یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اسپانیا

حوزه/ وزیر آموزش و پرورش منطقه مورسیا اسپانیا، مابل کامپوزانو، اعلام کرد که اداره او منتظر دریافت تمام اسناد و مدارک اعتباربخشی معلمان است تا مراحلی را آغاز کند تا بتواند کلاس‌های معارف اسلامی را در این مراکز تدریس کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، اداره آموزش مورسیا در کشور اسپانیا یکی از اصول قانون اساسی را مبنی بر آزادی اعتقادی و مذهبی شهروندان و حق آن‌ها در آموزش دینی فرزندانشان، نقض کرده است. علی‌رغم اینکه طبق داده‌های ارائه شده توسط کمیسیون اسلامی اسپانیا، حدود ۲۳۰۰۰ کودک خردسال مسلمان در این منطقه تحصیل می‌کنند، عقاید اسلامی در هیچیک از مدارس مورسیا تدریس نمی‌شود.

حکم صادر شده توسط دادگاه عالی مورسیا به نفع زنی از منطقه کارتاخنا است که از ترس انتقام‌جویی ترجیح می‌دهد هویت خود را فاش نکند. وی پس از طی مراحل اداری متعددی از اداره آموزش خواسته است تا کلاس‌های اسلامی را که از سال ۱۹۹۲ در قانون اساسی پیش‌بینی شده است، آغاز کند. این زن در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری ال پائیس می‌گوید: «طبق قانون تنها ۱۰ درخواست برای تشکیل کلاس‌های اسلامی کافی است، درحالی‌که تاکنون حدود ۵۰ درخواست ثبت شده است.»

پیگیری‌های این شهروند مسلمان در اداره آموزش نتیجه‌ای در پی نداشت و این نهاد به درخواست وی هیچ پاسخی نداد. پس از بی‌اعتنایی اداره آموزش او تصمیم گرفت که این موضوع را از طریق دادگاه پیگیری کند. وی در این زمینه می‌گوید: «نه‌تنها من، بلکه کل جامعه اسلامی مورسیا که حدود ۱۴۰ هزار نفر هستند، منتظرند که حق آن‌ها همانند سایر ادیان به رسمیت شناخته شود، اما بسیاری از مسلمانان به دلیل کمبود منابع مالی یا نداشتن اطلاعات کافی و یا حتی به دلیل مشکل زبان، نمی‌توانستند قدمی در این راستا بردارند.»

حکم دادگاه مورسیا یادآور می‌شود که قانون اساسی و قانون همکاری ایالتی با کمیسیون اسلامی در سال ۱۹۹۲، حق خانواده‌ها را برای دریافت آموزش دینی فرزندانشان مطابق با اعتقادات خود، به رسمیت می‌شناسد. دادگاه تأکید می‌کند که این مادر حتی درخواست نکرده است که کلاس‌های دینی در مدرسه‌ای خاص برگزار شود، بلکه درخواست وی برای برگزاری کلاس در هر مدرسه‌ای که شرایط مورد نیاز را داشته باشد، بوده است.

در این حکم همچنین آمده است که کمیسیون اسلامی اسپانیا فهرستی از معلمان پیشنهادی را برای تدریس آموزه‌های اسلامی به اداره آموزش مورسیا ارسال کرده است، اما نهاد مذکور این فهرست را منتشر نکرد و از این نهاد اسلامی برای اصلاح اشتباهات احتمالی درخواستی نکرده است.

سخنگوی اداره آموزش مورسیا مدعی است که اداره متبوع وی در حال بررسی این حکم است، ولی هنوز تصمیمی در مورد آن اتخاذ نشده است. او مانع اصلی برگزاری این کلاس‌ها را نبود نهادی اسلامی هم‌تراز با کلیسای کاتولیک برای تأیید صلاحیت معلمان مسلمان می‌داند.

این مادر شاکی امیدوار است که سال آینده فرزندانش بتوانند به تحصیل دین اسلام بپردازند. او معتقد است: «تحصیل ضروری است، نه‌تنها برای این‎که آینده بچه‌ها را تأمین کند، بلکه برای اینکه آن‌ها بتوانند از اسپانیایی بودن و همچنین از مسلمان بودن احساس افتخار و غرور کنند. اسلام چیز بدی به فرزندان ما نمی‌آموزد، بلکه آموزه‌های آن بر پایه مدارا و احترام متقابل استوار است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha