جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
شکست امنیتی اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ به کاخ سفید دستبرد زد

اداره سوابق و آرشیو ملی آمریکا (نارا) NARA به کنگره اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور پس از ترک کاخ سفید، اطلاعات محرمانه را به خانه اش در فلوریدا برده است. به نقل از رویترز، اداره سوابق و آرشیو ملی آمریکا (نارا) NARA روز جمعه با ارسال نامه‌ای برای کنگره اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور پس از ترک کاخ سفید، اطلاعات محرمانه را به خانه اش در فلوریدا برده است. در این نامه به حدود ۱۵ جعبه اسناد که به تازگی بازیابی شده، اشاره شده است. این نهاد اعلام کرد وزارت دادگستری، که هر گونه تحقیقات را انجام خواهد داد، از این مسئله مطلع کرده است. دیوید فریرو David Ferriero بایگان ایالات متحده در نامه‌ای خطاب به کارولین مالونی Carolyn Maloney نماینده دموکرات آمریکا که ریاست کمیته نظارت مجلس نمایندگان را برعهده دارد، اعلام کرد: "نارا اقلامی را که عنوان اطلاعات امنیت ملی طبقه بندی شده داشته اند، داخل این جعبه‌ها شناسایی کرده است".کمیته تحت ریاست مالونی در حال بررسی عملکرد رئیس جمهور سابق آمریکا درباره این اسناد است. ترامپ جمهوریخواه ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ از قدرت کنار رفت. مالونی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این افشاگری‌های تازه، نگرانی من را درباره بی اعتنایی وقیحانه ترامپ رئیس جمهور سابق به قوانین سوابق فدرال و تأثیر احتمالی آن بر سوابق تاریخی ما تشدید می‌کند".واشنگتن پست هفته گذشته گزارش داد برخی از اسنادی که به خانه ترامپ انتقال یافته، برچسب محرمانه داشته است، که این مسئله ممکن است به افزایش فشار حقوقی بر ترامپ و دستیارانش منجر شود.

منبع: شبکه خبر

اسرائیل به شکست امنیتی اعتراف کرد

منابع عبری زبان پس از نفوذ پهپاد حزب الله در عمق ۷۰ کیلومتری اعلام کردند که عدم توانایی جنگنده‌های اف -۱۶، بالگردهای آپاچی و موشک‌های سامانه دفاعی گنبد آهنین در رهگیری پهپاد حزب الله که به داخل اراضی اشغالی نفوذ کرده بودند، علاوه بر یک شکست امنیتی، یک شکست اقتصادی توصیف کرد و اظهار داشت که صهیونیست‌ها باید از وسایل موجود استفاده کرده یا وسایل رهگیری ارزانتری را خریداری کنند. وبگاه العهد به نقل از رونامه عبری زبان کالکالیست نوشت که توانایی‌های حزب‌الله و حماس در زمین کاملاً شناخته شده است، و با نفوذ به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی، نه تنها قصد دارد صهیونیست‌ها را در سطح بین المللی شرمسار کند بلکه می‌خواهد مبنایی برای حمله مسلحانه ایجاد کند. کالکالیست در ادامه گزارش خود نوشت که این فقط یک پیروزی در جنگ روانی به نفع سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله نیست بلکه یک شکست اقتصادی نگران کننده و ضرری بزرگ به اقتصاد رزمی و نظامی رژیم صهیونیستی است. بر اساس گزارش این روزنامه صهیونیستی، هواپیماهای جنگنده و هلیکوپترها معمولاً به صورت جفت بلند می‌شوند و هزینه پرواز ساعتی اف -۱۶ در نیروی هوایی آمریکا حدود ۲۲ هزار دلار است. از طرفی دیگر نیز هزینه پرواز هلیکوپتر آپاچی در ارتش آمریکا حدود ۴ هزار دلار بوده و هزینه شلیک هر موشک رهگیر گنبد آهنین، تا حدود ۵۰ هزار دلار است. اما وزارت جنگ رژیم صهیونیستی هزینه‌های مربوط به استفاده از تسلیحات نظامی را منتشر نمی‌کند. این روزنامه خاطرنشان کرد که نیروی هوایی رژیم صهیونیستی صدها هزار شِکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) را برای رهگیری ناموفق پهپاد هزینه کرده است و سیستم گنبد آهنین توانایی‌هایی در برابر پهپادها دارد، اما همچنان فاقد ترکیب واقعی و مؤثر در برابر آنهاست. روز گذشته نیز وب‌سایت عبری والا متعلق به رژیم صهیونیستی در گزارشی در واکنش به عدم رهگیری پهپاد حزب الله، اعلام کرد که نفوذ یک پهپاد حزب‌الله به حریم هوایی رژیم صهیونیستی و بازگشت آن به سلامت به خاک لبنان، نشان‌دهنده معضلاتی است که ارتش رژیم صهیونیستی با آن روبه‌رو است. روز جمعه پهپاد «حسان» متعلق به حزب‌الله لبنان توانست بدون رهگیری در عمق ۷۰ کیلومتری حریم هوایی اراضی اشغالی و به مدت ۴۰ دقیقه پرواز کرده و با وجود فعال شدن گنبد آهنین، پرواز جنگنده‌ها و بالگردهای رژیم صهیونیستی سالم به پایگاه خود بازگردد.

منبع: خبرنگاران جوان

روسیه پهپاد انتحاری غول آسا آزمایش کرد

ارتش روسیه سلاح تازه‌ای را در سوریه آزمایش کرد که عبارت است از یک پهپاد انتحاری که می‌تواند کلاهک‌های جنگی بزرگ را حمل کند. منابع دیپماتیک به خبرگزاری «ریا نووستی» گفته‌اند که مدل تازه سلاح «لانست ۳» علیه گروه‌های تروریستی در سوریه به صورت آزمایشی به کار گرفته شده که مدل بسیار پیشرفته‌ای از پهپاد روسیه‌ای «کامیکازه» با چهار بال است. بر اساس این گزارش، این پهپاد به لحاظ مدت پرواز و بُرد به روز شده و می‌تواند کلاهک جنگی ۳ کیلویی حمل کند. این در حالی است که پهپاد کامیکازه به مدت ۴۰ دقیقه و حداکثر با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند. بر اساس این گزارش، این سلاح جدید می‌تواند تا مدت طولانی در منطقه هدف پرواز کند و با موشک هوا به زمین منطقه را هدف قرار دهد و بعد خودش را کاملاً منهدم سازد. پیش از این شبکه‌های روسیه فیلم‌هایی از آزمایش مدل سابق این پهپاد در ادلب را منتشر کرده و تأکید کرده بودند که مواضع «هیئة تحریر الشام» را هدف قرار داده بوده است.

منبع: مهر

ناتو آماده‌باش داد

ناتو به دلیل آنچه تشدید تنش در مرز اوکراین و بحران با روسیه اعلام شده، سطح آماده باش نیروهای خود را افزایش داده است. یک منبع نزدیک به این ائتلاف نظامی گفت که نیروهای واکنش سریع ناتو در حال حاضر در حالت آماده باش هستند. منبع مذکور همچنین افزود که هم اکنون نظامیان ناتو باید ظرف مدت یک هفته آماده انتقال به منطقه درگیری نظامی شوند و این در حالی است که این زمان قبلاً ۳۰ روز بود. همچنین «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در همین رابطه مدعی شده است «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفته است تا به اوکراین حمله کند. بایدن با استناد به ارزیابی‌های اطلاعاتی گفت: الان من متقاعد شده‌ام که او (پوتین) تصمیم به حمله گرفته است. برای باور به این مسئله دلایلی داریم. همزمان تنش‌ها در «دونباس» در شرق اوکراین نیز افزایش یافته است، جایی که طرفین یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

منبع: مهر

رئیسی شرط‌های ایران را به مکرون گوشزد کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفت وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هیأت ایرانی با جدیت در حال پیشبرد مذاکرات وین است، افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات پیشنهادهای سازنده‌ای ارائه کرده است و پیشنهادهای مطرح شده از سوی طرف‌های دیگر مذاکره را براساس میزان انطباق آنها با منافع ملت ایران، مورد بررسی قرار داده است. رئیس جمهور با بیان اینکه هیأت ایرانی بارها اعلام کرده از ابتکاراتی که متضمن تأمین و حفظ حقوق ملت ایران باشند، استقبال می‌کند، اظهار داشت: فشارها یا ادعاهای سیاسی با هدف حفظ اهرم فشار بر ملت ایران مطرح شده‌اند و چشم‌انداز حصول توافق را تضعیف می‌کنند. رئیسی تاکید کرد: هرگونه توافقی در وین باید شامل لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی باشد. وی با اشاره به اینکه سابقه تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گزارش‌های متعدد این آژانس مبنی بر تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گواه بر دروغین بودن ادعاهای برخی کشورهاست، اظهار داشت: ایران برای اثبات حسن نیت خود همواره بر همکاری حرفه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید داشته است و در این راستا باید مراقب فتنه‌انگیزی دشمنان بود. رئیسی با اشاره به نقش فعال ایران در مبارزه با تروریسم در کنار عراق و سوریه تصریح کرد: اگر مقابله مؤثر ایران و بخصوص شهید سلیمانی با تروریسم نبود، امروز داعش در اروپا مستقر شده بود. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفت وگوی تلفنی گفت که پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات وین حاصل شده است و این امیدواری را داریم که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد. رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در این مکالمه تلفنی همچنین درباره آخرین وضعیت همه‌گیری کرونا و نیز تحولات منطقه نیز تبادل نظر کردند.

منبع: مهر

«لشکر دشمن شکن» به میدان ولیعصر (عج) رسید

همزمان با چهلمین سالگرد تشکیل لشکر محمدرسول الله (ص) خانه طراحان انقلاب اسلامی از تازه‌ترین دیوارنگاره خود با نام «لشکر دشمن شکن» رونمایی کرد. در این اثر هنری دانیال فرخ ایده پرداز، علیرضا باقری تصویرساز و مجتبی حسن زاده طراح نوشتار گروه اجرایی این اثر هنری را تشکیل می‌دهند.

منبع: مهر

اینترنت ثابت دو پله صعود کرد

جدیدترین گزارش وب سایت مذکور درباره میانه سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی منتشر شده است. طبق این گزارش در نخستین ماه ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت جهانی موبایل ۲۹.۶۲ و میانه سرعت جهانی ثابت ۵۹.۸۴ مگابیت بر ثانیه بوده است. طبق این گزارش میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در ماه گذشته میلادی ۲۳.۱۰ مگابیت برثانیه بوده است. جایگاه ایران در این رده بندی بدون هیچ تغییری نسبت به ماه قبل از آن (دسامبر ۲۰۲۱ میلادی) پله ۷۷ است. از سوی دیگر میانه سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۰.۳۹ مگابیت برثانیه ثبت شده و جایگاه ایران در این رده بندی نسبت به ماه قبل ۲ پله رشد کرده و در رده ۱۴۱ قرار دارد. براساس گزارش موجود در فهرست کشورهایی با بالاترین میانه سرعت اینترنت موبایل در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی، امارات متحده عربی (۱۳۵.۶۲ مگابیت برثانیه) و نروژ (۱۱۸.۴۴ مگابیت برثانیه) به ترتیب در رده‌های اول و دوم قرار دارند. جایگاه این کشورها نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ میلادی هیچ تغییری نکرده است. در رده سوم قطر با میانه سرعت اینترنت موبایل ۱۰۹.۸۶ مگابیت برثانیه است و جایگاه آن نسبت به ماه ۲ پله رشد کرده است. از سوی دیگر کره جنوبی با یک پله سقوط در رده چهارم قرار دارد و میانه سرعت اینترنت موبایل آن ۱۰۹.۱۴ مگابیت بر ثانیه ثبت شده است. در رده‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم به ترتیب هلند (۱۰۷.۲۴ مگابیت برثانیه)، عربستان سعودی (۹۴.۲۵ مگابیت برثانیه)، بلغارستان (۸۷.۸۲ مگابیت برثانیه) و دانمارک (۸۷.۱۱ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه این ۴ کشور در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی نسبت به یک ماه قبل از آن یک پله رشد کرده است. در رده نهم این فهرست چین با میانه سرعت اینترنت موبایل ۸۵.۸۳ مگابیت بر ثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه قبل ۵ پله سقوط کرده است. در رده دهم مانند ماه گذشته کویت با میانه سرعت اینترنت موبایل ۸۱.۳۳ مگابیت برثانیه قرار دارد. در فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت رده نخست به موناک و(۱۹۲.۶۸ مگابیت برثانیه) قرار دارد. جایگاه این کشور در رده بندی ژانویه ۲۰۲۲ نسبت به ماه قبل از آن ۴ پله رشد کرده است. در رده‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب سنگاپور (۱۹۲.۰۱ مگابیت برثانیه)، شیلی (۱۸۹.۳۶ مگابیت برثانیه)، تایلند (۱۸۴.۰۳ مگابیت برثانیه) و هنگ کنگ (۱۷۳.۴۲ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه تمام این کشورها نسبت به رده بندی ماه گذشته یک پله سقوط کرده است. در رده ششم این فهرست دانمارک با میانه سرعت ۱۶۳.۶۰ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن نسبت به ماه قبل تغییری نکرده است. در رده هفتم ماکائو با میانه سرعت اینترنت ۱۵۶.۷۳ مگابیت برثانیه قرار دارد و جایگاه آن در رده بندی نسبت به دسامبر ۲۰۲۱ میلادی ۳ پله رشد کرده است. در رده‌های هشتم، نهم و دهم به ترتیب چین (۱۵۵.۷۹ مگابیت برثانیه)، آمریکا (۱۴۳.۷۶ مگابیت برثانیه) و اسپانیا (۱۳۴.۱۹ مگابیت برثانیه) قرار دارند. جایگاه این کشورها در رده بندی کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت ثابت در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی نسبت به ماه قبل از آن یک پله سقوط کرده است.

منبع: مهر

مقیسه جای امامیان را در ساترا گرفت

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در حکمی سعید مقیسه را به سمت معاون رئیس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی منصوب کرد. در این حکم آمده است:

«برادر گرامی جناب آقای مهندس سعید مقیسه

نظر به مراتب تعهد، دانش، تخصص و شناخت سازمانی جنابعالی، به موجب این حکم، به سمت «معاون رئیس سازمان صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت وتصویر فراگیر در فضای مجازی» منصوب می‌شوید. تنظیم گری، تدوین و ابلاغ آئین نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌ها، ساماندهی و صدور مجوز برای فعالیت‌های رسانه‌های صوت وتصویر فراگیر در فضای مجازی، پایش، نظارت و هدایت تولید، انتشار محتوا و خدمات مرتبط و استانداردسازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از اهم مأموریت‌های جنابعالی است. در این راستا، جامع نگری و توجه به همه ابعاد رسانه‌های مذکور مورد انتظار است؛ به نحوی که اجرای مناسب مقررات تنظیم شده، سبب شود تولیدکنندگان، حقوق مالکانه آثار و توسعه پایدار رسانه‌های یکدیگر را پاس بدارند؛ مخاطبان بی پناه رها نشوند و بتوانند از فضای مجازی به عنوان یک فرصت بالنده استفاده کنند؛ بسترهای انتشار، امن و در دسترس اقشار مختلف جامعه و محتوا سالم و مبتنی بر اخلاق و فرهنگ اسلامی-ایرانی باشد و نهایتاً زیست بوم حاکم بر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، باعث هم افزایی و رشد پایداراین رسانه‌ها و بهره مندی حداکثری مخاطبان شود. از خدمات و تلاش‌های صادقانه آقای دکترسیدصادق امامیان در مدت تصدی این مسئولیت، قدردانی می‌کنم. و از خداوند متعال موفقیت روزافزون شما را در پیشبرد اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مسئلت دارم.»

منبع: مهر

دستورالعمل ضد قاچاق کالا و ارز ابلاغ شد

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در راستای حمایت از تولید در اجرای فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب، دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز را ابلاغ کرد. طبق ابلاغیه رئیس جمهور همه دستگاه‌های مرتبط با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شدند در مدت مقرر اقدامات و تمهیدات لازم در ابلاغیه را اجرا و مردم را در جریان اقدامات انجام شده قرار دهند. در دستورالعمل پیشگیری و مقابله با قاچاق نکات مهم و کاربردی از جمله «ساماندهی بازارچه‌های مرزی و کالاهای ملوانی و کولبری» تا «هماهنگی کامل سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز» دیده شده است. همچنین همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و تعزیرات موظفند با به‌کارگیری تمام توان، سرشاخه‌ها و عوامل فعال در حوزه قاچاق کالا و ارز را شناسایی و احکام صادره را اجرا کنند.

منبع: مهر

نفتکش مجهول الهویه دچار حریق شد

تنکر ترکرز، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، در حساب کاربری توییتری خود از آتش گرفتن یک نفتکش ایرانی که با پرچم کشور دیگری در حال تردد بود، خبر داد. تنکر ترکرز در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «روز گذشته، یک نفتکش قدیمی بدون بیمه با پرچم کشور دیگری حامل نیم میلیون بشکه نفت ایران در خاور دور دچار حریق شد.» طبق ادعای این شرکت خدمه این نفتکش موفق شدند به سرعت حریق را خاموش کنند، ولی به دلیل غیرقانونی بودن تردد این کشتی این سانحه هرگز گزارش نشده و خبری از آن منتشر نشد. تاکنون مقامات ایران صحت و سقم این گزارش را تأیید نکرده اند. قابل ذکر است که چهار سال پیش نفتکش سانچی نیز در این منطقه بر اثر حادثه‌ای غرق و کلیه خدمه آن کشته شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

«موقعیت مهدی» ققنوس را برد

«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر به عنوان برگزیده یازدهمین جایزه سینمایی ققنوس (سینما انقلاب) انتخاب شد. این یازدهمین دوره‌ای است که جایزه سینمایی ققنوس برگزار می‌شود؛ جایزه‌ای که سینمای انقلابی و پیشرفت را موضوع اصلی برگزاری خود قرار داده است. شب گذشته در اختتامیه این جایزه سینمایی که از شبکه افق پخش شد، از عوامل دو فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» و «هناس» هم تجلیل به عمل آمد. در این مراسم همچنین از سال‌ها تلاش جمال شورجه برای تحقق سینمای انقلاب و دینی قدردانی شد. هادی حجازی فر کارگردان «موقعیت مهدی» پس از دریافت تندیس ققنوس گفت: فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» برای همه مردم ایران است. این فیلم را با سختی زیادی ساختیم؛ برای ساخت این فیلم سینمایی دستمان در جیب مردم و بیت المال بود. برای همین سعی کردیم اثری بسازیم که ماندگار شود و قهرمانان واقعی را در آن نشان دهیم.

منبع: خبرنگاران جوان

CAS دوپینگ شمشکی را تأیید کرد

دیوان حکمیت ورزش، رأی خود را در موضوع پرونده حسین ساوه شمشکی، اسکی‌باز کاروان اعزامی ایران به المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را به نفع آژانس جهانی ضد دوپینگ صادر کرد. ده روز قبل آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ اعلام کرد که تست دوپینگ حسین ساوه‌شمشکی پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ مثبت شده است و بنابراین حکم محرومیت موقت او را صادر کرد. این تست خارج از مسابقه گرفته شده بود که در نمونه او ماده استروئید آنابولیک آندروژنیک یافت شده است. پس از آن ساوه‌شمشکی درخواست تست B داد که جواب آن هم مثبت اعلام شد. یکشنبه هفته گذشته ساوه شمشکی اعتراض به این حکم را به دیوان حکمیت ورزش کشاند که شب گذشته این دیوان رأی خود را به نفع آژانس بین‌المللی کنترل دوپینگ صادر کرد. رأی در خصوص میزان محرومیت ساوه شمشکی بر عهده فدراسیون جهانی اسکی است و احتمالاً ساوه شمشکی با محرومیتی ۴ ساله روبرو خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

آزادسازی به رودخانه کرج رسید

پنج ویلای دولتی و حاکمیتی با حضور مقامات قضائی در حاشیه رودخانه کرج آزادسازی شد.ویلاها متعلق به آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، تأمین اجتماعی، بخشداری آسارا بود. در مجموع بیست و سه ویلای متعلق به دستگاه‌های دولتی در حاشیه رودخانه کرج، به صورت داوطلبانه آزادسازی می‌شود. آزادسازی حاشیه رودخانه کرج با دستور مستقیم رئیس قوه قضائیه و از تخریب ملک متعلق به این قوه آغاز شد.

منبع: خبرنگاران جوان

ثبت نام سفرهای نوروزی عتبات آغاز شد

در اطلاعیه سازمان حج و زیارت که دوشنبه شب منتشر شده، آمده است: سازمان حج و زیارت در جهت ایجاد رفاه و سهولت بیشتر و بمنظور ایجاد آمادگی‌های لازم برای تشرف زائران به سفر زیارتی عتبات مقدسه عراق، اقدام به ایجاد سامانه پیش ثبت‌نام اینترنتی عتبات عالیات نموده است. «متقاضیان محترم تشرف به عتبات عالیات در دوره نوروزی (۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ لغایت ۸ فروردین ماه ۱۴۰۱) می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه در سایت (http://atabat.haj.ir) برای خود وهمراهانشان پیش ثبت‌نام نمایند.» بر اساس اطلاعیه سازمان حج و زیارت، شروع پیش ثبت نام در این دوره از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ لغایت پایان روز جمعه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ خواهد بود. سازمان حج و زیارت ذیل این اطلاعیه ۱۴ تذکر مهم را به شرح ذیل برشمرده است ۱- اعزام‌های برنامه ریزی شده فقط به صورت هوایی می‌باشد و در صورت اعلام مجوز اعزام زمینی، شرایط مربوطه متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. ۲- پیش ثبت نام به صورت انفرادی و گروهی (حداقل ۱ نفر و حداکثر ۱۰ نفر) میسر می‌باشد، افرادی که متقاضی اعزام با هم هستند در یک گروه ثبت نام می‌نمایند مانند اعضای یک خانواده، در اینصورت هر گروه از یک سرگروه و افراد زیر گروه وی (همراهان) تشکیل می‌شود که لازم است مشخصات کامل سرگروه و اطلاعات اولیه همراهان (کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد) به صورت صحیح در فرم پیش ثبت‌نام سایت درج گردد. ۳- هر نفر فقط یکبار و در یک گروه می‌تواند (بعنوان سرگروه یا همراه) پیش ثبت‌نام نماید و چنانچه به هر دلیلی هر یک از افراد پیش ثبت نام شده (سرگروه یا همراهان) پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری، خواستار ثبت نام با گروه جدید یا جابجایی اسامی گروه خود باشد می‌تواند نسبت به ثبت نام مجدد اقدام و کد رهگیری جدید دریافت نماید که در این صورت اطلاعات ثبت نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد. ۴- کدملی و مشخصات متقاضیان تشرف با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق و در صورت مغایرت، امکان ادامه فرایند وجود ندارد، لذا در ثبت کد ملی دقت مضاعف به عمل آید. ۵- باتوجه به اطلاع رسانی‌های مرتبط با پیش ثبت نام از طریق سیستم ارسال پیام کوتاه، ثبت شماره تلفن همراه سرگروه (یا یکی از نزدیکان وی) در فرم پیش ثبت‌نام الزامی است. ۶- تاریخ تولد افراد باید به صورت کامل شامل روز، ماه و سال (بصورت چهار رقمی) در فرم درج شود. ۷- کدملی همه افراد ده رقمی بوده و باید کلیه ارقام (صفرهای سمت چپ) آن بطور کامل در فرم ثبت شود. ۸- پس از قطعی نمودن پیش ثبت‌نام، سیستم یک شماره رهگیری به گروه تخصیص می‌دهد که این شماره را یادداشت نموده و برای پیگیری‌های بعدی نزد خود نگهداری نمائید. ۹- بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتن کارت واکسیناسیون دارای QR کد و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است. ۱۰- در صورتیکه تعداد افراد پیش ثبت‌نام شده از ظرفیت اعزام دوره نوروزی در استان‌های مختلف بیشتر باشد، اولویت تشرف گروه‌ها براساس قرعه تعیین و از طریق همین سایت به آن‌ها اعلام می‌گردد. ۱۱- قرعه کشی و اعزام افراد پذیرفته شده از استان محل سکونت سرگروه (قید شده در سیستم) صورت خواهد گرفت. لذا، استان و شهر محل سکونت را با دقت از فهرست مربوطه انتخاب نمائید. ۱۲- پس از اتمام مهلت پیش ثبت نام (جمعه ۶ اسفند ماه ۱۴۰۰) امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت نام شده میسر نیست. ۱۳- داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ اعزام ضروری است. ۱۴- فقط افراد پذیرفته شده در قرعه کشی دارای الویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی، میسر نیست.

منبع: خبرنگاران جوان

مرخصی کرونایی ۷ روز شد

محسن منصوری در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان تهران گفت: بر اساس ارزیابی و نتایج کسب شده از این پس، تعداد روزهای مرخصی استعلاجی افراد مبتلا به کرونا به هفت روز افزایش می‌یابد. محدویت‌های ۱۲ گانه یک هفته دیگر تمدید شد. برخی از محدودیت‌ها در استان اقتضایی، موضوعی و موضعی اعمال خواهد شد یعنی به طور عمومی گسترده محدویت‌ها اعمال نخواهد شد و در هر شهرستان درباره یک موضوع تصمیم گیری می‌شود. به گفته منصوری در مترو و ناوگان حمل و نقل عمومی ورود بدون ماسک و گرفتن پول نقد ممنوع است. استاندار تهران گفت: در جلسه امروز بر تشویق به تزریق دوز سوم واکسن تاکید شد و برای کودکان بالای ۵ سال هم مساله مهمی است و آمادگی تزریق واکسن در دانشگاه‌ها را داریم. مدیریت هوشمند را وزارت کشور دنبال می‌کند و سامانه امید من و بخشی از صنوف به آن وصل شده اند، ولی هنوز کامل نشده و رئیس جمهور هم بر این موضوع تاکید دارد.

منبع: خبرنگاران جوان

اوُنیس وضعیت شمال اروپا را قرمز کرد

با نزدیک شدن طوفان اوُنیس، پنج منطقه در شمال اروپا در وضع هشدار قرمز قرار گرفتند. پیش بینی‌ها از وزش بادهای شدید با سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت در سواحل شمالی فرانسه حکایت دارد. این گزارش می‌افزاید با نزدیک شدن طوفان «اوُنیس» پنج منطقه همچنان در وضع هشدار قرمز قرار دارند و در شرق دریای مانش، وزش بادهای شدید سبب اوج گرفتن موج‌های دریا شد. این طوفان سبب اختلال در خطوط ریلی و دریایی خواهد شد. موج‌های سهمگین دریا سبب شده است شیشه قایق‌ها شکسته و با فراگرفتن آب در کف قایق، موجب هراس مسافران شود و از ترس پناه بگیرند. روز گذشته طوفان، شهر هامبورگ در شمال آلمان را در نوردید و بادهایی با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت این شهر را فراگرفت. این طوفان‌ها سبب اختلال در تردد قطارها و تعطیلی مدارس شد. در سوی دیگر در مرز لهستان نیز خسارت‌ها قابل توجه بود. صدها خانه از بین رفت و درختان از جا کنده شدند. یک شهروند لهستانی گفت: خانه‌ها در حال فرو ریختن بود و از آسمان سنگ می‌بارید. همه این اتفاقاتی که شاهدش بودیم چند ثانیه بیشتر طول نکشید. گردباد بود. حالا پس از شمال اروپا، نوبت فرانسه است که تحت تأثیر این طوفان قرار گیرد. هم اکنون بسیاری از مناطق اوت-فرانس و نورماندی در وضع هشدار قرار گرفته اند.

منبع: شبکه خبر

کرونا بلیط مترو را محدود کرد

منظور کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا، از ابتدای اسفندماه دریافت وجه نقد در باجه‌های فروش بلیت مترو ممنوع است و ارائه بلیت صرفاً با کارت بانکی انجام خواهد شد. از صبح یکشنبه، یکم اسفند ۱۴۰۰ باجه‌های فروش بلیت در ایستگاه‌های مترو تهران و حومه، تنها با ارائه کارت بانکی به شهروندان بلیت می‌فروشند و دریافت وجه نقد از مسافران ممنوع است. همچنین امکان خرید غیرحضوری بلیت‌های تک سفره مترو از اپلیکیشن‌های گوشی همراه مانند «تهران من» مهیاست و مسافران می‌توانند قبل از مراجعه به ایستگاه با خرید اینترنتی سفر سریع‌تری را تجربه کنند. استفاده از دستگاه‌های فروش خودکار بلیت به نام ezpay هم یکی دیگر از راه‌های خرید بلیت‌های تک سفره و شارژ کارت بلیت‌ها در ایستگاه‌هاست که مسافران می‌توانند از منوی دستگاه گزینه «شارژ کارت»، «مشاهده موجودی کارت» و یا «خرید بلیت» را انتخاب کرده و اقدام موردنظر خود را بدون معطلی در صف انجام دهند.

منبع: شبکه خبر

آلمان و فرانسه اوکراین را تخلیه کردند

براساس توصیه مسافرتی که در وب سایت وزارت خارجه فرانسه منتشر شده است همچنین به شهروندان فرانسوی در اوکراین پیشنهاد می‌شود که اگر کار فوری ندارند، آنجا را ترک کنند. اوایل روز شنبه، وزارت خارجه آلمان نیز به اتباع آلمانی اعلام کرد که اوکراین را ترک کنند. در همین مورد وزارت امورخارجه آلمان در وب سایت خود اعلام کرد که از اتباع آلمان به شدت خواسته می‌شود که اکنون کشور را ترک کنند. آلمان هشدار داد که تنش‌ها بین روسیه و اوکراین به دلیل تجمع گسترده نظامی روسیه در امتداد مرز اوکراین بیشتر شده است و یک رویارویی نظامی در هر زمان ممکن است. این تصمیمات یک روز پس از آن اتخاذ شد که جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده مسکو را به برنامه ریزی عملیات پرچم دروغین متهم کرد و هشدار داد که روسیه در آستانه حمله به اوکراین ظرف چند روز است. کشورهای غربی روسیه را متهم کرده اند که بیش از یکصد هزار نیرو در نزدیکی اوکراین مستقر کرده و این نگرانی‌ها را برانگیخته است که این کشور در حال برنامه ریزی برای حمله نظامی علیه همسایه سابق شوروی خود است. مسکو بارها هرگونه طرحی برای حمله به اوکراین را رد کرده و در عوض کشورهای غربی را به تضعیف امنیت روسیه از طریق گسترش ناتو به سمت مرزهایش متهم کرده است.

منبع: ایرنا

ریاض برای دور پنجم مذاکرات اعلام آمادگی کرد

رویترز به نقل از فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان خبر داد: کشورش به دنبال ثبات در بازار نفت جهان است. بن فرحان که در نشست کنفرانس امنیتی مونیخ سخن می‌گفت، ادعا کرد ائتلاف عربی متعهد به حفاظت از غیر نظامیان در این جنگ است!! او همچنین خواستار آن شد که توافق هسته‌ای با ایران به جای نقطه پایان یک نقطه آغاز برای اقدامات بعدی باشد. فرحان در حاشیه این کنفرانس با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دیدار و با وی در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات جاری بین ریاض و تهران به تبادل نظر پرداخت.

منبع: تسنیم

شهردار تبریز برکنار شد

شورای اسلامی شهر تبریز با برگزاری جلسه، عباس رنجبر شهردار تبریز را برکنار کرد. رنجبر که هشتم شهریور امسال ا هفت رأی اعضای شورای اسلامی شهر تبریز به‌عنوان پنجاه و هفتمین شهردار تبریز انتخاب شده بود امروز با رأی شورای شهر تبریز استیضاح و برکنار شد. اکثریت اعضای شورای شهر بعد از استماع دفاعیات عباس رنجبر، به وی برای ماندن در شهرداری تبریز اعتماد نکردند و او وداعی زودهنگام با ساختمان ابوریحان شهرداری تبریز داشت. در این جلسه تعداد آرای موافق ۹ و تعداد آرای مخالف ۴ رأی بود. استیضاح شهردار تبریز ۲۴ بهمن امسال با امضای ۹ نفر از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز اعلام وصول شد. دلایل استیضاح شهردار تبریز به‌شرح ذیل ذکر شده است: ۱ عدم ارائه برنامه جامع راهبردی در حوزه گردشگری، سرمایه‌گذاری و ایجاد درآمد پایدار شهری ۲ عملکرد عمرانی بسیار ضعیف به‌طوری که اکثر پروژه‌های مصوب بودجه راکد و متوقف بوده است و هیچ تحرکی در پروژه‌های عمرانی مشاهده نمی‌شود. ۳ افزایش نارضایتی عمومی در ارتباط با خدمات شهری و محله‌ای مانند روشنایی، آسفالت اساسی و لکه‌گیری معابر و همچنین ترافیک شهری ناشی از پروژه‌های ناتمام ۴ تعطیلی برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و تبلیغی و تحقق کمتر از ۱۰ درصدی بودجه مصوب فرهنگی اجتماعی ۵ افت عملکردی و کاهش انگیزه خدمتی کارکنان شهرداری تبریز به‌دلیل عزل‌ونصب‌های گسترده و نامناسب مدیریتی ۶ شورامحور نبودن شهردار محترم، خودمحوری و یکجانبه‌گرایی در مدیریت شهری. بعد از برکناری شهردار تبریز، با هشت رأی مهدی یوسفی به‌عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. یوسفی پیش از این و در دوره قبل مدیریت شهری، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز را به‌عهده داشت.

منبع: تسنیم

کرونا ایران را جز ۱۰ کشور نخست جهان قرار داد

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع تقلید و آیت الله ری‌شهری عیادت کرد. وی در حاشیه این عیادت با بیان اینکه ۱۲ درصد تخت‌های بیمارستانی و ۲۳ درصد تخت‌های ویژه بیمارستان‌های کشور در اختیار بیماران کرونایی است؛ گفت: هر موج جدید کرونا سه پیک ایجاد می‌کند؛ اولین پیک مربوط به مراجعات سرپایی، دومین پیک مربوط به بستری‌ها و سومین پیک مربوط به فوتی‌هاست. عین‌اللهی افزود: در سویه جدید اومیکرون، هنوز به پیک اول یعنی اوج مراجعات سرپایی نرسیده‌ایم ولی به‌زودی این پیک فرا می‌رسد. وی با اشاره به فداکاری‌های کادر بهداشت و درمان طی دو سال گذشته، بیان کرد: از سال ۹۸ تاکنون فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌ایم و کادر بهداشت و درمان در این مدت امتحان بسیار خوبی داده و ایثارگری و فداکاری خود را ثابت کرده است. وزیر بهداشت گفت: ما در این دو سال تجربه‌های خوبی کسب کردیم و از نظر علمی امروز در قلّه مسائل علمی کرونا از نظر شناخت و مقابله با این ویروس هستیم.عین‌اللهی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی اذعان دارد که ایران در زمینه مقابله با کرونا جزو کشورهای برتر دنیاست، در منطقه که می‌توانیم بگوییم اول هستیم و در دنیا هم رتبه‌ها دائم تغییر می‌کند ولی ایران جزو ده کشور برتر است. وزیر بهداشت ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین توفیقات ما این است که خوشبختانه توانسته‌ایم واکسن در داخل تولید کنیم که مقام معظم رهبری هم در مراسم ۲۹ بهمن و دیدار مجازی با مردم تبریز به این دستاورد اشاره کردند. وی اضافه کرد: اکنون ۶ شرکت تولید واکسن فعالیت دارند و قادریم انواع مختلف واکسن را در کشور تولید کنیم. در مقایسه با آمار دنیا و حتی کشورهای پیشرفته آمار واکسیناسیون در ایران خوب است و خیلی از کشورها هنوز به این میزان از واکسیناسیون نرسیده‌اند. وزیر بهداشت گفت: در ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور مشکلات زیادی داشتیم ولی امروزه اتاق‌های مراقب ویژه بسیار مجهزی داریم، انواع و اقسام دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و دستگاه‌های کمک‌تنفسی (ونتیلاتور) در اختیار داریم و به روش‌های پیشرفته رفع مشکلات تنفسی بیماران مسلط هستیم. عین‌اللهی افزود: از نظر دارویی هم کمیته علمی به وحدت نظر رسیده‌اند و خوشبختانه بعد از دو سال داروهای مؤثر کرونا را در اختیار داریم و می‌دانیم برای هر بیماری چه‌نوع دارویی استفاده کنیم. وی اظهار داشت: در همین موج ششم شاهدیم که به وضعیت بیماران مراجعه‌کننده در بخش‌های مختلف با یک وحدت عمل و برنامه مشخصی رسیدگی می‌شود. وزیر بهداشت بیان کرد: تاکنون ۹۱ درصد از مردم واکسن دوز اول، ۸۱ درصد واکسن دوز دوم و ۳۲ درصد واکسن دوز سوم خود را دریافت کرده‌اند. وی در پایان از مردم خواست: کسانی که واکسن نزده‌اند حتماً اقدام به زدن واکسن کنند و افرادی هم که واکسن زده‌اند واکسیناسیون خود را با تزریق دوزهای اول و دوم تکمیل کنند، زیرا در زمان حاضر بهترین روش پیشگیری از ابتلاء به بیماری واکسیناسیون است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha