چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
عید مبعث

حوزه/ محمدلو به عوامل گسترش اسلام اشاره کرد و گفت: هدف بعثت در درجه اول، حاکمیت توحید و خداشناسی و عبودیت و بندگی خدا در جهان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان‌غربی وحیده محمدلو، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، به عوامل گسترش اسلام اشاره و اظهار داشت: هدف بعثت در درجه اول، حاکمیت توحید و خداشناسی و عبودیت و بندگی خدا در جهان بود.

وی اضافه کرد: در سایه توحید و بندگی خدا عالی‌ترین مفاهیم اخلاقی به جامعه منتقل می‌شد و در حقیقت بعثت پیامبر برای ایجاد یک جامعه‌ی فاضله و تمدن عظیم بود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: امام خمینی (ره) درباره انگیزه و هدف بعثت فرمودند؛ انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده است و تزکیه نفوس به این است که خودخواهی‌ها و خودبینی‌ها، ریاست‌طلبی‌ها و دنیا طلبی‌ها از بین برود، و به جای همه، خدای تبارک و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند.

وی افزود: انگیزه بعثت این است که خدا در دل‌های بشر وارد شود تا در جامعه‌های انسانی هم خدا حاکم باشد و اگر تزکیه در رده‌های بالا حاصل نشود و تصفیه در رده‌های بالا حاصل نشود، این مملکت و همه ممالکی که هستند اصلاح نخواهند شد.

محمدلو ادامه داد: امام خامنه ای در سخنرانی امروز بیان فرمودند: در مورد گسترش مفاهیم اخلاقی و پرورش اخلاقی هم، همین بس که اسلام در صدر اهداف بعثت اخلاق و تزکیه را ذکر کرده. هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِه وَیُزَکِّیهِمْ؛ اول تزکیه است و پیامبر اسلام برای مقابله با جاهلیت و خرافات تعصبات قومی و قبیله‌ای که تا اعماق جان مردم نفوذ کرده بود، مبعوث شدند.

وی با بیان این‌که پدیده‌هایی مانند جنگ و کشتار و رذائل اخلاقی بیشمار از جمله زنده به گور کردن دختران و.. قبل از اسلام در جزیرة العرب حاکم بود، گفت: پیامبر مبعوث شدند برای اینکه مکارم اخلاق را در جامعه نهادینه کنند و چه قدر خون دل خوردند تا بتوانند این مردم را هدایت کنند و بعد از بعثت ۲۳ سال کار جهادی مستمر انجام دادند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی به عوامل گسترش اسلام اشاره کرد و افزود: یکی از عوامل گسترش اسلام آیات قرآن می‌باشد که در نهایت فصاحت و بلاغت زیباترین و بهترین مفاهیم اخلاقی را به مردم جهان منتقل کرد.

وی، روحیه جهادی و تلاش و زحمت فروان پیامبر به همراه محبت و دلسوزی از دیگر عوامل گسترش اسلام دانست و گفت: قرآن در این باره می‌فرماید: لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ، یقیناً پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به هدایت شما دارد. و نسبت به مؤمنان بسیار دلسوز و رئوف و مهربان است.

وی تصریح کرد: شخصیت عظیم و برجسته پیامبر خدا و اخلاق زیبای ایشان و پایداری و استقامت حضرت و یارانشان در گسترش اسلام که قرآن درباره‌اش فرمودند:" فاستقم کما امرت و من تاب معک"، نقش مؤثری داشت.

محمدلو عنوان کرد: همراهی حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها و ثروتی که ایشان با نهایت اخلاص خود در راه اسلام خرج کردند هم تأثیر فراوانی در گسترش اسلام داشت.

وی افزود: همراهی و شجاعت امیرالمومنین امام علی علیه السلام که اولین مرد ایمان آورنده به اسلام بود و در مواقع مختلف از جمله حادثه تاریخی یوم الدار، شب لیلةالمبیت و جنگ‌های مختلف این شجاعت را از خودشان نشان دادند، از دیگر عوامل مؤثر در پیشبرد و گسترش اسلام بود.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: یکی از دلایلی که در روز مبعث زیارت امیرالمومنین (ع) هم وارد شده، این است که بعثت و امامت در راستای هم هستند و امامت مکمل و کامل کننده نبوت است.

وی تصریح کرد: اسلام با زحمات فروان پیامبر (ص) و امام علی (ع) به دست ما رسیده است و ما هم بایستی از بعثت درس بگیریم؛ امروز هم وظیفه ما هست که به تاسی از پیامبر (ع) با جاهلیت مدرن مقابله کنیم.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha