جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام صادق

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: تربیت اخلاقی دارای اهمیت است و ما باید با تاسی از سیره معصومان به ویژه امام صادق(ع)، اصول اخلاقی ایشان را برای تعلیم و تربیت خودمان و فرزندانمان در بعد فردی و اجتماعی فرا گیریم.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسب سالروز میلاد امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: خداوند در سوره شمس بعد از ۱۰ قسم می‌فرماید: «قد افلح من زکّیها و قد خاب من دسیها؛ هرکسی نفس خود را از گناه پاک سازد، به یقین رستگار خواهد شد و هر کس آن را به کفر و گناه پلید گرداند، زیان کار خواهد گشت.» شاید به خاطر همین است که اهداف اساسی بعثت پیامبران را خداوند تزکیه نفس قرار داده است.
وی افزود: در کشورهای غربی به دنبال پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف کسب کرده اند اصول اخلاقی و توجه به فضایل اخلاقی و تربیتی کم رنگ شد و در بعضی از موارد با فضایل اخلاقی مبارزه هم صورت گرفت اما اخیرا متوجه شدند که چه آسیب هایی از لحاظ فردی و اجتماعی دامن گیرشان شده است از این رو برای سلامت جامعه وارد عمل شدند و توجه به فضایل اخلاقی را در همه نهادها، دنبال می کنند.
این استاد حوزه، با اشاره به تربیت از نگاه امام صادق(ع) گفت: تربیت اخلاقی و دینی جدای از یکدیگر نیستند باید در کنار هم باشند و هر کدام دیگری را تایید کند در کلامی از امام صادق(ع) داریم که "با فضیلت ترین عبادت ها عفت دامن و شکم است" و در جای دیگری فرمودند: " کسی که حیا دارد، ایمان دارد و کسی که ایمان دارد وارد بهشت می شود. "
وی بیان داشت: در طول تاریخ و تربیت اسلامی، تربیت اخلاقی و دینی بر خلاف کشورهای سکولار از یکدیگر جدا نشده اند ضمن اینکه باید تهذیب ظاهر و باطن را در نظر داشته باشیم از این رو موظف هستیم که اطلاعت خداوند و رسول را داشته باشیم و از سیره معصومان در ابعاد مختلف اخلاقی و تربیتی الگوبرداری کنیم.
استاد جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه ائمه اطهار بهترین الگو و اسوه برای دوری از رذایل اخلاقی بودند گفت: خداوند در آیه ۷ سوده هود می فرمایند:" تا شما را بیازماید که عمل کدام یک از شما نیکوتر است." از این رو عمل باید درست و با نیت خالصانه اخلاقی انجام شود.
وی گفت: عملی نیکو است که با انگیزه نادرست و ناپسند نباشد و عمل ناپسند با انگیزه درست نیز پسندیده نیست امروزه ما متاسفانه می بینیم که در این زمینه دارند فرهنگ سازی می کنند مثلا در کارتن رابین هود نمایش می دهند که می توان از دیگران دزدید و آن را به فقرا کمک کرد.متاسفانه این افکار تکثرگرایی، رایج شده است و بسیاری دین را آنگونه که می خواهند سلیقه ای تفسیر می کنند.
درویشی خاطر نشان کرد: در زمان امام صادق(ع) نیز نقل شده است که از کسی تعریف کردند و حضرت به دنبال آن شخص رفتند و متوجه شدند که آن شخص دزدی می کند تا خیری به دیگری برساند و از مال خودش نبوده است از این رو حضرت نسبت به این اقدام اعتراض کردند.
وی به روحیه تعقل اخلاقی تاکید کرد و گفت: باید این روحیه را در خود پرورش دهیم زیرا انسانی که در برابر عقل و وحی تسلیم باشد مشخص می شود که قدرت عقلانیتش بالاست و ارزش هایی که به آن پایبند است از عقل او سرچشمه گرفته است.
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: در روایات های زیادی داریم که خداوند برای هدایت انسان، عقل و شرع را قرار داده است در این باره نیز امام صادق علیه‌ السلام فرمودند:" حجَّةُ اللَّهِ عَلَی الْعِبَادِ النَّبِیُّ، وَالْحُجَّةُ فِیمَا بَیْنَ الْعِبَادِ وَبَیْنَ اللَّهِ الْعَقْل: پیامبر، حجّت خدا بر مردم است (فرمان های خدا را به مردم می رساند) امّا حجت میان مردم و خداوند عقل است." از این رو آنهایی که فقط عبادت بدون تعقل دارند بعید نیست که دچار خرافات و تعصب شوند و کسانی که از عقل تبعیت می کنند اعمالی را انجام می دهند قطعا بر پیامبران بیرونی تاکید داشته اند.
درویشی با اشاره به اینکه باید دنبال تعالی تدریجی باشیم گفت: باید تدریج را در نظر بگیریم بر اساس سیره حضرت که می فرمودند:" رشد اخلاقی در چهار مرتبه است که مرحله اول اخلاق انسانی، مرحله دوم در حد رسیدن به بهشت و دوری از عذاب، مرحله سوم اخلاق الهی شاکرانه و مرحله چهارم اخلاق عاشقانه الهی است."
وی بیان داشت: برای رسیدن به اخلاق الهی که در سیره امام صادق(ع) مشاهده می کنیم یک مراقبت دائمی و مخالفت با هوای نفسانی نیاز است و طبق فرموده این امام همام باید لشکر جهل و علم را در وجود خود بشناسیم تا مبادا لشکر جهل لشکر علم را بر زمین بزند.
استاد جامعة الزهرا(س) گفت: در روایت دیگری از امام صادق داریم که تاکید می کنند از هواهای نفسانی بپرهیزید چنانچه که از دشمن خود می پرهیزید برای مردم دشمنی بدتر از از هواهای نفسانی نیست و مراقب زبان هایتان باشید از این رو باید فعالیت هایمان به صورت دایم از سیره اهل بیت و امام صادق(ع) بهره بیشتری ببریم.
 وی همچنین به دوران امامت امام صادق اشاره کرد و گفت: در زمانی که امام دوران امامتش را سپری می کردند تازه عباسیان به حکومت رسیده بودند و زمینه جامعه کاملا محیا بود تا بتوانند کار علمی را با دانشگاهی که تاسیس کرده بودند هزاران شاگرد را در زمینه های مختلف تربیت کنند هر شاگردی را بنا بر استعداد و سلیقه ای که داشتند تعلیم و تربیت می دادند.
استاد حوزه، افزود: در احادیث و روایات آمده است که رسول خدا(ص) فرمودند: وقتی فرزندم جعفر(ع) به دنیا می آید نامش را صادق(ع) بگذارید زیرا پنجمین فرزندش ادعای امامت می کند که در نزد خداوند جعفر کذاب است.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha