دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مبعث

حوزه/ استاد جامعة الزهرا (س) گفت: زمزمه های زیادی می شنویم که می گویند چه لزومی دارد که شخصی که برای ۱۴۰۰ سال پیش و از نژاد عرب بوده را پیروی کنیم در حالی که اینهمه علوم و دانش از پیامبر اسلام از کلام خداوند است، پس کلام پیامبر تاریخ انقضا ندارد.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت عید مبعث اظهار داشت: تا قیامت هر کسی می‌خواهد راه سعادت را پیش بگیرد باید از این صحبت‌ها و کلام رسول مهربانی‌ها استفاده کند.
وی با بیان اینکه تهذیب و تعلیم کتاب حکمت، هدف نهایی پیامبر اکرم (ص) بود گفت: پروردگار بعثت رسول خدا را در آیه ۲ شریفه جمعه بیان کرده است و در آن آمده است: اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند.
استاد جامعة الزهرا (س) بیان داشت: خداوند رسول را دعوت کردند تا ما را به تهذیب و تزکیه نفس دعوت کرده و علم کتاب را بیاموزند.
وی با اشاره به تهاجم فرهنگی در خصوص بعثت رسول خدا گفت: سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام پیامبر اعظم نامگذاری کردند سمینار و همایش‌های بسیاری برقرار برای شناساندن رسول خدا برگزار شد.
وی گفت: در این همایش‌ها یکسری افراد، موذیانه مجالسی را برپا کردند که در ظاهر می‌خواستند مجالس خاص داشته باشند حال آنکه با حرف‌هایشان مقدمات و گمراهی مردم را رقم زدند.
درویشی تاکید کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید پیامبر شما اُمّی بوده است ولی آنها در بیان‌های شیک ولی موذیانه و مکارانه بیان می‌کردند که پیامبر از همان ابتدا فرهیخته بودند اما آیا رسول خداوند اینگونه بودند؟ هدف این افراد این بود که بگویند چون ایشان دانشمند بودند حرف‌هایش از سوی خودش است و ارتباطی با خداوند ندارد. در حالی که خداوند در قرآن تاکید دارد که این حرف‌های پیامبر برگرفته از کلام خدا و وحی است.
وی ابراز داشت: آنهایی که دنبال این شبهات هستند سعی می‌کنند تا بگویند که حرف‌هایش انقضا یافته است و وحی را منکر شوند.
استاد جامعة الزهرا (س) با تاکید بر اینکه تزکیه نفس نیاز به عقل ورزی دارد گفت: زمانی می‌توانیم به تزکیه نفس و فهم بیشتر دست یابیم که از نیروی عقل استفاده کنیم با عقل ورزی زندگی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: رسول خدا (ص) برای مهندسی رفتارها و سروسامان دادن به عقول ما مطالب و راهکارهای زیادی را بیان کردند، یکی از تأکیدات ایشان این بوده است که زندگی مردم بر اساس عقل بندی پایه گذاری کنند در کلامی می‌فرمایند ستون هستی انسان عقل است.
درویشی با بیان اینکه رسول اکرم به عقل ورزی تاکید کردند و راهکارهای آن را اعلام کردند گفت: پیروی از حق یعنی پیروی از آیات قرآن، درس گرفتن از تجربه‌های دیگران، گوش دادن به صحبت‌های خردمندان، سفارش کردن به سکوت مهمترین این راهکار هاست.
وی تاکید کرد: عقل ورزی به ما کمک می‌کند تا معرفت را نسبت به خودمان خدا و وظایفی که داریم بیشتر پی ببریم، کسانی که با عقل ورزی زندگی می‌کند خود را با عبد بودن نزدیک می‌کنند که بندگی یکی از راه‌های دست یابی به خداشناسی و سعادتمندی است.

۳۱۳/‏۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha