پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1009433
۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۹
افزایش نگران کننده اسلام‌هراسی و ترک‌هراسی در اروپا

حوزه/ مرکز بررسی وضعیت اسلام‌هراسی در اسپانیا همانند سال‌های گذشته، در سال ۲۰۲۱ نیز به تحلیل و بررسی داده‌های چهار خبرگزاری «ال پائیس»، «ال موندو» و «لا راسون» و «ال دیاریو» پرداخته است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱، ۵۵ درصد از اخبار اسلامی فاقد هرگونه اسلام‌هراسی بوده است، درحالی‌که این رقم در سه‌ماهه اول و دوم سال به ترتیب ۵۱ و ۶۷ درصد بوده است. اخبار مرتبط با اسلام هراسی منفعل در سه‌ماهه سوم ۱۹ درصد از اخبار تحلیل شده را تشکیل می‌دهند، اما در سه‌ماهه اول و دوم به ترتیب ۲۰ و ۱۳ درصد بوده است.

در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ که ۱۵۹ خبر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت، خبرگزاری «ال پائیس» با ۳۴ درصد بیش‌ترین خبرها در این زمینه منتشر کرده است. پس از آن خبرگزاری‌های «لا راسون»، «ال دیاریو» و «ال موندو» به ترتیب با ۲۵.۲، ۲۰.۸ و ۲۰.۱ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

با توجه به ارزیابی عملکرد این چهار رسانه، در زمینه اسلام هراسی فعال «لا راسون» در رتبه اول و پس از آن «ال موندو» و «ال پائیس» قرار دارند. در زمینه اسلام هراسی منفعل، بدترین عملکرد توسط «ال موندو»، پس از آن «ال پائیس» و «لا راسون» قرار دارند. در این زمینه خبرگزاری ملی «ال دیاریو» بهترین عملکرد را داشته و ۳۰ مورد از ۳۳ خبر آن عاری از اسلام‌هراسی بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که بیش‌تر اخبار مربوط به مسلمانان دارای لحنی منفی است. در سه‌ماهه اول سال ۸۶.۵ درصد، در سه‌ماهه دوم ۸۴.۵ درصد و در سه‌ماهه سوم ۸۱.۱ درصد اخبار لحنی منفی داشته است.

بیش‌ترین موضوعاتی که درباره جامعه اسلامی اسپانیا و اروپا در این رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته موضوع تروریسم و زنان است که در سه‌ماهه سوم سال گذشته به ترتیب ۹۳ و ۷۱.۶ درصد مطالب را به خود اختصاص داده‌اند.

نکته دیگر حضور بسیار کم‌رنگ نظرات مسلمان در اخبار مورد بررسی است؛ به‌گونه‌ای که تنها ۲۰.۷ درصد از مطالب تحلیل شده در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ نظرات مسلمانان را منعکس کرده است. این رقم در سه ماه اول ۲۴ و در سه‌ماهه دوم ۲۵.۵ درصد بوده است.

با این حال، نکته مثبتی نیز در مورد اخبار منتشر شده در حال تثبیت است. در سه‌ماهه سوم سال گذشته ۹۷.۵ درصد از اخبار با تصاویر متناسب با محتوای خبر منتشر شده است. در سه‌ماهه اول و دوم نیز به ترتیب ۹۶ و ۹۹.۵ درصد اخبار دارای این ویژگی مثبت بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام زهرا خانم عزیز، ان شاء الله ادامه مباحثمان را در این صفحه داشته باشیم.
  • زهرا IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام علیکم برادر گرامی بفرمائید
  • ناشناس IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    سلام مجدد زهرا خانم عزیز، اگر صلاح می دانید سراغ بررسی آیه روزه برویم:"يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‌ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد. أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ ۚ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۚ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ ۖ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ ۚ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ".روزهایی به شماره معیّن روزه دارید (تمام ماه رمضان)، و هر کسی از شما مریض باشد یا مسافر، به شماره آن از روزهای غیر ماه رمضان روزه دارد، و کسانی که روزه را به زحمت توانند داشت عوض هر روز فدا دهند آن قدر که فقیر گرسنه‌ای سیر شود، و هر کس بر نیکی بیفزاید آن برای او بهتر است. و (با وجود این شرایط) اگر روزه بگیرید برای شما بهتر است اگر (فواید آن را) بدانید.آیات ۱۸۳ و ۱۸۴ سوره بقره. سوال بنده این است که چرا علمای شما می گویند شخص مسافر نباید روزه بگیرد و اگر فرد حد شرعی را پشت سر گذاشته و اذان ظهر گفته شود همان لحظه باید روزه اش را بشکند و روزه اش باطل است حال آنکه قرآن می گوید حتی اگر مریض، مسافر و ناتوان هم باشید اگر روزه بگیرید بهتر است. بیمار و ناتوان بودن به کنار اما ما اهل سنت معتقدیم طبق این آیه قرآن، فرد مسافر مخیر و مختار است که روزه ماه رمضان را بگیرد و یا بخورد و در فرصتی دیگر قضایش را بجا آورد. به نظر من علمای شما در اینجا نص قرآن را نادیده گرفته و برخلاف پیام آیه ۸۴ سوره بقره فتوا داده اند و این دستور ساده و بسیار شفاف خداوند را که به مسافر می گوید اختیار با توست، می خواهی بگیر و می خواهی بخور اما اگر روزه بگیری بهتر است را آنچنان پیچانده و مبهم نشان داده اند که در سوالات کنکور اکثر داوطلبان نمی توانند پاسخ درست را بزنند. و اینکه خداوند ترجیح را به گرفتن روزه داده اما علمای شیعه می گویند روزه شخص مسافر، باطل است یعنی ارجح دانستن روزه از جانب خدا را به هیچ حساب کرده اند‌.این دوگانگی و تناقض را چطور توجیه می کنید؟
    • زهرا IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      اولا (با وجود این شرایط ) را از کجا در آوردید؟! در متن آیه که چنین‌چیزی نمی بینم چطوری به جمله قبلی ربطش دادید؟ در آیه دو بار مسافر و مریض آمده و گفته بهتره روزه نگیرند یعنی روزه بر آنها واجب نیست و توصیه نشده حالا چطور بعدا می آید می گوید روزه برای شما بهتر است؟!مثل این است که بنده به کسی که بیماری دیابت دارد تاکید کنم شکر نباید بخورد و در آخر بگویم شکر برای شما بهتر است!! در قران که تاکید شده در مسافرت و بیماری روزه نگیرید علمای ما هم فتوا بر حرام بودن روزه داده اند چون وقتی قران تاکید کرده نگیرید نباید بگیریم همچنین این موضوع یک بعد دیگر هم دارد روزه در بیماری و مسافرت ممکن است باعث آسیب زدن به بدن شود و این حق النفس است و حرام است ،روزه برای شما بهتر است اصلا ربطی به روزه استثنا ندارد بلکه به کل حکم می گوید که خوب است وگرنه تناقض به وجود می آید که اول تاکید می کند انجام نده بعد می گوید برایت بهتر است؟! اگر شخص بی طرفی این ایه را بخواند فکر نمی کنم روزه ی مسافرت و بیماری را به (و روزه گرفتن برای شما بهتر است ربط بدهد!) در قران آیاتی دیگری هم هست که در پایان آیه آمده (این برای شما بهتر است) اگر آیه خاصی به نظرم رسید می نویسم همچنین علمای ما فتوا داده اند که در ماه رمضان نباید سفر کرد و مکروه است مگر اینکه کار واجب باشد چون بعضا می شود این برداشت را هم از (روزه گرفتن برای شما بهتر است) کرد که منظور این بوده اگر مسافرت نروید و روزه بگیرید بهتر است‌. همه علمای شما هم‌ حکم نداده اند در مسافرت روزه بگیرید‌ بلکه گفته اند صرفا افطار کنید!💁🏿‍♀️💁🏿‍♀️
    • ناشناس IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      0 0
      فردا ان شاء الله جواب می دهم.
  • ناشناس IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    زهرا خانم عزیز، لطفاً یکبار هم که شده بدون تعصب و موضع گیری مخالف به عرایض بنده توجه فرمایید. خداوند می فرماید کتب علیکم الصیام... ای اهل ایمان روزه بر شما واجب گردید... با این صلابت و تاکید و اینکه اگر یک روز از روزه ماه رمضان را عمداً و بدون عذر موجه نگیرید باید شصت روز پیاپی روزه بگیرید و اگر یک روز از آن شصت روز را نگیرید دوباره باید شصت روز دیگر بگیرید. حالا با این همه شدت و حدت یکدفعه نمی دانم چه می شود که در آخر آیه خدا می گوید ،خب حالا اگر بگیرید بهتر است!!! آیا جای تعجب ندارد؟ با این لحن کوبنده و تهدیدات پشت آن مگر ما جرئت داریم که روزه نگیریم که خدا بگوید جسارتاً اگر برای شما بندگان زحمتی نیست گرفتن روزه از نگرفتنش بهتره!!! باید صدتا علامت تعجب گذاشت. فکر کنم این خدا موقع نزول این آیه یک چیزی زده بوده. شما حرام بودن روزه مسافر را از کجا استنباط کرده اید؟ در متن آیه چیزی نیامده، حتی نگفته که نگیرید بلکه گفته می توانید در ماههای دیگر بگیرید. خداوند حکیمانه افراد استثنا را به سه گروه تقسیم کرده است: اول بیمارانی که بطور موقت در ایام ماه رمضان مریض شده اند که بعد از این که بهبود یافتند به اندازه تعداد روزهایی که مریض بودند از ماههای دیگر باید روزه بدارند. دوم مسافران که آنها هم باید مثل گروه اول عمل کنند. سوم ضعفا، سالخوردگان، بیمارانی که بیماریشان دائمی است ... که در ماههای دیگر هم توان روزه گرفتن ندارند بجای روزه گرفتن فدیه بدهند. اما در انتهای آیه می فرماید اجبار و الزامی در کار نیست و اگر این سه دسته از افراد بتوانند روزه بگیرند برایشان بهتر است. حالا اختیار با خودشان است. کجای این کار با منطق ناسازگار است؟ حالا طبق فتوای شما: یک نفر تهرانی را در نظر بگیرید که در ماه رمضان برای کاری ضروری به کرج می رود و باید یک هفته در آنجا در هتل با تمام امکانات اقامت کند. در آن هتل حتی سحری هم سرو می شود حال چرا باید روزه بر او حرام باشد؟ مگر روزه گرفتن چه آسیبی به او می زند که حق النفس گریبانش را بگیرد؟ وقتی آیه و دستور خدا که اینقدر شفاف و روشن است را آنطور که دلتان می خواهد معنا و تفسیر می کنید نتیجه اش این می شود که طرف مسافت حد ترخص را با خودرو شخصی خودش طی می کند و همانجا می ماند تا اذان ظهر گفته شود بعد روزه اش را می خورد و به خانه برمی گردد.
  • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    ...بعد علمای شما بخاطر اینکه این نقیصه را جبران کنند، سفر را که حلال است حرام اعلام می کنند. و هرکس در ماه رمضان به مسافرت می رود در خودش احساس گناه می کند که فعل حرامی را مرتکب شده است. اما اگر همانطور که نظر قرآن است، اختیار را به خود مسافر محول کنیم هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر برایت مشکل است روزه نگیر اما اگر میسر و آسان است چه فرقی دارد در شهر زادگاهت باشی یا در غیر آن. خدا همان خداست و ماه هم همان ماه، آیا اتفاق خارق العاده ای افتاده که روزه بر تو حرام باشد؟ در کل سال روزه فقط در یک روز حرام است و آن هم روز عید فطر دیگر در هیچ زمان و هیچ مکانی روزه حرام نیست.
  • ناشناس IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    زهرا خانم عزیز، لطفاً یکبار هم که شده بدون تعصب و موضع گیری مخالف به عرایض بنده توجه فرمایید. خداوند می فرماید کتب علیکم الصیام... ای اهل ایمان روزه بر شما واجب گردید... با این صلابت و تاکید و اینکه اگر یک روز از روزه ماه رمضان را عمداً و بدون عذر موجه نگیرید باید شصت روز پیاپی روزه بگیرید و اگر یک روز از آن شصت روز را نگیرید دوباره باید شصت روز دیگر بگیرید. حالا با این همه شدت و تاکید، یکدفعه نمی دانم چه می شود که در آخر آیه خدا می گوید ،خب حالا اگر روزه بگیرید بهتر است!!! آیا جای تعجب ندارد؟ با این لحن کوبنده و تهدیدات پشت آن مگر ما جرئت داریم که روزه نگیریم که خدا بگوید جسارتاً اگر برای شما بندگان زحمتی نیست گرفتن روزه از نگرفتنش بهتره!!! باید صدتا علامت تعجب گذاشت. شما حرام بودن روزه مسافر را از کجا استنباط کرده اید؟ در متن آیه که چیزی نیامده، حتی نگفته که نگیرید بلکه گفته می توانید در ماههای دیگر بگیرید. خداوند افراد استثنا را به طرز حکیمانه ای به سه گروه تقسیم کرده است: اول بیمارانی که بطور موقت در ایام ماه رمضان مریض شده اند لذا بعد از این که بهبود یافتند به اندازه تعداد روزهایی که مریض بودند از ماههای دیگر باید روزه بدارند. دوم مسافران که آنها هم باید مثل گروه اول عمل کنند. سوم ضعفا، سالخوردگان، بیمارانی که بیماریشان دائمی است ... که در ماههای دیگر هم توان روزه گرفتن ندارند بجای روزه گرفتن فدیه بدهند. اما در انتهای آیه می فرماید اجبار و الزامی در کار نیست و اگر این سه دسته از افراد بتوانند روزه بگیرند برایشان بهتر است. حالا اختیار با خودشان است. کجای این کار با منطق ناسازگار است؟ حالا طبق فتوای علمای شما: یک نفر تهرانی را در نظر بگیرید که در ماه رمضان برای کاری ضروری به کرج می رود و باید یک هفته در آنجا در هتلی با تمام امکانات اقامت کند. در آن هتل حتی سحری هم سرو می شود حال چرا باید روزه بر او حرام باشد؟ مگر روزه گرفتن چه آسیبی به او می زند که حق النفس گریبانش را بگیرد؟ وقتی آیه و دستور خدا که اینقدر شفاف و روشن است را آنطور که دلتان می خواهد معنا و تفسیر می کنید نتیجه اش این می شود که طرف مسافت حد ترخص را با خودرو شخصی خودش طی می کند و همانجا می ماند تا اذان ظهر گفته شود بعد روزه اش را می خورد و به خانه برمی گردد.
  • زهرا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    در کل عرایض بنده فقط یک سوال بود آن هم اینکه(و اینکه روزه گرفتن برای شما بهتر است) را چگونه به روزه موارد استثنا ربط دادید؟ پاسخ ندیدم!
    • ناشناس IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      پاسخ دادم ولی ظاهراً شما نمی خواهید آن را ببینید. پس یک مثال می زنم، فرض کنید رئیس یک شرکت خصوصی به کارمندانش اعلام می کند از فردا به مدت یک ماه همه کارمندان باید لباس آبی بپوشند و اگر کسی امتناع کند، به ازای هر یک روز نپوشیدن لباس آبی، دو ماه بدون حقوق خواهد بود. بعد در آخر بگوید، خب اگر اشکالی ندارد و به زحمت نمی افتید بهتر است لطف کنید و لباس آبی بپوشید. آیا نباید در صحت عقل این رئیس شک کرد؟ نه به آن تاکید و تهدید اول و نه به این لحن دلسوزانه و ملتمسانه آخر. آیا اگر آیه مورد نظر را مثل شما معنا کنیم شبیه همین ماجرا نمی شود؟ ضمن آنکه در جمله "گرفتن روزه برای شما بهتر است"،خب اولاً بهتر از چی هست؟ و ثانیاً مخاطب این جمله کیست؟ لطفاً خودتان آیه دوم ( ۱۸۴ سوره بقره) ایاماً معدودات.... را آنطور که مورد نظر شما هست ترجمه کنید تا مجدد بررسی کنیم. با تشکر
  • زهرا IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    با عرض سلام و وقت بخیر برادر گرامی،راستش بنده کنکور درپیش دارم حقیقتا اصلا وقت نمی کنم برای ادامه بحث، از صحبت با شما واقعا لذت بردم و آموختم در پناه حق باشید انشا الله یاعلی
    • ناشناس IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 0
      سلام خواهر گرامی ام زهرا خانم عزیز، از اینکه در این مدت با بانوی فرزانه ای چون شما همصحبت بودم بسیار خرسند و خوشوقتم و آرزوی موفقیت شما را در تمام مراحل زندگی از جمله در کنکور را دارم. در پناه پروردگار متعال سلامت و موید باشید. خداوند نگهدارتان