شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله رمضانی

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه توسعه روابط جامعه و روابط انسان‌ها همواره مورد تاکید اسلام بوده است، گفت: بحث گفت‌وگو تنها در میان اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته نیست بلکه باید در بدنه جامعه نیز حضور پیدا کند و حاکمیت در دنیا در این رابطه توجیه باشد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امروز در سمینار علمی «روابط انسانی در دوران پساکرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» که در دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت گفت‌وگو از مسائلی است که نیاز به استدلال ندارد و با توجه به اشتراکاتی که در میان ادیان ابراهیمی وجود دارد، همواره به بحث و گفت‌وگو برای تعامل معتقد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: امروزه بحث گفت‌وگو نه فقط در ادیان الهی بلکه در خصوص ادیان بشری هم می‌تواند مطرح باشد، چرا که با توجه به حداقلی‌هایی که میان جوامع بشری و ملل وجود دارد، ‌می‌توانیم گفت‌وگوها را به صورت جدی دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی با بیان اینکه امروز برخی از دانشمندان دنبال ایده اخلاق جهانی هستند، مطرح کرد: بحث اخلاق جهانی، حکایت از این مهم دارد که می‌توانیم حداقلی‌هایی را در میان کل جوامع بشری دنبال کنیم، البته برای تحقق این اصول، حاکمیت جهانی، دانشمندان و الهی‌دانان در دنیا باید همکاری داشته باشند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه توسعه روابط جامعه و روابط انسان‌ها همواره مورد تاکید اسلام بوده است، گفت: سوره مبارکه حجرات اشاره به این مهم دارد که "ما شما را زن و مرد آفریدیم تا اینکه شما نسبت به یکدیگر شناخت داشته باشید، اما ملاک و میزان فضل و برتری همان کرامت‌های حقیقی انسان است".

وی افزود: البته بحث گفت‌وگو تنها در میان اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته نیست بلکه باید در بدنه جامعه نیز حضور پیدا کند و حاکمیت در دنیا در این رابطه توجیه باشد تا بتوانیم در بهبود وضعیت انسان‌ها تلاش‌های جدی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانی با اشاره به اینکه در علوم اجتماعی غرب و شرق این مطلب به اثبات رسیده که آدمیان علاقه‌مند به زندگی با یکدیگر هستند، گفت: با هم زندگی کردن و زندگی مسالمت آمیز را بشر می‌تواند در داد و ستد، کمک به دیگران و تقویت روحیه تعاون و هم زیستی تجربه کند و لذا با هم زندگی کردن برای تعامل و رفع مشکلات، می‌تواند سودمند باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این امور در جامعه باید به صورت جدی دنبال راهکارهای مناسب و متناسب باشیم، عنوان کرد: امروز بیشتر از هر زمانی جامعه انسانی نیازمند توسعه ارتباطات است تا بتواند بر مشکلات پیروز شود.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه جهان با مشکلات فراوانی مواجه است، یادآور شد: در دوران کرونا بخشی از این مشکلات خود را بیشتر آشکار کرده و لذا نیازمند باز تعریفی در رابطه با انسان و ارتباطات انسانی هستیم و ضروری است تا برای نجات انسان نهضت بزرگی با همکاری تمام سازمان‌های جهانی، دانشمندان و عالمان دینی تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد: همه مشکلات به خاطر آن است که تعریف دقیق و جامعی در دنیای معاصر از انسان نتوانسته‌ایم ارائه دهیم و انسان را از معنویت، معرفت و توسعه ارتباطات جدا کرده‌ایم، بنابراین این موضوع باعث شده تا انسان‌ زیست دیگری برگزیند و ذائقه‌ها تغییر کند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی تصریح کرد: تغییر ذائقه‌ها به دلیل ادبیات‌ مختلف و حاکم در دنیا، باعث شده که انسان‌ها از هم فاصله بگیرند، بنابراین نیازمند پیش‌رفت با مفاهیم روشن‌تری هستیم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha