چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین  محمد صالح کمیلی خراسانی موسس موسسه توحید قم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی با بیان اینکه باید سیر الهی، عرفانی و حسینی(ع) را در خودمان ایجاد کنیم گفت: سیره اهل بیت علیهم السلام باید الگو باشد این مسائل معرفتی باید در ما ایجاد شود پیروان این بزرگان و از شیعیان هستیم باید این معانی در ما ظهور کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح کمیلی خراسانی امروز جمعه در همایش عرفان حسینی اظهار داشت: سوره والفجر را مفسران گفته اند برای امام حسین (ع) است و نفس مطمئنه نشان می‌دهد از همان نفوس چهارگانه ای است که پدر بزرگوار ایشان در بیان این نفس‌ها و مراتب نفسی که انسان در خود دارد بیان کردند.

وی ادامه داد: نفس مطمئنه نفس الهیه ای است که مسیر سالک را روشن می‌کند که باید بگذرد از آن مراتب قبلی تا به چنین مرتبه‌ای دست یابد، نفس نباتی، حیوانیه، لوامه، آمراه، ملهمه، و حتی نفس ناطقه قدسیه وجود دارد که باید از همه این مراتب عبور کرد تا به نفس مطمئنه رسید که در آنجا فقط توحید محض و خالص است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: نفس مطمئنه حق الیقین و باوری است که در هیچ جای آن ظلمت، شک و تردید نیست آنجا خود و جهان را می بیند و همه چیز آن وجود خداوند می‌شود.اینکه انسان بیافتد در آن وادی، محبت، عشق و اطمینان به اعتماد و به اسماءی الهی را خواهد دید.

وی با بیان اینکه رازقیت یکی از اوصاف بزرگ خداوند است گفت: باید رازقیت را از خداوند ببینیم و گرفتار این مادیات نشویم هر چند که این اسباب را برای ما قرار داده اند او این نظم عالم را به وجود آورده است و از ما خواسته شده است که به دنبال کسب و کار برویم اما اگر خدایی نکرده بخواهیم به گواه خودمان یک کسب و کاری که خودمان انجام بدهیم و ظاهر ارزاق را ببینیم و رازق را در رزق نبینیم این امر مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خراسانی تاکید کرد: رزق‌های غیبی بدون اسباب ظاهری برای اولیا الله اتفاق می‌افتد این یکی از نمونه‌های صفات الهی است. اینکه چرا مشیت الهی در ما حاکم نیست به خاطر این است که اراده خودمان را در مسیر اراده الهی قرار نمی‌دهیم در این صورت اراده خداوند را حاکم نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید از سیره و سلوک امام حسین (ع) درس بگیریم گفت: تمام حرکت‌های امام حسین (ع) و چهل منزلی از کربلا به کوفه تا به شام را ببینید، در شام حضرت زینب در جواد یزدیان که از ایشان پرسیدند که مشیت خداوند را در رابطه با برادر و اهل بیتت چگونه دیدی، فرمود ما چیزی جز زیبایی ندیدم که این همان مشیت الهی است.

این استاد فرهیخته ابراز داشت: سیر اهل بیت این مسائل معرفتی است که باید در ما ایجاد شود، ما پیروان این بزرگان و از شیعیان هستیم باید این معانی در ما ظهور کند.

وی با اشاره به اینکه کمیته عرفانی در حوزه تشکیل شده است گفت: باید همه در این مسیر بیایند و مخصوص یک عده خاصی نباشد چرا که در مسائل عرفانی دیگر نباید مسائل مخالف و موافق داشته باشیم زیرا غیر از قرآن، ثقلین و مرام اهل بیت در این مسائل عرفانی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین کمیلی خراسانی گفت: عده‌ای به ما هجمه می‌کنند و تهمت‌هایی به علمای بزرگ این طریقت می‌زنند.

وی به سلوک امام حسین (ع) در کربلا اشاره کرد و گفت: ایشان در کربلا می‌فرمودند که اگر در عشقت مرا پاره پاره کنی از تو دست برنمی دارم و این راه حسین بوده است و ما چقدر این راه را پیگیر هستیم تا یک گرفتاری در زندگی پیش می‌آید جا می‌خوریم در حالی که باید بلا برای ما شیرین و عسل باشد.

استاد حوزه، تاکید کرد: برای زندگی سعادتمند باید راه حسین را برویم در همه حال ایشان با خداوند مناجات داشت از این رو باید حجاب منیت را بین خود و خدا برداریم زیرا از خود چیزی نداریم و همه هستی از خداوند است.

وی به عرفان حسینی در دعای عرفه پرداخت و گفت: در کلام امام حسین جذبه و کشش‌هایی وجود دارد که همه این دعا دارای درس الهی است. باید از خداوند مسلک معصومان را بخواهیم تا برای ما فراهم کند ما فقط فهم نورانی می‌خواهیم ما نه دنبال کرامت و کشف و مکاشفه هستیم و نه به دنبال علوم غریبه و تسخیر هستیم بلکه اینها را حرام می‌دانیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین کمیلی خراسانی ابراز کرد: برای بعضی‌ها مکاشفه‌های ناگهانی پیش می‌آید که باید توجه قلبی به اینگونه مسائل نداشته باشد بلکه اینها نقل و نبات دنیوی است که در مسیر انسان‌ها ریخته می‌شود از این رو برای کسی که اهل ذکر، سلوک و نماز شب است تفکرات روحی و معنوی دارد مسائلی پیش بیاید باید خود را از این مکاشفات پاک کنند و دچار غرور و گرفتار نشوند.

وی تاکید کرد: بعضی از این عرفان‌های کاذب در مکاشفه‌ها ایجاد می‌شود و اساتیدی که استاد نیستند و ادعای استادی می‌کنند سر از زندان در می‌آورند چراکه استاد باید مجتهد در شریعت باشد و همینجوری که نمی‌شود به کاشفه دست یافت. بعد از مکاشفات برنامه‌هایی است که نباید انسان خود را گرفتار کند.

این استاد حوزه، با تاکید بر اینکه انسان نباید به مادیات دنیوی دل ببندد گفت: اگر خداوند به انسان نعمتی را داد و آن را گرفت نباید نگران بود چون خداوند به انسان نعمتی را می‌دهد و می‌گیرد و این نیز یک بعد تربیتی است.

وی بر فرزند آوری تاکید کرد و گفت: بعضی‌ها بخاطر مسائل رزق و روزی بچه نمی‌آورند که همه اینها کفر است همین فرزند آوری و تربیت فرزند مسائل رزق و روزی است. اکنون دولت جمهوری اسلامی و رهبری تاکید دارند که نسل بیشتر شود و ملت ایران باید کوشا باشند تا فرزند آوری شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمیلی خراسانی گفت: بر اساس آمارهای بین المللی از شیعیان، باید به این مساله توجه کرد اگر کسی بخواهد به خاطر مسائل معیشتی کوتاهی کند درست نیست از این را توصیه می‌کنم که خانم‌ها و آقایانی که می‌توانند، اقدام کنند این فرزندآوری قدم و روزی دارد.

وی ابراز تأسف کرد: بعضی از جوانان به خاطر ترس اقدام به ازدواج نمی‌کنند که امیدواریم که با توکل به خداوند با اعتماد به پروردگار اقدام کنند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha