دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ترانزیت ریلی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هیئت سیاسی محرمانه آمریکا به تایوان رسید

واشنگتن هیئت سیاسی جدیدی را به تایوان اعزام کرده است تا حمایت خود را از این منطقه اعلام کند. در این ارتباط گفته شده که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گروهی از مقامات بلندپایه امنیتی سابق آمریکا را روز سه‌شنبه به منظور نشان دادن حمایت واشنگتن به تایوان اعزام کرده است، هرچند اعزام این هیئت به صورت غیررسمی و بنا به برخی گزارش‌ها به صورت محرمانه بوده است. همچنین گفته شده که این خبر بر اساس گزارش‌های مقامات ارشد ناشناس منتشر گردیده و این هیئت شامل رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، «مایک مولن»، «مگان اوسالیوان» معاون مشاور امنیت ملی سابق و «میشل فلورنوی»، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا بوده است. براساس گزارش‌ها، این گروه اعزامی از آمریکا با رئیس جمهور تایوان، «تسای اینگ ون» و وزیر امور خارجه «جوزف وو» و وزیر دفاع «چیو کو چنگ» و سایر مقامات ارشد تایوانی دیدار کرده است. «سو تسنگ چانگ»، نخست‌وزیر تایوان نیز در یک نشست مطبوعاتی در اوایل روز سه‌شنبه گفته بود که سفیر آمریکا بر «اهمیت روابط تایوان و آمریکا»، «وضعیت مهم تایوان» و «تاکید ایالات متحده بر صلح منطقه‌ای، و حمایت قاطع این کشور از تایوان» تاکید دارد. سفر هیئت آمریکایی به تایوان در حالی صورت گرفته که همزمان روز سه شنبه «وانگ ونبین»، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: «مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مصمم و مصمم هستند. چین از ایالات متحده می‌خواهد که به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده پایبند باشد و هرگونه تعامل رسمی با تایوان را متوقف و مسائل مربوط به تایوان را به شیوه‌ای محتاطانه رسیدگی کند تا مبادا این امر موجب تضعیف روابط دو طرف شود.» سفر هیئت آمریکایی به تایوان تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که چین پنجاهمین سالگرد امضای اولین بیانیه مشترک پکن و واشنگتن معروف به بیانیه شانگهای، در ۲۸ فوریه ۱۹۷۲ را گرامی داشت. این سفر همچنین تنها چند روز پس از آن انجام می‌شود که یک کشتی جنگی آمریکایی، ناوشکن موشک هدایت شونده «یو اس اس رالف جانسون»، از تنگه تایوان عبور کرد، اقدامی که واشنگتن به طور معمول تحت عنوان آزادی ناوبری انجام می‌دهد، اما بسیاری آن را نشان دادن به چالش کشاندن ادعاهای چین درباره این تنگه می‌دانند.

منبع: مهر

وضعیت بارشی ۲۸ استان بحرانی شد

بر اساس اطلاعات پهنه بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بارش‌های کشور در مقایسه با بارش بلند مدت ۱۳.۶ درصد کاهش یافته است. مطابق جدول مربوطه در سال جاری آبی بارش‌ها در آذربایجان شرقی ،‌۷.۳ درصد، آذربایجان غربی ۳ درصد، اردبیل ۱۳ درصد، اصفهان ۱۹ درصد، البرز ۱۵ درصد، ایلام ۵۶.۶ درصد، بوشهر ۱۹.۴ درصد، تهران ۳۰.۴ درصد و چهارمحال و بختیاری ۴.۶ درصد نسبت به دوره بلند مدت کاهش یافته است. در استان خراسان جنوبی میزان بارش‌ها در بازه یاد شده ۶۸.۴ میلیمتر بوده که در مقایسه با دوره بلندمدت ۹.۳ درصد افزایش داشته است. در خراسان‌های رضوی و شمالی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس و قزوین به ترتیب میزان بارش‌ها ۲۴.۹ درصد، ۳۸.۲، ۳۷، ۱۱.۶، ۱۹.۴ درصد، ۶.۲ و ۲۴.۳ درصد رشد منفی را ثبت کرده است. در استان قم میزان بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت ۵.۲ درصد افزایش یافته، اما در استان‌های کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، گلستان، گیلان و لرستان به ترتیب میزان بارش‌ها در مقایسه با دوره بلندمدت ۹.۶ درصد، ۴۴، ۲.۹، ۶.۴، ۶.۸، ۳.۳ و ۲۴.۳ درصد رشد منفی داشته است. همچنین در استان‌های مازندران کاهش بارش یک صدم درصد، مرکزی ۳.۶ درصد، همدان ۲۵.۱ درصد و یزد ۵.۲ درصد بوده است. در استان هرمزگان نیز بارش‌های در سال آبی جاری نسبت به دوره بلند مدت ۶۰.۹ درصد افزایش یافته است.

منبع: تسنیم

آتش روس‌ها دامن بلاروس را هم گرفت

وزیر امور خارجه انگلیس در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد که لندن در واکنش به حمایت دولت بلاروس از حمله روسیه به اوکراین، مینیسک را تحریم می‌کند. وزیرخارجه انگلیس در این ارتباط نوشت: «رژیم لوکاشنکو فعالانه به حمله غیرقانونی روسیه به اوکراین کمک می‌کند و از آن حمایت می‌کند و عواقب اقتصادی حمایتش از پوتین را احساس خواهد کرد.» لیز تراس در ادامه گفته است: «ما اولین بخش تحریم‌ها را علیه افراد و سازمان‌های بلاروسی اجرا کردیم.» تحریم بلاروس در حالی انجام شده که پیش تر «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس اعلام کرده بود که مینسک هیچ برنامه‌ای برای شرکت در عملیات ویژه روسیه در اوکراین ندارد و ارتش بلاروس هیچ گونه مشارکتی در خصومت‌ها نداشته و ندارد و می‌تواند آن را به هر کسی ثابت کند. وی در این باره گفت: علاوه بر این، رهبری روسیه هرگز این موضوع (مشارکت در عملیات) را با ما مطرح نکرده است. ما در عملیات ویژه در اوکراین شرکت نداریم. چنین نیازی وجود ندارد. ما مرز دولتی از برست تا مزیر را با نیروهای خود پوشش می‌دهیم تا از نفوذ افراطی‌ها و سلاح به داخل کشور جلوگیری کنیم. لوکاشنکو در ادامه افزود که مینسک هر کاری انجام می‌دهد تا به طرف‌های درگیر در اوکراین کمک کند تا زمینه‌ای مشترک پیدا کرده و درگیری را متوقف کنند. رئیس جمهور بلاروس گفت: خوشحالم که در جریان گفتگوهای تلفنی با زلنسکی و پوتین، امکان سازماندهی این مذاکرات در قلمرو بلاروس به وجود آمد (که به آسانی حاصل نشد) و شخصاً امنیت را تضمین و هر چیز لازم را فراهم کردم. منتظر نتایج هستیم. گفتنی است که برخی منابع خبری اعلام کردند که هیئت‌های اوکراین و روسیه برای دیدار مجدد در مرز بلاروس توافق کردند. پیشتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در سخنانی گفته بود که مذاکرات هیئت این کشور با هیئت روسی در بلاروس هنوز به نتیجه دلخواه اوکراین نرسیده است، اما سیگنال‌هایی از سوی روسیه دریافت شده است.

منبع: مهر

ترانزیت ریلی شتاب گرفت

ترانزیت بار ریلی کشور طی ۱۱ ماهه امسال به دلیل افزایش صادرات، نسبت به سال قبل دو برابر شد و رکورد تاریخ ۱۰۰ ساله راه‌آهن را شکست. صالحی مدیر عامل راه آهن می‌گوید: در موضوع صادرات از مرزهای ریلی به عدد ۶ میلیو ن و ۷۱۵ هزار تن تا پایان بهمن ۱۴۰۰ رسیدیم. طیق گفته کارشناسان، این افزایش صادرات با دیپلماسی اقتصادی و همکاری بیشتر با کشورهای همسایه مانند ترکمنستان و قزاقستان انجام شده است. قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: با توافقاتی که با کشور ترکمنستان داشته ایم موانع ترانزیتی ۴۰-۵۰ ساله بین ایران و ترکمنستان شکسته شده است. به گفته او با استفاده از کریدورهای ترانزیتی و حمل ونقل ترکیبی سهم قابل توجهی از ترانزیت افزایش یافته است. حتی کشوری مانند روسیه که ظرفیت‌های صادراتی خوبی هم دارد برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده است. ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: همه باهم متحد شده ایم که ظرف سه سال مجدد سطح تجارت با روسیه را به عدد سه میلیارد دلار ارتقا دهیم. امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه می‌گوید: به عنوان یک نقشه راه جدید در روابط دو کشور ایران و روسیه، همکاری‌های بلند مدت بین دو طرف شکل می‌گیرد. ارتباط با این کشور می‌تواند به تکمیل کریدور شمالی و جنوبی کشور و ارتباط با همسایگان اثر گذار باشد این یعنی بازی برد برد در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی. محمود زاده رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه هم می‌گوید: برای تکمیل ریل بین چابهار و زاهدان که حدود ۶۰۰ کیلومتر است یا محور رشت و آستارا همچنین برای ریل گذاری و تکمیلی نوار شمالی و جنوبی می‌توان از روسیه برای سرمایه گذاری مشترک کمک گرفت. بر سر راه افزایش صادرات و ترانزیت ریلی مشکلاتی مانند کمبود زیر ساخت‌ها و قدیمی بودن ناوگان حمل و نقل ریلی وجود دارد که صالحی مدیر عامل راه آهن در این خصوص می‌گوید: در تکمیل زیرساخت‌ها نگاه اول ما به تولید داخل است و بیشتر خریدها را از داخل تأمین می‌کنیم. حسینی عضو کمیسیون حمل و نقل ریلی اتاق بازرگانی هم می‌گوید: سهم حمل و نقل ریلی از ترانزیت و صادرات نسبت به حمل و نقل جاده‌ای ۱۲ درصد است که با این تفاهم‌های بین المللی می‌تواند بیشتر شود. به گفته او با امکانات موجود در کشور و سرمایه گذاری‌ها می‌توان این سهم را از ۱۲ درصد به ۲۰ درصد برساند. مؤسسه صلح آمریکا اعلام کرده است اگر ایران با همین فرمان تجارت خود را ادامه دهد می‌تواند به درآمد قبل از اعمال فشار حداکثری برسد. تجارت غیر نفتی ایران در سال ۲۰۲۱، ۶۳.۱ میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ افزایش ۴۱ درصدی و ۱۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ داشته است و اگر این روند ادامه پیدا کند ایران به رکورد ۹۰ میلیارد دلاری واردات و صادارت می‌رسد. امضای تفاهم نامه با کشورهای دیگر نشان می‌دهد تحریم‌ها بیش از پیش بی اثر شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

روسیه امواج اوکراین را قطع کرد

منابع اوکراینی از هدف قرار گرفتن دکل رادیو و تلویزیون دولتی در کی یف پایتخت اوکراین خبر دادند. پخش برنامه‌های تلویزیون اوکراین قطع شد. دولت اوکراین اعلام کرد که در حمله نیروهای ارتش روسیه به دکل رادیو و تلویزیون دولتی در کی یف پنج نفر کشته شدند.

منبع: مهر

حمله سایبری تویوتا را تعطیل کرد

طبق گزارشی جدید تویوتا پس از حمله سایبری به یکی از پیمانکارانش، تولید خودرو در تمام کارخانه‌هایش در ژاپن را به طور موقت متوقف کرده است. این شرکت در وب سایت جهانی خود نوشت: به دلیل اختلال در سیستم در یک تهیه کننده داخلی (شرکت کوجیما اینداستریز) تصمیم گرفتیم عملیات را در ۲۸ خط تولید در ۱۴ کارخانه در ژاپن متوقف کنیم. شرکت کوجیما قطعاتی برای داخل و خارج خودرو از جمله تجهیزاتی را می‌سازد که در سیستم‌های تهویه هوا و فرمان استفاده می‌شوند تولید این قطعات تحت تأثیر قرار نگرفته اما شرکت مذکور قادر به برقراری ارتباط با تویوتا یا نظارت بر تولید نیست. این مشکل سیستم تولید «در زمان مقرر» تویوتا را تحت تأثیر قرار داده است. در این سیستم قطعات دقیقاً قبل از نصب تحویل داده می‌شوند تا نیازی به انبار کردن آنها نباشد. البته تویوتا اشاره‌ای به حمله سایبری به وب سایتش نکرده، اما کوجیما این امر را تأیید کرد. این شرکت به خبرگزاری ژاپنی نیکی گفت: ما هدف نوعی حمله سایبری قرار گرفته‌ایم. هنوز مشغول تأیید خسارات هستیم و سعی داریم به سرعت واکنش نشان دهیم تا سیستم تولید تویوتا در سریع‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود. طبق گزارش‌ها «هینو موتورز» و «دایهاتسو موتور»، دو شریک دیگر تویوتا نیز با حمله سایبری روبرو شده‌اند. ریشه این حمله سایبری، نوع بدافزار و جزئیات دیگر آن هنوز فاش نشده‌اند. از سوی دیگر تویوتا نیز هنوز مشخص نکرده فعالیت خط‌های تولیدی از چه زمان آغاز می‌شود، اما به نظر می‌رسد دولت ژاپن نیز در انجام این تحقیقات سهیم است.

منبع: مهر

غرب گرین کارت را از روس ها گرفت

کشورهای غربی متعهد شدند که طرح اعطای «گرین کارت» را محدود کرده و به روس‌ها اجازه ندهند تا با سرمایه‌گذاری خود در کشورهای اروپایی تابعیت اروپایی را دریافت کنند. سران اروپایی می‌گویند که متعهد هستند که علیه مردم و نهادهای روسی که در جنگ با اوکراین هستند اقدامات متقابلی انجام دهند. رهبران اتحادیه اروپا و بریتانیا به طور خاص، متعهد به اتخاذ تدابیری برای محدود کردن فروش حق شهروندی - به اصطلاح گرین کارت- به روس‌های ثروتمند وابسته به دولت روسیه هستند و از دسترسی وصل شدن آنها به سیستم‌های مالی جلوگیری خواهند کرد؛ آمریکا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه خبر دادند که روز شنبه منتشر شد. این اقدام در بحبوحه عملیات مستمر روسیه برای «غیر نظامی کردن جنگ» با اوکراین صورت می‌گیرد که توسط بسیاری از کشورهای غربی به عنوان یک حمله «غیر موجه» محکوم شده است. کشورهای اروپایی همچنین متعهد شده است که «تحریم‌ها و سایر اقدامات مالی و اجرایی را علیه مقامات و نخبگان روسی نزدیک به دولت این و همچنین خانواده‌های آنها اعمال کنند، از طرف دیگر با ردیابی مالی و مسدود کردن دارایی آنها روسیه را تحت فشار قرار دهند.». اعطای "گرین کارت" از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به طور کلی گرین کارت این امکان را به فرد می‌دهد تا در ازای سرمایه گذاری در کشور، حق شهروندی دریافت کند، خواه راه اندازی یک پروژه تجاری، خواه تأمین مالی یک شرکت، خرید ملک، یا اهدای کمک مالی به صندوق سرمایه گذاری تأیید شده یک کشور. به گفته کارشناسان، گرین کارت‌های اروپایی از آغاز همه گیری کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰ در بین روس‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده بود، این در حالی است که افزایش میزان محبوبیت قبلی گرین کارت نزد روس‌ها به سال ۲۰۱۴ و پس از قطع روابط کریمه با کی یف و پیوستنش به روسیه به ثبت رسید. بر اساس گزارش فوربس، پرتغال و مونته نگرو به دلیل پایین بودن آستانه سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۰، از محبوب ترین مقاصد برای دریافت گرین کارت بودند.

منبع: مهر

رأی دادگاه فدرال عراق صادر شد

دادگاه فدرال عراق امروز رأی خود را درباره تصمیم هیئت رئیسه پارلمان این کشور درباره ثبت نام مجدد از نامزدهای پست ریاست جمهوری عراق اعلام کرد. دادگاه فدرال عراق در جلسه امروز خود تصمیم هیئت رئیسه مجلس برای ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری را غیر قانونی دانست. این دادگاه همچنین تأکید کرد که ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری در صورتی قانونی خواهد که مجلس نمایندگان در مقام منبع مشروعیت و قانون گذاری در کشور آن را تصویب کند و اعلام کرد که اختیار قانونی تصمیم گیری در این باره با مجلس و نه هیئت رئیسه مجلس است. قرار بود مجلس عراق در جلسه هفدهم بهمن گذشته به انتخاب یکی از نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری رأی دهد اما به دلیل عدم حضور بیشتر فراکسیون‌های سیاسی، این جلسه برگزار نشد. محمد الحلبوسی پس از ناکامی در برگزاری جلسه برای این منظور، تصمیم گرفت از نامزدهای تصدی این پست ثبت نام مجدد به عمل آورد. باسم خشان نماینده عراقی، به این موضوع اعتراض کرد و آن را خلاف قانون اساسی دانست و به دادگاه فدرال شکایت کرد.

منبع: مهر

ایران واقعیت توافق را برای غربی‌ها روشن کرد

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که تهدید کرده بود در صورت سختگیری تهران، واشنگتن آماده کنار کشیدن از مذاکرات است، نوشت: آمریکا سال‌هاست که از برجام «کنار کشیده» است. از این رو است که باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. وی تصریح کرد: همه کشورها برای خود «گزینه‌های جایگزین» دارند، هر چند که تو خالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است. درشت‌گویی و بلوف‌زنی نتیجه نداشته و نخواهد داشت، این اتخاذ تصمیم است که نتیجه می‌دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملاً در دسترس است، ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

منبع: مهر

هواپیمای ایرانیان مقیم اوکراین به زمین نشست

ایرباس ۳۲۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که شب گذشته تهران را به مقصد لهستان ترک کرده بود، بامداد امروز از فرودگاه شهر کاتوویس (شهری در جنوب لهستان در نزدیکی مرز اوکراین) برخاست و مسافران را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) انتقال داد. این هواپیما ساعت ۷:۱۰ صبح امروز با شماره پرواز ۳۵۱۲ وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد. به گفته میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، این هواپیما حامل حدود ۳۰۰ تن از ایرانیان مقیم اوکراین بوده که خود را به لهستان رسانده بودند. این مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه را مسئول برقراری پرواز فوق‌العاده تهران - کاتوویست - تهران عنوان کرده بود. کاپیتان محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری صبح امروز در مراسم استقبال از ایرانیان مقیم اوکراین در فرودگاه امام خمینی (ره) حاضر شده بود.

منبع: مهر

کاروان لجستیک نظامیان آمریکا در «المثنی» هدف قرار گرفت

یک کاروان لجستیک دیگر ارتش ایالات متحده آمریکا در استان المثنی عراق هدف قرار گرفت. بر اساس این گزارش، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت هدف قرار دادن این کاروان لجستیک نظامیان ایالات متحده آمریکا در حد فاصل میان شهرهای سماوه و ناصریه را برعهده نگرفته است. این در حالی است که چندی پیش نیز چند بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان لجستیک متعلق به نظامیان آمریکایی در استان‌های الدیوانیه و الانبار منفجر شده بود. گفتنی است، در ماه‌های اخیر، کاروان‌های لجستیک ایالات متحده آمریکا بارها در نقاط مختلف عراق هدف قرار گرفته‌اند. با این حال، آمریکایی‌ها همچنان از پایبندی به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج هرچه سریع‌تر از خاک این کشور طفره می‌روند.

منبع: مهر

بایدن خیال آمریکایی‌ها را از جنگ هسته‌ای راحت کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آماده‌باش نیروهای بازدارنده هسته‌ای روسیه گفت که نیازی به نگرانی در مورد جنگ هسته‌ای نیست. این اظهارات بایدن در حالی مطرح شد که روسیه اعلام کرده نیروهای بازدارنده هسته‌ای خود را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار می‌دهد. نیروهای بازدارنده روسیه گروهی از یگان‌ها هستند که هدفشان بازدارندگی از حمله به روسیه، از جمله در صورت وقوع جنگ هسته‌ای است. بایدن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها باید نگران جنگ هسته‌ای باشند، گفت: «خیر».از سوی دیگر، کاخ سفید هم اعلام کرد که بایدن "میزبان کنفرانسی با متحدان و شرکای خود در مورد پاسخی واحد" به عملیات نظامی روسیه در اوکراین بود. بایدن در این تماس با نخست وزیر کانادا، رئیس کمیسیون اروپا، رئیس شورای اروپا، رئیس جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان، نخست وزیر ایتالیا، نخست وزیر ژاپن دبیر کل ناتو، رئیس جمهور لهستان، رئیس جمهور رومانی و نخست وزیر انگلیس رایزنی کرد. رهبران مذکور در این تماس درباره حمایت مستمر از اوکراین، از جمله ارائه کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه و تلاش‌های هماهنگ برای تحمیل هزینه‌ها و پیامدهای قابل توجه برای مجازات روسیه و تلاش برای حفظ ثبات اقتصادی جهانی، از جمله در رابطه با قیمت انرژی، صحبت کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس در جنوب شرق اوکراین خبر داد و خاطرنشان کرد که روسیه قصد ندارداراضی اوکراین را اشغال کند.

منبع: ایسنا

منجم‌ها کوتوله قهوه‌ای را کشف کردند

گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از "ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران" یا به اختصار تِس (TESS) موفق به کشف یک کوتوله قهوه‌ای جدید شدند. این جرم کیهانی تازه کشف شده ""TOI-۲۱۱۹"b" نام دارد و اندازه آن تقریباً مشابه سیاره مشتری اما جرم آن ۶۰ برابر از بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی بیشتر است. این کشف در مجله‌ی "arXiv.org" گزارش شده است. کوتوله‌های قهوه‌ای اجرام متوسطی میان سیاره‌ها و ستاره‌ها هستند که محدوده جرمی آن‌ها بین ۱۳ تا ۸۰ برابر جرم سیاره مشتری است. اگرچه تعداد زیادی از کوتوله‌های قهوه‌ای تا به امروز کشف شده‌اند، اما کشف چنین اجرامی که به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند، به ندرت رخ می‌دهد. اکنون گروهی از ستاره‌شناسان به رهبری "ترون دبلیو. کارمایکل" (Theron W. Carmichael) از دانشگاه ادینبورگ (Edinburgh) در بریتانیا، کشف یک کوتوله قهوه‌ای دیگر را گزارش کردند که از کنار یک ستاره کوتوله نوع ام (M-dwarf star) یا کوتوله سرخ گذر می‌کند. تا به امروز تنها هشت مورد از چنین منظومه‌هایی کشف شده است. گروه "کارمایکل" از "تِس" برای مشاهده یک کوتوله فعال نوع ام به نام "TOI-۲۱۱۹" که در فاصله‌ی ۱۰۳.۷ سال نوری از زمین قرار داشت، استفاده کردند. یک سیگنال عبوری در منحنی نور این ستاره مشاهده شد و رصدهای بعدی نشان داد که این سیگنال ناشی از یک کوتوله قهوه‌ای است. منحنی نوری یک نمودار از شدت نور یک جسم آسمانی یا منطقه به عنوان یک تابع از زمان است. مأموریت "تِس" که منحی نور "TOI-۲۱۱۹" را ایجاد کرد، از روز ۱۶ آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد و تا ۱۲ مه ۲۰۲۰ ادامه یافت و بار دیگر از ۲۵ مه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۰ انجام گرفت. کوتوله قهوه‌ای ""TOI-۲۱۱۹"b" دارای شعاع حدود ۱.۰۸ برابری سیاره مشتری است. این در حالی است که تخمین زده می‌شود جرم آن ۶۴.۴ برابر جرم سیاره مشتری باشد. این کوتوله هر ۷.۲ روز یکبار ستاره‌ی خود را دور می‌زند و در فاصله ۰.۰۶ واحد نجومی از آن قرار دارد. بیشترین فاصله زمین تا خورشید که نزدیک ۱۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰ کیلومتر است، برابر با یک واحد نجومی در نظر گرفته می‌شود. درجه حرارت مؤثر این کوتوله قهوه‌ای ۱۷۵۶ درجه سانتی‌گراد محاسبه شده است. ستاره والد آن یعنی "TOI-۲۱۱۹" از نظر اندازه و جرم تقریباً نصف خورشید ما است. درخشندگی آن تقریباً ۰.۰۴ خورشید و درجه حرارت مؤثر آن ۳۳۴۷ درجه سانتی‌گراد است. سن آن ۲.۱۴ میلیارد سال تخمین زده می‌شود. با جمع‌بندی نتایج، نویسندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که ممکن است کوتوله قهوه‌ای ""TOI-۲۱۱۹"b" در مداری غیرعادی و نزدیک شکل گرفته باشد یا اکنون در حال مهاجرت سریع به داخل منظومه از فاصله‌ای دورتر باشد. هر دوی این سناریوها ممکن هستند و برای تأیید هر کدام از آن‌ها باید تحقیقات بیشتری در مورد این منظومه انجام شود.

منبع: ایسنا

دکتر پرهیزگار فوت کرد

دکتر محمدرضا پرهیزگار، استاد دانشگاه شیراز، شاعر، نویسنده و مترجم، فوت کرد. دکتر محمدرضا پرهیزگار، استاد بخش زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شیراز، شامگاه سه شنبه ۱۰ اسفند، بر اثر بیماری در شیراز فوت کرد. مرحوم پرهیزگار، سال ۱۳۲۱ در روستایی از بخش خفر، از توابعِ شهرستان جهرم، زاده شد. آموزشِ ابتدایی را در دبستان علامه، در روستایِ مجاور، و تحصیلاتِ متوسطه را در دبیرستان هایِ سلطانی و نمازیِ شیراز گذراند. او از دانشگاه شیراز مدرک کارشناسی در زبان و ادبیات انگلیسی گرفت و بعد از یک دوره یک ساله تربیتِ دبیر برای تدریس در دبیرستان‌ها، در ۱۳۴۳ راهیِ بندرعباس شد. دکتر پرهیزگار، سالِ ۱۳۵۲، در زمانی که دردانشگاه شیراز دوره کارشناسی ارشد را می‌گذراند برای ادامه تحصیل به بیروت رفت و سال ۱۳۵۵ در دانشگاه شیراز مشغول تدریس شد و سپس از دانشگاه علامه طباطبایی دکترای تدریس زبان انگلیسی گرفت و تا زمان بازنشستگی به تدریس مشغول بود. از او ده‌ها شعر و مقاله و ترجمه در مجله‌ها و فصلنامه هایِ: گردون، آدینه، کلک، عصر پنجشنبه، مترجم و…، از او چاپ شده است.

منبع: ایسنا

گیتی پسند قهرمان لیگ برتر فوتسال شد

هفته بیست و چهارم مسابقات لیگ برتر فوتسال امروز با انجام ۵ دیدار به پایان رسید و ۲ مسابقه هم پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد که تیم‌های فرش آرای مشهد و فولاد زرند ایرانیان به ترتیب برابر سپاهان اصفهان و چیپس کامل مشهد به پیروزی دست پیدا کردند. تیم‌های فوتسال گیتی پسند اصفهان و زندی بتن کلاردشت به مصاف هم رفتند و در پایان شاگردان محمد کشاورز در تیم گیتی پسند موفق شدند با نتیجه ۶ بر ۴ به پیروزی دست پیدا کنند. گیتی پسند علاوه بر پیروزی در این مسابقه موفق شد در فاصله ۲ هفته مانده به پایان لیگ برتر قهرمانی خود را قطعی کرده و به همین دلیل ۲ بازی آینده این تیم تشریفاتی خواهد بود. گیتی پسند با ۶۱ امتیاز توانست عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.در دیگر بازی امروز تیم‌های فوتسال کراپ الوند قزوین و سن ایچ ساوه رو در روی هم قرار گرفتند و در پایان تیم کراپ موفق شد با نتیجه ۳ بر یک حریف خود را از پیش رو بردارد. کراپ با این پیروزی ۵۳ امتیازی شده و در رده سوم جدول قرار دارد. سن ایچ ساوه هم با ۵۰ امتیاز به رتبه پنجم سقوط کرد. در دیگر بازی هفته بیست و چهارم مسابقات لیگ برتر بعدازظهر امروز تیم‌های ملی حفاری اهواز و مس سونگون به مصاف هم رفتند و در پایان مس سرنگون، مدافع عنوان قهرمانی موفق شد با ۲ گل حریف خود را از پیش رو بردارد. مس با این پیروزی ۵۴ امتیازی شد و به رده دوم جدول صعود کرد. نماینده تبریز که شانس قهرمانی را از دست داده به دنبال کسب عنوان نایب قهرمانی است. ملی حفاری اهواز هم با ۱۴ امتیاز و با توجه به تفاضل گل کمتر نسبت به شهروند ساری به رده چهاردهم سقوط کرد.تیم‌های فوتسال مقاومت البرز و مجتمع فردوس قم امروز رو در روی هم قرار گرفتند که در پایان شاگردان فرهاد کشاورز در تیم مقاومت البرز موفق شدند با نتیجه ۵ بر ۴ از سد حریف خود عبور کنند و با ۵۲ امتیاز در جایگاه چهارم جدول قرار گرفتند. فردوس قم هم با ۲۵ امتیاز جایگاه دهم جدول را به خود اختصاص داد. در آخرین بازی امروز هم ۲ تیم راگای تهران و شهروند ساری به مصاف هم رفتند و در پایان این مسابقه شهروند با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی دست پیدا کرد و با ۱۴ امتیاز به رده سیزدهم جدول صعود کرد. راگای تهران هم با ۱۶ امتیاز هم چنان در رده دوازدهم جدول جای گرفته است. هفته بیست و پنیجم مسابقات لیگ برتر فوتسال روز یکشنبه ۱۵ اسفند برگزار می‌شود.

منبع: خبرنگاران جوان

حزب الله نفوذ اسرائیل را تکذیب کرد

پس از ادعای برخی از منابع خبری در خصوص اینکه رژیم صهیونیستی توانسته است با نفوذ به آشیانه پهپادهای حزب الله آن را منهدم کند امروز (سه شنبه) حزب الله لبنان این ادعا را رد کرد. بر اساس گزارش المیادین، حزب الله به شدت این ادعاها را تکذیب تاکید کرد که این خبرها به هیچ عنوان صحت ندارد. پایگاه خبری اساس مدیا روز گذشته ادعا کرد که «جنگ امنیتی مخفیانه» بین حزب الله و رژیم صهیونیستی آغاز شده و عملیات ادعایی صهیونیست‌ها نیز در راستای همین مسئله است. این پایگاه به نقل از برخی از منابع ادعا کرد، حزب الله اطلاعات دقیقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها برای عملیات در مناطق مختلف لبنان و سوریه آماده می‌شوند و هدف از این عملیات‌ها، تخریب کارگاه‌های مخصوص تبدیل موشک‌های دوربرد به موشک‌های نقطه‌زن و همچنین کارگاه‌های ساخت پهپاد است. چندی پیش رسانه‌های صهیونیستی از پرواز یکی از پهپادهای حزب‌الله بر فراز اراضی اشغالی خبر دادند. در همین راستا حزب‌الله لبنان طی بیانیه‌ای اعلام کرد یک فروند پهپاد «حسان» به مدت ۴۰ دقیقه در عمق ۷۰ کیلومتری شمال فلسطین اشغالی به پرواز درآمده و پس از انجام مأموریت خود با موفقیت به لبنان بازگشته است. شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان نیز در همین راستا تاکید کرد مقاومت در سال ۲۰۲۲ چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی در قدرتمندترین مرحله تاریخی خود قرار دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند موجودیت آن را با جنگ یا بدون جنگ تهدید کند. شیخ قاووق با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها امروز به دلیل ناتوانی ارتش این رژیم در حفاظت از آنها، در دریایی از وحشت غوطه‌ور هستند اعلام کرد پهپاد حسان پیام بسیار روشنی داشت و دشمن آن را به خوبی دریافت کرد. این پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی را شوکه و به شکلی تاریخی تحقیر کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

اسطوره مرخص شد

پله اسطوره فوتبال برزیل پس از دو هفته درمان به دلیل تومور و عفونت مجاری ادراری از بیمارستان سائوپائولو مرخص شد. بیمارستان آلبرت اینشتین در بیانیه‌ای اعلام کرد پله در وضعیت بالینی پایداری قرار داشته و عفونت ادراری‌اش درمان شده است. او پس از ترخیص از بیمارستان، درمان تومور روده بزرگ را ادامه خواهد داد. پیشکسوت فوتبال برزیل ۱۳ فوریه به دلیل شیمی درمانی در بیمارستان بستری شده بود. هشت روز پس از بستری شدن، پزشکان متوجه عفونت ادراری در او شدند که مدت حضورش در بیمارستان را طولانی کرد. پله در ۴ سپتامبر برای تومور زیر تیغ جراحی رفت و یک ماه را در بیمارستان گذراند و سپس برای ادامه شیمی درمانی مرخص شد. پله سه بار قهرمانی جام جهانی (۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰) را تجربه کرده است.

منبع: خبرنگاران جوان

آمریکا برای کاهش قیمت نفت دست به کار شد

دولت آمریکا در پی تنش آفرینی‌ها و جنگ افروزی‌هایش که این بار منجر به وقوع جنگ در اوکراین شده، برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی وادار شده است ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی خود را آزاد کند. آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی خود آزاد خواهد کرد و در صورت لزوم گام‌های بیشتری در این زمینه برخواهد داشت. جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: ما آماده‌ایم از هر ابزار موجود برای محدود کردن اختلال در عرضه جهانی انرژی در نتیجه اقدامات (ولادیمیر) پوتین رئیس جمهور روسیه استفاده کنیم. وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه تصریح کرد، ۳۰ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی توافق کردند ۶۰ میلیون بشکه نفت را از ذخایر راهبردی خود برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی انرژی به بازار تزریق کنند. پیش از این، دموکرات‌ها از دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستند با آزادسازی ذخایر اضطراری نفت تأثیر حمله روسیه به اوکراین بر قیمت‌های درحال افزایش بنزین در آمریکا را خنثی کند. سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا نوشتند: در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین همچنان موجب ایجاد نوسانات در بازار جهانی نفت می‌شود، ما در این نامه از شما می‌خواهیم از همه ابزارهای موجود برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر افزایش قیمت بنزین استفاده کنید. این نامه که توسط ۹ سناتور و یک نماینده کنگره امضا شده است، به طور خاص به آزادسازی ذخایر راهبردی نفت آمریکا اشاره می‌کند. بایدن گفته بود که آمریکا آماده است در صورت لزوم، نفت بیشتری از ذخایر راهبردی آمریکا به بازارهای این کشور تزریق کند. قانونگذاران همچنین خواهان استفاده از «فشار دیپلماتیک» به منظور متقاعد کردن تولیدکنندگان جهانی نفت برای افزایش تولید و لغو «محدودیت‌های صادرات نفت» جهت تأمین اهداف امنیت ملی آمریکا و کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان آمریکایی شده‌اند.

منبع: ایرنا

کتاب روابط ایران و واتیکان رونمایی شد

وبینار رونمایی از کتاب روابط ایران و واتیکان نوشته پروفسور دونته سِه، به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و با ارتباط مستقیم با واتیکان برگزار شد. رئیس مجمع کلیساهای شرق، سفیر ایران در واتیکان و مؤلف کتاب روابط ایران و واتیکان در این وبینار حضور داشتند. آیت‌الله علیرضا اعرافی با اشاره به آغاز سال نوی میلادی و میلاد باسعادت حضرت عیسای مسیح (ع) گفت: در آغاز سال نوی میلادی حدود ۵۰ نامه برای سران مسیحیت در کشورهای مختلف و ۱۰ نامه برای بزرگان مسیحیت در ایران ارسال شد. وی افزود: همان‌طور که این کتاب روابط کهن و ریشه. دار بین ایران و واتیکان را نشان می‌دهد، به فضل الهی امروز هم در ایران شاهد روابط خوب ایرانیان با مسیحیان هستیم. مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در کتاب آسمانی و قرآن کریم ما نام قریب به ۳۰ پیامبر الهی آمده است که یکی از پرتکرارترین آنها نام مبارک حضرت عیسی مسیح می‌باشد. وی بیان داشت: در شرایط امروز بشر تشکیل یک جبهه ارزشی متشکّل از ادیان ابراهیمی به‌ویژه اسلام و مسیحیت می‌تواند برای انسان‌ها گره گشا باشد. اعرافی گفت: خوشبختانه در حوزه‌های علمیه ارتباط گیری با مراکز دینی سایر ادیان مهم شمرده شده و آثار علمی خوبی نیز در این راستا به چاپ رسیده است. کاردینال ساندری رئیس مجمع کلیساهای شرق نیز گفت: مشتاق تداوم روابط خوبی که در گذشته تاکنون داشته ایم از طریق پاپ هستیم؛ این دیدار و ارتباطی که کلیسا دنبال می‌کند بر پایه اخوت و برادری است که خداوند به همه ما انسان‌ها داده است؛ ما به دنبال گسترش این برادری با همه دنیا هستیم. وی بیان داشت: کتاب روابط ایران و واتیکان بیانگر وجود رابطه کهنی بین واتیکان و ایران است؛ این کتاب در واقع نمایشگاهی از اخوت ما، گفت و گو و نرمش بین واتیکان و ایران است که به شکل به روز درآمده اما ریشه‌های کهن دارد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در واتیکان در ابتدای این وبینار گفت: این کتاب را به مقامات ارشد واتیکان اهدا کرده ایم و در این مراسم نیز قصد داریم آن را به کاردینال ساندری تقدیم کنیم. حجت‌الاسلام و المسلمین سید طه هاشمی با اشاره به مشکل مشترک ادیان در عصر حاضر مبنی فاصله گرفتن بشر از اخلاق و معنویت افزود: در جلسه‌ای به پاپ فرانسیس اعلام نمودم که در حال حاضر مسئله مهم این است که چه تعداد خداپرست در دنیا وجود دارد و اینکه چه تعداد مسلمان و چه تعداد مسیحی در دنیا داریم یک مسئله فرعی است؛ باید به گفت و گوی بین ادیانی توجه بیشتر شود. مؤلف کتاب روابط ایران و واتیکان هم به تشریح بخش‌های مختلف آن پرداخت و گفت: پروفسور مونته سِه تصریح کرد: در این کتاب برخی نسخه‌های خطی فارسی را فهرست کردم که تا زمان انتشار آن ناشناخته بودند. پروفسور مونته سه مکاتبه‌های تاریخی بین ایران و واتیکان را نشان دهنده سابقه تعامل‌های دوستانه بین این دو کشور دانست و گفت: این مکاتبه‌ها بیانگر رابطه همراه با مودت در ادوار مختلف تاریخ ایران و واتیکان هستند، هیچ کشور اسلامی در طول تاریخ و در سده‌های مختلف به اندازه ایران تعامل، مکاتبه‌های رسمی و ارتباطات دوستانه و صمیمی با واتیکان نداشته است./

منبع: ایرنا

شورای علمای شیعه افغانستان بیانیه داد

درحالی که بازرسی خانه به خانه توسط طالبان در ولایت کابل و ولایت‌های مجاور آن در چهارمین روز خود ادامه دارد، کمیسیون پیگیری دیدگاه‌ها و مطالبات شورای علمای شیعه افغانستان بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام طالبان منتشر کرد. متن این بیانیه به‌شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَاتَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّیٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَیٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ. (قرآن کریم) اخیراً نیروهای امنیتی امارت اسلامی، بازرسی خانه‌ها را در کابل و برخی از ولایات دیگر آغاز کرده‌اند که لازم است در این رابطه نکاتی مورد توجه قرار گیرد: ۱ از مردم عزیز و متدین خویش می‌خواهیم که آرامش و خونسردی خودشان را حفظ کرده، دچار ترس و اضطراب نگشته و با قضیه به‌گونه منطقی برخورد کنند. ۲ متأسفانه شنیده شده است که در جریان بازرسی در برخی از موارد، اخلاق اسلامی، حرمت خانواده‌ها و مراکز دینی و حریم شخصی افراد رعایت نگردیده است، که لازم است این موارد به‌صورت جدی مراعات گردد. «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ارگان‌های سه‌گانه امنیتی طالبان (وزارت دفاع، کشور و اطلاعات) عملیات پاک‌سازی در ولایت کابل و ولایت‌های نزدیک به آن را آغاز کرده است. براساس این بیانیه، فرماندهی عملیات را «ملأ محمد فاضل مظلوم» معاون وزارت دفاع طالبان به‌عهده دارد و هدف این عملیات نیز «بازداشت و از بین بردن دزدان، آدم‌ربایان، اشرار و دیگر مجرمین در مناطق متذکره» است که پیش از این توسط نیروهای طالبان شناسایی شده و تحت نظارت بوده‌اند.

منبع: تسنیم

قبض برق با تعرفه‌های جدید صادر شد

"غلامعلی رخشانی مهر"، با بیان اینکه صدور قبوض جدید برق با شمایل جدید از اول بهمن ماه آغاز شده است، گفت: بر اساس مصوبه دولت مصارف تا سقف الگوی مصرف با تعرفه یارانه‌ای محاسبه می‌شود که نسبت به گذشته هیچ تغییری نداشته است. معاون هماهنگی توزیع توانیر خاطرنشان کرد: پنجم دی ماه هیئت وزیران با استناد به حکم مندرج در بند (ی) تبصره (۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تعیین و اجرای آن از اول بهمن را به وزارت نیرو ابلاغ کرد. رخشانی مهر افزود: طبق این مصوبه، مشترکانی که مصرف برقشان زیر الگوهای تعیین شده باشد، مشمول هیچ افزایش قیمتی نشده و همچنان برق را به قیمت یارانه‌ای استفاده می‌کنند، اما مشترکانی که مصرف برقشان بیشتر از الگو باشد به صورت پلکانی و در سطوح الگو تا ۱.۵، ۱.۵ تا ۲ و بیش از دو برابر الگو، یارانه کمتری دریافت کرده و باید قیمت مازاد بر مصرف الگو را با تعرفه‌های جدید پرداخت کنند. گفتنی است، در حال حاضر بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، بیش از ۷۵ درصد مشترکان خانگی برق تا سقف الگو و مابقی مصرف کنندگان بالاتر از سقف الگو از انرژی برق استفاده می‌برند. تعداد بسیار معدودی از این مشترکان با بی‌توجهی به میزان استفاده خود از انرژی حیاتی برق، بیش از ۲ تا چندین برابر بالاتر از الگوهای تعیین شده، برق مصرف می‌کنند. البته در این مصوبه با تغییرات انجام شده در نظام تعرفه گذاری برق نسبت به تشویق مشترکان کم مصرف نیز اقدام شده است، به طوری که اگر مشترکان در چهار ماه گرم سال مصرف خود را زیر الگوی مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل مصرف کمتری داشته باشند، از پاداش مدیریت مصرف بهره‌مند می‌شوند. بر اساس این گزارش، چنانچه مصرف برق مشترکی در ماه‌های گرم سال آینده کمتر از الگو بوده و نسبت به سال جاری برق کمتری مصرف کرده باشد، از پاداش کم مصرفی برابر نرخ هزینه تأمین برق برای هر کیلووات ساعت صرفه جویی بهره‌مند خواهد شد و در صورتی که این کاهش مصرف در ایام پیک مصرف برق کشور باشد این پاداش به ۲ برابر افزایش می‌یابد و حتی امکان رایگان شدن قبض برق مصرفی این مشترک وجود دارد. این گزارش می‌افزاید، تمامی مشترکان برق می‌توانند با پیش بینی و انتخاب پله مصرف خود در اپلیکیشن برق من و سامانه برق ایران کمتر از مصرف سال گذشته، تخفیفی معادل ۵ درصد کل مبلغ صورتحساب خود را دریافت نمایند. لازم به ذکر است، الگوی مصرف در ماه‌های غیر گرم سال برای کل کشور ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه بوده و در فصل گرم برابر ۳۰۰ کیلووات ساعت در مناطق عادی و برای مناطق گرمسیر با توجه به میزان دمای هوا و پایداری گرما و میزان رطوبت تا چندین برابر مناطق عادی تعیین شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    گزیده اخبار ایران و جهان؛ بهترین خبر بود ادامه دهید لطفا لایک دارید