یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1011223
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
برنامه سلام تهران

حوزه/ تولیدکننده و کارآفرین از مشکلات تولید داخلی و پیشرفت‌های ایجادشده در آن گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عباس ابهری در برنامه «سلام تهران» با اشاره به فعالیت خود در حوزه تولید لوازم‌خانگی، گفت: لوازم‌خانگی کوچک یعنی لوازم آشپزخانه تولید می‌کنیم؛ لوازم‌خانگی کوچک مانند جاروبرقی، فر برقی، آبمیوه گیری، چرخ‌گوشت، پلوپز، پنکه، چای‌ساز، اتو و غیره است. سال جاری پنجاه و پنجمین سال شروع فعالیتمان است. من صاحب برند نیستم و نسل سوم خانواده‌ای که کار را آغاز کردند در حال فعالیت هستند. من مدیر این مجموعه می‌باشم. شرکت کاملاً خصوصی است.

وی با توجه به اتفاق خوبی که در چند سال اخیر رخ داده است، عنوان کرد: از سال ۱۳۹۷ تا به امروز اوج تحریم‌ها اتفاق افتاد. با خروج شریک خارجی کشور که یک شریک ژاپنی بود و تمامی شرکت متعلق به طرف ایرانی شد که از آن روز تابه‌حال نه‌تنها افت تیراژ تولید نداشتیم بلکه افزایش سبد محصول داشتیم؛ رشد جذب نیروی انسانی و اشتغال نیز اتفاق افتاده است. همه این‌ها مرهون این است که فکر نکرده‌ایم تا ببینیم برای تحریم‌ها چه اتفاقی می‌افتد و بگوییم ما را زمین‌گیر کرده است و نمی‌توانیم کار کنیم.

ابهری درباره شیوه فعالیت این کارخانه، ابراز داشت: با اتکا به نیروی مهندس جوان داخلی بر پا شدیم. حتی زمانی که خارجی‌ها حضورداشتند بعضی از مواد اولیه و قطعات آن در داخل کشور تأمین می‌شد و بخشی را داخلی کرده بودیم. در مجموع ساختار کارخانه ما کارخانه مونتاژکار نیست بلکه کارخانه‌ای است که کارگاه‌های تولیدی دارد. بخشی از قطعاتی که عملاً تولید آن در داخل کشور امکان‌پذیر نیست در حال حاضر نیز از خارج از کشور وارد می‌شود مانند برخی از اقلام موتور. برخی از قطعاتی که تکنولوژی ساخت آن را در داخل کشور نداریم البته در حال تلاش هستیم که آن‌ها را نیز بومی‌سازی کنیم بخش اعظم این قطعات از طریق مهندسی معکوس یا ساخت نمونه جایگزین اتفاق افتاده است. در اینجا بحث اقتصادی بودن و تیراژ تولید اهمیت دارد مثلاً ساخت قطعاتی از موتور شاید خیلی ساده باشد اما مهم این است که این موتور به‌صورت اقتصادی برای ما تمام شود.

این تولیدکننده درباره صادرات به خارج از ایران، بیان کرد: در هفته آینده این برنامه را داریم که در حوزه آسیای میانه همراه با یک گروه اقتصادی-تجاری برای ادامه مذاکرات برای صادرات حضور پیدا کنیم. وقتی با طرف خارجی شریک می‌شویم یک سری محدودیت‌ها وجود دارد از جمله اینکه ممکن است اجازه صادرات و توسعه محصول داده نشود چراکه تحت لیسانس آن برند خارجی محصول تولید می‌کنیم. یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن مواجه بودیم حتی اجازه توسعه نیز نداشتیم و محدود به چند محصول خاص بودیم. خوشبختانه پس از خارج شدن شرکت خارجی و توسعه برند ایرانی خودمان این قابلیت را داشتیم که سبد محصول را افزایش دهیم. در حال حاضر برای کشورهای همسایه مذاکرات تجاری برای صادرات صورت گرفته است و آماده ارسال نمونه‌ها و تأیید طرف خارجی هستیم. یکی از ویژگی‌ها ارزان تمام شدن برای دیگر کشورها است.

ابهری با اشاره به میزان صادرات لوازم‌خانگی، مطرح کرد: امیدوار هستیم صادرات به‌زودی اتفاق بیفتد البته به‌طورکلی صادرات در لوازم‌خانگی در کشور وجود دارد و این‌گونه نیست که بگوییم هیچ صادراتی رخ نمی‌دهد. بر اساس اطلاعاتی که داریم بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال گذشته صادرات لوازم‌خانگی در کشور اتفاق افتاده است البته این تراز خیلی خوبی نیست و امیدوار هستیم که بهتر شود.

وی با توجه به میزان کمک به اقتصاد کشور در این سال‌ها، گفت: گردش مالی صنعت لوازم‌خانگی حدود ۶ میلیارد دلار در سال گذشته در کل کشور بوده است. بیش از ۳۰۰ هزار شغل پایدار این صنعت فقط به‌صورت مستقیم توانسته است در کشور ایجاد کند اگر به‌صورت غیرمستقیم حساب کنیم بیش از یک‌میلیون شغل ایجاد می‌شود. این صنعت به‌عنوان یک صنعت پیشران نام‌برده می‌شود به این دلیل که وقتی موتور این صنعت به کار می‌افتد در کنار آن مشاغل متعدد بسیار زیادی فعال می‌شود مانند قطعه سازان، فروشندگان، خدمات پس از فروش، شبکه توزیع و غیره. می‌توانیم بگوییم که پتانسیل‌های زیادی دارد. این صنعت تازه شکفته است به این دلیل که در گذشته با محدودیت تولید می‌کردیم اما امروزه تمامی شرکت‌های لوازم‌خانگی با نوآوری و تنوع محصول و تنوع مدل‌های مختلف، محصول به بازار عرضه می‌کنند. امیدوار هستیم که از نظر کیفیت نیز به درجه‌ای برسیم که مصرف‌کننده ایرانی بدون هیچ‌گونه نگرانی کالای ایرانی را خریداری کند.

ابهری درباره علت گران شدن لوازم‌خانگی پس از خروج کره‌ای‌ها از ایران، عنوان داشت: حتماً این مسئله در وزارتخانه بررسی می‌شود و پاسخ‌های منا

سبی نیز برای آن وجود دارد و علل و عوامل مختلفی در این قضیه وجود داشته است اما اینکه برخی از افراد از فرصت‌هایی که در اختیارشان است سوءاستفاده می‌کنند نباید به نام همه صنعت گذاشته شود. واقعیت این است که مثلاً برای خود ما این اتفاق نیفتاده است و قیمت‌ها را افزایش ندادیم اما باید این را نیز در نظر داشته باشیم که تورم قابل‌توجهی در کشور وجود دارد و قیمت مواد اولیه که ما استفاده می‌کنیم تغییر کرده است و مشخصاً در قیمت تمام‌شده نیز تأثیرگذار است اما مفهوم آن این نیست که قیمت کالا ۲ برابر شده باشد.

وی با اشاره به بازگشت قیمت لوازم‌خانگی، مطرح کرد: این‌گونه نبوده است که تمامی تولیدکنندگان لوازم‌خانگی با همدیگر تصمیم گرفته باشند که قیمت را بالا ببرند. در واقع برخی سوءاستفاده کرده‌اند و نباید به دیگر تولیدکنندگان تسری پیدا کند. تولیدکنندگانی که این کار را انجام دادند با تمهیداتی که در وزارتخانه صورت گرفته، شروع به بازگشت شده است. مردم باید این نکته نیز توجه کنند که قیمت‌ها به‌واسطه تورم و بالا رفتن قیمت مواد اولیه که ناخواسته نیز بوده است افزایش پیدا کرده و باید قیمت را اصلاح کنیم.

تولیدکننده و کارآفرین با اشاره به بیشترین ارگانی که به مانع زدایی از تولید کمک می‌کند، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در گفته‌هایشان است که از تولید حمایت کنید و مانع زدایی و پشتیبانی اتفاق بیفتد. متأسفانه سازمانی بوده است که در ۳ سال گذشته هزار و ۵۰۰ بخشنامه برای ما فرستاده است که الزاماً دست‌انداز نیستند اما اگر تقسیم بشود حدوداً روزی ۳ بخشنامه خواهد بود و من به‌عنوان تولیدکننده نمی‌دانم کدام را باید پیگیری کنم. وقتی یکی آمده و دیگری را نقض کرده است. در سیستم اجرایی این موارد زیاد است اما به‌هرحال حمایت‌ها اتفاق افتاده است و امیدوار هستیم به سمت و سویی برویم که منابع مالی و بانکی در جهت تولید تزریق شود و در سیستم سوداگری و تجاری کمتر ورود کند. یکی از تهدیدهای این صنعت بخش قاچاق لوازم‌خانگی است که معتقد هستم به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه است. باید شرایط را به سمت و سویی ببریم که سازمان قاچاق کننده منافعی در این قضیه نداشته باشد و عملاً تغییر رویه بدهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha