جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه

حوزه/ مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه آغاز شد.

در این جشنواره پیام تصویری آیت الله العظمی نوری همدانی پخش شد.

گزارش دبیر کتاب سال حوزه و سخنرانی آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه از دیگر برنامه‌ها است.

ارائه لوح سپاس و تندیس جشنواره به برگزیدگان بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.

این مراسم به صورت زنده و مستقیم از طریق سیمای مرکز نور، رادیو معارف، شبکه برون مرزی ایران پرس، شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه افق سیما، خبرگزاری حوزه، https://telewebion.com/live/noor، تلویزیون اینترنتی abarat.tv و تلویزیون اینترنتی حوزه علمیه ivehowzeh.ir/tvدر حال پخش است.

گزیده پیام حضرت آیت‌الله العظمی همدانی به بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و السلام و الصلوة علی البشیر النذیر و سراج المنیر سیدنا و نبینا ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله فی الارضین.

با آرزوی خیر مقدم به محضر محترم عزیزان کار شما بسیار بسیار مهم است این توفیق پروردگار است که خدا را باید شکر کرد که همچنین توفیقی نصیب شما شده است. نعمت بزرگی است توفیق پروردگار است کار هم بسیار مهم است. آنچه که فعلاً به نظر بنده می‌رسد چند مطلب است: اول اینکه پژوهشگران محترم ناچار بایستی از افرادی که تحت نظر شما کار می‌کنند طبقه‌بندی به وجود آید و این طبقه‌بندی در حوزه‌ها بسیار مهم است. خداوند متعال درک‌ها و فرهنگ‌ها را متفاوت آفریده است. این است که بایستی ما برای شناختن افراد به فرهنگ و سلیقه و ذوق و همه خصوصیات یک فرد پی ببریم. طبیعتاً براساس آن ذوق طبقه‌بندی انجام بدهیم. یک نفر نمی‌تواند در همه ابعاد متخصص باشد مگر اینکه افراد بسیار بسیار نادری؛ افراد معمولی نمی‌توانند در همه رشته‌های مورد نظر شما متخصص و متبحر باشند باید بنابراین شما اولین گام تشخیص و شناخت افرادی است که زیر چتر شما کار می‌کنند، ذوق‌ها متفاوت است، درک‌ها متفاوت است، سلیقه‌ها متفاوت است، ثانیاً افرادی را انتخاب کنید که متخصص باشند متبحر باشند این اولین کار است در حوزه‌های علمی این مطلب سابقه داشته است بعداً حالا طوری است که این سابقه تقریباً متروک شده است اینطور نبوده است.

ناچار هستید که شما افراد را بشناسید بین افراد تفاوت زیاد است اصلاً ذوق و شوق و سوابق اینها هرکدام با یک فنی تبحر پیدا کنند. درس‌های بزرگی در این تاریخ وجود دارد که برای ما درس است برای شما عزیزان درس است. این مساله طبقه‌بندی مسأله‌ی بسیار مهم است اگر می‌شود سالی یکی، دو، سه مرتبه هم یک بالاخره وجهه‌ای ترتیب بدهیم از افرادی که نخبه هستند تقدیر کنیم، تشویق کنیم، در دانشگاه مراسمش را همینطور انجام دهید.

کار دوم در اینجا این است که مساله ادبیات خیلی مهم است و این مشکلی است که بنده خودم چون تجربه کرده‌ام می‌خواهم عرض کنم. ما افراد بسیاری که درس خارج چند سال است که می‌خوانند کتاب می‌گذارند جلویشان می‌بینید ادبیاتشان جالب نیست. و حال اینکه ریشه است و پله اول است اگر کسی ادبیاتش کامل نباشد ۵۰ سال هم درس بخواند این آدم محققی نخواهد شد. خلاصه ادبیات خیلی مهم است شما باید سعی کنید این افراد از لحاظ ادبیات عربی و فارسی چون این شخصی این درس‌ها را می‌خواند در خدمت شما و زیر سیستم شما مشغول تدریس و تعلق است اینها فردا در این جامعه قدم می‌گذارند. در این جامعه آنچه که آموختند بیان می‌کنند، نوشتن هم ادبیات قوی می‌خواهد هم بیان ادبیات قوی می‌خواهد.

مساله سوم که آخر هم اینکه در حوزه‌ها جریانات روز هم مورد توجه قرار گرفته است. وقتمان هم تمام است. از زبان شیخ مفید و شیخ طوسی و سیدمرتضی همینطور می‌آید این در حوزه‌ها خیلی سعی می‌کردند که به این مطالب روز هم توجه بکنند. امروز مطالب روز ما داریم. بعد از انقلابی که امام رضوان الله علیه به وجود آوردند مطالب روز در دنیا زیاد است هم دشمنانی داریم که همان دشمنانی که با اسلام مخالف‌اند هم دوستان و علاقه مندانی داریم. پس لازم است به مطالب روز توجه کنیم، نشریاتی در موضوع داشته باشیم تا کسانی که در زیر چتر شما درس می‌خوانند با مطالب روز بسیار ورزیده باشند آشنا باشند. کار شما بسیار بسیار مهم است. از خداوند متعال توفیق شما را بیشتر خواستاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha