یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آرم جامعه مدرسین حوزه

حوزه/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای اقدامات هنجارشکنانه اخیر در جشنواره فیلم فجر را محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با توجه به اتفاقات حاشیه جشنواره فیلم فجر بیانیه‌ای صادر کرد و اقدامات هنجارشکنانه در این جشنواره را محکوم کرد که متن آن به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم

انقلاب اسلامی به‌عنوان یک نظام دینی و مردمی یک ماهیت کاملاً فرهنگی دارد و فرهنگ دینی ما عنصر اصلی و محوری شعارهای انقلاب بوده است. هویت دینی و فرهنگی ما به‌موجب این‌که عامل اصلی اقتدار و قدرت ما بوده است؛ سال‌ها آماج تهدیدها و تهاجم‌ها قرارگرفته و براثر برخی ضعف‌ها و تسامح‌ها نیز با آسیب‌هایی مواجه شده است. در کنار رویش‌های شگفت‌آور در شجره طیبه انقلاب اسلامی و علی‌رغم «تعمیق معرفت دینی»، «تقویت ارزش‌های اسلامی» و «رشد قدرت نرم فرهنگی» در نظام اسلامی؛ اما همچنان هجمه‌های پیدا و پنهان فرهنگی برقرار است و جنگ عظیم فرهنگی ادامه دارد و مقصد انقلاب یعنی مکتب اسلام را هدف گرفته است. در این میان برخی منفعلانه در مقابل موج رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن می‌دانند و در پوشش شعارهایی مانند آزادی، مرزها و حصارهای فرهنگی حافظ اخلاق و امنیت فرهنگی را زیر سوال می‌برند و تخریب می‌کنند. برخی نیز استحاله شده و در بی‌فرهنگی و بی‌هویتی غربی، جذب و هضم شده‌اند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در راستای پاسداری از هویت دینی و فرهنگی جامعه اسلامی ناصحانه و خیرخواهانه لازم می‌داند محورهایی را جهت تذکر و ترویج معروف یادآوری کند:

۱. آن‌چه در ناهنجاری‌های فرهنگی در حاشیه جشنواره فیلم فجر امسال واقع شد، اعم از بد پوششی‌ها و نقض حجابِ معیار و حرمت‌شکنی در مورد احکام دینی نمونه‌هایی از نفوذ نرم سبک زندگی و ابتذال فکری غرب به ساختارهای فرهنگی ماست. گرچه وزیر مربوطه و مسئولان جشنواره در اقدامی آن ناهنجاری‌ها را محکوم کردند؛ اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این موضوع موظف به اقدام قاطع و موثرتر است.

۲. ما مسئولان و مدیران فرهنگی کشور را افرادی پایبند به ارزشهای دینی می‌دانیم، ولی قاطعانه اعلام می‌کنیم اگر آنچه از این گونه اتفاقات فاجعه آمیز و موارد مشابه آن بار دیگر تکرار شود، مردم متدین واکنش متناسب را نشان خواهند داد و برخورد انقلابی خواهند کرد. لذا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سطح توانمندی‌های خود برای مقابله با هنجارشکنی‌ها و مبتذل سازی ها را ارتقا دهد و با تعبد به احکام اسلامی مقتدرانه از ارزش‌های دینی پاسداری کند.

۳. دولت اسلامی باید نسبت به اشاعه‌ی «فرهنگ اسلامی»، «هدایت فرهنگیِ جامعه»، ترویج «فضائل» و زدودن «رذائل» احساس مسئولیت نموده و خود را «متولی» قلمداد کند. باید «زمام» و «مهار» فرهنگ عمومی را در اختیار بگیرد و نگذارد انفعال و سستی، فرهنگ را دچار ولنگاری و بی‌قیدی کند. این فریضه باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاملاً فهم و پیگیری شود. مجلس محترم نیز باید بدون مسامحه، دغدغه مندی های دینی و فرهنگی را از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی مطالبه و مؤاخذه کند.

۴. ظهور رفتارهای غیر شرعی و ضد عرف نقاط مثبت جشنواره فیلم فجر را تحت شعاع قرار داده و این جشن بزرگ فرهنگی و هنری را دچار خدشه و آسیب می‌کند. باید با رویکردی جدی و غیر صوری پای در جبهه عمل برای تثبیت اقتدار فرهنگی کشور گذاشت و با بازآرایی و بازمهندسی فرهنگ و تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حقیقتاً جهاد کرد.

5. ضمن تمجید و تحسین فعالیت‌های شبانه‌روزی دولت سیزدهم، همچنان بر ضرورت توجه ویژه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم تأکید می‌کنیم .لازم است مدیران و کارگزاران دولت خدمتگزار، موج گسترده خدمت‌رسانی‌ها و تلاش‌ها برای تحقق عدالت را همچنان ادامه دهند و در کنار آن خدمات، پیوست‌های فرهنگی را نیز اجرا و پیگیری کنند. امروز اقتصاد و فرهنگ هر دو نیازمند بازسازی‌اند و هر دو به تحکیم ساخت درونی نظام کمک می‌کنند.

مردم در آستانه ورود به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی منتظر تحول در عرصه‌های معیشت و فرهنگ در تراز شهروند جامعه اسلامی‌اند.

امیدواریم خداوند منّان خادمان دین و ملت را در جبهه خدمت دولت، یاری و نصرت فرماید و در مسیر عزت و توفیق مستدام بدارد. ان‌شاءالله.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمّد جواد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 16
    بسم الله الرّحمن الرّحیم صلوات یا مولانا احمد بن موسی بن جعفر(ع) ادرکنا خداوند به جامعه مدرّسین بصیر خیر دهد ان شاء الله تعالی مجلس شورای اسلامی برای وزارت ارشاد پس از سالها یک عالم و آخوند فاضل برگزیند اقدام های هنجارشکنانه را در مورد اخیر محکوم می کنم اللّهم عجّل لولیّک الفرج
    • کامبیز IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 5
      همیشه یک روحانی جلیل القدر می تونه مشکلات را حل کنه.
    • کاوه معین‌فر IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      33 7
      تمام اتفاقات جشنواره فجر و این حاشیه جنجالی و... مگر دغدغه چند درصد از جامعه است؟ چرا در برابر مسائل و مشکلات بسیار مهمتر که تمام جامعه ایران با آن درگیر هستند چنین پر قدرت ظاهر نمی‌شوید؟ این دوستان که حال چنین برآشفته از آن یک‌جمله هستند - انصافاً اگر آن‌ها هم به آن نمی‌پرداختند اصلاً کسی به آن توجهی نمی‌کرد- آیا در برابر اتفاقات دیگر سینما هم چنین جان برکف ظاهر خواهند شد؟ مگر بالاتر از حق‌الناس چیز دیگری وجود دارد؟ چرا در برابر سال‌ها تضییع انواع حق‌الناس در سینما سکوت اختیار کرده‌اید ولی برای یک‌جمله اشتباه سهوی یا عمدی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیید؟ در مورد رانت‌‌های مختلف و هزینه پول بیت‌المال برای فیلم‌هایی که نه فروشی داشته و نه تأثیری در جامعه گذاشته‌اند، چرا هیچ حرفی زده نمی‌شود؟ که در همین جشنواره فجر امسال هم نمونه آن وجود داشت! درست است که جمله‌ای که نوشین معراجی گفت با معیارها و قوانین شرعی و عرفی جامعه ما مغایرت دارد اما واقعا فقط همین یک‌مورد و همین یک‌جمله در جامعه ما وجود دارد که در مغایرت با قوانین و حدود شرعی و عرفی قرار گرفته است و چنین داد همه را درآورده است؟ آیا اگر در برابر انواع فساد اقتصادی از دلار و سکه گرفته تا کوه‌خواری، زمین‌خواری، جنگل‌خواری و... همین‌طور ظاهر می‌شدید بهتر نبود؟ در برابر گرانی، بیکاری، اعتراضات معلمان و اکثریت کارمندان جامعه، در برابر ناهنجاری‌های ناشی از تأثیرات بحران اقتصادی بر خانواده‌ها، در برابر نگرانی شبانه‌روزی مردم از آینده فرزندانشان، در برابر مهاجرت صدها هزار نخبه جوان ایرانی و... چرا هیچ حرفی زده نمی‌شود؟ چرا هیچ اعتراضی نمی‌کنید و چشمان‌تان را بسته‌اید؟ یقین دارم خودتان بهتر در جریان هستید، پس دیگر نیازی به ادامه‌دادن و لیست‌کردن مشکلات جامعه نیست، مشکلاتی که تمام آحاد جامعه با آن دست به‌گریبان هستند اما در برابر همه آن‌ها سکوت اختیار شده است، از آن‌طرف برای خانم معراجی دارید به حکم ارتداد و اعدام فکر می‌کنید! قضاوت با خودتان و کلاه خودتان! حق بدهید که فکر کنیم یک اتفاقات سیاسی پشت‌پرده در جریان است و این اتفاق هم دستاویزی شده است برای فشار به ارشاد، سازمان سینمایی یا... فقط یک درخواست کوچولو، لطفاً این نوشین معراجی بنده‌خدا را در آتش بازی‌های سیاسی نسوزانید.
    • به کاوه معین فر IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 28
      برو به عصر ایرانت برس هر چیزی سرجای خودش
    • پاسخ به کاوه IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
      1 5
      جناب کاوه، معیار دغدغه اکثریت است یعنی هر چه را اکثریت جامعه مورد نظر و تمایلش هست دنبال کنیم ؟ یا اینکه دغدغه مردم را بایستی برد به سمت آن چه از نظر الهی و واقعی می بایست و باید دغدغه باشد ؟ رسم خیلی ها بر این شده است که به محض طرح یک مشکل شرعی، فورا انبان مشکلات دیگر را خالی می کنند وسط میدان! اتفاقا وقتی روحانیت از انواع و مصادیق مختلف فسادها می گوید، بسیاری یا منعکس نمی کنند، یا بسیار جزئی و ... اما به محض مطرح شدن سوژه ای مانند مساله فوق می ریزند ... ! تقلیل و کوچک انگاری گناه هم که...
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    4 0
    شهدا رفتن ما امنیت داشته باشیم و راهشان را ادامه بدهیم نه اینکه امنیت و آرامش داشته باشیم فساد بکنیم
  • شاید دوست IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    3 2
    عزیزان دل؛ بس کنید دیگه... طرف که این حرف رو زده، رسما له غلط کردن افتاده... شما با این بیانیه های پی در پی، اگه از این انسان کج گفتار و کج فکر یه بت بزرگ نسازید، ول کن نیستید...
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      1 24
      هرکس هرچی خواست گفت بعد یه عذرخواهی کرد همونجا تموم شده! بت ساختن ازش په ربطی داره؟ چه منطقی داره این حرف آخه!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
    2 20
    خداوند رو شکر که بالاخره حوزه بعد از چندین روز حرکتی انجام داد و بیانه ای صادر کرد. انتظار اینه بلافاصله و داغ اعلام کنند . نه اینکه از مردم عقب بمانند.
  • طاهره دهقان دهنوی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 8
    جشنواره فجر افتضاح شده از نظر پوشش باید فکر اساسی بشه سلبریتی ها خیلی ولنگار شدن
  • دهقان IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 0
    سلام علیکم این امنیت حاصل ریختن خون هزاران شهید هست پس نباید جازه داد افراد ازش استفاده کنن و لی خون شهیدان رو پایمال کنن با بی حرمتی به اسلام و احکام ان‌
  • محمد پرموز IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 0
    تشکر
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 0
    بی حیایی چرا فرهنگ و ارشاد نمیبینه تا کی خواب
  • نظامی IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    مشکل که فقط امسال نیست متاسفانه هرسال این اتفاقات میفته این بدحجابی وبیحجابی در جشنواره فجر هست وهمه سکوت کردن چرا باید سکوت کرد وباز هم متاسفانه این مثلا سلبریتی ها شدن الگو بچه های ما باید یک فکر اساسی کرد من به عنوان یک خانم از آقای رئیسی تقاضا دارم همینجور به مسائل کشور دونه به دونه بادرایت پیش میرن یک فکری هم برای عرصه فیلم وسینما کنن باتشکر وخسته نباشی خدمت رئیس جمهور عزیز خدا پشت وپناهتون باشه
  • نجمه عطایی IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 4
    لطفابه طور جدی برای بازداشت وبرخورد قاطع بانوشین معراجی اقدام کنید وبرای بازیگران قانون حفظ حجاب را جدی اجراکنید
  • زهرا نظری IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 0
    با سلام و تشکر گرچه انتظار ما از علمای بسیار بیشتر از اینهاست لطفاً به داد اسلام برسید 🔴 حاشیه پر رنگ تر از متن در روزهای اخیر شاهد واکنش های مختلفی به اظهارات نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی «نمور» که در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد هستیم. خانم نوشین معراجی، نویسنده فیلمنامهٔ این فیلم، در نشست خبری پس از نمایش فیلم در جشنواره، اظهاراتی کرد که موجب واکنش های متفاوتی از طرف جامعه و شخصیت های فرهنگی و دینی و... شد. اما عجیب اینجاست که همه به این اظهارات توجه داشتند، ولی فراموش کردند این مطالب در مقام دفاع از وقایعی بود که در فیلم «نمور» بیان شده است. آیا منتقدین متوجه بودند در فیلم، داستانی روایت شده که خانم معراجی در دفاع از آن مجبور به بیان آن مطالب سخیف و غیرشرعی شده؟ چرا به اصل فیلم پرداخته نمی شود و مورد اعتراض قرار نمی گیرد؟ در فیلم دختر خانواده بعد از ارتباط.... با پسری که به او علاقه دارد، باردار شده، اما پسر او را رها کرده به خارج از کشور می رود، برادر بزرگ خانواده برای حفظ آبروی خانواده فرزند را از خواهر جدا کرده و او را به عقد رفیقش در می آورد و فرزند این رابطه... را با خود به خارج از کشور می برد. خانم نوشین معراجی برای توجیه حلال زادگی این فرزند و دفاع از بیان این نوع رابطه در فیلم، چنین اظهاراتی کرده است. مسولین جشنواره اول باید پاسخ دهند چگونه این فیلم با این نوع نگاه غیرشرعی و فمینیستی به جشنواره فجر راه یافته و در بخش سودای سیمرغ به نمایش درآمده و آیا قرار است این فیلم که به اذعان منتقدین سینما بسیار ضعیف ساخته شده که حتی موجب تمسخر تماشاچیان و منتقدین بوده و با هدف القاء افکار فمینیستی و زیر سوال بردن غیرت خانواده های ایرانی ساخته شده، در سینماها به اکران درآید؟ چرا کسی به نمایش فیلم و محتوای آن که قرار است در برابر چشمان دختران و پسران و جوانان این جامعه که ارزش های دینی الویت آن است، اعتراض نمی کند و فقط به دفاع بلاوجه نویسنده فیلم پرداخته می شود؟ این پرداختن به حاشیه و غفلت از اصلِ فاجعه نیست؟ رها کردن اصل که ترویج تفکرات فمینیستی و زیر سوال بردن روابط اخلاقی و شرعی در خانواده مسلمان ایرانی مهمتر است یا اظهارات نویسنده در دفاع از آن؟
  • مرضیه امانی IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 3
    شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز این روزها رو میدید که آن وصیت نامه ارزشمند را نوشت و خطاب به عالمان دینی تاکید بیشتری داشتند چون عالمان و روحانیون مبارز بهترین پشتوانه و یار در یاری ولی امر و مردم هستند
  • ناشناس IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    خدا رو شکر بالاخره به مسائل فرهنگی واکنش نشان داده شد. سالهاست به بهانه مسائل اقتصادی فرهنگ رها شده...به بهانه سیاست بازی فرهنگ رها شده... به بهانه جذب وضع فرهنگ و حجاب و مسائل پیرامونش به اینجا کشیده غافل از اینکه فرهنگ سالم به اقتصاد کمک میکنه... فرهنگ خودنمایی و تجمل و چشم و هم چشمی و غرب گرایی و غیره سالهاست بع اقتصاد ضربه میزنه... فرهنگ قناعت که کمرنگ شده فرهنگ ساده زیستی که کمرنگ شده بخاطر بی توجهی به فرهنگه... همه چیز سر جای خودش مهمه...افرادی که می گویند مسائل مهم تر این افراد درک درستی ندارند... سالهاست این حرفا رو زدن و مسائل مهم تر حل نشد و روز به روز آشفته تر شد این طرفم از دست رفت... بعد هم مساله جشنواره فجر یا فرهنگ صرفا گفته اون خانم نیست بلکه اون جمله واظهار نظر هشداری بود برای به خواب رفتگان مساله فیلم های بی محتوا...فیلم های غیراسلامی و غیراخلاقی... رایج شدن شوخی های جنسی و رفتارهای نا به هنجار در این آثاره...مساله پوشش و رفتار سلبریتی ها است که در جشنواره ای به نام فجر انقلاب قدم می زنند و انگار به ریش انقلاب می خندند... مساله خیلی عمیق تر از این حرف هاست... ما از حوزه طلاب و روحانیون و علما انتظار داریم جدی تر در عرصه های فرهنگی و اقتصادی مطالبه گری کنند چون مسئولین با مشاوران سیاست زده و کم فهمشون دچار اظهار نظرهای سیاسی می شن...مسئولین ما اگر هر کدامشان اسلام شناس نیستند نمی دونن باید چیکار کنن وظیفه ی شماست که به آنها گوشزد کنید که رفتار و کردار درست در هر موضوعی چیه...در همین موضوع وزیر ارشاد طوری حرف زد که انگار غیراخلاقی از سوی منتقدین به این مسائل بوده یعنی به نعل و به میخ زد... گفت اشتباه یکی و نباید پای همه نوشت...ولی سوال اینجاست یعنی در کل جشنواره فیلم فجر و فرهنگ و سینمای ما فقط همین یه اشتباه وجود داشته که اینطور می گن؟ به اسم جذب کردن و دفع نکردن و این حرفا وضع جامعه رو به اینجا کشوندن...خواهشا فقط به بیانیه بسنده نکرده و پیگیر باشید... ما باید در مقابل خدا و امام زمان پاسخگو باشیم...این بی حجابی ها و پوشش هایی که در جامعه مد شده یکی از منابع الهامش همین سینما و سلبریتی ها و فضای مجازیه... ببینید سایت های مجازی چطور دارند برنامه میسازند... خانم یه کلاه سرش میذاره یه پارچه نصفه ته سرش می بنده میاد جلو دوربین...
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    رسانه قابل کنترله... باید تمام برنامه سازی های در فضای مجازی میشه چه در سایت های رسمی و مجوز دار چه به صورت شخصی... فیلم هاو سریال های شبکه نمایش خانگی از نظر محتوایی و پوشش و غیره اصلاح بشن... باید جلوی ساخت فیلم و سریال و آثار فرهنگی با محتوای نامناسب و نامتعارف، با پوشش های نامناسب گرفته بشه خواهشمندیم یه تحقیق در مورد شبکه نمایش خانگی بفرمایید مسئولین حوزه ببینید چه وضع افتضاحی دارن از نظر محتوا و حجاب و مسائل پیرامونی...
  • سکینه IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    0 0
    سلام علیکم،ممنون از توجه تان به مسائل روز کشور خصوصا جشنواره سپاسگزارم