چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ به دنبال اظهار نظر یکی از فیلمنامه نویسان جشنواره فیلم فجر امسال و قبح زدایی از روابط خارج از چارچوب های شرعی بین دختر و پسر و حتی حلال زاده خواندن فرزندان نامشروعی که در ارتباط های غیرشرعی متولد می شوند موجی از اعتراض و محکومیت از طرف نهادهای دینی و مذهبی متوجه مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس در یادداشتی آورده است: به دنبال این حاشیه عده دیگری نیز در روزهای اخیر یا از روی خیرخواهی و یا به جهت شبهه افکنی، پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواسته اند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه می‌گویند دور از آبادی نیست و در تحقیقات فقهی برخی از علما نشانه‌ای از مشروعیت بخشی به آن دیده می‌شود در حالیکه این دو پدیده به لحاظ ماهوی تفاوت زیادی با هم دارند که در ضمن نکات زیر به آن اشاره می‌شود:

نکاح معاطاتی -علی رغم برخی تفاوت‌ها در تعریف آن- به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح -چه نکاح دائم و چه نکاح موقت- نماید.

نکاح معاطاتی بر خلاف بیع معاطاتی که مورد قبول غالب فقهاست مورد پذیرش مشهور فقها قرار نگرفته بلکه برخی ادعای اجماع بر اشتراط صحت نکاح به صیغه ایجاب و قبول دارند و هر گونه نکاح معاطاتی را باطل می‌دانند و حتی کسانی مثل فیض کاشانی که الفاظ خاص را در صحت نکاح لازم نمی‌دانند اما اصل صیغه لفظی را لازم می‌دانند بنابراین تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست.

بر فرض اگر فقیهی قائل به صحت نکاح معاطاتی باشد لکن شرایط زیر در صحت آن حتماً باید رعایت شود:

زن و مرد قصد پیوند زن و شوهری با شرایط و احکام ازدواج دائم یا موقت داشته باشند.

در زمان قصد انشا نکاح، زن و مرد، فعلی که دال بر پیوند زناشویی است انجام دهند.

شرایط صحت نکاح به صورت کامل وجود داشته باشد مثل اینکه زن، شوهر دار یا در عده نباشد، دختر در صورت باکره بودن، به فتوای مشهور اذن پدر را داشته باشد، در صورت قصد نکاح موقت، مهریه و مدت نکاح معین باشد.

در صورتی که آمیزشی اتفاق افتاده باشد پس از جدایی زن و مرد لازم است زن عده نگاه دارد و قبل از خروج از عده ازدواج نکند.

بنابراین علاوه بر اینکه هیچکدام از مراجع تقلید فتوا به صحت نکاح معاطاتی نداده‌اند باید دانست که بین نکاح معاطاتی و پدیده همباشی و یا به اصطلاح ازدواج سفید که هیچ چارچوبی برای آن وجود ندارد، تفاوت از زمین تا آسمان است.

و السلام علی من اتبع الهدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    4 1
    اگر این کار از نظر همه فقها باطل است پس چرا اسم نکاح روی آن گذاشته اند؟ اصلاً چیزی به نام نکاح معاطاتی در اسلام وجود ندارد و هیچ شرایطی هم بر آن مترتب نیست. انسان با همین زبان مسلمان و یا کافر می شود پس زبان می تواند سرنوشت انسان را تغییر دهد و معین کند. آیا ازدواج و خرید یک کیلو پیاز مانند هم هستند که نیاز به بیان نداشته و صرفاً توافق دو طرف کافی باشد؟
    • حسین IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      0 0
      به نظر بنده، عنوان «نکاح معاطاتی»، نه به دلیل مشروعیت آن است، بلکه برای فرض مساله است؛ یعنی ما داریم درباره پیوندی بحث می کنیم که عقدی در آن خوانده نمی شود. حالا بحث می شود که آیا چنین پیوندی از نظر شرع مورد تایید است یا نه؟ و بعد بقیه بحث ها مطرح می شود. پس وازه نکاح معاطاتی فقط برای طرح موضوع و گفتگو درباره آن است، نه اینکه به معنای مشروعیت ان باشد.
  • قم IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 5
    نکاح معاطاتی که بین زوجین صورت می گیرد از الفاظ زوجت و قبلت استفاده نمی شود بلکه فقظ رضایت طرفین لحاظ می شود در ازدواج سفید هم فقط رضایت قلبی لحاظ می شود در اینصورت هر دو یکی ست فاصله آسمان تا زمین نیست اینهمه الفاظ کنار هم چیدن ندارد
    • ا IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      شمر جانباز ببند‌
  • رضا IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    سلام و عرض ادب نکاح معاطاتی جایز نیست و باطل است. کسی که نکاح معاطاتی را در محافل غیر علمی مطرح می کند، بداند اگر شخصی به دنبال این سخن خدای ناکرده مرتکب این کار شود بداند در این گناه بزرگ شریک است. یه چیزی به گوش برخی افراد خورده و تکرار می کنند. آیا شما دین شناس هستید؟ لطفاً مستند و منطقی و به جا صحبت کنید.
  • ناشناس IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    1 0
    این که نکاح نیست، چرا اسم نکاح روی آن گذاشته اند؟
  • زیبا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 1
    ازدواج سپید برای نخستین بار در ایران پیش از اسلام بوده است. در میان نوشته‌های به زبان پهلوی، واژه‌ی هم بویشنیه ham-baviŝnih دیده می‌شود که به معنی زندگی دختر و پسر یا زن و مرد بدون ازدواج رسمی بوده است. این آیین، پس از تازش اسکندر به ایران و در زمان حکومت سلوکیان (جانشینان اسکندر) به یونان و اروپا راه یافت و امروزه یکی از شیوه های ازدواج در غرب می باشد و روز به روز در حال گسترش به دیگر کشورهاست. شاید شما هم که داری این نوشته را می خوانی از نوادگان ازدواج سپید باشی.
    • واقعیت IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      همون شما و امثال خودتون بسه. سابقه زنا بیش از اینهاست. منکر را معروف دیدن خبر از عمق جهالت می دهد. زشت زیبا نمی شود، این عادت به زشتی و همزیستی دوستانه با زشتکاران است که زشت را برایشان زیبا وانمود می کند، و آنگاه ممکن است تبدیل شوند به شیاطینی که مروج منکر به اسم معروف و زیبا شوند. بجای نقل پیشینه های کذایی، توبه کنید، و مسیر درست را تبلیغ نمایید.
    • تناقض IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      زندگی بدون ازدواج که اسمش ازدواج سپید است! تناقض محال نیست!
    • ادم IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      هیچ حرام زاده ای به فرموده اهل بیت نمی‌تواند عشق امیر المومنین را داشته باشم پی به لطف خدا حتما اجدادم همه مشروع ازدواج کرده اند
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 0
    این اصطلاح نکاح معاطاتی شبیه همان چیزی است که در دوره دبیرستان به ما می گفتند که صفات خدا به دو دسته تقسیم می شوند، صفات ثبوتیه و صفات سلبیه! حالا صفات ثبوتیه به کنار اما صفات سلبیه را دیگه کجای دلم بذارم؟ اگه صفته و چیزی و یا کسی را توصیف می کنه باز سلبیه ش چیه؟ بلاتشبیه مثل اینه که به یک نفر بگوییم تو پدر سوخته، بیشرف، نامرد، پست فطرت، کودن،احمق،... نیستی. آیا طرف مقابل ناراحت نمی شه؟ الآنم اگه چنین پدیده و ارتباطی از نظر همه فقها باطل است چرا باید اسم نکاح را یدک بکشد؟ مگه نکاح باطل هم داریم؟
  • ب.م US ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    موافقم به قول آقای علی مطهری دراین ازدواج مثلا سفید که اگر ازدواج سیاه بگوییم بهتر است کلاه گشاد سر زنان میرود
  • حسین IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    سپاس‌گزارم
  • کامنت های ذیل خبر استاد عالی IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    بزرگواران توجه کنند که بخش زیادی از استدلال های موافقان و مخالفان و مستندات علمی موافقان و مخالفان از هر دو طرف در کامنت ها ذیل خبر (فیلم | انتقاد استاد عالی از جشنواره فجر) منتشر شده سایت حوزه نیوز درج شده است توصیه می کنم کامنت های مربوط به خبر فوق در سایت حوزه نیوز را مطالعه کنید که حاوی بحث های علمی تفصیلی در مورد نکاح معاطاة است - ( https://hawzahnews.com/xbBg8 ) - در مورد تفاوت نکاح معاطاة و ازدواج سفید نیز در لینکی که گذاشته ام مبسوط استدلال شده است
  • قم IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 1
    هیچ تفاوتی بین این دو نیست خوب بود نویستده قدری مطالعه می کردند که سر از آسمان و زمبن درنیاورند
    • تمایز IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      یا للعجب! آنچه به دروغ ازدواج سفید نامیده اند، ترکیبی از دو دروغ از است، چرا که نه ازدواج است و نه ذره نقطه سفیدی دارد. اما در ازدواج معاطاتی طرفین قصد ازدواج دارند به همه مقرارات سابق و لاحق هم ملتزمند، فقط انشاء عقد را لفظی انجام نمی دهند، بلکه با اعمالی که دال بر شروع ازدواج و انشای آن است صورت می دهند. البته ما این دومی را هم قبول نداریم.
    • کامنت های ذیل خبر استاد عالی CA ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      0 0
      شما استدلال کسانی که با شما مخالفند را مطالعه کردید؟ در همین سایت حوزه نیوز اگر کامنت های ذیل لینکی که گذاشتم را اگر مطالعه کنید بطور مفصل استدلال مخالفان آمده است - https://hawzahnews.com/xbBg8 - بطوریکه برخی که اول به شدت موضع گیری می کردند بعد از مطالعه کامنت های ذیل خبر «فیلم | انتقاد استاد عالی از جشنواره فجر» با سکوت خود عذرخواهی کردند.
  • محمد IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    بسیار دقیق جواب دادید دوستان لطفا بدون مطالعه اشکال وارد نکنید
  • Tony IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    اقتصاد واسش قانون و نیس خداروشکر کی میاد از ما دفاع میکنه؟؟!!!