شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اوکراین به مذاکره رضایت داد

یک نماینده پارلمان اوکراین اعلام کرد که مذاکرات میان روسیه و اوکراین تا ساعاتی دیگر آغاز می‌شود.«الکسی گونچارنکو» عضو پارلمان اوکراین به اسکای نیوز گفت که مذاکرات روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هنوز آغاز نشده است و این گفت‌وگوها تا ساعاتی دیگر شروع می‌شود. در همین ارتباط، شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه گزارش داد که هیئت‌های روسیه و اوکراین به مقر مذاکرات رسیده‌اند. پیش‌تر دفتر ولودیمر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده بود که نشست روسیه و اوکراین بدون پیش‌شرط در منطقه مرزی اوکراین و بلاروس برگزار می‌شود. ریاست جمهوری اوکراین افزود: «دیدار با هیئت روسی در نزدیکی رودخانه پریپات برگزار می‌شود و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس متعهد شد که امنیت هیئت ما را حفظ کند».از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز یکشنبه گفت که اوکراین شهر گومل بلاروس را به عنوان محل مذاکره با طرف اوکراینی انتخاب کرده است و عملیات نظامی ارتش روسیه در جریان مذاکرات متوقف نخواهد شد. ولادیمیر مدینسکی رئیس هیئت روسیه به بلاروس برای مذاکره با اوکراین یکشنبه شب گفت که کی‌یف با هیئت روسی در بلاروس دیدار کرده است و هیئت مسکو در حال عزیمت به محل برگزاری مذاکرات است.

منبع: ایسنا

بحران امنیتی تل‌آویو و دوبی بالا گرفت

شبکه ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد از حدود ۱۲ روز دیگر تمام پروازهای شرکت‌های اسرائیلی از فرودگاه بن‌گوریون به دوبی متوقف خواهند شد. به‌نوشته این رسانه عبری‌زبان به‌دلیل اختلاف بر سر نحوه تأمین امنیت پروازهای شرکت‌های هوایی اسرائیل که بین اسرائیل (فلسطین اشغالی) و امارات متحده عربی پرواز می‌کنند، از روز ۸ مارس این پروازها به‌مقصد دوبی متوقف خواهند شد و به‌جای آن تمام پروازها در فرودگاه ابوظبی به زمین خواهند نشست. شرکت هوایی آرکیا هم در واکنش به این بحران امنیتی هم اعلام کرد راه‌حلی برای ادامه برقراری این پروازها به دوبی پیدا نشده است و این شرکت تمام پروازهای خود را به‌مقصد فرودگاه ابوظبی انجام خواهد داد و مسافران این شرکت می‌توانند بقیه مسیر را که حدود ۴۵ دقیقه است به‌وسیله اتوبوس‌هایی که برای آنها تدارک دیده می‌شود، طی کنند. گفتنی است اعتراض نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی به تدابیر امنیتی موجود در فرودگاه دوبی باعث شد پروازهای انجام‌گرفته سه شرکت هوایی اسرائیلی به دوبی به یک پرواز در هفته تقلیل یابند و اکنون نیز مقرر شد از ۸ مارس به‌طور کامل متوقف شوند. به‌نوشته این رسانه عبری‌زبان به‌رغم روابط گرم موجود بین دو طرف، اما اختلاف نظر قابل‌توجهی در زمینه مسائل امنیتی وجود دارد.

منبع: تسنیم

پوتین دستور آماده باش هسته‌ای داد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور دستور داد نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را در حالت آماده باش قرار دهد. پوتین در دیدار با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، موضع گیری ناتو را غیرقابل قبول توصیف کرد. پوتین در پیامی تصویری گفت: علاوه بر تحریم‌ها، سران سیاسی ناتو به خود اجازه می‌دهند تا سخنان خصمانه‌ای در برابر کشور ما بیان کنند. به همین علت، به وزارت دفاع و ستاد مشترک دستور می‌دهم نیروهای بازدارنده را در حالت جنگی قرار دهند. رئیس جمهور روسیه گفت: همچنین در جلسه با سران نظامی روسیه از فرمانده ارتش این کشور خواست وضعیت نظامیان را به حالت اضطراری تغییر دهد.

منبع: خبرنگاران جوان

باقری با آخرین پیام ایران عازم وین شد

علی باقری، عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان، دیشب با دستور کار مشخص و به منظور پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات برای حصول توافق عازم وین شد. شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده است همواره بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد، تاکید کرده است. این در حالی است که مذاکرات لغو تحریم‌های وین در روزهای اخیر به مراحل مهم و حساسی رسیده است و همه طرف‌های مذاکره‌کننده در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند. همچنین حسین امیر عبداللهیان شب گذشته، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم و با جوزف بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین تلفنی گفت وگو داشتم. امیر عبداللهیان افزود: همکارم علی باقری نیز با مو را در تماس و مشورت است همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاش هستیم خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده ایم. باقری هفته گذشته با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم اما تا وقتی درباره همه‌چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. وی با بیان اینکه واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه ۴ سال گذشته لازمه تحقق این هدف است، افزود: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرا رسیده است.

منبع: ایرنا

رئیس‌جمهور برای ایرانیان مقیم اوکراین دستور ویژه داد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به گزارش وزیر امور خارجه در هیئت دولت گفت: رئیس‌جمهور بر حمایت از ایرانیان ساکن اوکراین به خصوص دانشجویان تأکید کرد و دستور داد، وزارت امور خارجه با رایزنی جدی تا حل مشکل پیگیر باشد. وی همچنین به گزارش وزیر نفت در جلسه هیئت دولت اشاره کرد و افزود: به حمدالله از پیک مصرف گاز عبور کردیم و تمام محدودیت‌ها برای صنایع در حوزه مصرف گاز برداشته شده است. سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از مدیریت مناسب وزارتخانه‌های نفت و نیرو، عدم قطعی گاز در کشور را از نتایج آن دانست. بهادری جهرمی از گزارش وزیر اقتصاد در خصوص تسهیل سیاست صدور مجوز کسب و کار گفت و افزود: برخی از وزارتخانه‌ها مثل وزارت کار، میراث فرهنگی که در بحث صدور مجوز پیشرو بودند، گزارشی ارائه کردند و رئیس‌جمهور بر سهولت صدور مجوزها برای تحقق شعار سال تأکید جدی داشتند. سخنگوی دولت از رفع ایرادات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری سرخس، دوغارون و مازندران خبر داد و گفت: دولت با ارائه سه لایحه مجزا برای ایجاد مناطق آزاد تجاری در این سه منطقه موافقت کرد.

منبع: مهر

فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران وارد پاکستان شد

امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ایران و هیئت همراه در بدو ورود به پایگاه هوایی «نورخان» در اسلام‌آباد از سوی جمعی از مقامات نیروی هوایی پاکستان و همچنین «سید محمدعلی حسینی» سفیر و سرهنگ «مصطفی قنبرپور» وابسته نظامی ایران در پاکستان مورد استقبال قرار گرفت. فرمانده نیروی هوایی ارتش کشورمان قرار است فردا با حضور در مقر فرماندهی نیروی هوایی پاکستان در اسلام‌آباد با ژنرال «ظهیر احمد بابر» فرمانده نیروی هوایی این کشور دیدار کند. بازدید از برخی از تأسیسات نیروس هوایی از دیگر برنامه‌های سفر رسمی امیر سرتیپ واحدی به پاکستان خواهد بود.

منبع: مهر

ریکرو مردان ایران قهرمان جهان شد

مسابقات پارا تیراندازی با کمان قهرمانی جهان در امارات امروز به پایان رسید و تیم ریکرو مردان کشورمان صاحب مدال طلا شد. تیم ریکرو مردان با ترکیب غلامرضا رحیمی و اصغر زارعی‌نژاد پس از استراحت در دور نخست، در دور یک چهارم نهایی مقابل تیم هند با نتیجه ۶ بر صفر به پیروزی رسید. تیم ایران در نیمه‌نهایی با نتیجه ۵ بر ۳ مقابل ترکیه به پیروزی رسید و فینالیست شد. تیم ایران در دیدار نهایی با نتیجه ۵ بر ۴ مقابل بریتانیا به پیروزی رسید و صاحب مدال طلا شد.

منبع: مهر

اروپا آماده باش هسته‌ای داد

عملیات نظامی روسیه در اوکراین در حالی برای چهارمین روز متوالی ادامه دارد که آخرین گزارش‌ها حاکی از پیشروی گسترده نیروهای روس است. در این میان، سران کشورهای غربی نیز مسکو را به اعمال شدیدترین انواع تحریم‌ها تهدید کرده‌اند. هم اکنون درگیری با سلاح‌های سنگین و متوسط از سمت شمال و غرب کی‌یف در جریان است. برخی منابع خبری از شلیک موشک‌های بالستیک توسط روسیه در مناطقی از اوکراین خبر می‌دهند. همچنین تصاویر منتشره نشان دهنده این است که روس‌ها یک مخزن بزرگ نفت را در کی‌یف هدف قرار دادند. در واکنش به دستور «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه برای قرار دادن نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه در حالت آماده باش، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی نیوز، فرمان بازدارندگی هسته‌ای روسیه را نمونه‌ای از اقدامات پوتین برای تولید تهدید عنوان کرد. سخنگوی کاخ سفید گفت که پوتین برای توجیه تجاوز خود اقدام به تولید تهدیداتی می‌کند که وجود خارجی ندارد. ساکی در ادامه گفت: «روسیه در هیچ مقطعی از سوی ناتو مورد تهدید قرار نگرفته است، روسیه از سوی اوکراین در معرض تهدید قرار نگرفته است، اینها همه ادعاهای رئیس جمهور پوتین است و ما توانایی دفاع از خود را داریم.»

منبع: مهر

صادرات گاز روسیه از خاک اوکراین قطع نشد

گازپروم روسیه اعلام کرد صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین به اروپا مطابق با درخواست مشتریان به طور عادی ادامه دارد. درخواست گاز از این مسیر تا روز یکشنبه ۱۰۷.۵ میلیون متر مکعب بوده است. اتحادیه اروپا برای ۳۵ درصد از واردات گاز طبیعی خود به روسیه متکی است، اگرچه برخی از کشورهای اروپایی بیش از سایرین به گاز روسیه متکی هستند. تنش‌ها بر سر اوکراین بحران انرژی اروپا را که از سال گذشته آغاز شد، تشدید کرده است. کارشناسان متوسل شدن به استراتژی سخت گیرانه تر در مورد انرژی روسیه از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده با وقوع جنگ در اوکراین را رد می‌کنند.

منبع: مهر

بزرگترین هواپیمای باری جهان منهدم شد

شرکت صنایع دفاع اوکراین اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی «ان ۲۲۵ میرا» به عنوان بزرگترین هواپیمای باری جهان، در جریان عملیات نظامی در فرودگاه گوستومل در نزدیکی کی یف منهدم شد. این شرکت در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد که انهدام این هواپیما در جریان نبردها در فرودگاه آنتونوف واقع در شهر گوستومل در نزدیکی پایتخت کی یف رخ داد. بیانیه این شرکت نشان می‌دهد که هزینه‌های ساخت مجدد هواپیما ممکن است به دو میلیارد دلار برسد و بیش از ۵ سال طول بکشد. هواپیمای «ان ۲۲۵ میرا» که در دهه ۱۹۸۰ در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد، بزرگترین هواپیمای ترابری در جهان از نظر اندازه و وزن است. این هواپیما اولین پرواز خود را در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ انجام داد و استفاده از تنها نسخه آن در سال ۱۹۸۹ آغاز شد.

منبع: مهر

رئیسی همه را موظف به اجرای «سند ملی بیماران نادر» کرد

رئیس‌جمهور اعلام کرد: با توجه به ابلاغ «سند ملی بیماران نادر» همه دستگاه‌ها موظف به عملیاتی کردن و اجرای آن هستند.حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز ملی حمایت از بیماران نادر ایران خاطر نشان کرد: هشتم اسفند ماه، «روز حمایت ملی از بیماران نادر ایران» نام‌گذاری شده است. امیدوارم با ثبت این روز در تقویم کشور، امسال برای جامعه بیماران نادر، سالی متفاوت گردد و توجه ویژه عموم مردم، رسانه‌ها و دستگاه‌های مسئول، به بهانه این روز ملی، نویدبخش روزهای بهتر برای بیماران و مستوجب تقویت سرمایه اجتماعی کشور باشد.

منبع: مهر

تحریم‌ها دست ایران را از ابزارهای مهار کرونا قطع کرد

بهرام عین اللهی، در نشست عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که در زمینه تسریع روند واکسیناسیون فراگیر برگزار شد، با بیان اینکه جهان در طول دو سال گذشته با وضعیت بی سابقه‌ای دست و پنجه نرم کرده است، اظهار کرد: با وجود اینکه پیشرفت‌های ملموسی در غلبه بر این ویروس چندگانه حاصل شده است اما هنوز دولت‌ها و مردم در سراسر جهان از پیامدهای چندوجهی آن رنج می‌برند. وی ادامه داد: تلاش علمی در تولید واکسن‌ها کلید نجات جان انسان‌ها است، اما توزیع ناعادلانه، احتکار واکسن، و عدم شفافیت تولیدکنندگان به عنوان یکی از دلایل اصلی دستاوردهای ناقص باقی مانده است. وزیر بهداشت با بیان اینکه تحریم‌های یک جانبه مانعی جدی در راه تحقق حق اساسی کشورمان برای به دست آوردن و دسترسی به ابزارهای لازم برای مهار و شکست COVID-19 هستند، عنوان کرد: ایران به عنوان یکی از کشورهای تولید کننده واکسن کووید، انتظار دارد سازمان جهانی بهداشت روند ثبت نام را برای دریافت EUL تسهیل و تسریع کند. عین اللهی با تاکید بر اینکه تردید در مورد واکسن و مشارکت ضعیف جامعه هنوز در سراسر جهان رایج بوده و کار بیشتری برای افزایش آگاهی لازم است، تصریح کرد: زیرا تا زمانی که همه در امان نباشند، هیچکس ایمن نیست. وی در پایان بر اهمیت اتخاذ رویکردی جامع از طریق همکاری‌های بین‌المللی تقویت‌شده، با هدف توسعه یک سیستم سلامت قوی‌تر، کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر برای همه‌گیری‌های کنونی و آینده تاکید کرد.

منبع: مهر

جشن ملی نیکوکاری به نقطه آغاز نزدیک شد

حبیب‌الله آسوده با تشریح جزئیات برگزاری جشن نیکوکاری افزود: جشن نیکوکاری از ۱۲ اسفندماه، همزمان با هفته احسان و نیکوکاری آغاز می‌شود. وی با بیان اینکه این جشن ملی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای خانواده‌های نیازمند در آستانه سال نو برگزار می‌شود، ادامه داد: در روز پنج‌شنبه ۱۲ اسفند، پایگاه‌های جشن نیکوکاری در میادین و مراکز اصلی شهرها مستقر خواهند شد. معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اظهار کرد: در روز جمعه ۱۳ اسفند نیز میعادگاه‌های نمازجمعه در سراسر کشور، میزبان حضور خیران و مردم نیکوکار به منظور مشارکت در جشن نیکوکاری است. آسوده با اعلام روش‌های مشارکت مردم در این طرح ملی، خاطرنشان کرد: شماره کارت ۶۲۷۷-۶۰۷۷-۷۷۷۷-۷۷۷۷ به منظور جذب کمک‌های مردم نیکوکار در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه دفاتر کمیته امداد در سراسر کشور نیز آمادگی جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دارند، تاکید کرد: شهروندان و خیران همچنین می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد دستوری ۸۸۷۷#* یا مراجعه به سایت EMDAD.IR کمک‌های خود را برای رفع احتیاجات نیازمندان در آستانه سال نو پرداخت کنند.

منبع: مهر

ردپای «تل آویو» در سوءقصد به «خضر عدنان» لو رفت

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین امروز یکشنبه به حادثه سو قصد به جان «خضر عدنان» عضو ارشد این جنبش واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. بر اساس این گزارش، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد: دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی پشت پرده سو قصد به جان خضر عدنان قرار دارد. ما تعرض به عدنان را تعرض به جهاد اسلامی می‌دانیم. پیش از این، جنبش مقاومت اسلامی حماس با صدور بیانیه‌ای تیراندازی به سمت شیخ خضر عدنان از رهبران جهاد اسلامی در شهر نابلس را جنایتی خواند که باید قاطعانه محکوم شود. جنبش مقاومت اسلامی حماس در بیانیه مذکور اعلام کرد که عموم فلسطینیان باید در مقابل تهدیدات علیه شخصیت‌ها و چهره‌های ملی در کرانه باختری ایستاده و با آن مقابله کنند. حماس عنوان کرد که سو قصد به جان خضر عدنان، تعرض به تمامی ارزش‌های ملی است که او برای آن مبارزه می‌کند و همه فلسطینیان می‌دانند که او تا چه اندازه در مسیر تحقق حقوق مشروع ملت فلسطین تلاش کرده است.

منبع: مهر

ناسا منظومه‌های ستاره‌ای چهارگانه را کشف کرد

ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا تقریباً ۱۰۰ منظومه ستاره‌ای چهارگانه(Quadruple Star Systems) پیدا کرده است.ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا که به اختصار تس(TESS) نامیده می‌شود از زمان آغاز ماموریت خود در اواخر سال ۲۰۱۸، بیش از ۵ هزار نامزد سیاره فراخورشیدی و ۱۹۷ سیاره فراخورشیدی تایید شده را پیدا کرده است. تس علاوه بر آنکه در یافتن سیارات فراخورشیدی عملکرد خوبی دارد، یک پلتفرم علمی قدرتمند است و اکتشافات دیگری نیز انجام داده است. دانشمندانی که به بررسی داده‌های ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران می‌پردازند، اخیراً از شناسایی ۹۷ نامزد ستاره چهارگانه خبر داده‌اند که در صورت تایید تعداد منظومه‌های چهارگانه شناخته شده را دو برابر می‌کند. ماموریت این ماهواره ناسا یافتن سیارات فراخورشیدی است. به طور خاص، ماموریت آن یافتن سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره‌های درخشان نزدیک است. این ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران همچنین می‌تواند جرم، چگالی، اندازه و مدار آن سیارات را بررسی کند. ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران یک تلسکوپ فضایی ساخت ناسا است. به عنوان ادامه برنامه کاوشگران، هدف تس جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی بیشتر در فضایی ۴۰۰ برابر پوشش ماموریت کپلر با استفاده از روش گذر است. مجموعه دوربین‌های میدان وسیع آن ۸۵ درصد از آسمان را بررسی کرده و حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری کرده است. دانشمندان از فناوری یادگیری ماشینی و گروهی از دانشمندان شهروند مشتاق برای بررسی این داده‌ها استفاده می‌کنند. نویسنده اصلی مقاله اخیر "وسلین کوستوف"(Veselin Kostov) از مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا است. نویسندگان این مطالعه گفتند: نامزدهای شناسایی شده در داده‌های تصویر کامل تس از بخش‌های ۱ تا ۴۲، از طریق ترکیبی از روش‌های یادگیری ماشین و بررسی‌های بصری و با مشارکت‌های گروهی اختصاصی از دانشمندان شهروند شناسایی شدند. طی این پروژه محققان ناسا از هفت شهروند دانشمند باتجربه کمک دریافت کردند و آنها به محققان در تجزیه و تحلیل پیکسل به پیکسل منحنی‌های نور کمک کردند. طی این مطالعه محققان تلاش خود را بر شناسایی منظومه‌های ستاره‌ای سه‌گانه و چهارگانه متمرکز کردند اما نتایج فراتر از آن سامانه‌های ستاره‌ای متعدد است. نویسندگان اظهار کردند، نخستین منظومه ستاره‌ای شش‌گانه و اولین سیاره دروانی گذران را که از یک بخش از داده‌های تس شناسایی شده‌اند، پیدا کردند. منظومه‌های ستاره‌ای چهارگانه شامل دو ستاره دوگانه در حال کسوف(EB) هستند. با این حال، آنها فقط در صورتی دو ستاره دوگانه در حال کسوف هستند که یکدیگر را از نقطه نظر ما تحت الشعاع قرار دهند. محققان فقط به منظومه‌های چهارگانه ستاره‌ای خاص علاقه‌مند بودند و بنابراین بیشتر تمرکز خود را بر روی آنها گذاشتند.

منبع: ایسنا

ریاض میادین گازی جدید کشف کرد

آرامکوی سعودی میادین گاز طبیعی در چهار منطقه عربستان سعودی کشف کرده است. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی این کشور گزارش کرد این میادین در مناطق مرکزی، در صحرای ربع الخالی، نزدیک مرز شمالی و در منطقه شرقی هستند. عربستان سعودی به دنبال افزایش تولید گاز و افزایش سهم گاز طبیعی در سبد انرژی خود و جایگزین کردن آن به جای نفت خام و نفت کوره است تا مصرف برق رو به رشد را تامین کرده و نفت بیشتری برای صادرات آزاد کند. وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: پنج میدان گازی کشف شده است اما در گزارش خبرگزاری سعودی اشاره‌ای نشد که آیا این همه ذخایری است که کشف شده اند. میدان‌هایی که شاهزاده عبدالعزیز از آنها نام برد، شادون در منطقه مرکزی، شهاب و شورفا در صحرای ربع الخالی در منطقه جنوبی، ام خانسر نزدیک مرز شمالی با عراق و سمنا در منطقه شرفی هستند. بر اساس گزارش رویترز، دو میدان سمنا و ام خانسر در میان این میادین، گاز غیرمرسوم هستند که به عنوان شیل شناخته می‌شود و استخراج آن تکنیک‌های استخراج ویژه ای می‌طلبد.

منبع: ایسنا

لیورپول قهرمان جام اتحادیه انگلیس شد

لیورپول با برتری برابر چلسی در ضربات پنالتی قهرمان جام اتحادیه شد.دو تیم فوتبال لیورپول و چلسی در دیدار نهایی جام اتحادیه انگلیس در ورزشگاه ومبلی شهر لندن برابر هم به میدان رفتند که دو تیم در نیمه نخست صاحب چند موقعیت شدند ولی دروازه‌ها بسته ماند و توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد. در دقیقه ۶۴ محمد صلاح یک تک به تک را در کمال ناباوری از دست داد و نتوانست گلزنی کند. در دقیقه ۶۷ ژوئل ماتیپ توانست گلزنی کند ولی باز هم بخت با لیورپول یار نبود و این گل نیز مردود اعلام شد. داور با استفاده از VAR آفساید ویرجیل فان دایک را اعلام کرد که با اعتراض هواداران لیورپول همراه شد. در دقیقه ۷۸ کای هاورتز برای چلسی گلزنی کرد که این گل نیز به دلیل آفساید تیمو ورنر مردود اعلام شد تا دو تیم از نظر گل‌های زده و مردود شده برابر شوند. بعد از فشارهای دقایق پایانی، درخشش مندی باعث شد تا بازی با تساوی بدون گل به پایان برسد و وارد وقت‌های اضافه شود. چلسی دو بار به وسیله لوکاکو و هاورتز در وقت‌های اضافه گلزنی کرد که هر دو بار آفساید اعلام شد. در نهایت این دیدار به ضربات پنالتی کشیده شد و لیورپول ۱۱ بر ۱۰ به برتری رسید. کپا آریزابالاگا دروازه بان چلسی تتها بازیکنی بود که پنالتی خود را از دست داد.

منبع: ایسنا

نوبل ریاضیات مجازی شد

بر اساس نامه اتحادیه بین‌المللی ریاضیات (IMU) به انجمن ریاضی ایران، کمیته اجرایی این اتحادیه تصمیم گرفته است کنگره بین‌المللی ریاضیدانان (ICM) در سال ۲۰۲۲ در روسیه برگزار نشود.بر اساس نامه اتحادیه بین‌المللی ریاضیات (IMU) به انجمن ریاضی ایران، این انجمن اعلام کرده است که کمیته اجرایی اتحادیه بین المللی ریاضیات تصمیم گرفته است کنگره بین‌المللی ریاضیدانان (ICM) را که پیش از این قرار بود در ژوئیه سال ۲۰۲۲ در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار شود، به صورت مجازی برگزار کند. شرکت در این رویداد برای همه، رایگان خواهد بود. مجمع عمومی ICM نیز که باید به صورت حضوری برگزار شود، در روسیه برگزار نخواهد شد. اهدای جایزه فیلدز و دیگر جوایز ریاضی نیز، روز بعد از مجمع عمومی صورت خواهد گرفت.پیش از این، بیش از ۱۰۰ عضو انجمن‌های ریاضی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، تاخیر در برگزاری بزرگترین رویداد ریاضی و اهدای مدال فیلدز را خواستار شده بودند. آنها باور دارند که کنگره بین‌المللی ریاضیدانان را نمی‌توان در چارچوب یک جنگ بالقوه برگزار کرد که بسیاری از ریاضیدانان را از مشارکت محروم می‌کند و ممکن است به جای متحد کردن، جامعه ریاضی را تقسیم کند.

منبع: ایسنا

چین آزمایشگاه اکتشافات فضای عمیق را افتتاح کرد

طبق اعلام سازمان ملی فضایی چین(CNSA)، آزمایشگاه اکتشافات فضای عمیق چین(deep space exploration laboratory) رسماً افتتاح شد. دفتر مرکزی این آزمایشگاه که توسط سازمان ملی فضایی چین و دانشگاه علم و فناوری چین تأسیس شده است، در شهر هفئی چین قرار دارد. به گفته سازمان ملی فضایی چین، این آزمایشگاه، تحقیقات علم و فناوری را با تمرکز بر پروژه‌های ملی بزرگ در زمینه اکتشافات فضای عمیق انجام خواهد داد و نقش مهمی در ترویج دستاوردهای تحقیقاتی ایفا خواهد کرد. به گفته "ژانگ کجیان"(Zhang Kejian) رئیس سازمان ملی فضایی چین، این سازمان از آزمایشگاه برای پیوستن به ساخت پروژه‌های مهندسی بزرگ از جمله مرحله چهارم برنامه اکتشاف ماه، برنامه اکتشاف سیاره‌ای، ایستگاه بین‌المللی تحقیقات علمی ماه و سیستم دفاع سیارکی پشتیبانی خواهد کرد. ژانگ گفت که این سازمان همچنین از آزمایشگاه برای توسعه امکانات تحقیقاتی علمی در مقیاس بزرگ در زمینه اکتشافات فضا و تقویت برنامه‌های علمی بین‌المللی و پروژه‌های همکاری بین‌المللی مانند ایستگاه تحقیقاتی ماه حمایت خواهد کرد.

منبع: ایسنا

دختر پرنده ایران رکورد ملی را جابه جا کرد

سارینا ساعدی رکورد ملی ماده‌پرش سه‌گام داخل سالن زنان کشور را شکست. در جریان رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی کشور ترکیه، سارینا ساعدی از تیم پلیمر خلیج فارس خرم‌آباد موفق شد رکورد ملی ماده‌پرش سه‌گام داخل سالن زنان ایران را جابه‌جا کند. او با ثبت حد نصاب ۱۲.۶۹ متر توانست رکورد ملی این ماده را که پیش از این با ۱۲.۵۶ متر متعلق به خودش بود، بهبود ببخشد. این حد نصاب پس از منفی شدن آزمایش دوپینگ سارینا ساعدی ثبت نهایی خواهد شد. ۲۶ دوومیدانی‌کار ایران در قالب دو تیم پلیمر خلیج فارس و چادر ملو اردکان به مسابقات قهرمانی کشور ترکیه اعزام شدند و طی دو روز به رقابت با حریفان خود پرداختند.

منبع: ایسنا

موشک‌های اسکندر شلیک شدند

یک مقام اوکراینی از شلیک موشک‌های اسکندر از بلاروس به سمت خاک اوکراین در ساعت حدود ۵ بعد از ظهر به وقت محلی (۱۵ به وقت گرنویچ) خبر داد. این اقدام در حالی صورت می‌پذیرد که طبق اعلاک دفتر ریاست جمهوری اوکراین، قرار است مقامات روسیه و اوکراین در مکانی میان مرزهای بلاروس و اوکراین امروز (یکشنبه) دیدار کنند «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، به ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور دستور داد نیروهای بازدارنده هسته‌ای این کشور را در حالت آماده باش قرار دهد. پس از این دستور پوتین کاخ سفید مدعی شد پوتین تهدیدهایی انجام می‌دهد که با هشدار نیروی هسته‌ای همراه است. اندکی بعد سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز، با اشاره به این دستور پوتین، مدعی شد پوتین تهدیدهایی انجام می‌دهد که با هشدار نیروی هسته‌ای همراه است. اما در مقابل «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، شب گذشته گفته بود سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دلیلی ندارد که مدعی تجاوز روسیه به اوکراین باشد و افزود: «با توجه به ناتوانی کشورهای ناتو در مذاکره و عدم تمایل آن‌ها به تقویت واقعی امنیت در اروپا، براساس اصل امنیت برابر و غیرقابل تقسیم، ما تلاش آن‌ها را برای متهم کردنِ روسیه به تجاوز به اوکراین بی‌اساس می‌دانیم.»

منبع: خبرنگاران جوان

بحران اوکراین گره اقلیم اروپا را بدتر گرد

بروکسل انتقال سبز اروپا را به عنوان مفری از اتکا به انرژی روسیه و هزینه‌های سالانه ۳۰۰ میلیارد یورویی کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه واردات نفت و گاز در نظر گرفته است. این امر مستلزم سرمایه گذاری‌های هنگفت است، اما در نهایت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و به صنعت اروپایی در زمینه فناوری‌های سبز جهانی مزیت می بخشد. این در حالی است که نگرانی‌ها در مورد هزینه‌ها بر مذاکرات در مورد پیشنهادات آب و هوایی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا سایه افکنده است. اکثریت نمایندگان دو نهاد باید این قوانین را تصویب کنند. اگرچه افزایش بهای انرژی محرک اصلی افزایش اخیر صورتحساب‌های انرژی است، شمار رو به رشدی از کشورها به ویژه از میان کشورهای فقیرتر شرق این بلوک نسبت به عقب نشینی عمومی در صورت افزایش هزینه‌های اهداف سبز بلندپروازانه در آینده هشدار می‌دهند. یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: ما قبلاً گروه نسبتاً قابل توجهی از کشورهایی بودیم که در مورد اهداف بیشتر بحث و تبادل نظر می‌کردیم. اما اکنون تعداد زیادی باقی نمانده است. پیشنهادات اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ۵۵ درصدی تا سال ۲۰۳۰ از سطح سال ۱۹۹۰ طراحی شده که سومین اقتصاد بزرگ جهان را در مسیری قرار می‌دهد که اگر در سطح جهانی دنبال شود، می‌تواند از مخرب‌ترین تاثیرات گرمایش جهانی جلوگیری کند.

منبع: ایرنا

سرم‌های متروکه امحا شدند

عملیات امحای ۲۸۰ تن سرم تاریخ گذشته در گمرک تهران انجام شد. بر این اساس عملیات امحای ۲۸۰ تن سرم تاریخ منقضی شده متروکه، توسط سازمان اموال تملیکی با حضور مجتهدی رئیس این سازمان، قاسمخانی مدیر کل گمرک تهران، رعنایی مدیر حراست گمرک تهران، بهرامی مدیر اموال تملیکی استان تهران مقام قضایی و نماینده وزارت بهداشت در گمرک تهران انجام شد. این سرم‌ها که در سال ۹۵ و حدود پنج سال پیش وارد کشور شده بود و صاحب کالا قبل از منقضی شدن آن نسبت به انجام تشریفات کامل ترخیص اقدام نکرده بود و متروکه شده و امکان استفاده آن وجود نداشت صبح امروز با حضور رئیس سازمان اموال تملیکی و نهادهای مرتبط در گمرک تهران امحا شد. نکته قابل توجه اینکه، ظاهراً تاریخ انقضا این سرمها سال ۲۰۱۹ بوده است. این درحالی است که عدم ترخیص این سرمها در یکی دو سال گذشته و همزمان با اوج گیری کرونا حاشیه ساز شده بود. گفتنی است، رییس جمهور و وزیر اقتصاد در خصوص تعیین تکلیف سریع کالاهای متروکه، از ابتدای دولت سیزدهم و روزهای اخیر هشدارهای جدی به دستگاه‌های مرتبط داده بودند. اما در خصوص این عملیات امحا به چند موضوع مهم باید توجه شود، نکته اول اینکه، امحا سرمها در محوطه گمرک تهران و درکنار محل دپو صدها دستگاه کانتینر رسوبی در این گمرک انجام شد. بر اساس قواعد گمرکی بعد از اعمال تشریفات متروکه کالا بایستی به انبارهای سازمان اموال تملیکی منتقل و عملیات امحا معمولاً در محوطه‌های متعلق به این سازمان انجام می‌شود. از سوی دیگر ذکر این نکته نیز قابل توجه است که سازمان اموال تملیکی در حالی بعد از ۵ سال از تاریخ ورود کالا به کشور، اقدام به امحا این ۲۸۰ تن سرم تاریخ مصرف گذشته، کرده که هنوز علت اصلی تاخیر در تعیین تکلیف و امحا این کالاها مشخص نشده است. در واقع بعد از این عملیات امحا نیز روشن نیست که کدام دستگاه عامل طولانی شدن فرایند و تشریفات گمرکی این کالاها بوده است. در واقع از سال ۹۷ یعنی دو سال پس از ورود کالا به کشور، عملاً فرایند تعیین تکلیف (ترخیص، امحا یا …) با سوالات و ابهاماتی خاص رو به رو شده بود. در این بین سازمان غذا و دارو نیز بایستی درخصوص علل عدم صدور مجوزهای مربوطه شفاف سازی کند.

منبع: تسنیم

ایران به عطر شهدای دفاع مقدس معطر می‌شود

پیکرهای مطهر شهدای تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس که در مناطق عملیاتی فکه، مجنون، شرق دجله و شلمچه تفحص شدند وارد کشور می‌شوند.این شهدا در عملیات‌های والفجر مقدماتی خیبر، بدر، کربلای ۵ و تک دشمن در انتهای جنگ به شهادت رسیدند. سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح امروز در حاشیه مراسم در آیین استقبال از پیکرهای مطهر ۷۲ شهید دفاع مقدس در مرز شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عملیات تفحص شهدای هشت سال دفاع مقدس در مناطق تعیین شده همچنان ادامه دارد. وی افزود: پیکرهای پاک و مطهر ۷۲ شهید تازه تفحص شده در حالی در سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) به خاک وطن منتقل شد که تعداد آنها با شهدای کربلا برابری می‌کند. سردار باقرزاده اظهار داشت: عملیات تفحص و جست و جو برای یافتن این شهدا از اواخر دی ماه امسال تا روز گذشته (هفتم اسفندماه) در مناطق عملیاتی فکه، مجنون، شرق دجله و شلمچه ادامه داشت. فرمانده کمیته جست و جوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این رزمندگان در عملیات والفجر مقدماتی، خیبر، بدر، کربلای پنج و تک دشمن در سال پایانی جنگ به شهادت رسیدند افزود: پیکرهای این شهدا به اهواز منتقل می‌شود تا کاروان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی که برای بازدید مناطق عملیاتی به خوزستان سفر می‌کنند آنها را زیارت کنند. همزمان با سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) پیکرهای پاک و مطهر ۷۲ شهید دوران دفاع مقدس از طریق مرز بین‌المللی شلمچه وارد کشور شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha