شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده

حوزه/ رئیس کنفرانس بین المللی یافته های نوین مناسبات دین و خانواده گفت: ۴۰ مقاله شامل ۳۰ مقاله از داخل کشور و ۱۰ مقاله از خارج کشور در این کنفرانس ارائه می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید رضا حسینی، اظهار داشت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طی یکسال و نیم گذشته چهار کنفرانس بین المللی برگزار کرده است که شامل کنفرانس نقش معرفت دینی در علوم انسانی، آسیب شناسی مطالعات، کنفرانس بحران کرونا و مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی و کنفرانس رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا می‌شود.

وی گفت: رویکرد پژوهشگاه در تمامی همایش‌ها ابتدا مطالعه و بررسی مسائل و چالش‌های نوپدید مانند پدیده کرونا از منظر علم و دین بوده است و با بهره مندی توأم از یافته‌های علمی موجود در فضای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌ها برای بررسی چالش‌های نوپدید سعی کرده که مطالعات و تحقیقات گروه‌های علمی را به سمت کاربردی سازی علوم انسانی و حل مشکلات علمی و عملی جامعه سوق دهد.

رئیس کنفرانس بین المللی یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده عنوان کرد: این همایش‌های بین المللی حاصل تضارب آرای میان اندیشمندان داخل و خارج از کشور بوده و در این همایش‌ها، اساتید و اندیشمندان بسیاری به ارائه مقاله پرداختند و حد نصاب پژوهشگاه برای پذیرش مقالات دارای نوآوری بوده است.

وی در خصوص کنفرانس بین المللی یافته‌های نوین در مناسبات دین و خانواده افزود: این کنفرانس بر دو نهاد اثرگذار اجتماعی یعنی نهاد دین و خانواده و همچنین روابط و تعاملات این دو نهاد تاکید می‌کند که هر دو از نهادهای اساسی بشر هستند و در طول تاریخ در تعامل و هم افزایی با یکدیگر در امور اجتماعی اثر گذار بوده اند و همچنین آموزه‌های دینی مشوق نهاد خانواده بوده و نهاد خانواده کانونی برای شکل گیری عقاید، ارزش‌ها و رفتارهای دینی بوده است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در دین اسلام نیز خانواده و مسائل و ابعاد مختلف آن مورد تاکید قرار گرفته است و در قانون اساسی نیز دین و نهادهای دین و خانواده از بنیادی‌ترین نهادهای اساسی کشور هستند.

وی بیان کرد: در سده‌های اخیر به دلیل تحولات سریع در عرصه فرهنگ، اجتماع، رسانه‌ها و غیره تحولات گسترده ای در نهاد خانواده به وقوع پیوسته است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی گفت: در عرصه دین شاهد تضعیف دین مداری جامعه و در عرصه اجتماع شاهد تضعیف بنیاد خانواده و کاهش نرخ ازدواج، کاهش نرخ باروری و غیره هستیم.

حجت الاسلام حسینی ابراز کرد: هدف اصلی در این همایش این است که از آخرین یافته‌های علمی جهت برون رفت از مشکلات و کمک گرفتن از نهاد خانواده برای تقویت دین مداری جامعه استفاده شود.

وی گفت: این همایش با مشارکت اساتید و اندیشمندان از داخل و خارج کشور برگزار می‌شود و علاوه بر سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی و ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ۴۰ مقاله از اندیشمندان داخل و خارج ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰ مقاله در بخش خارجی از کشورهای آمریکا، انگلستان، ترکیه، اسپانیا، استرالیا، فرانسه و لبنان و ۳۰ مقاله از اندیشمندان داخل کشور در چهار پنل ارائه می‌شود.

رئیس کنفرانس بین المللی یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده بیان کرد: پنل جامعه شناسی به کارکردهای اجتماعی خانواده‌های دین مدار و خانواده‌های تأثیر گذار اجتماعی، پنل روانشناسی به ارائه الگوهای رفتاری خانواده دین مدار، روابط عاطفی و اخلاقی میان اعضای خانواده، نظام انگیزشی و سلامت روانی و معنوی خانواده، پنل علوم تربیتی به مسائل مربوط به تربیت دینی فرزندان، نقش تربیت والدین، مدیریت استفاده از فضای مجازی، پنل حقوق به بررسی ابعاد حقوقی و چالش‌های حقوقی جدید در مسائل خانواده، مهندسی حقوق، خانواده در آموزه‌های دینی می‌پردازد.

خاطرنشان می‌شود: کنفرانس بین المللی یافته‌های نوین مناسبات دین و خانواده روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha