یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ گفت‌وگوی علمی آیت‌الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی

حوزه/ استاد حوزه گفت: وقتی مفهوم نبوت، ولایت، امامت و مهدویت را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که محور کلیدی تمام این مفاهیم توحید است، یعنی نبوت بدون توحید، شرک و ولایت بدون توحید طاغوت است، به همین جهت مهدویت بدون توحید نیز دروغین خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در همایش "بعثت، مهدویت و آینده ادیان" با ذکر این نکته که مهدویت بعد از نبوت است، اظهار داشت: توحید، محور نبوت، ولایت و مهدویت است، علاوه بر آن محور وحدت نیز به شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی، نتیجه توحید را وحدت دانست و عنوان کرد: وقتی مفهوم نبوت، ولایت، امامت و مهدویت را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که محور کلیدی تمام این مفاهیم توحید است، یعنی نبوت بدون توحید، شرک و ولایت بدون توحید طاغوت است، به همین جهت مهدویت بدون توحید نیز دروغین خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با ذکر این نکته که اگر ولایت غیر الله پذیرفته شود، حکومت طاغوت خواهد بود، ابراز کرد: اگر مفهوم ولایت به خوبی تعریف شود، مفهوم گفتمان‌سازی و وحدت نیز به خوبی روشن خواهد شد، چرا که ولایت معانی مختلفی دارد، اما معنی اصلی آن پیوند ناگسستنی افراد با یکدیگر است و این درهم تنیدگی باعث می‌شود تا انسان از ولایت جدا نشود.

حجت‌الاسلام خسروپناه، با بیان اینکه مردم‌سالاری در دل مفهوم ولایت وجود دارد، گفت: در مفهوم ولایت، هم مردم سالاری در حداکثری قرار دارد و هم به مفهوم والای ولایت توجه ویژه‌ای شده است.

وی، با اشاره به دعای عهد، بیان کرد: سر تا ذیل دعای عهد را توحید تشکیل داده و این نشان دهنده اهمیت توحید است و لذا نباید توحید را تنها یک باور ذهنی دید، بلکه در ولایت، مهدویت و امامت جریان دارد.

استاد حوزه علمیه تشریح کرد: کسی که تابع عقل و حق بوده، دین توحیدی و الهی را دنبال می‌کند و به امور دنیوی و غیر انسانی تن نخواهد داد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه پس از جنگ جهانی دوم، منشور حقوق بشر ایجاد شد و بخش زیادی از آن نیز بر ارزش‌های دین اسلام منطبق است، خاطر نشان کرد: شعار اصلی این منشور عدالت و انصاف است که همان گفتمان‌های دین اسلام است، اما وقتی صحبت از جهانی‌سازی و حذف تمام مکاتب و اجرای ایدوئولوژی لیبرالی با تعبیر غرب می‌شود، این به معنای استعمار است.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha