جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لایحه بودجه 1400

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پیکار مجلس با بودجه 1400 آغاز شد

جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 14 بهمن) مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 215 آغاز شد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کارهای پارلمان را به شرح ذیل قرائت کرد: گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 1400گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد: طرح اصلاح مواد (1) و (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن (اعاده شده از شورای نگهبان 2) -گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد: طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ورزش (اعاده شده از شورای نگهبان 1) -گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی (اعاده شده از شورای نگهبان 1) -ادامه رسیدگی به گزارش کیمسیون عمران در مورد: طرح جهش تولید و تأمین مسکن (ارجاع از جلسه علنی) -گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد: لایحه یک فوریتی الحاق یک تبصره به ماده (14) قانون صدور چک مصوب 1355 و اصلاحات بعدی آن. -گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد: لایحه نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه‌ای کشور. -گزارش کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مورد واکسن کرونا (در اجرای ماده (101) آیین‌نامه داخلی مجلس) -گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد بررسی کیفیت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی (در اجرای تبصره (1) ماده (45) آیین‌نامه داخلی مجلس) -گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چگونگی اجرای سامانه‌های نظارتی در حوزه امور بانکی (در اجرای تبصره (1) ماده (45) آیین‌نامه داخلی مجلس. -انتخاب نمایندگان به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی به عنوان ناظر در هیات امنای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان. -اجرای تبصره 1 ماده 100 در خصوص گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی درباره شفافیت آراء نمایندگان

همتی برای دلار خبر ویژه داد

عبدالناصر همتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: تغییر در بازار ارز بیشتر روانی است و انتظارات بالا و پایین می شود. مسئولان باید در اظهارات خود مراقبت کنند و جو روانی بر بازار حاکم است که برگرفته از مسائل سیاسی و تحریم و مسائل خارجی است. انتظارات تعدیل و مثبت می شود و قیمت ارز به زیر ۲۰ هزار تومان هم خواهد رسید. نگران رشد نقدینگی بودیم و تلاش داریم رشد نقدینگی منطقی باشد. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد. رییس کل بانک مرکزی افزود:  از ابتدا با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم، ولی در زمانی ۴۲۰۰ بود و ارز نیمایی ۷ هزار تومان بود، فشار تحریم، کاهش منابع ارزی و اثر آن بر اقتصاد سبب شد تا ارز نیمایی به تدریج با فاصله بیشتر رشد کند. در حال حاضر نمی‌توانیم نرخ سود را افزایش دهیم، یک دلیل آن ناترازی سیستم بانکی است که افزایش نرخ سود باعث ناترازی بیشتر بانک‌ها می‌شود، دلیل دیگر این که تورم فعلی ناشی از عرضه و تقاضا نیست، بلکه ناشی از شوک ارز و انتظارات تورمی است که باید انتظارات تورمی را کنترل کنیم و بعد از آن برای نرخ سود بانکی تصمیم بگیریم؛ اما نرخ سود بین بانکی را حتما پیگیری می‌کنیم تا به ۱۸ تا ۱۸ و نیم درصد برسد که خود به خود نرخ سود سپرده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان عقب نشینی کرد

محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان عقب نشینی وسیعی از کانال ۳۶ هزار دلاری داشت. پس از ثبت دو صعود متوالی ارزش بیتکوین و برخی ارزهای دیگر ریزشی شد.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۰۰۱ میلیارد دلار برآورد می شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۲۲ درصد کمتر شده است.  ری دالیو- میلیاردر مشهور آمریکایی با بیان اینکه حفاظت از مشتریان در برابر ارزهای بی پشتوانه مساله مهمی است گفت: سرمایه گذاران در ارزهای دیجیتالی باید این را بدانند که با یک بازار بسیار پرریسک طرف هستند و از دست دادن همه یا بخش بزرگی از سرمایه شان در این بازارها با توجه به نوسانات زیاد چیز خیلی عجیبی نیست.  به گفته کارشناسان بازار ارزهای دیجیتالی در حال حاضر بیتکوین در یک تقاطع حساس قرار دارد که حرکت رو به بالا یا پایین آن بستگی به جریان ورودی سرمایه های جدید خواهد داشت.  رئیس بانک مرکزی انگلیس هشدار داد با توسعه تکنولوژی امکان دارد بیتکوین و سایر ارزهای دیجیتالی موجود در بازار با نسل دیگری از ارزها جایگزین شوند. اندرو بیلی که به صورت ویدئو کنفرانس در نشست مجمع جهانی اقتصاد سخن می گفت با استقبال از توسعه فناوری های مالی افزود: روش های نوین پرداخت دیجیتالی در دنیای مالی ماندگار خواهند شد اما احتمالا ارزهای دیجیتالی به شکل فعلی تا ابد ثابت نخواهند بود و این احتمال وجود دارد که ارزهایی با تکنولوژی بهتر، ثبات بیشتر و طراحی بهتر جایگزین شکل فعلی ارزهای دیجیتالی نظیر بیتکوین شوند. موسسه بلک راک که بزرگ ترین موسسه مدیریت دارایی جهان به شمار می رود از آغاز معامله اوراق مشتقه مبتنی بر بیتکوین در دو زیرمجموعه خود خبر داده است. هنوز هیچ بازارگردان آمریکایی دارای منابع بیت کوین جدا نیست اما در بسیاری از آن ها به مدیران سبد دارایی این اجازه داده شده است تا بخشی از پرتفوی خود را به شکل بیتکوین یا ارزهای دیجیتالی دیگر نگهداری کنند.   در حال حاضر ۶۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیتکوین و ۱۳ درصد در اختیار اتریوم است.  بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

بیکاری اروپایی ها بیشتر از قبل شد

متوسط نرخ بیکاری کشورهای عضو منطقه یورو به ۷.۵ درصد رسید. تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱  درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۸.۴ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است. تخمین زده می‌شود تا پایان این ماه ۱۶ میلیون مرد و زن در سطح اتحادیه اروپا بیکار باشند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۶۷۱ هزار نفر ساکن کشورهای عضو منطقه یورو بوده‌اند. در مقایسه با ماه قبل، شمار افراد بیکار در اتحادیه اروپا ۶۷ هزار نفر و در سطح منطقه یورو ۵۵ هزار نفر افزایش یافته است. در بین کشورهای عضو، بالاترین نرخ بیکاری متعلق به اسپانیا با ۱۶.۲ درصد بوده است و پس از این کشور، لیتوانی با ۱۰.۱ درصد و ایتالیا با ۹.۰ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ بیکاری در جمهوری چک با ۳.۱ درصد مشاهده شده است و پس از این کشور، لهستان با ۳.۳ درصد و هلند با ۳.۹ درصد قرار دارند. نرخ بیکاری طی این مدت در بلژیک ۵.۸ درصد و فرانسه ۸.۹ درصد بوده است. در بین کشورهای اروپایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند نیز نرخ بیکاری در ایسلند ۶.۱ درصد و در نروژ ۵.۲ درصد اندازه‌گیری شده است. همچنین تا پایان ماه دسامبر سه میلیون و ۱۳۸ هزار جوان زیر ۲۵ سال در اتحادیه اروپا بیکار بوده اند که از این میزان، دو میلیون و ۵۹۰ هزار نفر ساکن منطقه یورو بوده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل، نرخ بیکاری جوانان در سطح اتحادیه اروپا ۰.۳ و در سطح منطقه یورو ۰.۴ درصد کاهش داشته است. کمترین نرخ بیکاری جوانان مربوط به آلمان با ۶.۱ درصد بوده است و پس از این کشور نیز هلند با ۹.۵ درصد و جمهوری چک با ۱۰.۱ درصد قرار دارند. از طرف دیگر بیشترین نرخ بیکاری جوانان مربوط به اسپانیا با ۴۰.۷ درصد، ایتالیا با ۲۹.۱ درصد و لیتوانی با ۲۶.۷ درصد بوده است. منطقه یورو شامل ۱۹ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند. اتحادیه اروپا نیز دارای ۲۷ عضو است که شامل ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به علاوه، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

نقره رکورد ۱۱ ساله زد

قیمت جهانی نقره ۱۱ درصد جهش کرد که این بالاترین رشد قیمت آن در ۱۱ سال اخیر است. قیمت خرید نقدی هر اونس نقره ۱۰.۷ درصد جهش کرد و به ۲۹.۸۹ دلار رسید که این بالاترین جهش یک روزه قیمت نقره در بورس نیویورک، از زمان جهش ۱۳ درصدی آن در مارس ۲۰۰۹ تا کنون است. قیمت این فلز گران‌بها برای لحظاتی به ۳۰.۰۳ دلار هم رسید و بالاترین قیمت خود از فوریه ۲۰۱۳ را به ثبت رساند اما در ادامه بخشی از رشد امروز خود را از دست داد. این جهش بلند به دنبال رشد قیمت نقره و سهام مرتبط با نقره در یک هفته اخیر اتفاق می‌افتد. صندوق سرمایه‌گذاری نقره آی‌شیر امروز با جهش ۱۱ درصدی سرمایه خود روبرو شد. ارزش سرمایه‌های این صندوق در هفته گذشته هم ۶ درصد جهش کرده بود. سهام شرکت‌های معدن‌کاری نقره، کور ماینینگ و پن‌امریکن سیلور، به ترتیب ۳۲ درصد و ۲۰ درصد جهش کردند. سهام این دو شرکت در معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه هم به ترتیب ۱۶.۹ درصد و ۱۴.۷ درصد جهش کرده بودند.

هند بودجه سلامت را ۲ برابر کرد

وزیر مالی هند، نیرمالا سیتارامان، روز دوشنبه بودجه این کشور برای سال مالی جدید را که از ۱ آوریل آغاز شده و در ۳۱ مارس ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد، ارائه کرد. خانم وزیر در این طرح بودجه پیشنهاد کرده است که بودجه سلامت و رفاه هند به ۲.۲ تریلیون روپیه (معادل ۳۰.۱ میلیارد دلار) افزایش یابد. در این برنامه بودجه، در یک طرح فدرال جدید طی ۶ سال ۶۴۱ میلیارد روپیه برای توسعه ظرفیت کمک‌های اولیه، ثانویه تخصیص خواهد یافت و مؤسسات سلامت ملی برای تشخیص و درمان بیماری‌های جدید، ایجاد و تقویت خواهند شد. علی‌رغم این افزایش بودجه، باید گفت که بودجه سلامت هند نسبت به بسیاری از کشورها درصد اندکی را از تولید ناخالص داخلی این کشور به خود اختصاص داده است.

سکه به کانال ۱۱ برگشت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (یکشنبه) با افزایش ۱۱۰ هزار تومانی نسبت به روز شنبه ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی هم دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۰۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به چهار میلیون ۷۷۵ هزار تومان رسید.

طلای سیاه گران شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، دوشنبه با کاهش عرضه از سوی عربستان و کاهش ذخایر نفت آمریکا رشد کرد. تا ساعت ۷:۱۰ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۶۲ درصد رشد کرد و به ۵۵.۳۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۴۰ درصد رشد کرد و به ۵۲.۴۱ دلار رسید. کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام انبارهای آمریکا از یک طرف و تداوم کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای عربستان سعودی از طرف دیگر باعث تقویت قیمت‌ها شده است.

پشت پرده گوشت‌ های وارداتی مشخص شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک، بعد از سال ها اما و اگر در رابطه با تعیین تکلیف ۳۲۰ تن گوشت مانده در گمرک، طی پیگیری های صورت گرفته تا کنون ۴۰ تن از آن به سازمان اموال تملیکی تحویل شده تا در نهایت به صورت پودر برای مصرف غیرانسانی مورد استفاده قرار گیرد. مهرداد جمال ارونقی در گفت و گو با ایسنا، در مورد ماجرای اخیر ۳۲۰ تن گوشتی که از هفت سال پیش به گمرک آمده ولی تعیین تکلیف آن تا کنون طول کشیده است، توضیحاتی داد. طبق توضیح این مقام مسئول در گمرک ایران، در اسفند ۱۳۹۲ بوده که ۳۲۰ تن گوشت قرمز از کشور مغولستان وارد منطقه ویژه سرخس می شود، ولی با توجه به دلایلی از جمله مشکل بانکی، در زمان مقرر ترخیص نشده است؛ بنابراین، در مرداد ماه سال بعد این محموله از سوی گمرک متروکه اعلام و اظهارنامه آن برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده می شود، این در حالی است که طبق قوانین گمرکی در صورتی که کالا سه ماه بعد از اظهار به گمرک ترخیص نشود، گمرک می تواند آن را متروکه اعلام کند. در ادامه صاحب کالا درخواست اعاده اظهارنامه متروکه را با توجه پیگیری ها برای رفع موانع ارائه می کند که به دنبال مکاتبه گمرک، سازمان اموال تملیکی آن را به گمرک عودت می دهد؛ اما بار دیگر مالک امکان ترخیص پیدا نمی کند که عمدتا به عدم تائید سازمان دامپزشکی برمی گردد، چون طبق اعلام این سازمان حداقل عمر ماندگاری قابل قبول محموله در هنگام ترخیص و ورود به کشور شش ماه است که تاریخ مصرف بخشی از محموله در گذر زمان، گذشته و بخشی هم در حال انقضا بوده است. بر این اساس باید محموله توسط مالک مرجوع می شد، ولی در مهلت مقرر نسبت به این موضوع اقدام نکرده و در نهایت گمرک دوباره اظهارنامه متروکه محموله ۳۲۰ تنی گوشت را به سازمان اموال تملیکی ارسال می کند تا کالا را جهت تعیین تکلیف تحویل بگیرد.

رشد اقتصادی فرانسه باز هم منفی شد

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی ۱.۳ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۱۹.۸ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به دسامبر منفی ۸.۳ درصد اندازه گیری شده است. در بین بخش های مختلف، رشد مخارج مصرف کننده  نسبت به سه ماهه ۵.۴ درصد کاهش پیدا کرده است. سرمایه گذاری با رشد منفی ۰.۴ درصدی نیز دیگر عامل اثرگذار کاهشی روی نرخ رشد بوده است. از طرف دیگر بهترین عملکرد مربوط به مخارج دولتی با رشد ۲.۴ درصدی بوده است. در حوزه تجارت خارجی صادرات ۴.۸ درصد و واردات نیز ۱.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته مرکز آمار فرانسه ریسک های ناشی از کرونا باعث شده است تا فعالیت های تجاری و اقتصادی با افت محسوسی مواجه شود و بخش بزرگی از توان مالی دولت به هزینه های درمانی تخصیص یابد. متوسط نرخ رشد فصلی اقتصادی فرانسه در بازه زمانی ۱۹۴۹ تا ۲۰۲۰ معادل ۰.۵۱ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ با ۱۸.۵ درصد و پایین‌ترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال ۱۹۶۸ با منفی ۱۳.۸ درصد بوده است. طبق اعلام بانک مرکزی فرانسه روند بازگشت سطح تولیدات ناخالص داخلی این کشور به میزان قبل از همه گیری کرونا تا اواسط سال ۲۰۲۲ میلادی به طول خواهد انجامید. با وجود بازیابی نسبی اقتصاد فرانسه نرخ بیکاری این کشور در سطح بالایی باقی خواهد ماند و نرخ بیکاری این کشور در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۱ درصد پیش بینی شده است اما انتظار می رود روند نرخ بیکاری به تدریج کاهشی شود و به ۹ درصد تا اواسط سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کند.

کرونا چرخ اقتصاد اسپانیا را پنچر کرد

اداره آمار ملی اسپانیا اعلام کرد: این کشور به خاطر کرونا شدیدترین سقوط اقتصادی خود در تاریخ معاصر را تجربه کرده است، به گونه‌ای که تولید ناخالص اسپانیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱ درصد سقوط کرده است. این میزان از مجموع سقوط اقتصاد اسپانیا در ۵ سال بحران رکود بزرگ اقتصادی سال ۲۰۰۸ به بعد نیز بیشتر بوده است. کارشناسان می‌گویند: این میزان رشد منفی بدترین سقوط اقتصاد اسپانیا از سال ۱۹۳۶ و جنگ داخلی در این کشور به بعد بوده است. آمارهای اندیشکده فونکاس نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۲ درصد تولید ناخالص اسپانیا مربوط به بخش گردشگری و توریسم بود، این سهم در سال ۲۰۲۰ به ۵ درصد کاهش داشته است. میزان مصرف مردم و بخش خصوصی در اسپانیا ۱۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ پایین آمده است. اعمال سنگین‌ترین برنامه‌های قرنطینه در سطح اتحادیه اروپا توسط دولت اسپانیا بین ماه‌های مارس تا ژوئن باعث شد تا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ اقتصاد این کشور رشد منفی ۱۷.۹ درصدی را به ثبت برساند. البته اقتصاد اسپانیا در سه ماهه سوم روند بهبود را طی کرد. دولت اسپانیا انتظار دارد برای سال ۲۰۲۱ رشد ۷.۲ درصدی را به ثبت برساند، اما کارشناسان پیش‌بینی خود برای سال جاری از ۶.۵ درصد به ۶.۳ درصد را کاهش داده‌اند. صندوق بین‌المللی پول هم هشدار داده که روند بهبود اوضاع اقتصادی در اتحادیه اروپا کندتر از دیگر اقتصادهای برتر جهان در حال پیشرفت است و پیش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی اسپانیا برای سال جاری را به ۵.۹ درصد کاهش داده است.

رشد اقتصادی کانادا مثبت ماند

اقتصاد کانادا در ماه نوامبر رشد ۰.۷ درصدی را تجربه کرد. در ماه نوامبر، اقتصاد کانادا ۰.۷ درصد رشد کرده که این رقم، ۰.۳ درصد بیشتر از رشد ثبت شده در بازه مشابه منتهی به دوره قبل و ۰.۱ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده توسط کارشناسان بوده است.  بخش خدمات با رشد ۱.۲ درصدی و بیمه و خدمات مالی با رشد ۰.۸ درصدی تاثیر زیادی را در ثبت این عملکرد داشته اند اما بدترین عملکرد در این بین مربوط به معدن با رشد منفی ۰.۴ درصدی بوده است. دفتر پارلمانی بودجه کانادا پیش بینی کرده است که در سناریوی بدبینانه، اقتصاد کانادا در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲ درصد کوچک شود. حتی در نگاه خوش بینانه نیز اقتصاد این کشور حدود پنج درصد کوچک خواهد شد که در هر دو صورت، بدترین عملکرد آن از زمان ثبت گزارش ها در سال ۱۹۶۱تاکنون بوده است. در حوزه تجارت خارجی، واردات کانادا نسبت به دوره مشابه فصل قبل ۲.۳ درصد بیشتر شده است. صادرات نیز با صعود ۲.۵ درصدی مواجه شده است. پیش از این رئیس بانک مرکزی کانادا با اشاره به بازگشایی تدریجی کسب و کارها گفته بود: پیامدهای کووید-۱۹ روی اقتصاد کانادا بلندمدت خواهد بود و ما یک مسیر احیای رشد طولانی وناهموار را پیش رو خواهیم داشت. تیف مک لم با اشاره به اینکه بانک مرکزی کانادا انتظار دارد با بازگشت تدریجی مردم به کارهای خود شاهد ثبت رشد فصلی مثبت در سه ماهه پایانی سال باشیم  افزود: البته این مساله نباید این انتظار اشتباه را به وجود بیاورد که همه چیز خیلی سریع به حال اول بر می گردد. متوسط رشد اقتصادی کانادا در بازه زمانی ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۰ معادل ۰.۳ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ با ۸.۹ درصد  و کمترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با منفی ۱۱.۳ درصد بوده است.

شاخص آزادی اقتصادی ایران افت کرد

گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد ایران از نظر شاخص آزادی اقتصادی در سال ۲۰۲۰ از بین ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۴ قرار داشته که نسبت به سال ۲۰۱۷ معادل ۹ پله سقوط کرده و از بین ۲۲ کشور منطقه نیز بعد از ترکمنستان بدترین رتبه را کسب کرده است. شاخص آزادی اقتصادی به بررسی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی هر کشور براساس اصول اقتصاد بازار آزاد می‌پردازد. این شاخص همواره به عنوان عامل موثر در بهبود رشد اقتصادی کشورها مورد تحلیل و تبادل نظر قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش سالانه بنیاد هریتیج، برای محاسبه آزادی اقتصادی در هر کشور از ۱۲ مولفه اصلی که در چهار گروه: قانونمندی، کارایی قانون، اندازه دولت، بازارهای آزاد تقسیم‌بندی شده‌اند، استفاده می‌شود. در بررسی و مقایسه جهانی طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ کشورهای هنگ کنگ و سنگاپور در شاخص آزادی اقتصادی بین ۱۸۰ کشور دارای رتبه یک یا دو بوده‌اند. بررسی روند تغییرات رتبه ایران در این شاخص طی سال‌های مورد بررسی نشان می‌دهد که رتبه ایران از ۱۸۰ کشور بین ۱۵۵ تا ۱۶۴ در نوسان بوده، بهترین رتبه ۱۵۵ بوده که در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ کسب شده است. بر اساس این گزارش که از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت منتشر شده، در سال ۲۰۲۰ از بین ۱۸۰ کشور جهان، سنگاپور، هنگ کنگ و نیوزلند رتبه اول تا سوم، آمریکا رتبه ۱۷، روسیه ۹۴ و چین رتبه ۱۰۳ شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده اند و کره شمالی نیز رتبه ۱۸۰ را کسب کرده که بدترین رتبه در جهان است. همچنین ایران در این شاخص در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۲۲ کشور منطقه با رتبه ۱۶۴ در جایگاه ۲۱ قرار دارد. همچنین در زیرشاخص‌های "هزینه های دولتی"، " سلامت مالی" و " فشارمالیاتی " نسبت به سایر زیرشاخص‌ها از امتیاز بهتری برخوردار بوده و در " آزادی سرمایه‌گذاری" بدترین امتیاز را داشته است. در بین کشورهای منطقه، سه رتبه اول به گرجستان، امارات و اسرائیل با رتبه‌های ۱۲، ۱۸ و ۲۶ شاخص آزادی اقتصادی در بین کشورهای جهان اختصاص دارد. بدترین رتبه بین کشورهای منطقه نیز مربوط به ترکمنسان است که رتبه ۱۷۰ را در بین کشورهای جهان دارد. همچنین کشورها بر مبنای محاسبه شاخص آزادی اقتصادی بین صفر تا ۱۰۰ در پنج سطح قرار می‌گیرند که که سطح یک بیانگر حداکثر آزادی اقتصادی و بالاترین امتیاز، یعنی بین ۸۰ تا ۱۰۰ و سطح پنج نشان دهنده بسته بودن اقتصاد و با کمترین امتیاز یعنی صفر تا ۴۹.۹ است که ایران در سطح پنجم قرار دارد.

ریزش یکدست بورس ها، جهان را غافلگیر کرد

تمام شاخص های مهم بورسی جهان قرمز شدند. با ادامه تحقیقات در خصوص راه های مقابله با کرونا واکسن های جدید در حال ورود به بازار هستند. شرکت جانسون اند جانسون اعلام کرده است واکسن جدید ساخت این شرکت می تواند تا ۸۸ درصد برابر کرونا ایمنی ایجاد کند. با این حال برخی از گزارشات حاکی از واکنش های شدید آلرژیک افراد دریافت کننده واکسن های موجود بوده است که در برخی از موارد حتی به مرگ فرد ختم شده است. اگر واکسن ها موفق به ایجاد ایمنی در سطح همگانی نشوند این نگرانی وجود دارد که شاهد جهش های مجدد ویروس کرونا و بروز آن به شکل نیرومندتر باشیم. رشد اقتصادی منفی ۳.۵ درصد اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۲۰ حتی بدتر از چیزی بود که در رکود بزرگ ۲۰۰۹ به ثبت رسید و این مساله، لقب بدترین عملکرد اقتصادی را از زمان جنگ جهانی دوم از آن ۲۰۲۰ می کند. سال ۲۰۲۰ برای بازار کار نیز سال بسیار بدی بود و ۱۰ میلیون آمریکایی در حال حاضر بیکار هستند.طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، تنها رشد اقتصادی منفی ۱۱.۶ درصدی سال ۱۹۴۶ از عملکرد اقتصاد در سال ۲۰۲۰ بدتر بوده و نوار ۱۱ سال رشد اقتصادی مثبت نیز در نتیجه این اتفاق پاره شده است. بانک مرکزی آمریکا در نشست اخیر خود همان طور که انتظارش می رفت نرخ بهره را بدون تغییر در محدوده صفر درصدی باقی نگه داشت که این مساله باعث نگرانی معامله گران از تداوم روزهای سخت اقتصادی شده است. سرمایه گذاران اکنون منتظرند که روند تعامل وزیر خزانه داری جدید آمریکا با بانک مرکزی این کشور مشخص شود هرچند با توجه به سابقه ژانت یلن در ریاست فدرال رزرو انتظار می رود همکاری بین این دو نهاد بسیار بهتر از سال های قبلی باشد.  صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد رشد اقتصادی جهان امسال بهتر از سطحی خواهد بود که پیش از آن تصور می شد. این نهاد متوسط رشد اقتصادی امسال جهان را ۵.۵ درصد و برای سال آینده ۴.۲ درصد پیش بینی کرده که این رقم نسبت به گزارش قبلی ۰.۳ درصد بیشتر شده است. در سال قبل اقتصاد جهان با بحران کرونا مواجه شد و به طور متوسط رشد اقتصادی جهان منفی ۳.۵ درصد اندازه گیری شد. با این حل رشد اقتصادی امسال موزون نیست و بین کشورهای مختلف رشد پیش بینی شده بسیار متفاوت خواهد بود.  کرونا پیامدهای سنگینی بر روی اقتصاد جهانی داشته به گونه ای که طبق اعلام آنکتاد در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایه خارجی در جهان ۸۵۹ میلیارد دلار بوده است که این رقم در مقایسه با سرمایه ۱.۵ تریلیون دلاری سال قبل ۴۲ درصد کمتر شده است. تا پایان سال ۲۰۲۰ چین بیشترین سرمایه خارجی را در بین کشورهای مختلف داشته است به گونه ای که سال قبل این کشور ۱۶۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به سال قبل چهار درصد بیشتر شده است. از طرف دیگر اما میزان سرمایه گذاری خارجی در آمریکا به ۱۳۴ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل آن ۴۹ درصد کاهش یافته است.  نگرانی از اینکه کار کرونا با جهان به این زودی تمام نشود رفته رفته در بین معامله گران بیشتر می شود و از طرف دیگر دودستگی در آمریکا ادامه دارد. پس از رای کنگره به استیضاح ترامپ، نانسی پلوسی- رئیس کنگره از آغاز رسیدگی به استیضاح ترامپ در سنا خبر داده و از آن طرف یک نماینده جمهوری خواه در کنگره با متهم کردن بایدن به سو استفاده از قدرت گفته است در حالی که حتی هنوز کابینه وی نیز تکمیل نشده، روند استیضاح رئیسجمهور جدید را آغاز کرده است. گزینه های بایدن برای ریاست بر سازمان سیا و پنتاگون از سنا رای اعتماد گرفتند.   روند واکسیناسیون در بیشتر نقاط جهان با قدرت ادامه دارد و به نظر می رسد دموکرات ها که کنترل دولت، کنگره و سنا را به دست گرفته اند در حال برنامه ریزی برای تقویت برنامه واکسیناسیون عمومی هستند. طبق اعلام وزارت کار آمریکا ۹۰۰ هزار نفر تا پایان ماه دسامبر درخواست دریافت مزایای بیکاری راداشته اند. در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته سال ۲۰۱۹ سال رسیدن نرخ بیکاری به پایین ترین سطوح تاریخی خود بود، شیوع کرونا این معاملات را کاملا بر هم زد و مشخص نیست چه زمانی شاهد بازگشت نرخ ها بیکاری به سطوح پایین تاریخی خود خواهیم بود.  تاکنون بیش از ۱۰۲ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۷۷۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۰۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۴۶ هزار و ۱۰ نفر، برزیل با ۲۲۱ هزار و ۸۴۹ نفر، هند با ۱۵۴ هزار و ۶۹ نفر، مکزیک با ۱۵۳ هزار و ۶۳۹ نفر و انگلیس با ۱۰۴ هزار و ۳۷۱ نفر بوده است. کریس اوسموند- تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در موسسه کپیتال ایونستمنت ادوایزرز - گفت: روند بازارهای مالی نشان می دهد که کمی نسبت به ماه های قبل خوش بین تر شده اند اما این بدان معنا نیست که احتیاط را کاملا کنار گذاشته باشند. اگر واکسیناسیون باعث شود تعداد مرگ و میر مبتلایان به کرونا به طور چشمگیر کاهش پیدا کند قطعا شاهد برپایی جشن بزرگی در بورس ها خواهیم بود. قطعا کرونا و اخبار مربوط به آن در مرکز توجه و حساسیت معامله گران باقی خواهد ماند. 

مذاکره غول های نفتی آغاز شد

منابع آگاه اعلام کردند که مدیران ارشد شرکت های اکسون موبیل ExxonMobil  و شورون Chevron  اوایل سال 2020 مذاکرات مقدماتی را برای بررسی ادغام این دو غول نفتی ایالات متحده انجام دادند. این مذاکرات که دیگر جریان ندارد، نشان دهنده فشاری است که بیشتر شرکت های بخش انرژی با شیوع بیماری همه گیر کرونا و افت قیمت نفت خام، مواجه شدند. به گفته یکی از منابع آگاه، این مذاکرات بین دارن وودز، مدیر اجرایی اکسون و مایک ویرث، مدیر عامل شرکت شورون، به اندازه کافی جدی بود تا اسناد حقوقی مربوط به جنبه های خاصی از بحث ادغام تهیه شود. بر اساس این گزارش، دلیل اینکه چرا این گفتگوها به نتیجه ای نرسیده است، در دسترس نیست. این منابع به دلیل محرمانه بودن موضوع درخواست کردند نامشان فاش نشود. اکسون و شورون که به ترتیب 190 میلیارد و 164 میلیارد دلار سرمایه در بازار دارند، از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. سهام اکسون و شورون سال گذشته پس از جنگ قیمت بین عربستان سعودی و روسیه و عواقب ناشی از شیوع ویروس کرونا، به شدت سقوط کرد. سهام اکسون بیشترین ضربه را متحمل شد چرا که سرمایه گذاران نگرانی هایی راجع به سودآوری طولانی مدت این شرکت و تصمیم گیری در مورد هزینه های آن مطرح کردند.

خودروساز ها پیچ تولید را شل کردند

بر اساس جدیدترین آمار وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، تولید انواع خودرو در شرکت‌های خودروساز طی دی ماه با کاهش روبرو شده است، بطوریکه تولید انواع خودرو در این مدت تولید انواع خودرو از ۹۶ هزار و ۶۴۴ دستگاه در دی ماه سال ۱۳۹۸ با کاهش ۴.۷ درصدی به ۹۲ هزار و ۸۶ دستگاه در دی ماه امسال رسیده است. تولید انواع سواری در دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵.۳ درصد کاهش یافته و از ۸۸ هزار و ۶۴۳ دستگاه در دی ماه سال گذشته به ۸۳ هزار و ۹۲۳ دستگاه رسیده است. انواع ون نیز با تولید هشت دستگاه در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۷ دستگاه تولید شده بود، کاهش ۷۰.۴ درصدی را تجربه کرده که بیشترین افت تولید نوعی از خودروها را در این گزارش به خود اختصاص داده است. پس از ون‌ها، بیشترین میزان کاهش تولید خودروها مختص مینی‌بوس و میدل‌باس است. در دی ماه سال جاری ۵۱ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده است که نسبت به ۸۰ دستگاه تولید شده در دی ماه ۱۳۹۸،  افت ۳۶.۳ درصدی داشته است. کمترین میزان کاهش تولید خودرو در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، مربوط به وانت‌هاست که ۷۳۱۵ دستگاه در دی ماه امسال تولید شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش تولید داشته است. در مدت مشابه سال گذشته ۷۵۳۸ دستگاه وانت تولید شده بود. نقطه مثبت این گزارش در تولید اتوبوس و کامیونت، کامیون و کشنده است که تولیدشان در دی ماه سال جاری به ترتیب ۳۶.۶ درصد و ۱۴۷.۱ درصد نسبت به دی ماه سال  افزایش یافته است. طبق آمار، تولید ۱۱۲ دستگاه اتوبوس در دی ماه سال جاری نسبت به تولید ۸۲ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، ۳۶.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین کامیونت، کامیون و کشنده با رشد ۱۴۷.۱ درصدی، ۲۷۴ دستگاه در دی ماه امسال تولید شده است؛ این در حالی است که در دی ماه سال گذشته ۶۷۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده بود. علاوه‌ بر این آمار تجمیعی تولید خودرو در ۱۰ماهه سال جاری تا پایان دی ماه نیز بدین صورت است که افزایش تولید ۲۱.۲ درصدی ایجاد شده است. میزان تولید انواع خودروها از  ۶۷۱ هزار و ۴۲۵ دستگاه در ۱۰ ماه اول سال گذشته به ۸۱۴ هزار و ۳۲۳ دستگاه در مجموع ۱۰ ماهه امسال رسیده است.

شوک ناگهانی بانکی برطرف شد

اجرای سیاست کد شهاب و منوط شدن فعالیت کارت‌های بانکی و تراکنش‌های مرتبط با آنها، یکی از سیاست‌های بانک مرکزی بوده که برای ردیابی و ایجاد شفافیت در تراکنش‌های بانکی اجرایی شده است؛ سیاستی که اگرچه در ظاهر یک سیاست مناسب برای مبارزه با پولشویی به حساب می‌آید اما شیوه بد اجرای آن این روزها برای برخی مشتریان بانک‌ها دردسرساز شده است. بر اساس آنچه که بانک مرکزی اعلام کرده، از روز یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ آن دسته از تراکنش‌هایی که حساب‌های مرتبط با آنها دارای شناسه ملی یا کد شهاب نبوده است، اجازه فعالیت در شبکه بانکی را ندارند. تصمیمی که دردسرهای زیادی را برای مشتریان نظام بانکی ایجاد کرده است و اطلاع رسانی در مورد آن به قدری کم بوده که بسیاری از مشتریان بانک‌ها دچار مشکل شده‌اند؛ این مشکل بویژه برای اتباع خارجی که عموماً بیش از یک حساب بانکی در ایران ندارند، به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ چرا که به دلیل مسدود شدن حساب بانکی، دسترسی به موجودی حسابشان غیرممکن و گذران زندگی روزمره شأن با وقفه مواجه شده است. بانک مرکزی اعلام کرده بود که تمامی دارندگان کارت‌های بازرگانی برای انجام تراکنش‌های ساتنا، حتماً باید کد شناسه ملی را در بانک مرتبط با خود به ثبت رسانده باشند، به این معنا که اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی کد شناسه ملی واحد خود و اتباع خارجی باید شماره شناسه خود را به ثبت برسانند. هفته گذشته داوود محمدبیگی، مدیرکل اداره مقررات بانک مرکزی اعلام کرده بود که موضوع مذکور از طریق بانک‌ها به مشتریان اطلاع داده شده و هم اکنون مهلتی برای آنها مقرر شده تا اطلاعات مرتبط با شناسه خود را به بانک‌ها ارائه دهند؛ اما باید توجه داشت که چنانچه یک مشتری فاقد کد شناسه است، فعلاً از دریافت خدمات ساتنا محروم خواهد شد؛ ولی می‌تواند از سایر روش‌ها از جمله چک و یا تبادلات مالی بر بستر سامانه پایا استفاده کند؛ اگرچه سایر کانال‌ها نیز برای مشتریان فاقد شناسه به زودی بسته می‌شود و محدودیت بر روی این روش‌های تراکنش هم به زودی اعمال خواهد شد؛ اما بانک مرکزی تلاش کرد تا به یکباره همه کانال‎‌ها را مسدود نکند تا مشتریان فرصت داشته باشند کد خود را دریافت نمایند. برای چک یا استفاده از خدمات پایا، الزام به داشتن شناسه فعلاً وجود ندارد؛ اما تا پایان سال به طور قطع، آن دو روش نیز با محدودیت مواجه خواهند شد و تمامی تراکنش‌ها از هر مسیری باید دارای کد شناسه (کد شهاب) باشد. اما به دلیل اطلاع رسانی ناقص و بسیار کم، طی چند روز گذشته بسیاری از اتباع خارجی به هنگام انجام تراکنش‌ها و نقل و انتقالات ساده خود در شبکه بانکی با مسدود بودن کارت بانکی مواجه شده و از این طریق از تصمیم بانک مرکزی مطلع شده‌اند. در کنار اطلاع رسانی ناقص، بسیاری از اتباعی هم که جهت دریافت کدشهاب به سامانه مربوطه مراجعه کرده اند، به دفعات با پیام خطایی به این مضمون مواجه شده اند که پایگاه ثبت اطلاعات اتباع خارجی قطع است. یکی از اتباع خارجی گفت: من به دفعات تلاش کردم کدشهاب را از سامانه‌ای که معرفی کرده بودند دریافت کنم اما بدلیل قطع بودن پایگاه ثبت اطلاعات اتباع خارجی، امکان تخصیص کدشهاب وجود نداشت. حتی از حراست بانک خودم موضوع را پیگیری کردم و اطلاع دادم که چنین مشکلی وجود دارد اما حراست بانک گفت موضوع به ما ارتباطی ندارد. مقام مسئول: کدشهاب برای اتباع خارجی برای یکماه مسکوت ماندامروز یک مقام مسئول در نظام بانکی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار مهر خبر داد: بانک مرکزی ضوابط کدشهاب را «فقط برای اتباع خارجی» تا یکماه آینده متوقف کرده تا اینکه این بخش از مشتریان شبکه بانکی بتوانند فعلاً از خدمات بهره مند شوند. وی افزود: بر این اساس اتباع خارجی می‌توانند از خدمات ساتنا نیز همراه پایا و چک بانکی تا یکماه آینده بهره مند شده ولی حتماً الزام دارند که به بانک‌ها مراجعه کنند و کد شناسه خود را به ثبت برسانند.

هند برای ارزهای مجازی قانون گذاشت

دولت هند قصد دارد با ارائه طرحی هرگونه فعالیت مربوط به ارزهای مجازی غیر دولتی در این کشور را ممنوع کند. هدف دهلی نو از اجرای این قانون هموار کردن مسیر ایجاد یک ارز مجازی رسمی و ملی در این کشور است. سندی که اوایل هفته جاری از سوی مجلس هند منتشر شد نشان می دهد که طرح "ارزهای مجازی و قوانین ارز مجازی رسمی" در دستور کار دولت دهلی قرار گرفته است. به احتمال زیاد نخستین جلسه بررسی این طرح هفته آینده در مجلس هند برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود رسیدگی به آن چندین جلسه زمان ببرد. قرار است بر اساس این قانون و در صورت تصویب نهایی آن هر گونه فعالیت در زمینه تمام ارزهای مجازی در هند ممنوع شود اما در عین حال قرار است برخی ارزهای مجازی که از سوی دولت این کشور مجاز شناخته می شود با هدف ترویج فناروی بلاک چین از این قانون مستثنا اعلام کند. دولت هند همچنین می خواهد زیر ساخت های لازم برای ایجاد یک ارز دیجیتال که از سوی بانک مرکزی این کشور معرفی خواهد شد را فراهم کند. البته بانک مرکزی هند پیشتر گفته بود که دولت هند نگاه مثبتی به روند رو به گسترش استفاده از ارزهای مجازی در این کشور و مخاطرات مربوط به آن ندارد.

دلار صعودی شد

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم صعودی شد. دفتر کنترل بودجه کنترل آمریکا در ارزیابی خود از وضعیت اقتصادی این کشور پیش بینی کرده رشد اقتصادی امسال بزرگ ترین اقتصاد جهان به ۴.۶ درصد برسد که اگرچه دو درصد کمتر از برآورد قبلی است اما نسبت به رشد سال قبل ۸.۱ درصد بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی اروپا کماکان ناامید کننده باقی مانده و تا پایان دسامبر ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۱  درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۷.۵ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا بدون تغییر نسبت به ماه قبل در سطح ۸.۴ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است. وزارت ارتباطات و امور داخلی ژاپن اعلام کرد نرخ بیکاری در این کشور تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل به ۲.۹ درصد رسیده است. این کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در این کشور از ژوییه ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. با در نظر گرفتن فاکتورهای فصلی شمار بیکاران ژاپنی در حال حاضر حدود دو میلیون و ۴۰۰۰ نفر برآورد می شود که ۶۰۰۰ نفر بیشتر از شمار بیکاران ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بوده است. وضعیت اقتصادی کشورهای اروپایی هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد و رشد اقتصادی بسیاری از آن ها در محدوده صفر درصدی یا منفی قرار دارد. اقتصاد آلمان سال ۲۰۲۰ را با رشد منفی پنج درصدی به پایان رساند که اگرچه بهتر از عملکرد سال ۲۰۰۹ با رشد منفی ۵.۷ درصد است اما یکی از بدترین عملکردهای اقتصاد این کشور در تاریخ معاصر محسوب می شود. پیتر آلتمایر- وزیر اقتصاد آلمان با دشوار خواندن شرایط کنونی گفته است انتظار ندارد تا پیش از سال ۲۰۲۲ اقتصاد آلمان به شرایط قبل از بحران کرونا بازگردد. در سه ماهه چهارم سال قبل نیز رشد اقتصادی آلمان تنها ۰.۱ درصد بوده است.  مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰، متوسط رشد اقتصادی این کشور منفی ۱.۳ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی و ۱۹.۸ درصد کمتر از رشد اقتصادی ثبت شده این کشور در سه ماهه قبلی بوده است. بر مبنای سالانه نیز متوسط رشد اقتصادی فرانسه در دوازده ماه منتهی به دسامبر منفی ۸.۳ درصد اندازه گیری شده است. برخلاف برخی انتظارات، چین و آمریکا در دوره بایدن هم دست کم در ابتدای مسیر روابط کم تنشی را تجربه نکرده اند و اختلافات دو طرف تا حد زیادی پا بر جا مانده است. چوی تیانکای- سفیر چین در آمریکا در نخستین اظهار نظر مقامات ارشد چینی در خصوص رابطه با آمریکا گفته است چین همواره به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با آمریکا است و واشنگتن نباید از خط قرمزها عبور کند. تیانکای با بیان اینکه آمریکا دارای سو برداشت از مناسبات با چین است افزود: این یک برداشت غلط است که برخی مقامات آمریکایی چین را رقیب استراتژیک خود می دانند.  احتیاط معامله گران نسبت به روزهای آینده بیش از پیش بیشتر شده به ویژه حالا که شمار مبتلایان به کرونا در جهان از رقم ۱۰۰ میلیون نفر نیز فراتر رفته است. در اروپا دولت آلمان پیش بینی خود از رشد اقتصادی امسال این کشور را به سه درصد کاهش داده که بسیار کمتر از رشد پیش بینی شده ۴.۴ درصدی قبلی است. آلمان در روزهای اخیر شاهد افزایش بی سابقه شمار مبتلایان و قربانیان کرونا بوده و دولت در نتیجه این اتفاق و با هدف کاستن از سرعت شیوع ویروس مجبور به اعمال برخی محدودیت ها شده است.  شاخص مدیران خرید آلمان نشان می دهد دید مدیران اقتصادی نسبت به شرایط اقتصاد در ماه های پیش رو کمی بهتر شده است. با این حال هنوز این شاخص با سطح قبل از کرونا فاصله معناداری دارد و تا زمانی که واکسن ها اثربخشی قابل توجهی نداشته باشند روند فعلی ادامه دارد. الزام به تزریق واکسن در حداقل دو نوبت و عدم دسترسی کشورهای فقیر به واکسن از جمله دلایلی است که معامله گران را نسبت به اتمام بحران کرونا تا پایان سال نگران می کند. سازمان بهداشت جهانی نیز از کشورهای ثروتمند خواسته است به کشورهای کم توان تر برای تهیه واکسن کمک کنند چرا که بدون آن کانون های شیوع بیماری باقی خواهند ماند.  کریستین لاگارد- رییس سابق صندوق بین المللی پول و رییس فعلی بانک مرکزی اروپا- با بیان اینکه امیدوار است سال ۲۰۲۱ سالی برای احیای اقتصاد جهانی باشد گفته است هنوز با سطح کم سابقه ای از نااطمینانی نسبت به آینده مواجه هستیم. لاگارد که در مجمع جهانی اقتصاد به سخنرانی می پرداخت در بخش دیگر سخنانش با اشاره به افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا در جهان گفت سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا برای تقویت رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ هم ادامه خواهد یافت و پیش بینی می کنم رشد اقتصادی منطقه یورو امسال به طور متوسط حدود ۳.۹ درصد باشد.  داده های اقتصادی از آسیا و اروپا هنوز امیدوار کننده نیستند. در ژاپن میزان تولیدات صنعتی تا پایان هفته سوم ژانویه رشد منفی داشته است و انتظار می رود این روند در صورت اعمال قرنطینه یا محدودیت های تجاری تشدید شود. همچنین متوسط نرخ تورم ژاپن در ۱۲ ماه منتهی به دسامبر با ۰.۳ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به منفی ۱.۲ رسید که این رقم، یکی از کمترین تورم های ثبت شده در این کشور طی دو سال اخیر بوده است. بانک مرکزی ژاپن رسیدن به تورم دو درصدی را هدفگذاری کرده است.   تاکنون بیش از ۱۰۳ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۲۲۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۲۴۲ هزار و ۱۹۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۴۵۲ هزار و ۴۲۸ نفر، برزیل با ۲۲۴ هزار و ۵۳۴ نفر، مکزیک با ۱۵۸ هزار و ۵۳۶ نفر، هند با ۱۵۴ هزار و ۵۲۱ نفر و انگلیس با ۱۰۶ هزار و ۵۶۴ نفر بوده است. شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز بیستم ژانویه با ثبت از ۱۷ هزار و ۳۷۴ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط روز بیست و نهم دسامبر با ثبت از ۱۴ هزار و ۱۱۷ فوتی بود، شکست.  کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است. 

اینترنت ارزان شد

«حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور و معاون وزیر ارتباطات،  در توئیتر خود از ارزان شدن تعرفه اینترنت زیرساخت خبر داد. وی نوشت: با پیشنهاد وزارت ارتباطات و تصویب کمیسیون تنظیم مقررات، پهنای باند اینترنت زیرساخت ۲۵ درصد ارزان شد. به گزارش ایرنا، مدتی قبل وزیر ارتباطات اعلام کرد اگر پهنای باند افزایش پیدا کند،  قیمت اینترنت کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد با این مصوبه، اولین گام برای کاهش تعرفه اینترنت برداشته شد.  سال ۹۲ و قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور حدود ۸۰ درصد (۶۰ میلیون نفر) بود. پس از روی کار آمدن دولت توسعه اینترنت پهن‌باند سیار، ثابت و ضریب نفوذ تلفن همراه سرعت بیشتری به خود گرفت تا جایی که می‌توان گفت رتبه ضریب نفوذ اینترنت در کشور رتبه خوبی است. البته همانطور که وزیر ارتباطات و معاونان او بارها تاکید کرده‌اند، وضعیت اینترنت ثابت ما وضعیت مناسبی نیست و هنوز موانع زیادی برای رفع مشکل سرعت اینترنت ثابت وجود دارد و باید در این زمینه کار بیشتری صورت داد. توسعه زیرساخت‌ها از حدود هشت سال قبل به سرعت طی شد و هر سال ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور افزایش یافت. آخرین آمار و اطلاعات مربوط به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد، تعداد مشترکین تلفن همراه از ۹۳ میلیون نفر در سال ۹۷ اکنون از مرز ۱۲۵ میلیون نفر گذشته و طبق آخرین آمار درصد نفوذ تلفن همراه در کشور ۱۴۹.۹ است. اکنون بیش از ۵۶ میلیون نفر مشترک اینترنت پهن‌باند هستند. از این تعداد بیش از ۹ میلیون نفر اشتراک پهن‌باند ثابت دارند و بیش از ۷۶ نفر مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. در سال ۹۵ تعداد مشترکین ۳۳ میلیون نفر بود که طی چهار سال توانست رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کند.  ضریب نفوذ پهن‌باند اینترنت اکنون به ۱۰۲ درصد رسیده که ۹۱ درصد آن متعلق به ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند سیار است. تعداد روستاهای دارای ارتباط از مرز ۵۱ هزار روستا گذشته که بیش از ۸۲ درصد کل روستاهای کشور را تشکیل می‌دهد. شرکت ارتباطات زیرساخت شرکت دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که یکی از کارهای اصلی آن تأمین زیرساخت‌های ارتباطات و پهنای باند شبکه اینترنت کشور است. این شرکت به صورت انحصاری واردات و توزیع پهنای باند اینترنتی در سراسر کشور را در اختیار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha