی را دفع کرد

منابع خبری بامداد پنج شنبه از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه خان الشیح واقع در حومه جنوب غربی دمشق خبر دادند. بر اساس این گزارش، این منابع اعلام کردند که منطقه خان الشیح در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی دمشق هدف بمباران هوایی رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. در همین حال، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد: حدود ساعت ۲۳:۳۵ دقیقه شامگاه چهارشنبه دشمن اسرائیلی با شلیک چند فروند موشک زمین به زمین از جولان اشغالی سوریه، نقاطی در اطراف شهرک زاکیه واقع در جنوب دمشق را هدف قرار داد. سانا همچنین افزود که این حمله هوایی منجر به بر جاماندن خسارات مادی شد. ارتش رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه گذشته هم ۲ بار به دمشق حمله کرده بود. همزمان با این حملات، خبرگزاری رویترز از بلند شدن صدای آژیر خطر در ام الفحم در حیفا در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که احتمالاً موشک‌های پدافند هوایی سوریه وارد شمال فلسطین اشغالی شده و صدای آژیر خطر حمله موشکی به صدا در آمده است. رئیس مرکز آشتی سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش سوریه موفق به انهدام ٨ موشک شلیک شده توسط جنگنده‌های صهیونیست در تجاوز اخیر شد. وزارت دفاع روسیه با اعلام جزئیات این تجاوز اسرائیل به سوریه اعلام کرد: نیروهای نظامی سوریه موفق به انهدام ٨ موشک شلیک شده توسط جنگنده‌های صهیونیست شدند. دریاسالار «اولگ ژوراولف» رئیس مرکز آشتی سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای گفت: حدود ساعت ۰۲:۰۰ روز ٩ فوریه به وقت مسکو، چهار جنگنده اسرائیلی با شلیک موشک‌های هدایت شونده به شهرک الکسوه در استان دمشق حمله کردند. ژوراولف تاکید کرد: پدافند هوایی روسیه که در اختیار نیروهای مسلح سوریه قرار دارد توانست ٨ موشک را منهدم کند. وی تاکید کرد: ساعت ۰۲:۳۰ به وقت مسکو، ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر با شلیک ١٠ موشک زمین به زمین از منطقه جولان اشغالی به پدافند هوایی سوریه حمله کرد. این مقام روسی اعلام کرد که این حمله منجر به کشته شدن یک سرباز سوری و زخمی شدن ۵ تن دیگر شد.

منبع: مهر

پوتین نقاط ضعف غرب را افشا کرد

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مقاله‌ای نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ماجرای اوکراین نقاط ضعف غرب و اختلافات موجود در درون اتحادیه اروپا را افشا کرد. این روزنامه نوشت: رهبران اروپایی در برابر بحران اوکراین به شکل ناامید کننده‌ای از هم جدا و پراکنده شدند؛ برخی از آنها سیاست مماشات در برابر مسکو را در پیش گرفتند و برخی دیگر به دنبال حمایت از حق تعیین سرنوشت اوکراین بودند. دیلی تلگراف تاکید کرد: آمریکا بیانیه‌های محکمی صادر کرد اما آمادگی انجام کار و اقدامی را نداشت و صرفاً از تحریم‌های ویرانگری علیه روسیه سخن می‌گفت که مسکو به صراحت اعلام کرد از این تحریم‌ها هراسی ندارد. این روزنامه اعلام کرد: پوتین می‌تواند نوعی از پیروزی را اعلام کند چرا که علاوه بر ایجاد نوعی واگرایی در بین کشورهای غربی به نظر نمی‌رسد که چشم اندازی برای پیوستن اوکراین به ناتو در آینده قابل پیش بینی باشد. دیلی تلگراف در پایان نوشت: حتی اگر اکنون بتوان از درگیری جلوگیری کرد، چه چیزی کرملین را از تکرار مجدد این بازی باز می‌دارد؟

منبع: مهر

باارزش ترین خودروسازی جهان نقره داغ شد

کمیسیون تجارت کره جنوبی تصمیم گرفته به دلیل آنچه اغراق تسلا یکی از بزرگترین خودروسازهای آمریکایی در بعد مسافت خودروهای خود نامیده، این شرکت را مشمول جریمه‌های خود قرار دهد. این کمیسیون اعلام کرده تسلا مشخصات باتری‌های ماشین‌های برقی خود را نیز بیشتر از آن چیزی که توان دارند عنوان کرده است. این نهاد نظارتی کره جنوبی در گزارشی که به شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا فرستاده عنوان کرده که برخی از مدل‌های این شرکت بعد مسافتشان به شدت کمتر از آن چیزی است که مدیران تسلا بر آن تاکید می‌کردند، به همین دلیل طبق قوانین کره جنوبی برای برچسب گذاری و تبلیغات دروغین باید این شرکت جریمه شود. یکی از مقامات این کمیسیون به رویترز در این باره گفت: ما قصد داریم یک مجمع عمومی برای بررسی و تعیین میزان تخلف خودروسازان از قانون و تصمیم گیری در مورد سطح تحریم‌های فروش این شرکتها برگزار کنیم. طبق وب سایت این شرکت، مدل ۳ با یک بار شارژ می‌تواند ۵۲۸ کیلومتر (۳۲۸ مایل) را طی کند، با این حال کمیسیون نظارتی کره جنوبی معتقد است اگر دما به زیر صفر برسد این محدوده کمتر از این میزان می‌رسد.علاوه بر این کمسیون نظارتی تجارت کره حنوبی در نظر دارد جریمه‌هایی را علیه با ارزش‌ترین خودروساز جهان به دلیل عدم بازپرداخت سپرده‌ها به مشتریانی که خریدهای آنلاین خود را قبل از ثبت سفارش خودرو لغو کرده‌اند، اعمال کند. در کره جنوبی، تسلا مشتریان خود را ملزم به پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار وون (۸۴ دلار) هنگام خرید آنلاین خودرو می‌کند، اما ظاهراً پس از لغو سفارش مشتریان، وجوه واریزی به حساب مشتریان بر نمی‌گردد.

منبع: مهر

فوتی‌های امیکرون سه رقمی شدند

وزارت بهداشت اعلام کرد: از دیروز تا امروز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۳۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۷۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۵۶۵ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۴ هزار و ۲۳۸ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۶۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند سه هزار و ۶۰۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۶۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۲۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۸۹ شهرستان در وضعیت زرد بوده و شهرستانی در وضعیت آبی قرار ندارد.

منبع: مهر

روزشمار «انقلاب دوم» رونمایی شد

کتاب «انقلاب دوم» توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد. مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق اولین اثر پژوهشی و منحصربه‌فرد در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که در حال انتشار هستند. این روزشمارها شامل مقاطع جنگ قبل از جنگ، دوران جنگ تحمیلی و دوران پس از جنگ و همچنین روزشمارهای موضوعی هستند. کتاب «انقلاب دوم» جدیدترین اثر منتشرشده در حوزه روزشمار است که مقطع زمانی مهمی را شامل می‌شود به‌طوری‌که وقایع مهمی در این دوره زمانی رخ‌داده و در مسائل مختلف سیاسی، نظامی، امنیتی و بین‌الملل تأثیرگذار بوده است. بر این اساس با محمد عرفان کریمی مدیریت گروه روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و دکتر علیرضا محسنی ابوالخیری نویسنده گفتگو یی انجام شده است. محمد عرفان کریمی مدیریت گروه روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اظهار به اینکه در روزشمارهای دوران جنگ ایران و عراق دوره‌ای با عنوان «جنگ ماقبل جنگ» داریم، تصریح کرد: به‌طور مشخص روزشمارهای «جنگ ماقبل جنگ» از ۲۱ بهمن سال ۱۳۵۷ شروع و تا ۳۰ شهریور ۱۳۵۹ پایان می‌یابد. در این دوره جنگ آغاز نشده است اما درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی بین ایران و عراق ادامه دارد. وی با بیان اینکه از این مقطع به‌عنوان مقطع زمینه‌سازی یاد می‌شود، افزود: طبق تقسیم‌بندی که در طراحی اولیه انجام‌شده است ۹ دوره روزشمار برای مقطع «جنگ ماقبل جنگ» طراحی‌شده است که البته برخی از این دوره‌ها با دو جلد روزشمار پوشش داده شده است. کتاب پنجم نیز جزو همین دسته روزشمارها است که در مقطع زمینه‌سازی تعریف می‌شود. این دوره آبستن حوادث بسیار سیاسی، نظامی و امنیتی است. در واقع بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی یکسری بحران‌های داخلی و کشمکش‌های سیاسی در داخل کشور داریم، از طرفی روابط بین‌الملل به‌هم‌خورده است و با تسخیر لانه جاسوسی یک بحران در روابط ایران و آمریکا پیش می‌آید که خودش آغاز اتفاقات دیگر است. مدیر گروه روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به انتشار جلد اول از کتاب پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق گفت: جلد اول از کتاب پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «انقلاب دوم» شامل دوره زمانی ۱۳ آبان تا ۱۰ آذرماه سال ۱۳۵۸ می‌باشد. وی با اشاره به اینکه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از مهم‌ترین رخدادهای روزشمار «انقلاب دوم» است، گفت: عنوان کتاب پنجم نیز برگرفته از این رخداد است. البته در این کتاب به مطالب مهم دیگری ازجمله مباحث مربوط به قانون اساسی، گروه‌های معارض نظام، استعفای دولت موقت، کشمکش‌ها و بحرانی که بین ایران و آمریکا به وقوع می‌پیوندد، پرداخته‌شده است. کریمی به تیم نویسندگان روزشمار «انقلاب دوم» اشاره کرد و توضیح داد: تیمی متشکل از دکتر علیرضا محسنی ابوالخیری، دکتر یعقوب نعمتی و خانم هانیه مرشدی تدوین روزشمار پنجم را بر عهده داشتند. در واقع تدوین اولیه کتاب به عهده دکتر محسنی بوده است، نظارت و تکمیل به عهده دکتر یعقوب نعمتی و ویرایش محتوایی توسط خانم هانیه مرشدی انجام شده است. در ادامه با نویسنده کتاب دکتر علیرضا محسنی ابوالخیری نویسنده روزشمار پنجم از مجموعه روزشمارهای جنگ ایران و عراق به گفتگو پرداختیم. وی با اشاره به کتاب «انقلاب دوم» گفت: این کتاب جلد اول از کتاب پنجم مجموعه بزرگ جنگ ایران و عراق است که توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است. وی مدت‌زمان لازم برای پژوهش و نگارش این روزشمار را دو سال بیان و اظهار کرد: در طرح اولیه قرار بود این کتاب در یک جلد و در یک بازه زمانی ۶۲ روزه یعنی از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۱۴ دی‌ماه ۱۳۵۸ منتشر شود ولی اقتضای این دوره به‌عنوان دوره‌ای آکنده از تغییر و تحولات مهم و تعیین در سرنوشت نظام جمهوری اسلامی ایران، حجم کتاب را بیش‌ازحد تصور کرد و لذا این تدبیر در نظر گرفته شد که این کتاب در دو جلد منتشر شود و نقطه تمایز این دو جلد را همه‌پرسی قانون اساسی قرار دادیم. محسنی ابوالخیری افزود: به‌این‌ترتیب کتاب «انقلاب دوم» یک دوره زمانی ۲۸ روزه از ۱۳ آبان ۱۳۵۸ تا ۱۰ آذر ۱۳۵۸ است و اولین روز از جلد دوم روز همه‌پرسی قانون اساسی می‌باشد. جلد دوم هم مراحل پژوهش و تدوین را می‌گذراند. وی با اظهار به اینکه این روزشمار از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تا پیش از شروع جنگ به‌عنوان دوره‌ای که زمینه جنگ در آن شکل گرفت به دنبال پاسخ به این پرسش است که چرا جنگ آغاز شد، بیان کرد: کتاب «انقلاب دوم» به‌عنوان روزشماری که دوره پیش از جنگ را موردبررسی قرار می‌دهد در پاسخ به همین پرسش منابع اولیه و ثانویه موجود را موردبررسی تاریخی قرار داده است نویسنده کتاب «انقلاب دوم» در خصوص چرایی عنوان کتاب گفت: عنوان «انقلاب دوم» بر مبنای زمینه تاریخی دوره کتاب در ارتباط با سیر تکمیلی انقلاب ایران و تکمیل دگرگونی نظام سیاسی ایران بعد از انقلاب انتخاب شده است. در این دوره حرکت انقلابی ملت ایران در تداوم انقلاب اسلامی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، که با طرد دیکتاتوری و برقراری آزادی همراه بود وارد مرحله بعدی یعنی طرد استعمار و کسب استقلال تحت عنوان انقلاب دوم شد. همچنین در این دوره نظام سیاسی ایران در دنباله دگرگونی و انقلاب سابق خود که تحت عنوان جمهوری اسلامی رخ داده بود با ترسیم جزئیات ساختاری در چارچوب قانون اساسی چهره‌ای کامل به خود گرفت.

منبع: ایسنا

ایران از قاتل مرکاوای رژیم صهیونیستی رونمایی کرد

یکشنبه ۲۴ بهمن بود که مراسم رونمایی از ۱۰ سامانه دفاعی ارتقا یافته و موشک در حوزه رزم زمینی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع برگزار شد. مهمات ۱۵۵ میلی‌متری بصیر بردبلند، مهمات ۱۳۰ میلی‌متری برد بلند، خمپاره هدایت لیزری ۱۲۰ میلی‌متری با نام میعاد، نسل جدید دهلاویه، راکت‌های آرش، موشک آذرخش، موشک الماس، راکت فجر ۵، راکت فلق ۲ و خودروی تاکتیکی ارس ۳ در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند. در این میان موشک الماس که یک نمونه بومی‌سازی شده است بیش از همه جلب توجه کرد، علت آن هم نمایش در دو نوع بود. یک نمونه بدون تیوب و نمونه دیگر نیز با تیوب. این موشک‌ها همان هستند که آذر امسال در دومین روز رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران ۱۷ از پهپادهای مهاجر ۶ شلیک شدند. در ادامه بیشتر با ویژگی‌ها و کاربردهای آن آشنا می‌شویم این موشک یکی از تولیدات صنایع دفاعی کشورمان است که در دو نوع هواپایه و دریاپایه طراحی و ساخته شده است. الماس دارای موتور راکتی سوخت جامد، بال‌های بازشونده از داخل و جستجوگر تصویری حرارتی است.

منبع: خبرنگاران جوان

مسکو به اطلاعات حساس نظامی دست یافت

مریکا مدعی شد روسیه حملاتی سایبری را به شرکت‌های دفاعی آمریکا انجام داده است. دفتر تحقیقات فدرال و آژانس امنیت ملی و امنیت سایبری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کردند: حملاتی سایبری از طرف روسیه به شرکت‌های خدمات دفاعی را رصد کردیم. این بیانیه با تأکید بر اهمیت این حملات می‌افزاید: مسکو از طریق این حملات سایبری به اطاعات حساسی دست یافته است. دفتر تحقیقات فدرال و آژانس امنیت ملی و امنیت سایبری آمریکا توضیح داده است: این اطلاعات شامل برنامه‌هایی برای توسعه سکوهای تسلیحاتی آمریکا بوده است. طی مدت اخیر، به دنبال فضای سازی آمریکا در مورد بحران اوکراین و متهم کردن روسیه به تلاش برای حمله به اوکراین، روابط بین مسکو و واشنگتن بیش از پیش متشنج شده است. «دیمیتری پیسکوف» سخنگوی کرملین دور روز پیش در صحبت‌های خود به انتقاد از سیاست‌های غرب در خصوص بحران اوکراین پرداخت و گفت رابطه کشورش با آمریکا در سطح بسیار ضعیفی قرار دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

کنکور ۱۴۰۳ هوشمند شد

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست هم‌اندیشی مدیران آزمون در بابلسر، گفت: سازمان سنجش در مسیر توسعه آزمون‌های مدرن در حال برنامه ریزی است تا همه آزمون‌ها از جمله کنکور سراسری تا سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی و هوشمند برگزار شود. او افزود: داوطلبان کنکور از سال ۱۴۰۳ به بعد دیگر از کاغذ و سیستم‌های کاغذی استفاده نخواهند کرد. بر اساس سیستم هوشمندی که طراحی شده و اکنون در آزمون‌های زبان در حال اجرا است داوطلبان پشت دستگاه‌هایی که در مراکز جامع آزمون تعبیه می‌شود آزمون خود را برگزار خواهند کرد و بلافاصله نیز نتایج آزمون اعلام می‌شود. به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور کنکور سال ۱۴۰۱ تغیرات شکلی زیادی دارد از جمله اینکه برای آرامش داوطلبان و افزایش امنیت آزمون تعداد سوالات تغییر کرده و دفترچه‌های آزمون و پاسخ نامه‌ها نیز از یک و دو دفترچه به تعداد بیشتری افزایش یافته است تا داوطلبان بتوانند با آرامش بیشتری زمان آزمون را تقسیم کنند و یک مرتبه با حجم وسیعی از سوالات مواجه نشوند. نام نویسی آزمون سراسری از دهم بهمن تا ۲۰ بهمن انجام شد و بیش از یک ملیون و ۴۰۰ هزار نفر در کنکور سال ۱۴۰۱ ثبت نام کردند. سازمان سنجش اعلام کرد سامانه ثبت نام کنکور سراسری از اول اسفند تا ۴ اسفند برای جاماندگان یا کسانی که سوابق تحصیلی خود را ارائه نداده اند باز خواهد شد. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیش بینی کرد تعداد افرادی که در کنکور سال ۱۴۰۱ با هم رقابت خواهند کرد به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد. آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ روزهای ۸ تا ۱۱ تیر ماه برگزار می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

حزب الله به موشک‌های نقطه زن دست یافت

سید حسن نصرالله گفت: ما این توانایی را داریم که هزاران موشک خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کنیم و از سال‌ها قبل این روند شروع کردیم و بسیاری از موشک‌های خود را به موشک‌های دقیق تبدیل کرده ایم. اسرائیل به دنبال یافتن مکان موشکهاست، اما باید بداند که ما موشک‌هایمان را در یک جا نمی‌گذاریم. دشمن به مزدورانش متوسل می‌شود. نصرالله گفت: ما منتظر دشمن هستیم، زیرا دشمن به مزدوران اطمینان نمی‌کند و افسران و نظامیانش را خواهد فرستاد و ما منتظر هستیم. از مدت‌ها قبل ساخت پهپاد را شروع کردیم. ما از هر فرصتی استفاده می‌کنیم و اگر اسرائیلی‌ها به همین روند ادامه دهند نمی‌دانیم به کجا خواهیم رسید. ما تصمیم به تبدیل تهدید به فرصت از طریق فعال کردن پدافند هوایی به منظور مقابله با پهپادهای دشمن گرفتیم و شاهد کاهش حضور پهپادها در آسمان لبنان هستیم. وی افزود: اسرائیل پس از ناکامی پهپادهایش با فعال شدن پدافند هوایی مقاومت در حال حاضر به مزدورانش روی آورده است. مقاومت در حال توسعه و پیشرفته است. ما به وظیفه مان در قبال کشور و مردممان عمل می‌کنیم.

منبع: شبکه خبر

حق عائله مندی تعیین شد

با امضای معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت درخصوص تعیین میزان و ضوابط پرداخت پاداش پایان سال ۱۴۰۰ (عیدی) کارکنان و بازنشستگان دولت ابلاغ شد. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، به دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داد به کارمندان خود (اعم از رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و قضات که به طور تمام وقت اشتغال به کار دارند (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار)، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۴۰۰ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) در بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی پرداخت نمایند همچنین به موجب این مصوبه، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۰ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود. علاوه بر این، میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است. عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آن‌ها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است. لازم به ذکر است خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود. همچنین شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیأت مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت‌ها نیز مکلفند نظارت لازم در این خصوص را اعمال و موارد خلاف را گزارش کنند. به مشمولان این تصویب نامه که بر اساس قوانین و مقررات مربوط از کمک هزینه عائله مندی و اولاد برخوردار می‌باشند، علاوه بر مبلغ عیدی موضوع مصوبه، در راستای حمایت از خانواده مبالغی به شرح زیر توسط مرجع پرداخت کننده عیدی به شرح زیر پرداخت می‌شود:

منبع: شبکه خبر

موج جدید بارشی وارد کشور شد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز یکشنبه اول اسفند با ورود سامانه بارشی به غرب کشور به تدریج بارش در نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال فارس و غرب اصفهان آغاز می‌شود.صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور در روزهای آینده و امروز اظهار داشت: امروز ابرناکی و بارش پراکنده در برخی نقاط مازندران، گیلان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، کرج، ارتفاعات البرز و زاگرس مرکزی داریم. وی ادامه داد: روز آینده علاوه بر مناطق مذکور، در شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وزش باد و بارش پراکنده خواهیم داشت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روزهای جمعه و شنبه پیش‌ِ رو در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و ارتفاعات البرز وزش باد و بارش خفیف داریم. ضیائیان با بیان اینکه روز شنبه فقط در دامنه جنوبی البرز وزش باد خواهیم داشت، گفت: روز یکشنبه اول اسفند با ورود سامانه بارشی به غرب کشور به تدریج بارش در نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال فارس و غرب اصفهان آغاز می‌شود و شدت بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال‌شرق خوزستان، ایلام، لرستان، جنوب همدان، شرق کرمانشاه و جنوب آذربایجان غربی خواهد بود، ضمن آنکه بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به صورت برف است. وی گفت: روز دوشنبه ۲ اسفند گستره بارش‌ها، مرکز، شرق و شمال‌شرق کشور همچنین سواحل شمالی را دربر می‌گیرد و به تدریج بارش در شمال‌غرب و غرب کشور کاهش می‌یابد. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اضافه کرد: روزهای جمعه و شنبه پیش‌رو در نوار شمالی کشور به ویژه سواحل خزر افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران فردا ابری با احتمال بارش پراکنده و به تدریج کاهش ابر پیش‌بینی می‌شود. بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۱ و ۲ درجه خواهد بود. وی اضافه کرد: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای ۶ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز آینده در ۱۷ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد بود.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha