چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
رهبر انقلاب

حوزه/ جمهوری اسلامی از همان آغاز تولد همواره به عنصر مردم و امت تأکید قولی و عملی داشته است تا آنجا که امام راحل فرمودند: «میزان رأی ملت است» و در عمل نیز ایشان با برگزاری همه پرسی جمهوری اسلامی و انتخابات‌های گوناگون، به آن اعتقاد عمل کردند.

خبرگزاری حوزه | انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و همراهی مردم ایران با هدف تشکیل حکومتی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و قرآنی شکل گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی قانون اساسی بر اساس آموزه‌های اسلامی نوشته شد تا حاکمیت اسلام در اجزای گوناگون حکومت جریان یابد.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی و منطق راهبردی آن پس از گذشت چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی، به یکی از نمونه‌های عملی رفتار بر مبنای آموزه‌های قرآن تبدیل شده است؛ دفاع از ملت‌ها و مظلومین سراسر عالم یک از مهمترین مؤلفه‌های این سیاست خارجی قرآنی می‌باشد.

۱- ما با کشته شدن مردم مخالفیم

آیت الله خامنه ای نیز بر همین مبنا، اینگونه موضع خود را در بحران اوکراین اعلام می‌دارند که: «ما با جنگ، کشته شدن مردم و تخریب زیرساخت‌های متعلق به ملت‌ها در هر جای دنیا مخالفیم. این حرف ثابت جمهوری اسلامی است»

اما منشأ این سخن را می‌توان در لابلای آیات نورانی قرآن کریم یافت آنجا که خداوند متعال می‌فرماید:

«وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ (*) بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»

(و هنگامی که از [دختر] زنده به گور بپرسند * به کدام گناه کشته شده؟) (تکویر / آیه ۸ و۹)

این آیه در مقام توبیخ و تقبیح این عمل غیرانسانی می‌باشد و بیان می‌دارد در منطق الهی، تفاوتی میان دین، نژاد، جنسیت و سایر ویژگی‌های مقتولانِ بی گناه نیست و قتل هر انسان بی گناهی در منطق اسلام محکوم و مطرود است.

بر مبنای همین منطق عملکردیست که جمهوری اسلامی خود را مدافع مظلومان و مستضعفان می‌داند و از کشته شدن مردم و تخریب زیرساخت‌ها در اوکراین دفاع نمی‌کند و از طرفی در حمایت از گروه‌های مختلف مقاومت میان حماس و حزب الله و… تفاوتی قائل نمی‌شود.

۲- بی اعتمادی به آمریکا و غرب

قرآن کریم در آیات گوناگونی به مسلمین هشدار می‌دهد که به دشمنان اعتماد نکنید و آنان را تکیه گاه خود قرار ندهید. از جمله در آیه ۱۱۳ سوره مبارکه هود می‌فرماید:

وَ لا تَرْکَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ.

(و به ستمگران تمایل و تکیه نکنید که آتشِ (عذاب) شما را فرا می‌گیرد)

اما تصور این رفتار از سردمداران کفر و شرک دور از ذهن نیست زیرا آنها تلاش خود را در دنیا معطوف به حیات مادی خود نموده اند؛ از طرفی چون فاقد اعتقاد صحیح نسبت به حیات پس از مرگ هستند به راحتی منافع و حیات مادی خود را به خطر نمی‌اندازند و برای به دست آوردن منافع خود هر ارزش اخلاقی را زیر پا می‌گذارند تا آنجا که برای تأمین منافع خود حتی از جان هزاران انسان بی گناه هم می‌گذرند و به آن اعتنایی نمی‌کنند.

رهبر انقلاب نیز با مشاهده تجربه‌ی جنگ‌ها، انقلاب‌ها و معاهدات گوناگون جهانی در قرن اخیر به خوبی ماهیت رفتاری قدرت‌های غربی را درک و تحلیل نموده اند و برای عبرت گیری برخی سیاستمداران داخلی و خارجی می‌فرمایند: «پشتیبانی قدرت‌های غربی از کشورها و دولت‌های دست‌نشانده آنها یک سراب است و واقعیت ندارد.» و آن را مناسب عبرت می‌دانند.

۳- پشتیبانی مردم راه نجات اوکراین

جمهوری اسلامی از همان آغاز تولد همواره به عنصر مردم و امت تأکید قولی و عملی داشته است تا آنجا که امام راحل فرمودند: «میزان رأی ملت است» و در عمل نیز ایشان با برگزاری همه پرسی جمهوری اسلامی و انتخابات‌های گوناگون، به آن اعتقاد عمل کردند. رهبر انقلاب نیز در ادامه سکانداری انقلاب اسلامی، بارها بر مسئله‌ی «جمهوریت» نظام تأکید داشتند و همواره مردم را عامل حفظ و حرکت نظام بیان نموده اند و تا آنجا به این مسئله اعتقاد دارند که در بیانِ علتِ وضعِ کنونی اوکراین فرمودند: «اگر در اوکراین مردم وارد میدان می‌شدند، وضع دولت اینگونه نمی‌شد اما چون مردم دولت را قبول نداشتند وارد نشدند.»

این منطق عملکردی امامین انقلاب و جمهوری اسلامی علاوه بر عقل و تجربه‌ی بشری، مبتنی بر یک سنت اللهی و قرآنی است.

خداوند متعال در قرآن کریم این گونه به بیان اهمیت نقش مردم در تعیین سرنوشت خود، می‌پردازند:

إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی ٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ. (رعد / آیه ۱۱)

(خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!)

تأییدی دیگر...

اما موضع قرآنی رهبر انقلاب در بحران اوکراین مهر تأییدی دیگر بر توصیف ایشان در بیانیه گام دوم از انقلاب اسلامی است.

ایشان انقلاب را چنین معرفی می‌نمایند: «امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده»

سینا ناصری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha