دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برگزاری مراسم ذکر وظیفه تیجانیه ها در ساحل عاج

حوزه/ مراسم وظیفه بین المللی موسوم به «ذکر زاویه» جمعه این هفته با حضور اقطاب تیجانیه از سرتاسر آفریقا و پیروان این مسلک در شهر ابیجان برگزار خواهد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم ذکر معنوی تیجانیه های آفریقا یا همان «وظیفه» با حضور اقطاب و پیروان این فرقه روز جمعه و بعد از اتمام نماز جمعه در زاویه مادر تیجانیه ها در شهر ابیجان برگزار خوهد شد.

لازم به ذکر است، در این مراسم که به همت قطب تیجانیه ساحل عاج، رئیس مجلس اسلامی این کشور و هیئت علمای تیجانیه کشور مراکش، روز جمعه در شهر ابیجان برگزار می‌شود، بزرگان تیجانیه و صاحبان زوایای فرعی در سرتاسر آفریقا از جمله کشورهای: نیجر، نیجریه، مالی، بورکینافاسو، غنا، بنین، توگو، برونئی، سومالی، مصر، سودان، اتیوپی، مراکش، تونس، لیبی، موریتانی؛ در زاویه مادر شهر ابیجان گرد هم جمع می‌شوند و مراسم مذهبی تیجانیه ها موسم به ذکر وظیفه را انجام می‌دهند که این رویداد در بیست سال گذشته از حیث بزرگی و اهمیت بی سابقه می‌باشد.

همچنین بد نیست بدانیم، یکی از ارکان مهم طریقۀ تیجانیه، «ورد» (اذکار خاص) است. محتوای کلی اوراد را بیش‌تر تهلیل، استغفار و گونۀ خاصی از صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به نام «صلاة الفاتح» تشکیل می‌دهد که شمار آن‌ها بنا بر زمان ذکر متفاوت است. علاوه بر اوراد خاص، ۳ نوع ورد عمومی نیز وجود دارد که با نامهای «لازم»، «وظیفه» و «تهلیل» معروف‌اند.

به عنوان نمونه، ورد لازم مجموعۀ ۳ ذکر (یعنی ۱۰۰ بار استغفار، ۱۰۰ بار صلاة فاتح و ۱۰۰ بار لاالٰه‌الاالله) است که دو بار در روز (قبل از نماز صبح و در بعد از ظهر) خوانده می‌شود.

فرقه‌های مختلف تیجانیه در شمار برخی از اوراد با یکدیگر اختلاف دارند، اما همۀ آن‌ها ورد را وسیلۀ انتقال برکت و فیض از جانب پیر به مرید می‌دانند و معتقدند که حاصل این اذکار، تقرب به خداوند است.

آنان همچنین بر این باورند که کراماتی نیز برای مرید حاصل می‌شود که نباید آن‌ها را افشا کرد. البته ذکر کرامات تجانی همچون قدرت وی برای وارد کردن بی‌حساب پیروانش به بهشت مانعی ندارد، زیرا باعث جلب پیروان جدید می‌شود.

خواندن اوراد معمولاً در کنار واجبات دینی انجام می‌گیرد و به‌رغم این‌که برخی از ذکرها صورتی منظوم دارند، تیجانیه تمایل چندانی به سماع نشان نمی‌دهند و به تأثیر از غزالی، آن‌را محدود به خواص می‌دانند. از این‌رو، گاه مشاهده می‌شود که برخی از مشایخ آنان در مجالس سماع حاضر می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha