یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
منصور فرهادی

حوزه/ برای تحقق جهاد تبیین نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد؛ یعنی باید تمام ابعاد از جمله گام دوم انقلاب، اقتصاد مقاومتی و ... تحلیل و بررسی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه از بندرعباس، منصور فرهادی ظهر امروز در دیدار روسای دانشگاه‌های هرمزگان با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، که در سالن جلسات دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: جهاد تبیین یک فریضه قطعی است و باید به صورت جدی و سریع به این موضوع ورود کنیم.

وی، با ذکر این نکته پرداختن به جهاد تبیین در دانشگاه نور بندرعباس آغاز شده است، ابراز کرد: برنامه‌های مختلف فرهنگی و تبیینی در دانشگاه پیام نور هرمزگان در نظر گرفته شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور هرمزگان، با بیان این نکته که دانشگاه‌ها رسالت بسیار گسترده و مختلفی دارند، تصریح کرد: نیازمند تدوین برنامه عملیاتی برای تحقق جهاد تبیین در دانشگاه‌ها هستیم؛ تا مشخص شود که نی‌خواهیم در کدام حوزه از جهاد تببین گام برداریم.

فرهادی، با اشاره به لزوم تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه، خاطرنشان کرد: نفت ستاره و صنایع عظیم غرب بندرعباس ظرفیت بسیار مهمی برای نشان دادن توانمندی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم که برای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها نیازمند همکاری بیشتر صنایع با دانشگاه‌ها است.

وی، با بیان این نکته که برگزاری راهیان پیشرفت برای تحقق جهاد تبیین در نظر گرفته شده است، گفت: برنامه اردوی راهیان نور دانشجویان در دستور کار است، اما با چالش‌های مالی روبرو هستیم.

برای تحقق جهاد تبیین نمی‌توان جزیره‌ای عمل کرد / هیچ جهادی بالاتر از امید آفرینی نیست

کامرانی: برای تحقق جهاد تبیین نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد

احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان هم با اشاره به وظایف دانشگاه در حوزه «جهاد تبیین»، اظهار داشت: قشر دانشجو در دانشگاه‌ها نسبت به مسائل انقلاب و نظام دچار شبهاتی شده‌اند، که سرمنشاء آن نیز به درون جامعه برمی‌گردد؛ گمان می‌کنم، فضای مجازی و رسانه‌ها باعث هجوم هجمه‌هایی به مردم شده است که از نوع ترکیبی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، جهاد تبیین را یک منظومه دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق جهاد تبیین نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد؛ یعنی باید تمام ابعاد از جمله گام دوم انقلاب، اقتصاد مقاومتی و ... تحلیل و بررسی شوند.

کامرانی، با اشاره به همکاری بسیج اساتید دانشگاه با اندیشکده‌های تهران، اظهار کرد: برای تبیین و تحلیل مسائل مختلف، کرسی‌های نظریه‌پردازی با محوریت جهاد تبیین و با همکاری متخصصین واندیشکده‌های مختلف در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای انجام بازدیدهایی از دستاوردهای انقلاب، برای دانشجویان استان هرمزگان در دستور کار قرار دارد تا توانمندی‌های جوانان ایرانی را ببیند چراکه باعث خود باوری، امید و عزت نفس خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، با بیان این نکته که هیچ جهادی بالاتر از جهاد امید آفرینی نیست، گفت: هر کسی بخواهد امید را در میان مردم و جوانان کم‌رنگ و تضعیف کند، خیانت محصوب می‌شود.

کامرانی، با اشاره به ترویج بیانه گام دوم انقلاب در دانشگاه آزاد اسلامی هرمزگان، خاطرنشان کرد: در حوزه عملیاتی کردن گام دوم انقلاب، یک سند اجرایی را بر اساس هفت فصلی که حضرت آقا فرموده‌اند، را در سطح شهرستان‌ها تدوین کرده‌ایم و در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اجرایی کردن این سند هستیم.

جهاد تبیین یک موضوع مقطعی نسیت

منوچهر ضیایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت موضوع جهاد تبیین، گفت: انقلاب اسلامی را به نوعی می‌توان محصول جهاد تبیین دانست؛ و این حرکت گسترده انقلابی که سال 1357 در کشور انجام شد، معجزه جهاد تبیین بود.

وی عنوان کرد: بیش از 4 دهه ا انقلاب می‌گذرد، نسل‌ها تغییر کرده‌اند ودر تبع آن روش‌های تاثیر گذاری نیز تغییر کرده است. در جهان امروزی که فضای سایبری و نرم یک صحنه عملیاتی محسوب می‌شود، دشمن به دنیال کم‌رنگ کردن تاریخ انقلاب اسلامی هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با ذکر این نکته که اکنون باید تصمیماتی برای مقابله با دشمن بگیریم تا در آینده دچار مشکل نشویم، بیان کرد: اقدامات نرم افزاری و تولید محتوا در حوزه جهاد تبیین نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ضیایی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم شبهات جوانان امروزی، شناسایی و تدوین شود تا اقدامات لازم برای پاسخگویی در سطح‌های مختلف انجام شود.

وی گفت: جهاد تبیین یک موضوع مقطعی نسیت و همواره باید استمرار داشته باشد تا نتیجه مطلوب و مورد نظر حاصل شود.

تشکیل کارگروه جهاد تبیین در دانشگاه هرمزگان

عبدالله فروزانفر، معاون فرهنگی دانشگاه هرمزگان، نیز در این نشست گفت: پس از بیانات حضرت آقا 2 جلسه را در دانشگاه تشکیل دادیم و پیرامون فرمایشات ایشان و نامه‌ای که از وزارت علوم در این خصوص ابلاغ شد، تبادل نظر و گفتگو صورت گرفت.

وی عنوان کرد: برای انجام تخصصی امور، کارگروهی را اعضای هیات علمی مرتبط با موضوع جهاد تبیین تشکیل شده است تا پس از احصا کردن سرفصل‌های امر تبیین، روایت‌گری و اولویت‌بندی موضوعات انجام شود.

معاون فرهنگی دانشگاه هرمزگان افزود: فعالیت در فضای مجازی، تشریح مسائل و ظرفیت‌های استان، رصد شبهات و پاسخگویی به آن‌ها و تحلیل موضوعات آینده توسط اساتید و اعضای هیات علمی رشته‌های علوم اجتماعی، روان‌شناسی، مشاوره و ... از جمله اقدامات این کارگروه است.

فروزانفر تصریح کرد: تبیین ضرورت موضوع و اطلاع‌رسانی در میان دانشگاهیان از طریق برگزاری نشست‌ها و سمینارهای مختلف در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: استفاده از متخصصان استان و خارج از استان برای تبیین و روایت‌گری از دیگر برنامه‌هایی است که در نظر گرفته شده است.

تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت برای تحقق جهاد تبیین ضروری است

سید رضا موسوی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای هرمزگان، نیز گفت: با توجه به اینکه استکبار و کشورهای مختلف، از طریق فضای مجازی به دنبال تشکیک در جوانان کشور هستند، افزایش امید و باور در جامعه وظیفه اصلی دانشگاهیان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: تقویت ارتباط میان صنایع و دانشگاهیان در تحقق جهاد تبیین بسیار اهمیت دارد، چراکه می‌توانیم به آن‌ها «ما توانستیم» را نشان دهیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای هرمزگان ابراز کرد: در موضوع جهاد تبیین در تلاش هستیم تا به صورت ترکیبی چه در بخش تهاجمی و چه در بخش دفاعی وارد میدان شویم و برای انجام اصولی و هدفمند فعالیت‌ها، نیازمند کمک و حمایت هستیم.

موسوی با اشاره به برنامه‌های انجام شده در دانشگاه فنی و حرفه‌ای هرمزگان، گفت: قرار دادن موضوع جهاد تبیین به عنوان محور اصلی دانشگاه، برگزاری برنامه گفتگوی دانشجویی با حضور شخصیت‌های ملی و استانی، ایجاد دبیرخانه جهاد تبیین، ایجاد ستاد جهاد تبیین در مراکز تابعه دانشگاه، برگزاری جلسات معرفتی، تلاش برای گسترش امید و خودباوری در جامعه به ویژه دانشجویان نسل جوان، تهیه کلیپ و پوسترهای معرفی دستاوردهای نظام و انقلاب از جمله اقدامات انجام شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha