جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / دیدار شورای سیاست گذاری شعر حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، تصریح کرد: انسان امروز دستاوردها و پیشرفت‌های علمی خوبی داشته است که قابل تحسین است؛ اما در عین حال ما شاهد چالش‌های مختلفی در زیست بشر هستیم؛ ظلم در مسائل بین الملل، جنگ افروزی ها، مشکلات مربوط به حوزه خانواده و فرهنگ، افراط گرایی های دینی و مذهبی و تعصبات خام و نامناسب نمونه‌هایی از این چالش‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در وبینار رونمایی از کتاب «روابط ایران و واتیکان» نوشته پروفسور دونته سِه، که به همّت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با واتیکان برگزار شد، گفت: در آغاز سال نوی میلادی حدود ۵۰ نامه برای سران مسیحیت در کشورهای مختلف و ۱۰ نامه برای بزرگان مسیحیت در ایران و هموطنان عزیزمان ارسال شد.

وی افزود: همانطور که این کتاب روابط کهن و ریشه دار بین ایران و واتیکان را نشان می‌دهد، به فضل الهی امروز هم در ایران شاهد روابط خوب ایرانیان با مسیحیان هستیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در کتاب آسمانی و قرآن کریم ما نام قریب به ۳۰ پیامبر الهی آمده است که یکی از پرتکرارترین آنها نام مبارک حضرت عیسی مسیح می‌باشد.

وی بیش از ۲۰ ویژگی و صفت عالی مطرح شده در قرآن کریم را حول شخصیت حضرت مسیح (ع) دانست و گفت: در مورد حضرت مریم هم توصیفات والایی در قرآن ما آمده و سیمایی متعالی از این دو شخصیت عظیم و وارسته در این کتاب آسمانی دیده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: تعالیم مشترک ما با مسیحیت حجم بالایی را در میان آثار علمی ما به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به یکی از سفرهای خود به واتیکان افزود: در کنفرانسی در واتیکان این را مطرح کرده ام که در گزاره‌های فکری و اندیشه‌ای اسلام و مسیحیت اشتراکات زیادی دیده می‌شود.

آیت الله اعرافی بیان داشت: در شرایط امروز بشر تشکیل یک جبهه ارزشی متشکّل از ادیان ابراهیمی به‌ویژه اسلام و مسیحیت می‌تواند برای انسان‌ها گره گشا باشد.

وی گفت: انسان امروز دستاوردها و پیشرفت‌های علمی خوبی داشته است که قابل تحسین است؛ اما در عین حال ما شاهد چالش‌های مختلفی در زیست بشر هستیم؛ ظلم در مسائل بین الملل، جنگ افروزی ها، مشکلات مربوط به حوزه خانواده و فرهنگ، افراط گرایی های دینی و مذهبی، تعصبات خام و نامناسب نمونه‌هایی از این چالش‌ها هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: گام اول در حل این چالش‌ها ایجاد گفت و گوهای سازنده بین نهادهای فرهنگی و دینی جهان است.

وی با تأکید بر لزوم دست یابی ادیان مختلف به نقاط مشترک عنوان داشت: ما باید در قرارگاه‌هایی بر پایه اشتراکات دینی برای مقابله با ظلم و ستم و رشد و تعالی بشر گام برداریم.

آیت الله اعرافی گفت: ما به عنوان نهادهای علمی باید پیش قدم در مطالعات و گفت و گوهای بین ادیانی برای جامعه ایمانی باشیم.

وی ادامه داد: کتاب روابط ایران و واتیکان زمینه‌ای برای یافتن راه‌های جدید در ارتباط گیری ادیان مختلف است.

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: امیدواریم که جامعه بشری به زودی از مسئله کرونا عبور کند و شاهد گفت و گوهای جدی تری در رابطه با رفع چالش‌ها و گرفتاری‌های بشر امروز بین ادیان مختلف باشیم.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه ارتباط گیری با مراکز دینی سایر ادیان مهم شمرده شده و آثار علمی خوبی نیز در این راستا به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha