شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرانسه

حوزه/ فرانسه و متحدان نظامی‌اش بعد از نزدیک به یک دهه استفاده از کشور مالی به عنوان پایگاه نظامی، اکنون خواهان ترک این کشور هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، گروهی از اسلام نمایان، از جمله شاخه آفریقای القاعده (AQIM)، باعث ایجاد شورشی در شمال مالی در سال ۲۰۱۲ شدند. اگرچه این نیروها اندکی سرکوب شدند، اما با سازماندهی مجدد در سال ۲۰۱۵، خشونت‌هایی را در شمال و مرکز این کشور رقم زدند.
در سال ۲۰۱۷، القاعده با یکی دیگر از شاخه‌های انحرافی ادغام و گروه دیگری را تشکیل دادند. این گروه‌ها اکنون دارای قلمرویی در کشور مالی، بورکینافاسو و نیجریه هستند و در منطقه‌ای بزرگ‌تر از آلمان فعلی، فعالیت دارند.
گروه‌های شورشی به برخی از فقیرترین جوامع جهان حمله کرده و باعث کشته شدن همه افراد، اعم از نظامیان و غیرنظامیان می‌شوند. در این حملات به منطقه ساحل، هزاران نفر کشته و بیش از ۲ میلیون نفر آواره شده‌اند. خشونت این گروه‌ها اگرچه کشورهای منطقه ساحل را تکان داده است، اما آنها نتوانسته‌اند دولتی همانند دولت اسلامی داعش در سوریه و عراق ایجاد کنند.
طبق گفته گروه‌های امدادی در مناطق تحت کنترل شورشیان، هزاران مدرسه بسته شده و نیروهای پزشکی قادر به رسیدگی به بیماران نیستند. همچنین سوءتغذیه در میان نوزادان در حال افزایش است. اقتصادهای محلی که قبلاً به دامداری و کشاورزی متکی بودند، اکنون همگی سقوط کرده‌اند.
چه کشورهایی در آن منطقه می‌جنگند؟

قدرت استعماری در سالیان گذشته، یعنی فرانسه با حدود ۲۴۰۰ سرباز در کشور مالی، جنگ را رهبری می‌کند. ایالات متحده نیز با ۸۰۰ نفر نیرو در نیجریه فعالیت می‌کنند و پایگاهی متعلق به پهپادهای نظامی دارد. آلمان و ایتالیا نیز در نیجریه نیرو دارند.

آیا نیروهای خارجی به اهداف خود رسیده‌اند؟

فرانسه سالانه حدود ۱ میلیارد یورو برای مأموریت‌های خود در منطقه ساحل هزینه می‌کند. علاوه بر این پنجاه و نه سرباز فرانسوی نیز کشته شده‌اند. اینگونه مسائل، باعث تقویت حس ضد فرانسوی شده است. بازرسان سازمان ملل گفتند: طی یک حمله هوایی توسط فرانسه در سال گذشته، ۱۹ غیرنظامی غیرمسلح در یک عروسی در مرکز مالی کشته شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha