شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جازاری

حوزه/ رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) گفت : نقش عالمان دینی در سامان دادن و بهبود روابط انسانی در دوران پسا کرونا، نقش بسیار مهمی است که باید مورد توجه رجال دین قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سعید جازاری معمویی رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) امروز در سمینار علمی «روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» که در دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) برگزار شد، با اشاره به فرازی از انجیل که در آن آمده است "از ایران شخصیتی آمد که مکتب توحید را نجات داد"، اظهار داشت: این عبارت تاکید می‌کند که اینجا سرزمینی است که توحید را نجات داده و یهودیت را از نگرانی‌ها بر ظلم ۷۰۰ سال قبل از ظهور مسیحیت سامان داده است.

وی ادامه داد: در آخرین دیداری که در محضر حجت الاسلام والمسلمین رمضانی و جناب یوآن و سرکار خانم سیمون و همکاران دانشگاهی در سلسله کنفرانس‌هایی که با همکاری واتیکان و کلیسای فرانسه بودیم، موضوع مسئله بهبود روابط انسانی در دوران پساکرونا را انتخاب کردیم که انشاءالله در دو سال آینده نیز با همین عنوان با موضوعات و صورت‌های متحول نسبت به زمان خود، ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام جازاری مطرح کرد: نظام دینی و سازمان دین به عنوان مهمترین عامل موثر در بهبود روابط انسانی مطرح می‌باشد و این نکته‌ای است که توسط شخصیت پاپ و جناب دبیر کل و رجال برجسته مسلمان در طول سال گذشته در این کنفرانس‌ بازگو و مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با اشاره به اختلال در روابط انسانی در دوران کرونا، خاطر نشان کرد: در ادیان آسمانی مانند یهودیت، مسیحیت و اسلام به مناسک دینی به عنوان وسیله‌ای جهت بازسازی روابطی که در دوران کرونا دچار آسیب شده اشاره‌های جدی شده است.

وی افزود: برای بازگو کردن این موضوع سه محور را مدنظر قرار خواهیم داد که عبارتند از: بحث باز نشر مناسک دینی، تکیه به جنبه‌های معرفتی و درون گرایانه دین و ترویج صحیح و کارشناسانه دستورات دینی به منظور بهبود روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی در دوران پسا کرونا.

حجت الاسلام جازاری بیان کرد: در مکاتب یهودیت، مسیحیت و اسلام دو دسته مناسک وجود دارد، مناسک فردی، مذهبی و آنچه که به حوزه عبادت نیکوکاری و امثال آن منتهی می‌شود و مناسک اجتماعی و جمعی که دسته دوم در دوره کرونا بیشترین لطمه و آسیب را دیده است.

وی با اشاره به تعطیلی کلیساها، کنیسه‌ها و مساجد در غرب و شرق و کشورهای اسلامی، خاطر نشان کرد: بازگرداندن و باز نشر این حوزه‌های اجتماعی از جمله عرصه‌هایی است که برای بهبود این سلسله از روابط مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) مسئله دوم بحث را تاکید بر جنبه‌های معرفتی و درون گرایانه دین دانست و اظهار داشت: امروز در ابتدای قرن ۲۱ این بحث مطرح شده است که برای بازگشت به کمال انسانی بشر نیازمند به جریان‌های باطن گرایانه دین است و لذا اینجا بود که حوزه عرفان در کلیسا در کشورهای مختلف مجدد بازبینی شد.

وی با تاکید بر اینکه بازشناسی جریان‌های معنوی نیاز قطعی بشر در دوران بازسازی روابط اجتماعی و انسانی است، گفت: سومین محور بحث، ترویج صحیح و کارشناسانه دستورات دینی است، چرا که آشفتگی‌ها و آسیب‌های دوران کرونا بسیاری از رجال دین را به اهمیت‌های جدیدی توجه داد و مسئله فضای مجازی، دین و نقش فضای مجازی در بازسازی هویت فرد و روابط فردی از آن جمله است.

حجت الاسلام جازاری تصریح کرد: بحث مهم دیگری که در این حوزه مطرح است، بحث نقش عالمان دینی در سامان دادن و بهبود روابط انسانی در دوران پسا کروناست، نقش مهمی که می‌تواند در دوران کرونا آسیب دیده باشد و قطعا رجال دینی به این مسئله و ضرورت بازبینی این نقش پی‌برده‌اند و نیازمند چاره اندیشی برای آن هستیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha